Gå til innhold

Kan man si at man har vokst opp et sted man kun har tilbrakt feriene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på et tv-program fra mitt hjemsted, der det er intervjuet en dame.

Hun sier hun har vokst opp på mitt hjemsted, men jeg har aldri hørt om henne eller sett henne.

Jeg vet godt hvem hennes mor er, og vet at hennes mor har tilbragt feriene sine på hjemplassen min og da har sikkert datteren vært med også, men å si at man har vokst opp et sted man har tilbrakt feriene sine er vel ikke helt riktig?

Min familie har hytte i Valdres siden bestefar kom fra Valdres, men jeg er fra Vestlandet.

Vi har vært på hytten hver sommer og i påskeferien, men det har jo ikke vært mer enn 2- 4 uker i året, så jeg kan jo ikke si at jeg har vokst opp i Valdres.

Flisespikker jeg eller?

Anonymkode: 73820...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du flisespikker. Hvilken betydning har det? 

Ville nok ikke selv sagt det. Men forstår godt hva som menes i litt overført betydning. "Nærmest vokst opp her", "Føles som jeg har vokst opp her". 

Anonymkode: beaf9...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg tippe, de bodde egentlig i Drammen eller noe annet kjedelig?

Jeg er også fra en liten bygd som er kjent for kultur. Mange som forteller de har aner herfra. At dine oldeforeldre bodde her gjør deg ikke mindre til turist 😉 Men det er ikke så farlig, bare rart. 

Anonymkode: 81926...f45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du flisespikker. Hvilken betydning har det? 

Ville nok ikke selv sagt det. Men forstår godt hva som menes i litt overført betydning. "Nærmest vokst opp her", "Føles som jeg har vokst opp her". 

Hun sa :" jeg har vokst opp på dette stedet", ikke "føles som jeg har vokst opp her" eller "jeg er nærmest vokst opp her".

Har man vokst opp et sted, så tenker jeg man har bodd der i flere år og gått på skole.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun sa :" jeg har vokst opp på dette stedet", ikke "føles som jeg har vokst opp her" eller "jeg er nærmest vokst opp her".

Har man vokst opp et sted, så tenker jeg man har bodd der i flere år og gått på skole.

Ts

Overført betydning, skrev jeg :) Og at jeg forstår godt hva som egentlig var ment. 

Jeg for eksempel si "jeg er i praksis vestlending", selv om jeg aldri har bodd der og snakker østlandsk. Da mine foreldre identifiserer seg slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overført betydning, skrev jeg :) Og at jeg forstår godt hva som egentlig var ment. 

Jeg for eksempel si "jeg er i praksis vestlending", selv om jeg aldri har bodd der og snakker østlandsk. Da mine foreldre identifiserer seg slik. 

Hvorfor sier du det?

Anonymkode: de453...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...