Gå til innhold

Intervju

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på et viktig intervju neste uke (i et stort advokatfirma) og trenger hjelp, dette er nemlig mitt første intervju noen gang.

Kan dere hjelpe meg med en brainstorming av hvilke spørsmål jeg kan forvente meg?

Evt, gode svar på vriene spørsmål?

Bør jeg ta notater underveis i intervjuet?

Hvordan forklarer jeg kanskje en og annen dårlig karakter?

Alle tips tas i mot med stor takk (og lettelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dine sterke og svake sider/egenskaper er en klassiker (alle bruker sta som dårlig egenskap, finn noe annet!). Veldig vanlig å få "fortell litt om deg selv" i starten. Lurt å forberede en liten innledning om hvem du er og motivasjonen din. Da tenker jeg jobb/utdanningsmessig, det er ikke privatpersonen de lurer på. Hvorfor du passer i denne jobben, og understrek med eksempler (studentorganiasjon, fritidsinteresse, hendelse i studiet osv). Et annet typisk spørsmål er hva som gjør deg sint og hva som gjør deg stresset og hvordan du reagerer i slike situasjoner.

De vil sjelden stille spørsmål om akkurat den og den karakteren (jeg har i alle fall aldri blitt spurt om det, men når de spør om hva jeg absolutt ikke vil jobbe med, så har de allerede skjønt det), men dersom du har hatt fritidsaktiviteter kan det ofte forklare det. At man ikke har vært særlig interessert i et fag er også en ærlig sak, og du kan bruke det dersom firmaet ikke jobber i den retningen.

Jeg har aldri tatt notater under et intervju, men dersom du føler deg mer komfortabel med å gjøre det, så kan du bare gjøre det. Intervjuet er jo en samtale hvor bedriften skal finne ut om du er rett for dem og du skal finne ut om den er rett for deg. Lurt å forberede noen spørsmål på forhånd og ha litt bakgrunnsinfo om bedriften (årsmelding, oppbygging osv). Eksempel på spørsmål: Hva blir min viktigste oppgave? Hvilken opplæring/oppfølging vil jeg få de første månedene? Hva er det støreste utfordringene de neste 6 månedene?

Endret av abelille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med andre som har vært på intervju hos slike firma. Du må regne med å bli kjørt ganske hardt. Selv om du ikke får jobben, så vil du i hvert fall få god trening til neste gang du skal på intervju :)

Endret av mito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at man blir ikke kjørt hardt i Norge. Min erfaring er at de er stressede mennesker som er sultne fordi de ikke spiste lunch eller venter på å få gjøre mer viktige ting etter at de har intervjuet..

Du svarer bare slik som du er. En dårlig karakter? So what, de har jo kalt deg inn, så da betyr vel ikke en dårlig karakter i ny og ne alt.

Vis dem hvem du er og hva du vil. Vurder dem, ikke sitt der og bli vurdert. Og for all del, når de spør om hva du forventer i lønn, legg deg på linje med de andre mennene som jobber i firmaet. Våg ikke å gå under, det skylder du alle kvinnelige medsøstre.

Hvis du er heldig, sitter det for det meste menn og intervjuer deg. Det er en fordel. Kvinner er ofte kvinne verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og hjelp!

:smilyblomst:

Nå har jeg mye mer å gå på.

Bare fortsett å skriv eksempler på spørsmål som dere har fått på intervju, alt hjelper! Noen dager igjen til intervju, og jeg trenger fremdels litt støtte :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nikita_*

Dette kommer du til å klare fint skal du se....det tar faktisk litt tid å bli trygg på seg selv under intervjuer...men husk på et par ting; Personen foran deg er bare et menneske...de har sittet i samme stol som deg en gang de også...

Et par andre tips...

Et fast håndtrykk når du hilser(ingen liker slappe håndhilsninger, iallefall ikke advokater)

Sitt rett i ryggen

Ikke gni hender eller la beina dingle febrilsk, sitt avslappet men uten å kromme ryggen

Hold blikket fast, uten å stirre, flakkende blikk er forstyrrende, stirring er provoserende

Smil mye, men ikke le en nervøs latter av ting som ikke er morsomt

Ikke lat som du er noe du ikke er; Vær deg selv!!!

