AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #21 Del Skrevet 5. november 2024 Ser virkelig ikke problemstillingen. Det er så mange som velger å få barn, men ønsker å prioritere seg selv. jeg er frivillig på flere fritidsaktiviteter barna mine er med på, å blir sjokkert over hvordan foreldre bruker fritidsaktivitetene som barnevakt. hva med å vise litt interesse for de barnene en velger å få? heie på den som spiller håndball, se på den som synger i kor eller klatre sammen den som er på klatring? jeg er i perioder alene med 2 barn(mann i teit turnus langt vekke), i full jobb og finner tid til hobbyer og det jeg ønsker å gjøre. jeg prioriterer, for det er kun prioritering det er snakk om. jeg ser ikke tv, jeg går ikke på byen, jeg møter ikke venner på kveldene. men det jeg gjør er at jeg møter venner på lekeplass med ungene, eller inviterer folk hjem til oss. Jeg står opp tidlig å trener hjemme før jobb(min form for egentid), og vi tilpasser livet til den situasjonen vi selv har valgt å sette oss i. det er flere år siden jeg var hjemme alene i huset, jeg leverer unger når jeg drar på jobb, og henter de på vei hjem fra jobb. barnevakt 1-2 ganger i året, har ikke behov for det. bruker ikke barnehage eller SFO når jeg selv har ferie, min barn fortjener også ferie, og kan ikke tenke meg noe bedre enn å bruke ferien sammen med de, selv om det krever litt. jeg elsker å være sammen med ungene, å er jeg helt utkjørt når kvelden kommer så er det greit, da har vi hatt en fin dag å jeg kan legge meg så fort ungene har kommet i seng:) Anonymkode: cda21...ecc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #22 Del Skrevet 5. november 2024 Takk for gode tips. Vi har kommet inn i mobilfellen, forstår jeg. Vi må nok fordele annerledes. Vi har hver våre oppgaver heller enn å veksle på. Det blir veldig låst Anonymkode: c4dc8...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #23 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ser virkelig ikke problemstillingen. Det er så mange som velger å få barn, men ønsker å prioritere seg selv. jeg er frivillig på flere fritidsaktiviteter barna mine er med på, å blir sjokkert over hvordan foreldre bruker fritidsaktivitetene som barnevakt. hva med å vise litt interesse for de barnene en velger å få? heie på den som spiller håndball, se på den som synger i kor eller klatre sammen den som er på klatring? jeg er i perioder alene med 2 barn(mann i teit turnus langt vekke), i full jobb og finner tid til hobbyer og det jeg ønsker å gjøre. jeg prioriterer, for det er kun prioritering det er snakk om. jeg ser ikke tv, jeg går ikke på byen, jeg møter ikke venner på kveldene. men det jeg gjør er at jeg møter venner på lekeplass med ungene, eller inviterer folk hjem til oss. Jeg står opp tidlig å trener hjemme før jobb(min form for egentid), og vi tilpasser livet til den situasjonen vi selv har valgt å sette oss i. det er flere år siden jeg var hjemme alene i huset, jeg leverer unger når jeg drar på jobb, og henter de på vei hjem fra jobb. barnevakt 1-2 ganger i året, har ikke behov for det. bruker ikke barnehage eller SFO når jeg selv har ferie, min barn fortjener også ferie, og kan ikke tenke meg noe bedre enn å bruke ferien sammen med de, selv om det krever litt. jeg elsker å være sammen med ungene, å er jeg helt utkjørt når kvelden kommer så er det greit, da har vi hatt en fin dag å jeg kan legge meg så fort ungene har kommet i seng:) Anonymkode: cda21...ecc Good for you Anonymkode: c4dc8...4d1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #24 Del Skrevet 5. november 2024 Skjønner at det er utrolig tidlig å våkne i 4-5tida, og dere har sikkert forsøkt å snu på det og ikke alle det hjelper for. Men dere må være rause med hverandre, bytte på å stå opp, sove med ørepropper sånn at begge får god søvn annenhver dag feks. Og send mannen ut med unger etter jobb eller i helgene innimellom så du kan slappe av/trene/husarbeid etc. har man ikke barnevakt så må man bare dele seg, en helg i måneden hver feks hvor en av dere kan dra ut med venner/alene på kino/hotellovernatting alene etc. Anonymkode: 6a3c8...360 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #25 Del Skrevet 5. november 2024 Al34n0nym1 skrev (53 minutter siden): Velkommen til familielivet. Sånn er det som regel for alle familier. Vi heller har ikke barnepike. Vi er glad for å bruke tiden våres etter jobb med barna våres, og kunne aldri ha byttet det med "egentid" Vi begge var enige om å få barn, og vi begge viste hva det ville innebære. Altså "null" egen/kjæreste/kose-tid. Trodde du at det ville bare bli fryd og gammen når du anskaffet deg barn? Nei, det er ikke sånn i alle familien, det er ikke alle som utsletter seg selv fullstendig fordi de får barn. Det er nødvendigvis ikke en god måte å være foreldre på heller. At dere velger å ikke ha noe egen/kjæreste/kose-tid betyr ikke at du kan komme her og shame folk som er helt utslitt på den måten du gjør her. Anonymkode: cbaed...552 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #26 Del Skrevet 5. november 2024 Al34n0nym1 skrev (1 time siden): Velkommen til familielivet. Sånn er det som regel for alle familier. Vi heller har ikke barnepike. Vi er glad for å bruke tiden våres etter jobb med barna våres, og kunne aldri ha byttet det med "egentid" Vi begge var enige om å få barn, og vi begge viste hva det ville innebære. Altså "null" egen/kjæreste/kose-tid. Trodde du at det ville bare bli fryd og gammen når du anskaffet deg barn? Jeg er ikke TS. Når man ser tråden her ser det ikke ut som det gjelder alle familier. Jeg forstår for eksempel ikke hvordan noen får unna husarbeid på dagtid. Har til og med kjøpt robotstøvsuger, men rekker fortsatt ikke alt. Vi har minimalt med egentid. Anonymkode: 45a4b...a41 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 5. november 2024 #27 Del Skrevet 5. november 2024 Står opp 06:30, kjører ungene til barnehage/SFO, jobber, henter i barnehage/SFO, middag, ørten fritidsaktiviteter og ungene sovner tidligst 21:00. Egentid/"hvile": - har heldigvis kontorjobb så kan sitte på rumpa med en kopp kaffe mens jeg jobber - har FAU og diverse bursdagsselskaper (barnas venner + vår egen familie) som mine store sosiale arenaer, savner ikke byturer med venninner akkurat - går/jogger tur i 1-2 timer hver dag, stort sett etter at ungene har lagt seg - legger meg 22-23 og ser litt på TV eller leser litt i senga - omtrent 1 helg i måneden har vi lite/ingen planer så da kan vi bytte på å ha "egentid", må innrømme at den egentiden i stor grad går med til å rydde og organisere klær/leker/sko/matbod, men så er jeg en sånn person som synes det er ganske avslappende da... Aller viktigst: får lange klemmer av mannen hver dag, og innimellom rekker vi å se en serie på sofaen i armkroken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #28 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ser virkelig ikke problemstillingen. Det er så mange som velger å få barn, men ønsker å prioritere seg selv. jeg er frivillig på flere fritidsaktiviteter barna mine er med på, å blir sjokkert over hvordan foreldre bruker fritidsaktivitetene som barnevakt. hva med å vise litt interesse for de barnene en velger å få? heie på den som spiller håndball, se på den som synger i kor eller klatre sammen den som er på klatring? jeg er i perioder alene med 2 barn(mann i teit turnus langt vekke), i full jobb og finner tid til hobbyer og det jeg ønsker å gjøre. jeg prioriterer, for det er kun prioritering det er snakk om. jeg ser ikke tv, jeg går ikke på byen, jeg møter ikke venner på kveldene. men det jeg gjør er at jeg møter venner på lekeplass med ungene, eller inviterer folk hjem til oss. Jeg står opp tidlig å trener hjemme før jobb(min form for egentid), og vi tilpasser livet til den situasjonen vi selv har valgt å sette oss i. det er flere år siden jeg var hjemme alene i huset, jeg leverer unger når jeg drar på jobb, og henter de på vei hjem fra jobb. barnevakt 1-2 ganger i året, har ikke behov for det. bruker ikke barnehage eller SFO når jeg selv har ferie, min barn fortjener også ferie, og kan ikke tenke meg noe bedre enn å bruke ferien sammen med de, selv om det krever litt. jeg elsker å være sammen med ungene, å er jeg helt utkjørt når kvelden kommer så er det greit, da har vi hatt en fin dag å jeg kan legge meg så fort ungene har kommet i seng:) Anonymkode: cda21...ecc Sånne kommentarer virker lite støttende når man er utslitt og snart ikke klarer mer. Jeg er i samme båt som TS: har full jobb og perioder der jeg sover 3-4t per natt, står opp kl 04-05, må velge om jeg vil spise eller dusje den morgenen, har null overskudd til å leke med barnet siden jeg kunne sovnet stående, prioriterer husarbeid og matlaging over trening og egne hobbyer, og har mange ganger angret på familieforøkelse fordi jeg er så sliten at jeg bare sitter å griner. Har familie på andre siden av landet og ingen barnevakt utenom barnehagen. Da trenger man ikke å få skam og dårlig samvittighet over å ikke strekke til trøkket i trynet av folk med perfekte instragram-liv. Anonymkode: d6fec...03e 6 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #29 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke TS. Når man ser tråden her ser det ikke ut som det gjelder alle familier. Jeg forstår for eksempel ikke hvordan noen får unna husarbeid på dagtid. Har til og med kjøpt robotstøvsuger, men rekker fortsatt ikke alt. Vi har minimalt med egentid. Anonymkode: 45a4b...a41 Da har du kanskje ikke lagt opp gode systemer og rutiner hjemme, det finnes flere YouTubevideoer og bøker med tips knyttet til akkurat dette. Med gode rutiner tar husarbeid minimalt med tid. Anonymkode: 6f0c7...e06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #30 Del Skrevet 5. november 2024 Turnusfri og timene alene på dagtid før kveldsvakt. 😛 Vi jobber turnus begge to (sykehus), han i todelt og jeg i tredelt. Han har jobbhelg hver 6. uke (langvakter) og jeg har hver 4. (dag/kveld/natt). Har prøvd oss med vanlig 8-16, og det funker ikke for oss. Anonymkode: 04573...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 5. november 2024 #31 Del Skrevet 5. november 2024 Perioden ungene står opp kl 4 eller 5, er jo veldig begrensa. Det blir ikke sånn for evig. Hvis ungene sover unormalt dårlig, og har gjort det lenge, ville jeg fokusert på å ordne opp i det. Hvis dere er sånne som bruker timesvis på å legge ungene for eksempel, så er det noe det er fullt mulig å gjøre noe med. Alt blir lettere når man får OK søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #32 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ser virkelig ikke problemstillingen. Det er så mange som velger å få barn, men ønsker å prioritere seg selv. jeg er frivillig på flere fritidsaktiviteter barna mine er med på, å blir sjokkert over hvordan foreldre bruker fritidsaktivitetene som barnevakt. hva med å vise litt interesse for de barnene en velger å få? heie på den som spiller håndball, se på den som synger i kor eller klatre sammen den som er på klatring? jeg er i perioder alene med 2 barn(mann i teit turnus langt vekke), i full jobb og finner tid til hobbyer og det jeg ønsker å gjøre. jeg prioriterer, for det er kun prioritering det er snakk om. jeg ser ikke tv, jeg går ikke på byen, jeg møter ikke venner på kveldene. men det jeg gjør er at jeg møter venner på lekeplass med ungene, eller inviterer folk hjem til oss. Jeg står opp tidlig å trener hjemme før jobb(min form for egentid), og vi tilpasser livet til den situasjonen vi selv har valgt å sette oss i. det er flere år siden jeg var hjemme alene i huset, jeg leverer unger når jeg drar på jobb, og henter de på vei hjem fra jobb. barnevakt 1-2 ganger i året, har ikke behov for det. bruker ikke barnehage eller SFO når jeg selv har ferie, min barn fortjener også ferie, og kan ikke tenke meg noe bedre enn å bruke ferien sammen med de, selv om det krever litt. jeg elsker å være sammen med ungene, å er jeg helt utkjørt når kvelden kommer så er det greit, da har vi hatt en fin dag å jeg kan legge meg så fort ungene har kommet i seng:) Anonymkode: cda21...ecc Premisset ditt her er jo at din prioritering er den eneste riktige? Å bruke fritidsaktiviteter som barnevakt er en tullete ting å si hvis barna er over 7-8år. Selv syns jeg det er en uting at vi skal fotfølge barna våre overalt - så jeg oppdrar deretter. Du ser meg ikke på treningene etter at de er store nok til å klare seg selv av den enkle grunn at jeg mener det er best for barna mine. Det betyr ikke at den tiden brukes til å "prioritere meg selv" (sannsynligvis er jeg hjemme med et annet barn). Anonymkode: a9220...a2f 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #33 Del Skrevet 5. november 2024 Jeg husker iallefall at vi hadde hver sin dag å sove ut i helgene . Det funket bra det ! Anonymkode: d123d...d68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #34 Del Skrevet 5. november 2024 Ser du på barna dine som en jobb? Da må du prøve å omstille tankegangen litt 🙃. Friske folk i fruktbar alder skal fint klare å ta seg av barna sine. Især når dere er to som kan avlaste hverandre. Bytt på å la den andre hvile ut. Finn en pålitelig barnevakt i området. Se på de få timene hver ettermiddag sammen med barna som hyggelig familietid, ikke en jobb. Ha gode rutiner på alt, og en god fordeling av ansvar. Faste dager for div gjøremål. Om man har det, så slipper man det psykiske ved å gå og grue seg til f.eks husvask, og utsette det dag etter dag. Med fast dag for f.eks husvask og storhandling, så er det stort sett bare matlaging og klesvask som gjøres de andre dagene. Og det kan du og mannen din bytte på, med faste dager. Anonymkode: 5b01f...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #35 Del Skrevet 5. november 2024 Vi var bare foreldre i den verste tiden. Så når barna ble større så ble det mye mer kjærestetid og fikk hentet oss inn. Jeg la meg når barna la seg. Vips så er barna ute av redet å. No sitter vi her 43 år og ingen barn bor hjemme lenger. Og har allverdens med tid. Anonymkode: ee835...3e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #36 Del Skrevet 5. november 2024 Vi byttet også på hvem som dro tidlig hjem og hvem som kunne jobbe lenge. Trening eller handling mens barna trente og det har vært minst 2 dager fra de var 4-5, nå som tenåringer opp til 7 dager i uka. Har fått utforsket de utroligste små fine stier på litt over en time. Bruker fortsatt søndager til å preppe klart mat til lunsj, middag og ting i fryseren. Bestiller ofte mat online. Skulle ønske jeg bodde i Sverige for søndag hadde vært perfekt shoppingdag. (bor 1,5 time fra grensa så drar dit før selskap og jul.) Pretter ikke klær og legger inn på ungenes rom, har klesoppbevaring i tilknytning til vaskerommet. Har nøye sortering av skitne klær så de blir sortert lettere etter vask. Henger opp myeklær til tørk på kleshengere oppunder taket og henger de rett i skap etter de er tørre. Bruker også FAU, foreldremøter, kamper, bursdager osv til mitt sosiale liv, møter jo likevel de jeg trives best med der, de har jo samme interesser. Fyll og fest har jeg vokst fra. Både min mann og jeg har fleksible jobber og kan sjonglere om det var grøtfest på skolen eller noe i barnehagen/skolen på dagtid. Vi valgte slike jobber for vi visste det var lettere å kombinere med barn. Skal sies at vi har valgt bort tv og har brukt tid mellom barnas leggetid og vår leggetid til jobbing og hobby. (min manns hobby er jobben), jeg hadde annen tidkrevende hobby, men det funket fint for vi planla ukene. (vel, vi har fortsatt fargekodet delt kalender med alt av huskelister og aktiviteter) Anonymkode: edf01...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #37 Del Skrevet 5. november 2024 Må bare legge til et siste tips: hjemmekontor! Tar unna mye klesvask de dagene jeg jobber hjemmefra. Pausen brukes enten på det, eller på en gåtur i skogen. Og tiden spart på transport gir rom for å lage ordentlig middag, gjerne i trippel porsjon. Pluss matkasse, vaskehjelp, mat på døren osv hvis dere har råd til det. Anonymkode: a9220...a2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #38 Del Skrevet 5. november 2024 Hvor gamle er barna? Her er barnet snart 2, og sover fra 18 til 6. Avslapningstid er derfor etter 18 til vi legger oss kl. 21 ca. Jeg bestiller mat for en uke hver søndag fra Oda, og setter opp middagsplan. Bruker mye slow cooker og setter middag klart om morgenen før jobb. Vi har en sjelden gang vaskehjelp, imellom skal jeg innrømme at det ikke er særlig rent. Anonymkode: d5aad...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #39 Del Skrevet 5. november 2024 Syns i grunn det var ganske greit når barna var små, de hadde ikke noen fritidsaktiviteter og var tidlig i seng. Vi hadde en fast rutine på at den ene la barna, mens den andre tok seg av rydding. Vi la oss stortsett alltid med ryddig hus. Når barna var i seng hadde vi en liten time til avslapping fremfor tv'en før vi selv tok tidlig kveld. Hadde vi behov for det, så tok vi en ettermiddagshvil på gulvet mens barna lekte rundt oss. Helgene delte vi stotsett på å få sove litt lengre hver sin dag. Før barna kunne være uten tilsyn var de med på vaskerommet. Badet ble vasket mens de satt i badekaret. Dusjet de var det en fin mulighet til å sitte på badet å lese bok. Barnetv kunne stå på en stund på morgenen i helgen, mens den som sto tidlig opp slumret ved siden av. Har nå en aktiv tenåring og en på mellomtrinnet, syns dagene er mye vanskeligere å få til å gå opp nå. Det går utallige timer i uka på kjøring, både til trening og til venner. Bor usentralt, med dårlig tilgang til buss. Så vi har på sett og vis valgt det selv. Teller dager til vi skal inn i nytt hus, som ligger sentralt med god tilgang til buss. Anonymkode: 2fe90...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #40 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ser virkelig ikke problemstillingen. Det er så mange som velger å få barn, men ønsker å prioritere seg selv. jeg er frivillig på flere fritidsaktiviteter barna mine er med på, å blir sjokkert over hvordan foreldre bruker fritidsaktivitetene som barnevakt. hva med å vise litt interesse for de barnene en velger å få? heie på den som spiller håndball, se på den som synger i kor eller klatre sammen den som er på klatring? jeg er i perioder alene med 2 barn(mann i teit turnus langt vekke), i full jobb og finner tid til hobbyer og det jeg ønsker å gjøre. jeg prioriterer, for det er kun prioritering det er snakk om. jeg ser ikke tv, jeg går ikke på byen, jeg møter ikke venner på kveldene. men det jeg gjør er at jeg møter venner på lekeplass med ungene, eller inviterer folk hjem til oss. Jeg står opp tidlig å trener hjemme før jobb(min form for egentid), og vi tilpasser livet til den situasjonen vi selv har valgt å sette oss i. det er flere år siden jeg var hjemme alene i huset, jeg leverer unger når jeg drar på jobb, og henter de på vei hjem fra jobb. barnevakt 1-2 ganger i året, har ikke behov for det. bruker ikke barnehage eller SFO når jeg selv har ferie, min barn fortjener også ferie, og kan ikke tenke meg noe bedre enn å bruke ferien sammen med de, selv om det krever litt. jeg elsker å være sammen med ungene, å er jeg helt utkjørt når kvelden kommer så er det greit, da har vi hatt en fin dag å jeg kan legge meg så fort ungene har kommet i seng:) Anonymkode: cda21...ecc Huff, jeg har så mange (eks) venninner som har holdt på slik. Så blir barna selvstendige, de vet ikke hvem de er lenger. Forholdet er neglisjert, mannen går videre, eller de lever parallelle liv. Venninner er over mange år valgt basert på hvem som går overens med barna, ikke hvem en selv trives best med. Og absolutt alle er faset ut av livet ditt, i det du står igjen uten barn som trenger tiden din. Anonymkode: f72e8...452 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå