AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Føler det er så skittent og rotete hele tiden her hjemme. Jeg prøver å ordne system med å vaske i skuffer og organisere, men når ingen følger det opp gir jeg meg bare. Mannen også roter, klærne hans er trykket sammen i en garderobe som flyter over. Garasjen er full av rot. Skuffene og skapene ellers er bare helt stappet full og dørene går ikke hjem. I tillegg kommer jo et tonn av klesvask som må brettes og legges på plass. Skulle ønske jeg var hjemmeværende og kunne fikse dette, men det er jeg så langt ifra for det har vi ikke råd til. Hvordan er det til dere? Har du noen tips? Anonymkode: c6be4...46b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Mindre ting rett og slett. Kvitt dere med alt av klær som er fravokst, ikke blitt brukt de siste 2-3 årene og ting som ikke kommer til å bli brukt fremover. Ødelagte ting kastes eller repareres. Ellers er det å ha system. Nok hyller, skap, bokser og knagger. Alltid putte tilbake ting der det høres til. Når det kommer til klesvask må alle bidra. Ikke opparbeid deg Haug med klær som må brettes. Brett direkte fra tørketrommelen/ tørkesnora. Anonymkode: 19c2d...65e 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al34n0nym1 Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Få skikk på mannen din først. Skjerper han seg ikke, så skill deg fra han. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Dere har for mange ting. Anonymkode: 2d3c9...e09 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Al34n0nym1 skrev (1 time siden): Få skikk på mannen din først. Skjerper han seg ikke, så skill deg fra han. Men man kan jo ikke forvente at menn gjør slikt? Det mener jeg, kan aldri se for meg det… Anonymkode: c6be4...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Jeg byttet ut mannen med en ryddig, renslig og velorganisert en. Anbefales! Fikk et mye bedre liv. Anonymkode: 0c926...06a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Rydding og system er min oppgave. Legger på plass når han legger ting feil, legger klær inn i skapet hans, og lager system når det trengs. Tar gjerne et rom/kategori i måneden eller uka, så er hele huset passe på stell og rent hele tiden. Startet på vaskerommet i går, og rydder eller vasker hver gang jeg er i telefonen. Er ikke et frikort, altså. Jeg aksepterer ikke brukte tallerkener, klær på gulvet, og slike ting. Og før jeg blir halshugd; 1) jeg liker system og orden, og har høye krav, som det er urimelig at andre må etterleve. 2) han er takknemlig for at jeg tar det, og kompenserer med at han definitivt gjør mest av husarbeidet ellers. Kun han som vasker bad, støvsuger, tar unna på kjøkken, etc. Mitt fremste tips er å ikke ha ting som ikke er i bruk. Senest forrige uke kastet jeg blant en bunke helt fine handklær, fordi jeg innså at de hadde ligget i skuffa et helt år, mens vi hadde passe med finere handklær til oss og gjester. Hentet ned eska med brettspill fra loftet, plukket ut noen det er kjekt å prøve igjen, la bort de vi ikke har valgt på over ett år. Så nå er det igjen mye ledig plass i garderoben der jeg oppbevarer slikt. Anonymkode: e7478...42d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men man kan jo ikke forvente at menn gjør slikt? Det mener jeg, kan aldri se for meg det… Anonymkode: c6be4...46b Hva mener du? Min mann har alltid vært den mest ryddige av oss to, og har tatt hovedansvaret for all klesvask. Anonymkode: 9d34e...0ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men man kan jo ikke forvente at menn gjør slikt? Det mener jeg, kan aldri se for meg det… Anonymkode: c6be4...46b menn generelt eller denne mannen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Vask en maskin klær hver dag, brett klær med en gang du tar de ut av tørketrommelen/ned fra stativet. Her i hus er det som regel jeg som ordner inne, mens mannen tar seg av alt ute. Jeg jobber turnus, bruker fridager og før seinvakter som regel til å ordne opp litt hjemme. Prøver å sortere ut ting vi ikke bruker ganske ofte, for å holde mer orden. Jeg jobber 100 prosent (og som regel litt overtid), følger barna på fritidsaktiviteter, trener og er sosial. Føler tiden ikke alltid strekker til her hjemme, men prøver å ta unna klesvask, oppvaskmaskin og ordne opp på kjøkkenet hver dag. Klarer man det kan resten tas ved behov😊 Anonymkode: e9248...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men man kan jo ikke forvente at menn gjør slikt? Det mener jeg, kan aldri se for meg det… Anonymkode: c6be4...46b Hva er "slikt"? Ikke rote? Jo, du kan forvente at han ikke roter, at han rydder etter seg selv, barna og generelt. Kjøkkenet kan være hans ansvarsområde for eksempel. Eller stue, gang og deres soverom. Hvis du har alt med kjøkken, bad og klær. Egne klær må han holde styr på selv. Det kan du virkelig forvente av et voksent menneske. Anonymkode: 54edc...d72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Er det så nøye om det er rotete i noen skuffer/skap da? Særlig hvis det er mannen din sine klær, la det bare ligge rotete i skapet da, han takler det tydeligvis fint. Og vask noe klær sjeldnere, har følelsen av at veldig mange vasker absolutt alt av klær bare de har brukt det noen timer. Alt må faktisk ikke vaskes hele tiden, dette er skapt problem/vaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Har man for mye ting blir det mye rot. Da jeg kjøpte huset mitt hadde jeg 5 måneder på meg på å forberede meg. Travelt liv, men jeg satte opp en oversikt og ryddet i et eller annen hver eneste dag. På hverdager var det små-ting som en skuff i kommoden. Det tok ikke lang tid, 10-15 minutter. Da sorterte jeg, ryddet og kastet masse. Var ekstremt streng og kastet ting som var utgått på dato eller ikke var brukt på 1 år (unntatt noen få ting fra barndommen, typ noen barneklær). På helg satte jeg av litt mer tid og gjorde litt større prosjekter. På 5 måneder halverte jeg tingene mine. Forskjellen der har gjort i livet mitt er altså helt overraskende stor! På dette tidspunktet hadde jeg ikke barn, men jeg lærte hvor utrolig effektivt det er å bruke 10 minutter hver dag på å rydde i en skuff, hylle, skap, hva enn man har. Jobbe seg gjennom huset systematisk og fjerne, kaste, selge det som ikke trengs. Sleit med å få med mannen i starten. Nå setter vi på en klokke der vi skal rydde i 15 min hver kveld. 1 tar 1 etg, den andre tar 2 etg. Da blir en vaskemaskin satt på, tørketrommel tømt og rydder bort, robotstøvsuger satt i gang, kjøkkenet rydder og søplet tatt ut, vasken og doen på badet får seg en kjapp vask. Bare disse små tingene gjør så mye og 15 min føles utrolig mer overkommelig enn 4 timer på fredag ettermiddag. Måtte være litt strenge med oss selv i starten, men etter å ha sett effekten blir det mye enklere fremfor å ta skippertak. Stesønn vi har annenhver helg er også med og rydder feks rommet sitt, rydder vekk egne klær som er rene og vasker av stuebordet. Barn kan og bør hjelpe til med oppgaver etter deres alder/funksjon. Anonymkode: 8b669...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Kast alt dere ikke bruker. Dere har for mange ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler det er så skittent og rotete hele tiden her hjemme. Jeg prøver å ordne system med å vaske i skuffer og organisere, men når ingen følger det opp gir jeg meg bare. Mannen også roter, klærne hans er trykket sammen i en garderobe som flyter over. Garasjen er full av rot. Skuffene og skapene ellers er bare helt stappet full og dørene går ikke hjem. I tillegg kommer jo et tonn av klesvask som må brettes og legges på plass. Skulle ønske jeg var hjemmeværende og kunne fikse dette, men det er jeg så langt ifra for det har vi ikke råd til. Hvordan er det til dere? Har du noen tips? Anonymkode: c6be4...46b Rydd og kast. Mye av det som ligger i garasjen er vel ofte søppel? Hos oss er det i alle fall det. Noe utstyr inne i mellom. Rydd en seksjon for ting, og kast med hard hånd. Samle det opp i søppelposer og sett i garasjen, og så bestiller du en container som du tømmer alt i fra garasjen i. Vi har en container i året, og da blir du faktisk kvitt det meste. Du kan kjøre vekk og blablab...men det blir ikke gjort, og det tar lang tid. Tid man ikke har, fordi man er på jobb. Når alt overskytende er kastet, alt dere egentlig ikke trenger, og det er ryddet i skap og skuffer, så er det mye lettere. Du trenger ikke ta ALT av skuffer og skap. Men ta en god del. Dra mann og barn med for å samle shit, men ofte er mannen en bremsekloss på kasting. Så min får ikke være med, utenom sitt eget skap. Han får lov til å rydde roterommet når jeg er ferdig å kaste. Klærne vi skal legge sammen gjør vi alltid om kvelden/helgemorgen foran tv. Vi ser serie sammen, mannen og meg og bretter. Da er det mye kjekkere å brette. Alt skal legges på plass etterpå. Så tar du en vask etterpå, og går rundt og vasker overflater og du setter mannen til å støvsuge. Da er det bra rent og ryddig. Det går mye fortere enn man tror, bare man setter i gang. Men bli kvitt alle tingene dere ikke trenger, som bare tar opp plass og roter. Anonymkode: 498ef...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden "Hos oss" Anonymkode: 4639b...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Vi har vaskesøndag. Utenom det har vi fordelt oppgavene i hverdagen. Jeg støvsuger og han tar søppel og bleiebøtte. Han setter inn og jeg rydder ut av oppvaskmaskin. Den som ikke lager middag, lager kveldsmat. En vasker baby, og en vasker der baby har spist. På vaskerommet har vi 2 kurver for rent tøy, en for hver etasje. Så har vi ansvar for å legge på plass i en etasje hver. Så nå er det han som legger på plass våre klær, og da er trikset å ha en symmetrisk garderobe hvor kategoriene er lik på begge sider. Så når han lurer på hvor mine t-skjorter skal, ser han bare hvor han selv har t-skjorter og legger i samme hylle på min side. Men nøkkelen er kommunikasjon som alltid. Og å alltid gi et valg når du vil ha noe unnagjort. Feks; "vil du lage middag eller gå tur med hunden?" Og "vil du skifte sengetøy eller henge opp klær?" Da føler han ikke at jeg bare kommanderer uten å gjøre noe selv Anonymkode: d89cb...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler det er så skittent og rotete hele tiden her hjemme. Jeg prøver å ordne system med å vaske i skuffer og organisere, men når ingen følger det opp gir jeg meg bare. Mannen også roter, klærne hans er trykket sammen i en garderobe som flyter over. Garasjen er full av rot. Skuffene og skapene ellers er bare helt stappet full og dørene går ikke hjem. I tillegg kommer jo et tonn av klesvask som må brettes og legges på plass. Skulle ønske jeg var hjemmeværende og kunne fikse dette, men det er jeg så langt ifra for det har vi ikke råd til. Hvordan er det til dere? Har du noen tips? Anonymkode: c6be4...46b Det er mye billigere å hyre inn vaskehjelp enn å bli hjemmeværende. Anonymkode: 83d5c...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Først og fremst høres det ut til at dere har for mye ting. Dere må kvitte dere med ting. Deretter må ting få sin faste plass. Når det ikke er i bruk skal det være et sted. Bestem hvor dette stedet er og gjør det kjent hos alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Jeg måtte gjøre et grep ang klesvask,jeg vasker selv om det blir bare en halvfull maskin. For hvis man samler til en full så blir det plutselig mer enn EN maskin og da har man det gående og når aldri mål. Dette gjelder vanlig klær,bukser,tipper, gensere Samler mer på kokevask og tar 2-3 maskiner søndag da jeg likevel er hjemme. Dette hjalp for meg. Anonymkode: 60554...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå