Gå til innhold

Barn på videregående som drar ut sykdom og er hjemme fra skolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på videregående, første året. De første to månedene av skoleåret så var barnet der uten noe særlig fravær, men etter at barnet ble syk med ørebetennelse og hard forkjølelse, bare drar barnet ut sykdommen nå føler jeg.  Nå har barnet vært borte fra skolen 1,5 uke. Legen skriver ut legeerklæring og da teller ikke fraværet på fraværsgrensen. Og legen hadde sagt at det var null problem å få legeerklæring anytime, og det tok barnet veldig til seg. Men jeg prøver å fortelle at hvis barnet ikke er noe særlig på skolen nå som karakterer snart skal settes, så har de ikke så mye grunnlag å sette karakter på selvom barnet har levert legeerklæring. Barnet bare kverulerer og sier at de har grunnlag uansett, og ser ikke hva jeg mener. Jeg har sagt at nå er det nok, og sagt at i morgen så SKAL barnet på skolen. Ja, ungen hoster litt enda og er kanskje ikke helt i hundre, men kan liksom ikke være hjemme hver gang det er snakk om å føle seg litt uvel heller. Barnet var veldig syk når sykdommen startet, så de første dagene hjemme var jeg enig i, men nå føler jeg at det mest handler om at det er deilig å ligge i senga si til tross for hosten. Som jeg sier til barnet, så er jeg streng på dette nå fordi jeg elsker ungen og vil at barnet skal få seg en utdanning. Samtidig får jeg dårlig samvittighet av å pushe ungen på skolen i morgen når barnet sier at det enda ikke er helt i form. Hva gjør jeg her? 

Anonymkode: de695...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv med legeerklæring kan han miste karakterene. Legeerklæringene hjelper kun til at fraværet føres som gyldig og at han kan gå over fraværs grensen så lenge det er nok skolearbeid til å sette karakter. Men er det ikke nok grunnlag for læreren så er det ikke nok grunnlag.

Han bør også tenke på at selv om han drar denne runden i land så er det mye igjen av året og han vet aldri hva som skjer. Greit å spare litt mulighet for fravær sånn i tilfelle.

Anonymkode: c7263...445

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB sier har legeerklæring null betydning utover at fraværet er gyldig. Hvis lærerne ikke har karaktergrunnlag så får han ikke karakter, samme hvor mye legeerklæring han har. En del små fag har man bare én gang i uken og da skal det ikke mye til eller mange prøver å miste før læreren ikke har nok å basere en karakter på. Har barnet tenkt på hva han skal gjøre hvis han blir (ordentlig) syk senere i år og virkelig ikke kan gå på skolen? Det er innmari dumt å ikke sørge for så godt karaktergrunnlag som overhodet mulig, så har man litt å gå på hvis man faktisk blir syk. 

Anonymkode: 1bbd0...295

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det går hardt utover karaktergrunnlaget. Eleven må ha et visst oppmøte og ha vært gjennom en viss prosent av pensum for at det kan gi karaktergrunnlag.

Barnet ditt må forstå at det har misforstått hva karaktergrunnlag er. Karakterer på prøver og innleveringer er bare èn ting. Grunnlaget en litt annen.

Selv småbarn må i barnehage og skole med snørr og hoste. Feber borte, allmenntilstand god nok - hverdagen er tilbake. En 16 åring bør forstå dette. 

Det er også kinkig å miste halvannen uke med undervisning. Hvor mange emner har de vært gjennom, som eleven har gått glipp av? Sannsynligvis minst ett i hvert fag. Å miste for mye undervisning sørger for at forståelse av videre læring blir svakere og det blir hardere å komme på nivå med de andre, det er vanskeligere enn det bør, og da er det plutselig mer tiltak å dra på skolen, og man begynner å falle bak, karakterene vil synke, motivasjon borte... 

Hva om det kommer ny sykdomsrunde? Så mister ungdommen enda mer undervisning, karaktergrunnlaget blir svakere for hver dag som går, uavhengig av sykmelding.

Anonymkode: 3dfec...d12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham lære av egne feil og skulle måtte gå året om igjen.

Anonymkode: f8d33...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager får barnet legeerklæring fra legen når hen ikke er syk? Anbefaler en prat med kontaktlærer.

Og kanskje sette regel om at er man syk ligger man i sengen? Ta bort internett, nettbrett, telefon og alt. Det skal være gørrkjedelig å være hjemme!

Anonymkode: 1770b...2da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har et barn på videregående, første året. De første to månedene av skoleåret så var barnet der uten noe særlig fravær, men etter at barnet ble syk med ørebetennelse og hard forkjølelse, bare drar barnet ut sykdommen nå føler jeg.  Nå har barnet vært borte fra skolen 1,5 uke. Legen skriver ut legeerklæring og da teller ikke fraværet på fraværsgrensen. Og legen hadde sagt at det var null problem å få legeerklæring anytime, og det tok barnet veldig til seg. Men jeg prøver å fortelle at hvis barnet ikke er noe særlig på skolen nå som karakterer snart skal settes, så har de ikke så mye grunnlag å sette karakter på selvom barnet har levert legeerklæring. Barnet bare kverulerer og sier at de har grunnlag uansett, og ser ikke hva jeg mener. Jeg har sagt at nå er det nok, og sagt at i morgen så SKAL barnet på skolen. Ja, ungen hoster litt enda og er kanskje ikke helt i hundre, men kan liksom ikke være hjemme hver gang det er snakk om å føle seg litt uvel heller. Barnet var veldig syk når sykdommen startet, så de første dagene hjemme var jeg enig i, men nå føler jeg at det mest handler om at det er deilig å ligge i senga si til tross for hosten. Som jeg sier til barnet, så er jeg streng på dette nå fordi jeg elsker ungen og vil at barnet skal få seg en utdanning. Samtidig får jeg dårlig samvittighet av å pushe ungen på skolen i morgen når barnet sier at det enda ikke er helt i form. Hva gjør jeg her? 

Anonymkode: de695...d3b

Et barn på videregående skole? Det er en ungdom du har som du behandler som et barn. 
Ungdommen må lære seg til å ta ansvar.

Anonymkode: d3f5d...be4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...