Kle deg pent, men ikke i et antrekk du aldri ville brukt ellers...Vis hvem du er gjennom klær og kroppsspråk

Du har tre faser du må igjennom;

1 Tillitsfasen

Spør og grav litt om firmaet. Hvor lenge de har holdt på, hvor mange ansatte det er, er det familiebedrift etc. Arbeidsgiver liker dette; de liker å snakke om det de driver med...

2 Salgsfasen

Her skal du selge deg for alt du er verdt...i tillitsfasen har du fått et intrykk av slags personlighet sjefen er...da kan du utifra det tilpasse deg humor,væremåte og hva du tror sjefen er intr. i å vite om deg...Kom frem med de gode sidene av deg og om hva som gjør at du er perfekt for akkurat denne jobben

3 Closing

Her skal du sørge for at arbeidsgiver virkelig har lagt merke til deg...oppsummer litt av hva dere har snakket om...still spørsmål(men IKKE om lønn om arbeidsgiver ikke har nevnt det...det tar du i 2.gangsintervjuet)

Dette klarer du skal du se!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har nettopp fått sin første jobb som jurist i et advokatfirma her i DK, og har vært på en del intervjuer. Hans erfaringer er at advokatfirmaene ofte ikke er særlig profesjonelle i ansettelsesforløbet sitt, det er veldig mye bla, bla. Dette skyldes bl.a. at det er advokater som intervjuer og ikke en eller anden HR-person, som virkelig vet hvordan de skal spørre. Jeg er nyutdannet master fra handelshøyskolen, og jeg har blitt kjørt mye mere, både faglig og personlig. Men advokatbranchen er jo veldig opptatt av karakterer og resultater, så det er det jo værd å tenke på.

Ellers er det greit å forbedre litt om deg selv (utdannelse, studiejobb, fritid etc), for mange bruker "fortell litt om deg selv" som et åpningsspørsmål. Tenk også på om og evt. hva du vil si omkring familie og sivil status. Tenkt på sterke og svake sider, hvordan du har det med å samarbeide, hvilke rolle du har i en gruppe, hvorfor du vil være advokat/jobbe i firmaet etc.

Lykke til!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk igjen for svar.

Jeg lurer litt på, når de ber meg om å fortelle litt om meg selv, hva er da en bra begynnelse?

- Som det fremgår av CVen er jeg utdannet jurist, og...

eller

- Jeg er 28 år, samboer og bor for tiden på Bislet?

Andre forslag?

Det jeg skal si om meg selv, bør være utdanning, interesser - hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og hvordan begrunner man at man har god "Business understanding" som det stod som et viktig kriterie hos firmaet?

:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville begynt med noe sånt som det du sa her. Kanskje droppet bosted. Er det relevant for jobben?

- Jeg er 28 år, samboer og bor for tiden på Bislet?

Deretter ville jeg gått over på "jeg er utdannet jurist ved XX". Siden det er snakk om jusstudie antar jeg at de vet hva det går ut på, eller er det forskjell på de forskjellige universitetene? I så fall kan du nevne det viktigste ved skolen. Dersom du har jobbet ved siden av studiene kan du gjerne nevne det her. Jeg tar gjerne med noen personlige egenskaper før jeg går over på interesser, men ofte så klarer jeg å få dem inn i en samtale ved å stille dem et spørsmål eller at de ber om utdypning på noe jeg sier allerede før interessene mine.

Ang god business understanding, hva er det som skal til for at advokatfirma skal bli vellykket? Jeg antar at forståelsen av hvor mange saker som må være betalt og hvor mange pro bono har noe å si. Å gi gode råd til kundene, og ikke gå til sak dersom man ikke kan vinne dem. Å ta på seg gode saker som man har gode sjanser for å vinne er kanskje en del av det? Det viktigste av alt; et firma skal gå med overskudd. Det var i alle fall det jeg tenkte på med det, du kommer sikkert på andre ting selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjære deg. Ut fra det du skriver her høres det ut for meg som om du henger deg alt for mye opp i hva du tror er forventet og hva man bør. Det er fint, men ikke bli overopphengt i det.

"Som det fremgår av min CV".... :roll: Nei, du behøver ikke være så tungvint.

Første bud er at du selv må vite hvem du er og hvorfor du er der. Hvis du gir slipp på alt over til dem har du tapt på forhånd. De klarer å se i CV selv, ikke rams opp det igjen.

Høres ut som om du behøver litt mer erfaring med forhandlinger, taktikk og streetsmart-attitude.

Husk hvertfall at hvis ikke du vet hvorfor du er der, så vet garantert ikke de det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...