Tradegy Skrevet 9. november 2024 #41 Del Skrevet 9. november 2024 Andre sine oldeforeldre eller besteforeldre har begått grove, seksuelle overgrep. Sånn for å stille de slemmeste, opp mot de slemmeste. Du skal ikke føle deg skitten fordi andre har påført deg skamfølelse. Her må du preppe deg med fornuft og logikk og huske at dette fortjener du ikke å belaste deg selv med ! ❤️❤️❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 9. november 2024 #42 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 8.23): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Oldefars liv var oldefars liv. Hans liv , hans ansvar. Ditt liv er ditt liv. Det er det som er ditt ansvar og din etikk bør handle om hva du gjør. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 9. november 2024 #43 Del Skrevet 9. november 2024 En fin-fin bergensfrue vi kjenner som nå er over 90 og fra en fornem familie fortalte om opplevelser etter krigen der hun måtte stå å se på dem som hadde samlet sammen og "rundet opp" jenter på torget i Bergen for å klippe av dem håret blant annet fordi de "hadde pleiet omgang med tyskerene" som man sa, den ene jenta var kjøkkenhjelp hos dem og hadde knapt vært utenfor hjemmet under krigen og jenta var knapt fylt 13 år den gang men de måtte altså stå der de "fornemme"og se henne gjennomgå fordi mobben måtte få sitt - mobben av gode nordmenn som hadde fått blod på tann, hvem som var verst og best kan diskuteres TS.. Hun beskrev opplevelser som barn som den dag i dag fremstår som relevante, det at man stille står og ser ting skje fordi det ikke skjer med deg selv og at det er folk flest, vanlige folk, mannen i gata som ofte er verst når det kommer til stykket - de som mener så mye om andre at de glemmer se seg selv i speilet og se hvem de ER. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #44 Del Skrevet 9. november 2024 Dette skal du overhode ikke føle skam over❤️ Jeg holder på med slektsforskning og jeg lover deg at de fleste har grums. Hos meg fant jeg flere kriminelle. Plusset var at jeg fikk se hvordan de så ut, siden det fantes fangebilder på de. Se heller på det som en historie. Kanskje finnes det papirer på han som gjør at du får en dypere forståelse for valget han gjorde. Anonymkode: a835f...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #45 Del Skrevet 11. november 2024 Min morfar var mot Hitler og nazismen, men han hadde ikke noe valg, han måtte gjøre det han ble beordtet til - å dra som soldat til Norge. Trusselen om han ikke hadde gjort det var at de da ville skade eller drepe hans familie. Så, i realiteten hadde han ikke noe valg. Er det en skam jeg skal bære, mener du, Ts? Anonymkode: 19fd3...eee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #46 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 10.11): Anbefaler også denne boken. Handler om hvordan forfatteren har tenkt og forsonet seg med morfarens handlinger under krigen. Anonymkode: 8ad80...9f7 Ja det er en fin bok. Hjalp meg med å forsone meg med at mine egne oldeforeldre var aktive nazister på høyt nivå og satt i fengsel for dette etter krigen. Forelderen min ble hengt ut og plaget hele oppveksten pga dette. jeg fikk vite det som en familiehemmelighet. Sa det ikke til en sjel. Kun mannen min gjennom 10 år. Til og med han sviktet meg og brukte min fortrolighet mot meg meg ifm krangel rundt skilsmissen. Etter dette har skjønt det er best å holde tett. Man vet aldri hvem man støter på. Det blir litt som venninna mi fra Israel. Hun blir hatet nå utelukkende fordi hun kommer fra landet Israel, selv om hun har bodd i Norge i 30 år og ikke har noe som helst med krigen å gjøre. Anonymkode: a90d9...33c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #47 Del Skrevet 11. november 2024 Vi har ikke arvesynd, dine forefedres handlinger er ikke ditt ansvar. (Selv om enkelte tror at dagens befolkning har ansvar for handlinger de ikke har utført selv, white guilt). Soldater er vanlige personer som utførte tjeneste. Om han ikke var direkte involvert i ss eller konsentrasjonslerene, har du ingenting å skamme deg over. Anonymkode: 7fd3f...a1c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 11. november 2024 #48 Del Skrevet 11. november 2024 (endret) Til ts vil jeg skrive at det du har fått vite om din oldefar er vondt, men vit at du ikke er alene, og vit at du ikke har noe ansvar for din oldefars politiske syn. Endel nordmenn som lever i dag har forfedre som jobbet i politiet. Noen av de var med på å arrestere jøder. Bare 9 av de som ble sendt i konsentrasjonsleir overlevde. Mange har oldeforeldre som fikk barn med tyske soldater. Endret 26. november 2024 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 26. november 2024 #49 Del Skrevet 26. november 2024 Tråden er ryddet for avsporing. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. desember 2024 #50 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 11.17): Virkelig? Vi er de vi er hjernevasket til å være i veldig stor grad. Ikke alle som hadde lyst til å krigenpp tysk side. Og om de trodde på ideologien, har de vel latt seg hjernevaske. Mennesker i store grupper med en sterk leder får seg til å gjøre det utroligste. Les litt om eksperimenter gjort i psykologien, og du vil forstå hvorfor noen er i stand til å drepe eller påføre andre lidelse backet av en ide om tilhørighet og « oss mot dem» tankegang. Dette tilhører en fortid og har ikke noe med deg å gjøre. Det ligger strengt tatt ikke i genene. Hadde jeg ikke brydd meg noe om. Anonymkode: 964d8...049 Ideologien Nazisme var vel en form for massesuggesjon ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. desember 2024 #51 Del Skrevet 3. desember 2024 (endret) TS du har ingenting å skamme deg over her snakker vi om faren til din bestefar Tror du vår Statsminister Jonas Gahr Støre går rundt og skammer seg over at bestefaren solgte ovner til Wehrmacht/SS ? dette ligger så langt tilbake i tid at det er ingenting å skamme seg over håper du får mange trøstende ord her inne Endret 3. desember 2024 av Maskinfører 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. desember 2024 #52 Del Skrevet 3. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 8.23): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Ja nå er du i en oss og dem tankegang der du plutselig har endret side fra oss som vant krigen og bekjempet nasismen og tyskerne. Du kan nå glede deg over at bildet er adskillig mer nyansert. De som var på feil side under krigen ble dømt i sin samtid så dette er vi som samfunn ferdig med. Det vi ikke er ferdig med er nettop vi og de tenking. Tyskland gikk fra å være et sivilisert samfunn til dette over få år. Norsk offentlig rasisme og folkeforfølgelse begynte lenge før NS og fortsatte lenge etterpå. Finn ut hvem oldefaren din var som menneske før under og etter krigen. Antagelig var han en likandes kar, ihvertfall syntes nok oldemora di det. Endret 3. desember 2024 av Flintis 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 3. desember 2024 #53 Del Skrevet 3. desember 2024 Jeg kjente en parkeringsvakt en gang, det sliter jeg veldig med fortsatt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #54 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 9.51): Min bestefar var 100% Norsk og en ganske kjent nazist og som kjempet på tyskernes side under krigen, men hva han gjorde under krigen det påvirker ikke meg i det daglige. Anonymkode: 95e1f...2da Samme her. Har nazister på både mors og farssiden av slekta. Det er da ikke min skam å bære. Anonymkode: 316f5...029 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #55 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 8.23): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Folk kjøper Chanel og Hugo boss, så er få som bryr seg om Nazister. Anonymkode: c0920...688 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 3. desember 2024 #56 Del Skrevet 3. desember 2024 (endret) DU kunne ikke hindre han, DU er imot det, og da kan ikke DU være 'skitten'. Se på deg selv og vær stolt over at du ikke ble slik som han, du! Man kan alltids finne ting å føle seg skitten for - men vent nå med det til DU er den ansvarlige for dårlige handlinger og nazisme er ikke det du står for. Den får oldefaren din ta på seg selv helt alene. Så lenge du ikke var delaktig og ikke engang levde så har du ingenting med det, du kan bare sørge for at dine egne etterfølgere ikke er skamfulle over ditt ettermæle en vakker dag. Har vi ikke nok med oss selv da om vi ikke skal ta på oss hva andre finner på også? Til og med oldefedre? Glem den tanken. Du er ikke han! Bare å glede seg over! Endret 3. desember 2024 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå