Gå til innhold

Bryr folk i Oslo seg ikke om medmennesker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i Oslo nylig og opplevde noe trist. Mens jeg satt på trikken og kikket ut av vinduet så jeg en mann som lå rett ut på fortauet. Tilsynelatende livløs. Før trikken kjørte videre rakk jeg å se ihvertfall 10-15 personer gå forbi mannen med nesa i været. Null tegn til å kikke ekstra og sjekke om mannen var ok. Det var umulig å ikke unngå å se han. 
Hadde det ikke vært for at det var langt til neste holdeplass ville jeg sjekket om alt var ok med mannen. 
Overreagerer jeg eller er folk i Oslo virkelig så kalde?

Anonymkode: fb4ca...a57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge bryr vi oss bare om andre når det gagner oss selv. Sørgelig altfor sørgelig.

Anonymkode: 0a108...91c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange i Oslo som bryr seg om andre, men det er også mange som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp (bokstavelig talt) fordi de har det så travelt.

Men akkurat i det tilfellet du snakker om vil jeg tro at det handler om "immunisering", at de blir blinde for ting de ser daglig/flere ganger om dagen, og derfor ikke reagerer.

Anonymkode: a4dcd...5d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo, men vet om en mann som fikk slag (eller noe) og falt om her jeg bor, og han forteller om det samme. 

Jeg har selv hjulpet til med epileptisk anfall på bussen, og jeg har opplevd at folk har kommet til meg når jeg har trengt det ved flere anledninger. 

Jeg tror en del tenker det er rus, og vil ikke blande seg. En del er nok litt redde og vet ikke hva de skal gjøre, mens andre ikke bryr seg, skal på jobb osv, og tenker det får andre ta. Trist det er sånn. 

Jeg tror ikke dette er kun for Oslo, men det blir mer upersonlig midt i Karl Johan, enn om noen faller om på tur i nabolaget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som heter bystander effect, på norsk noen ganger kalt tilskuereffekten, som går ut på at jo flere andre som er i nærheten av en som trenger hjelp, jo mindre sannsynlig er det at man hjelper. Da tenker alle at noen andre vil hjelpe. Det er ikke spesielt for Oslo, man ser den samme effekten på tvers av byer og land og kulturer, men det er altså hvor mange andre som er i nærheten som reduserer sannsynligheten for at man hjelper. Da er det klart man er mer utsatt, ironisk nok, i et trafikkert Oslo enn i et langt mindre tettbygd strøk. I tillegg ser man slike situasjoner betydelig oftere i store byer, og da blir man nok litt nummen. Særlig i aksen fra nederst på Grünerløkka til Jernbanetorget.

På sett og vis virker jo din håndteringen av denne situasjonen også å være en del av samme mønster. Jeg skjønner det var (relativt sett) langt til neste holdeplass, men du sier du så en livløs person og at titalls andre ga faen, og det er tross alt aldri mange minuttene å gå mellom holdeplasser på trikken i Oslo. Likevel gikk du ikke tilbake for å hjelpe fordi du synes det ble i overkant, og det var jo så mange andre der. Det er en bedre forklaring enn den de som gikk en meter unna har, men det er jo en smak av samme effekt det også.

Når det er sagt har jeg sett mange løpe bort til andre som trenger hjelp i Oslo også. Jeg har også gjort det selv, og da var vi mange som kom til. Men det er nok lettere å løpe bort når man ser skaden/sykdommen inntreffe enn når man bare ser noen ligge flatt uten å vite hva som har skjedd. Godt mulig at følelsen av ansvar for å dra i samme retning er mindre i et Oslo der man tilfeldig støter på kjentfolk månedlig fremfor daglig, men at folk i Oslo er "kalde" og "ikke bryr seg om medmennesker" i så mye større grad enn alle andre nordmenn tviler jeg på.

Anonymkode: 35569...b8b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en gang en eldre kvinne som hadde falt på asfalten ute på parkeringsplassen når det var kaldt ute. Ikke bare var det ingen som hjalp hun, men det var flere som begynte å filme hun der hun lå på bakken med store smerter, i stedet for å hjelpe hun. Jeg hadde kanskje, kanskje tilgitt det hvis det var snakk om noen mindre oppegående 12- eller 13-åringer, men det her var jo studenter i tidlig 20-årene. Jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal tenke om den hendelsen. Det er virkelig noe sadistisk ved å prøve å øke sin egen status gjennom media-content (snaps)  og si "shit woah sjekk det her oh shit" i stedet for å hjelpe et annet menneske i nød som som vrir seg i smerte og ikke klarer å reise seg opp. Fremdeles bitter på de unge damene. Fysj.

Anonymkode: 855e8...d30

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde det ikke vært for at det var langt til neste holdeplass ville jeg sjekket om alt var ok med mannen. 

Det eneste sikre vi kan si så langt er at du ikke bryr deg om medmennesker når du ikke gikk av trikken fordi det var langt til neste holdeplass. De andres motivasjon kjenner vi ikke.

Anonymkode: c8966...942

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er spesielt for Oslo. Samboeren min fant en livløs narkoman liggende midt på fortauet på Solsiden i Trondheim en ettermiddag. Folk gikk rett forbi. Samboeren min fikk null respons fra vedkommende som lå nede, ringte ambulanse, og reddet sikkert livet til fyren. Sannsynligvis en pågående overdose. Ser han stakkaren stadig vekk i gatene fortsatt. 

Anonymkode: aba38...24c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg var i Oslo nylig og opplevde noe trist. Mens jeg satt på trikken og kikket ut av vinduet så jeg en mann som lå rett ut på fortauet. Tilsynelatende livløs. Før trikken kjørte videre rakk jeg å se ihvertfall 10-15 personer gå forbi mannen med nesa i været. Null tegn til å kikke ekstra og sjekke om mannen var ok. Det var umulig å ikke unngå å se han. 

Nei, ganske følelseløse. Utennom underlivet sitt 😄

Anonymkode: 7d643...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er det turområde der hvor mange ferdes. Naboen klarte å brekke beinet, hun er gammel. Hun sa at hun satt jo der midt på grusstien og folk bare kikket rart på henne og gikk videre.. 

Det er jo uhørt. Det koster jo så lite å spørre om alt er vell?

Anonymkode: a491f...076

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, østlendinger er ikke så bra folk

Anonymkode: f2fe4...677

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de andre hadde viktige møter de måtte rekke? Sånn hemt seriøst, hvorfor gikk du ikke av den trikke  når du så noen være helt hjelpeløs??? Ringte du i det minste til politiet og orienterte dem?

Anonymkode: 8111a...374

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt i fylla en natt for noen år siden - mange folk kom til og det ble ringt etter ambulanse til meg. En gang falt jeg på glatta midt på dagen - kom mange til....  Så jeg har bare gode erfaringer selv.

Sist jeg så en på bakken lå han veldig rett utenfor et busstopp og det kom flere personer til - men han var for full og vanskelig å flytte på - så tenkte det var bedre at han fikk ligge der å komme seg litt....

Hvis man ser folk faller direkte er det lettere å hjelpe. Det en typisk alkis/narkoman som virker å ligge der rolig, er jo det mest sannsynlig at man sover - og er det mange som går forbi, gjør stort sett andre folk det også.

Så det er nok litt begge deler - generelt synes jeg folk er ganske flinke.

Anonymkode: 9a359...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Folk er redde for å blande seg, fordi de ikke ve hvilken type person dette var. 
Var han en misbruker som hadde fått for mye i seg av noe? 
Var han en diabetespasienter, en med epilepsi eller noe annet? 
Hvilket område av Oslo var dette? Hvordan var personen kledd? 
Alle diss faktorene spiller en rolle i slike situasjoner. Man vet heller ikke i dag om folk går rundt med kniv eller våpen. Ero er man heller for forsiktig. 

Anonymkode: 25660...4b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Falt i fylla en natt for noen år siden - mange folk kom til og det ble ringt etter ambulanse til meg. En gang falt jeg på glatta midt på dagen - kom mange til....  Så jeg har bare gode erfaringer selv.

Sist jeg så en på bakken lå han veldig rett utenfor et busstopp og det kom flere personer til - men han var for full og vanskelig å flytte på - så tenkte det var bedre at han fikk ligge der å komme seg litt....

Hvis man ser folk faller direkte er det lettere å hjelpe. Det en typisk alkis/narkoman som virker å ligge der rolig, er jo det mest sannsynlig at man sover - og er det mange som går forbi, gjør stort sett andre folk det også.

Så det er nok litt begge deler - generelt synes jeg folk er ganske flinke.

Anonymkode: 9a359...213

Du er sikkert en flott ung person og ikke en uteligger

Anonymkode: f2fe4...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du klager på at andre ikke gjorde noe, men du selv gjorde ingenting fordi det ville ta deg et par minutter å gå tilbake fra holdeplassen din? 

Anonymkode: ed44e...fc6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du klager på at andre ikke gjorde noe, men du selv gjorde ingenting fordi det ville ta deg et par minutter å gå tilbake fra holdeplassen din? 

Anonymkode: ed44e...fc6

Hei trollet

Anonymkode: e1726...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Folk er redde for å blande seg, fordi de ikke ve hvilken type person dette var. 
Var han en misbruker som hadde fått for mye i seg av noe? 
Var han en diabetespasienter, en med epilepsi eller noe annet? 
Hvilket område av Oslo var dette? Hvordan var personen kledd? 
Alle diss faktorene spiller en rolle i slike situasjoner. Man vet heller ikke i dag om folk går rundt med kniv eller våpen. Ero er man heller for forsiktig. 

Anonymkode: 25660...4b3

Hvis man ser en person som ligger livløs så skal man ringe 113. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når man ser sånt daglig vil du til slutt ikke bry deg lenger.

Anonymkode: 8feeb...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når man ser sånt daglig vil du til slutt ikke bry deg lenger.

Anonymkode: 8feeb...9a8

Jeg bodde i Oslo i mange år, og jeg så knapt sånt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...