Gå til innhold

Problemer med relativ luftfuktighet og temperatur på soverommet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et stort problem for meg.

Den ideelle temperaturen for meg er 16 grader på soverommet, men da er den relative luftfuktigheten rundt 70 %.

Den eneste måten jeg har klart å redusere luftfuktigheten på er å øke temperaturen. Ved å øke den til 19 grader kan jeg få luftfuktigheten ned til ca 60 %, som fremdeles er høyt, og  det går ut over nattesøvnen min.

Avfukteren fungerer ikke ved så lave temperaturer, men jeg bruker "dry"-funksjonen på varmepumpen så ofte jeg kan uten at det utgjør den største forskjellen.

Nå er jeg tom for idéer om hvordan jeg kan løse dette, og håper på tips og råd fra dere.

Anonymkode: c2b1c...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor kommer vannet fra da? Er kanskje det du bør fokusere på.

Anonymkode: b88d6...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags avfukter har du? Jeg har fra Woods, absolutt ikke noe problem å avfukte luften selv om temperaturen bikker 16 grader eller lavere. 

Har du ventilasjon/lufter du på soverommet? Jeg har akkurat 16 grader på mitt soverom as we speak, og luftfuktighet på 53 %, med kun to åpne spalteventiler på vinduene (ingen avfukter). Burde jo ikke være noe problem å få den godt ned under 70 %, det er jo veldig høyt 🤔

Anonymkode: a672c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker jo luftavfuktere i kjellere og garasjer som holder vesentlig lavere temperatur enn 16 grader. 

Fant to vilkårlige avfuktere på Elkjøp, og de opererer ned til 0-2 grader. Så enten er din ganske dårlig, eller så bruker du den feil... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er godt kjent at reduserer en temperaturen øker den relative luftfuktigheten, når det gjelder avfuktning, finnes det avfuktere som virker ved lavere temperaturer, å avfukte med varmepumper (som Airconditioner og "billige" avfuktere basert på samme teknologi) vet vi ikke virker veldig bra under ca 18 grader. du kan søke etter absorbsjons-avfukter så finner du f.eks  denne. dyrere i drift og avgir en del varme, det er dog å bemerke at du trolig har et annet problem, enten med lufting eller med inntrenging av fukt, høyst sannsynlig med lufting, i disse dager med "kald" uteluft vil et slikt problem du har løse seg selv om du lufter tilstrekkelig.

husk at du avgir 0.5 til 1 liter vann i pusten din i løpet av natten, om denne fukten ikke har noe sted å forsvinne vil luftfuktigheten bygge seg opp i rommet helt til du lufter eller fjerner den med en avfukter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er et stort problem for meg.

Den ideelle temperaturen for meg er 16 grader på soverommet, men da er den relative luftfuktigheten rundt 70 %.

Den eneste måten jeg har klart å redusere luftfuktigheten på er å øke temperaturen. Ved å øke den til 19 grader kan jeg få luftfuktigheten ned til ca 60 %, som fremdeles er høyt, og  det går ut over nattesøvnen min.

Avfukteren fungerer ikke ved så lave temperaturer, men jeg bruker "dry"-funksjonen på varmepumpen så ofte jeg kan uten at det utgjør den største forskjellen.

Nå er jeg tom for idéer om hvordan jeg kan løse dette, og håper på tips og råd fra dere.

Anonymkode: c2b1c...5d9

Hvordan måler du denne luftfuktigheten? Og hvor mye lufter du?

Anonymkode: 0798e...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...