AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #1 Del Skrevet 5. november 2024 Jeg ser på et tv-program fra mitt hjemsted, der det er intervjuet en dame. Hun sier hun har vokst opp på mitt hjemsted, men jeg har aldri hørt om henne eller sett henne. Jeg vet godt hvem hennes mor er, og vet at hennes mor har tilbragt feriene sine på hjemplassen min og da har sikkert datteren vært med også, men å si at man har vokst opp et sted man har tilbrakt feriene sine er vel ikke helt riktig? Min familie har hytte i Valdres siden bestefar kom fra Valdres, men jeg er fra Vestlandet. Vi har vært på hytten hver sommer og i påskeferien, men det har jo ikke vært mer enn 2- 4 uker i året, så jeg kan jo ikke si at jeg har vokst opp i Valdres. Flisespikker jeg eller? Anonymkode: 73820...373 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #2 Del Skrevet 5. november 2024 Ja, du flisespikker. Hvilken betydning har det? Ville nok ikke selv sagt det. Men forstår godt hva som menes i litt overført betydning. "Nærmest vokst opp her", "Føles som jeg har vokst opp her". Anonymkode: beaf9...53b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #3 Del Skrevet 5. november 2024 La meg tippe, de bodde egentlig i Drammen eller noe annet kjedelig? Jeg er også fra en liten bygd som er kjent for kultur. Mange som forteller de har aner herfra. At dine oldeforeldre bodde her gjør deg ikke mindre til turist 😉 Men det er ikke så farlig, bare rart. Anonymkode: 81926...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #4 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, du flisespikker. Hvilken betydning har det? Ville nok ikke selv sagt det. Men forstår godt hva som menes i litt overført betydning. "Nærmest vokst opp her", "Føles som jeg har vokst opp her". Anonymkode: beaf9...53b Hun sa :" jeg har vokst opp på dette stedet", ikke "føles som jeg har vokst opp her" eller "jeg er nærmest vokst opp her". Har man vokst opp et sted, så tenker jeg man har bodd der i flere år og gått på skole. Ts Anonymkode: 73820...373 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #5 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun sa :" jeg har vokst opp på dette stedet", ikke "føles som jeg har vokst opp her" eller "jeg er nærmest vokst opp her". Har man vokst opp et sted, så tenker jeg man har bodd der i flere år og gått på skole. Ts Anonymkode: 73820...373 Overført betydning, skrev jeg Og at jeg forstår godt hva som egentlig var ment. Jeg for eksempel si "jeg er i praksis vestlending", selv om jeg aldri har bodd der og snakker østlandsk. Da mine foreldre identifiserer seg slik. Anonymkode: beaf9...53b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #6 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Overført betydning, skrev jeg Og at jeg forstår godt hva som egentlig var ment. Jeg for eksempel si "jeg er i praksis vestlending", selv om jeg aldri har bodd der og snakker østlandsk. Da mine foreldre identifiserer seg slik. Anonymkode: beaf9...53b Hvorfor sier du det? Anonymkode: de453...4a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #7 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 10.27): Hvorfor sier du det? Anonymkode: de453...4a3 Man tar med seg kultur, holdninger og genetikk selv om man flytter. Og barna blir selvfølgelig påvirket av det. Anonymkode: 2d38e...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #8 Del Skrevet 7. november 2024 Har det noe å si for deg? Anonymkode: 56376...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #9 Del Skrevet 7. november 2024 Synes den er vanskelig.. Jeg føler meg rotløs og vet ikke helt hvor jeg er fra. Mine foreldre og besteforeldre er fra et sted i gamle Sogn og fjordane. Foreldrene mine fikk jobb i en annen vestlands kommune, hvor jeg ikke har familie fra. Bodde der til jeg var 12 og vi flyttet til en annen plass. Da jeg var 18 flyttet jeg til Bergen for å studere. Her møtte jeg mannen min, og vi slo oss ned her. Jeg har tilbrakt alle ferier på stedet som familien min kommer fra, men jeg føler jeg jukser om jeg sier at det er stedet mitt.. selv om jeg føler det i hjertet mitt. Jeg skulle veldig gjerne ønske at jeg kunne sagt at jeg også hadde et hjemsted.. Anonymkode: 3d9b4...98a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 7. november 2024 #10 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg synes det hører med å bo og gå på skole der en har vokst opp Det kan selvfølgelig være flere steder om en har flyttet rundt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #11 Del Skrevet 7. november 2024 Man kan godt ha sterk tilknytning til et sted man "bare" har vært mye på ferie, spesielt om familien også er derfra. I byen jeg bor i heter det seg at "ingen" er herfra hvis de ikke er født og oppvokst OG har begge foreldre og fire besteforeldrene herfra. Men i praksis forholder folk seg til dialekt. Jeg er født et annet sted og bodde der til jeg var 9-10. I alle ferier var vi i mine foreldres hjembyer i samme landsdel. Jeg ble sett på som innflytter der jeg var født, fordi mine foreldre ikke kom derfra (nabojenta ble også sett på som innflytter siden hun hadde 1 forelder utenbys fra). Så flytta vi til pappas hjemby, som var veldig kjent for meg pga besøk og familietilknytning. Pappa, begge hans foreldre og alle oldeforeldre på hans side mm er fra denne byen. Men jeg blir oftest sett på som å ikke være herfra pga jeg ikke snakker dialekta. Jeg har nå bodd her fast størsteparten av livet. Jeg fant løsninga på dette som tenåring (da jeg bodde på internatskole og alle spurte hvor jeg var fra); da fant jeg på et uttrykk som jeg har brukt ved alle anledninger de siste 30 år 😘 Når jeg bruker dette uttrykket, skjønner alle at jeg har dobbel tilknytning. Anonymkode: 350af...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 7. november 2024 #12 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg er vokst opp et sted hvor ingen av mine foreldre er født. Jeg tilbrakte mye tid i oppveksten på mitt fars barndomssted. Jeg ville nok ikke sagt at jeg var derifra uansett, men alltid påpekt at jeg har sterk tilknytning til stedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #13 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har det noe å si for deg? Anonymkode: 56376...873 Ja Ts Anonymkode: 73820...373 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #14 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg mener det ikke blir helt riktig for om noen hadde kommet til meg å sagt at de er oppvokst i Stryn, ja da ville jeg gått ut i fra at de hadde bostedsadresse og gikk på skole der i store deler av oppveksten sin. Tror de fleste ville det. Så ja, misvisende men ville likevel ikke hengt meg opp i akkurat dette. Anonymkode: e1129...709 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #15 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg ferierte i nabofylket hver eneste sommer da jeg vokste opp, men ville aldri sagt at jeg hadde vokst opp der! Anonymkode: bc6e6...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 7. november 2024 #16 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan godt ha sterk tilknytning til et sted man "bare" har vært mye på ferie, spesielt om familien også er derfra. I byen jeg bor i heter det seg at "ingen" er herfra hvis de ikke er født og oppvokst OG har begge foreldre og fire besteforeldrene herfra. Men i praksis forholder folk seg til dialekt. Jeg er født et annet sted og bodde der til jeg var 9-10. I alle ferier var vi i mine foreldres hjembyer i samme landsdel. Jeg ble sett på som innflytter der jeg var født, fordi mine foreldre ikke kom derfra (nabojenta ble også sett på som innflytter siden hun hadde 1 forelder utenbys fra). Så flytta vi til pappas hjemby, som var veldig kjent for meg pga besøk og familietilknytning. Pappa, begge hans foreldre og alle oldeforeldre på hans side mm er fra denne byen. Men jeg blir oftest sett på som å ikke være herfra pga jeg ikke snakker dialekta. Jeg har nå bodd her fast størsteparten av livet. Jeg fant løsninga på dette som tenåring (da jeg bodde på internatskole og alle spurte hvor jeg var fra); da fant jeg på et uttrykk som jeg har brukt ved alle anledninger de siste 30 år 😘 Når jeg bruker dette uttrykket, skjønner alle at jeg har dobbel tilknytning. Anonymkode: 350af...4f7 Hva er utrykket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 7. november 2024 #17 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 10.08): Jeg ser på et tv-program fra mitt hjemsted, der det er intervjuet en dame. Hun sier hun har vokst opp på mitt hjemsted, men jeg har aldri hørt om henne eller sett henne. Jeg vet godt hvem hennes mor er, og vet at hennes mor har tilbragt feriene sine på hjemplassen min og da har sikkert datteren vært med også, men å si at man har vokst opp et sted man har tilbrakt feriene sine er vel ikke helt riktig? Min familie har hytte i Valdres siden bestefar kom fra Valdres, men jeg er fra Vestlandet. Vi har vært på hytten hver sommer og i påskeferien, men det har jo ikke vært mer enn 2- 4 uker i året, så jeg kan jo ikke si at jeg har vokst opp i Valdres. Flisespikker jeg eller? Anonymkode: 73820...373 Det korte svaret er nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #18 Del Skrevet 7. november 2024 Du har sett Reddet og episodene fra Vistdal skjønner jeg Er vel ikke så farlig at hun sa hun har vokst opp der. Anonymkode: 7958e...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #19 Del Skrevet 7. november 2024 Kan man si at man er mormor hvis man er farmor? Anonymkode: 1dc8b...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 14. november 2024 #20 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 10.08): Jeg ser på et tv-program fra mitt hjemsted, der det er intervjuet en dame. Hun sier hun har vokst opp på mitt hjemsted, men jeg har aldri hørt om henne eller sett henne. Jeg vet godt hvem hennes mor er, og vet at hennes mor har tilbragt feriene sine på hjemplassen min og da har sikkert datteren vært med også, men å si at man har vokst opp et sted man har tilbrakt feriene sine er vel ikke helt riktig? Min familie har hytte i Valdres siden bestefar kom fra Valdres, men jeg er fra Vestlandet. Vi har vært på hytten hver sommer og i påskeferien, men det har jo ikke vært mer enn 2- 4 uker i året, så jeg kan jo ikke si at jeg har vokst opp i Valdres. Flisespikker jeg eller? Anonymkode: 73820...373 Jeg syns ikke det. Hvis hun ikke faktisk har vokst opp der, men bare vært der mye, ville det vært mer naturlig å si "her var jeg alle mine sommre", "jeg har nesten vokst opp her siden jeg var her så mye som barn", "her har jeg mange gode minner fra, det er som å lime hjem" osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå