AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21. Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning. Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn? Anonymkode: c4dc8...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Man har aldri egentid med barn. Man kan være heldig å ha stor familie, gode venner (som tar barna en helg osv) men ellers er det vel å dele seg. Du tar en helg og mannen får fri og omvendt Anonymkode: 3d4a5...210 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Hvile får man når ungene blir eldre. Hvert fall sånn for meg som enslig forsørger. Dere er to? Dra ut uten ungene og la den andre foreldre være med de alene. Og bytt på det. Og ikke få flere barn. Anonymkode: 25b7b...cd1 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Hva er årsaken til elendig søvn? Er det ungene? Legger oss i 22/23-tiden om kvelden og har dermed «fri» fra kl. 19 og til vi legger oss. Denne tiden er prioritert kjærestetid eller egentid, alt etter behov. Husarbeid skal ikke gjøres disse timene. Det er en absolutt regel vi har Vi deler på husarbeid/nistesmøring/etc mens ungene er våkne - og de er med på det (nyttig læring). Dermed får vi prioritert tid sammen/alene om kvelden. Flere dager sammenhengende alenetid får man jo ikke om man har barn fulltid 😅 Den tid kommer når de blir eldre, tenker jeg. Anonymkode: d87ab...1af 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Unge folk trenger ikke å hvile mer enn dere gjør. Kroppen din er laget for at du skal klare å ta vare på barn. Anonymkode: 461d9...9f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Vi har kanskje ikke så stort behov for å hvile. Vi bytter på å se etter barna slik at vi begge får rom til egentid. Jeg slapper av ved å gå en tur hver kveld, og når jeg stenger meg inne på kjøkkenet og baker brød etc. Mannen kobler av med støvsuging klesvask. Så liker vi begge å slappe av med ei bok. Begge er b- mennesker så det blir sene kvelder, og periodevis litt lite søvn, men bytter på å ha kate helgemorgener. Anonymkode: d7661...f19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Nå som yngste er 6 så får jeg sove ut hver helg. Herlig 😊 Som b-menneske som mister all fornuft på kvelden er det stor forskjell. Tiden de var små og ville stå opp Kl 6-7 hver morgen var tøff. Anonymkode: 5c9aa...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al34n0nym1 Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Velkommen til familielivet. Sånn er det som regel for alle familier. Vi heller har ikke barnepike. Vi er glad for å bruke tiden våres etter jobb med barna våres, og kunne aldri ha byttet det med "egentid" Vi begge var enige om å få barn, og vi begge viste hva det ville innebære. Altså "null" egen/kjæreste/kose-tid. Trodde du at det ville bare bli fryd og gammen når du anskaffet deg barn? Endret 4 timer siden av Al34n0nym1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå som yngste er 6 så får jeg sove ut hver helg. Herlig 😊 Som b-menneske som mister all fornuft på kvelden er det stor forskjell. Tiden de var små og ville stå opp Kl 6-7 hver morgen var tøff. Anonymkode: 5c9aa...4dd Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid TS Anonymkode: c4dc8...4d1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21. Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning. Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn? Anonymkode: c4dc8...4d1 Dette er livet vårt også. Er ikke noe å gjøre med, bare prøve å sette pris på det. Er dønn sliten 24/7, men er likevel verdt det! Anonymkode: d5f64...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Vel, jeg er alene med to barn. Og jeg kjente også på det du beskriver. Men, jeg valgte å snu tankegangen min litt. Den tiden du har fra 19:30 til 21 er din egentid en periode. Bruk den tiden til å stresse ned, gjøre noe du liker. Et varmt bad, lese, ha kvalitetstid med mannen, joggetur osv. Ikke bruk den tiden på mobilen eller tv, da "spises" liksom tiden opp og man har egentlig ikke koblet av. Lag større batcher med mat og frys ned i porsjonsstørrelser, eks lasagne, meksikansk gryte, kjøttsuppe, gryteretter, fiskegrateng, osv. Selv lager jeg en basesaus med tomat, løk, gulrøtter, bønner, seleristang som jeg stavmikser, fryser ned og bruker som base i lasagne/bolognese/meksikansk gryte/etc. Så kan du lage en enkel salat som tilbehør istedenfor å bruke tid i hverdagen på å stå på kjøkkenet. La huset se litt "bombet" ut innimellom! Ingen tar skade av det, men man får litt bedre tid i hverdagen til alt annet. Det er ikke sikkert det er slik for deg, men for meg handlet det mye om egne forventninger. Alt som skulle gjøres, huset som må ryddes barna som skal lekes med, gjøre lekser, kjøres på aktiviteter, alltid gjøre noe gøy i ferier, trening av egen kropp, god middag fra bunnen av osv. Men når jeg senket mine egne krav og forventninger, og ikke lengre tenkte på alt jeg ikke fikk gjort eller hva jeg burde ha gjort, så satt jeg mer pris på den tiden jeg slappet av. Noe som resulterte i at jeg faktisk fikk en bedre opplevelse av tid og sted. Mye satt altså i mitt eget hode. Anonymkode: e0e9a...d3e 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21. Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning. Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn? Anonymkode: c4dc8...4d1 Hentet oss inn når barna ble eldre. Og så brukte vi barnehagen for det det var verd. 0 dårlig samvittighet for at barna fikk seg en tur i barnehagen i romjula da vi var HELT på felgen som foreldre. Anonymkode: f1292...68e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Noe av det samme som forrige. Husk at barna ser verden litt annerledes enn vi. For dem er det mer koselig å spise makaroni med ketchup for å se slappe av på sofa eller i senga med mamma, enn å bli servert en ordentlig middag som tok lang tid, av en utslitt mor. Hvis matlaging er store stressfaktor, som det var for oss, vurder å gå til innkjøp av airfryer, brødbakemaskin, sandwichjern, osv. Eller som andre, bestille Adamskasse - det funket ikke for oss pga kresne barn, men det funker for mange for du slipper planlegging av middager. og mine barn har nå blitt 7 og 10, og jeg vet ikke om det er til dels Stockholms syndrom eller hva, men nå foretrekker jeg faktisk ofte hyttetur, skitur, eller teater/konsert sammen med de, enn med venninner. De har blitt mine bestevenner. 🙈 Anonymkode: 40177...a07 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Hva er hvile? Og hvorfor trenger man så mye hvile? Nå er barna mine store, men jeg hviler ikke noe mer nå. Jeg gjør andre ting enn å følge opp barna. Har egentlig aldri hatt barnepass. Har vært borte fra barna mine kun 15-20 dager max i løpet av årene de vokste opp. Søvnproblemer er selvsagt tøft, og er det barna som holder en våken, så går det over. Har en søvnproblemer - så gjør noe med det! Og gjør ting hver for dere innimellom. Anonymkode: e2078...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid TS Anonymkode: c4dc8...4d1 Hvor gamle er barna? Her står barna opp alene i helgene og ser på brett/tv til vi står opp. Spiser frukt og klarer seg. Anonymkode: 5c9aa...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Egentid eller kjærestetid etter barnas leggetid. Vi bytter på å være hjemme med barna mens den andre trener, er på fritidsaktivitet eller med venner og de andre kveldene i uka gjør vi noe hyggelig sammen hjemme. Viktig å utnytte de mulighetene man har. Anonymkode: a798e...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21. Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning. Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn? Anonymkode: c4dc8...4d1 Alder på barna er vesentlig her :). I de verste periodene har vi sendt barna i barnehagen og tatt ut avspasering eller ferie ja. Ellers har vi i stor grad avlastet hverandre. Vi har tilgang på en liten fritidsbolig, så når det røyner på har enten én av oss tatt en helg der alene eller blitt igjen hjemme mens den andre har tatt barna med dit. Gull verdt å sove ut en helg og være sosial med venner hvis man ønsker det. Ellers er det mye du kan gjøre med tankesettet. Aksepter at det er som det er en stund, og tilpass livet deretter. Våre på 6 og 7 sover fortsatt ikke natten gjennom, så vi blir alltid vekket minst et par ganger. Og dagen starter som regel før seks selv om de klarer seg selv om morgenen. Vi legger oss derfor tidlig, og én av oss trener om morgenen siden vi uansett våkner tidlig. Anonymkode: a9220...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Vi byttet på hvem som sto tidlig opp i helgene og den andre fikk sove ut. Tok med ungene ut så den ene fikk sove. Når de ble litt eldre og ikke sto opp 4-6 så tok fortsatt en av oss ungene ut noen timer så den andre fikk vaske/rydde i fred uten forstyrrelser. Anonymkode: edf01...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Ene starter tidlig på jobb, og slutter tidlig. Andre motsatt. Det gir roligere morgener og ettermiddager. Bytter på over tid, etter møter, med mer. Er ikke redd for å holde på vanen med barnehage selv om det er ferietid, inneklemte dager med rolig hjemmekontor, og slikt. Ene legger, andre trener. Trening er utrolig viktig for å ha overskudd. Ene (han 😂) tar to-tre timer på lekeplass eller noe slik søndag morgen. Andre får hus og praktisk på stell, og kan sitte litt med beina høyt. Utnytter søndagen til å planlegge uka, vite hvem som skal gjøre hva, ha ukesplan for mat, lage klar en del mat. "Nullstiller" hver kveld med å gjøre klart til ny dag, gjøre klar frokost og lunsj, klær, ta raskt over huset. for å slippe å løpe rundt hver morgen. Bruker ikke TV eller skjerm som "avslapping", har merket det ofte har motsatt effekt. Forsøker heller å gjøre noe aktivt, eller lager oss god kvelds og blir sittende og prate. Og - hjemmekontor er gull. En times lunsjpause nå, der jeg bare kan koble helt ut litt, med full ro rundt meg. Anonymkode: f72e8...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi byttet på hvem som sto tidlig opp i helgene og den andre fikk sove ut. Tok med ungene ut så den ene fikk sove. Når de ble litt eldre og ikke sto opp 4-6 så tok fortsatt en av oss ungene ut noen timer så den andre fikk vaske/rydde i fred uten forstyrrelser. Anonymkode: edf01...f9e Merkelig hvordan; - Husarbeid og vasking med en god podcast på øret ble "kos og egentid" sett mot bare pes - Løpeturer ble "avslapping og egentid", sett mot en uoverkommelig dørstokkmil. Har så mange venninner som plutselig kom i superform. 😂 Anonymkode: f72e8...452 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå