AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #21 Del Skrevet 2 timer siden Det har vært sorte får i alle familier i alle tider. Ts, dette farger ikke deg på noen måter. Tror vi hadde nazister i slekta og, bare vet at jeg ikke er nazister og det er bra nok. Anonymkode: 3cd97...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #22 Del Skrevet 2 timer siden Min bestefar var 100% Norsk og en ganske kjent nazist og som kjempet på tyskernes side under krigen, men hva han gjorde under krigen det påvirker ikke meg i det daglige. Anonymkode: 95e1f...2da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #23 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Var han en faktisk nazist eller var han bare en soldat i wehrmacht?. Det var ikke slik at alle tyskere eller alle soldatene var nazister eller var enige i den nazistiske ideologien, men alle var tvunget til å være medlemmer i NSDAP. Anonymkode: eaa16...02d Myten om det rene wehrmacht. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Myten_om_det_rene_Wehrmacht At man legger all skylden på partisoldatene i Schutzstaffel (SS). I realiteten var Wehrmacht i aller høyeste grad delaktige i grusomme krigsforbrytelser. Ts sin oldefar kunne feks hatt soldattjenesten sin i Norge på nordlandsbanen. Som vaktsoldat for krigsfanger som bygde jernbanen. Det var hele 100000 utenlandske (Sovjet, Jugoslavia) krigsfanger i Norge, hvor de gjennom hardt slavearbeid ble utsatt for tortur og død. Nesten 17000 av de ligger begravd på norsk jord. Som er vel det nærmeste man kan komme holocaust på norsk jord. En strekning i Saltdal i Nordland ble kalt for blodveien. Det oppsto da en krigsfange tegnet et kors i fjellsiden av blodet til sin bror. Som nettopp hadde vært skutt under arbeid av en tysk vaktsoldat. Korset kan du se den dag i dag (malt over flere ganger). Dessverre er disse tragediene nesten glemt i norske medier. Til sammenligning var det registrert 10000 norske dødsoffer fra WW2. Disse stakkars krigsfangene, som i realiteten var slaver, ble utsatt for grusomme handlinger av de tyske vaktsoldatene fra Wehrmacht. Anonymkode: a8f03...955 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #24 Del Skrevet 2 timer siden Elle Melle skrev (58 minutter siden): Les boken Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson. Men hvis oldemoren din giftet seg med ham rett etter krigen har hun jo ikke bodd i Norge men i Tyskland? Anbefaler også denne boken. Handler om hvordan forfatteren har tenkt og forsonet seg med morfarens handlinger under krigen. Anonymkode: 8ad80...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #25 Del Skrevet 2 timer siden Alternativet ville jo vært at du aldri hadde eksistert... Anonymkode: aad4b...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #26 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja så, jeg har nettopp fått vite at oldefaren min på morssiden var nazist under krigen. Han var tysk soldat som ble sendt til tjeneste i Norge og giftet seg med oldemoren min etter krigen for å stifte familie. Jeg fikk vite det av en fjern slektning i forgårs og har slitt med følelsene siden. Det verste er å føle seg skitten, uren. Det er som om et tabu har kommet over meg. Noen som har tips til hvordan å forsone meg med min skjebne? Anonymkode: fdc3a...73f Jeg tror verden hadde vært et bedre sted hvis man hadde sluttet å overføre skyld og skam pga slekt/familie. Du betaler ikke for en avdød slektnings tro eller handlinger. Det er ikke genetisk. Anonymkode: d5ac5...d1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 2 timer siden #27 Del Skrevet 2 timer siden Nazist? Trenger ikke å ha vært nazist for å være tysk soldat sendt til Norge under WW2. De var utkommandert, å nekte fikk store konsekvenser…! Mange innfødte nordmenn som var mye verre nazister enn disse soldatene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2 timer siden #28 Del Skrevet 2 timer siden Min farfar ble beordret av tyskere til å jobbe for dem. Han var en av de som jobbet med blodvegen om det sier deg noe. Min farfar hadde kone og 4 barn. Alternativet var å bli skutt. Tenker at det samme var for unge tyskere også. Gå i tjeneste, eller bli skutt. Du må tenke på helheten. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 1 time siden #29 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenk på alle som støtter Israel nå. Samme greie. Anonymkode: 0dc0f...fd0 Spesielt å si dette om de av oss som støtter jødene etter den største massakren på jøder siden WW2. Og der et ukjent antall jøder fortsatt sitter internert på Gaza. De verste antisemittene under krigen var nordmenn. De var brutale vakter i leire der jøder var internert (se Den største forbrytelsen), og samtlige medlemmer av den jødiske minoriteten som ble sendt i døden ble arrestert av norske nordmenn, i egenskap av nazifiserte, antisemittiske eller feige politimenn. Nå har det dukket opp på nytt. Nordmenn viser seg atter en gang å være blant de verste antisemittene i Europa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #30 Del Skrevet 1 time siden Helene skrev (42 minutter siden): Min farfar ble beordret av tyskere til å jobbe for dem. Han var en av de som jobbet med blodvegen om det sier deg noe. Min farfar hadde kone og 4 barn. Alternativet var å bli skutt. Tenker at det samme var for unge tyskere også. Gå i tjeneste, eller bli skutt. Du må tenke på helheten. Ja. Mange nordmenn stod i en skvis. Når tyskerne trengte nøkkelpersonell (ingeniører, elektrikere, sjåfører etc) så fant de nordmenn. Alternativet var døden eller fangeleir. Selv var jeg heldig å ha en bestefar som gjennom hele krigen risikerte livet sitt ved å hjelpe flyktninger (deriblant krigsfanger) over svenskegrensen. Noen av Wehrmacht-vaktsoldatene var rene sadister mens andre igjen så en annen vei om gode nordmenn ville gi krigsfangene en brødskalk eller et klesplagg. Anonymkode: a8f03...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #31 Del Skrevet 1 time siden Oldefaren min voldtok døtrene sine. Jeg tenker på han som ekkel, men jeg traff han aldri og jeg føler ikke han har noe med meg eller min mor eller morfar å gjøre. Barn, barnebarn eller oldebarn for den saks skyld har ikke skyld i sine forfedres gjerninger. Anonymkode: 58b79...3cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1 time siden #32 Del Skrevet 1 time siden Så lenge du ikke er nazist, har det ikke noe å si? Det ble gjort mye jævlig under krigen. Samtidig er det viktig å vite at det er krevende å få rett informasjon i en slik situasjon. Vi har en slektning som hjalp finnene mot russerne under Vinterkrigen. Han var veldig ung og oppriktig redd for bolsjevikene. Han fortsette å slåss mot sovjeterne sammen med Tyskland og tok da valget å få videre opplæring i SS. Han skjønte jo etter hvert at han hadde tatt feil side, og spesielt da russerne reddet Europa i etterkant. Ikke for å unnskylde de som var nazister, mer for å forklare hvor uoversiktlig det kan være i krigstid og at premissene kan endre seg etter hvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #33 Del Skrevet 1 time siden Oldefaren din var en tysk ung mann som ble sendt til Norge under krigen. Han som millioner andre. Det kan jo være en veldig bra mann. Anonymkode: 4ff31...216 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #34 Del Skrevet 1 time siden Virkelig? Vi er de vi er hjernevasket til å være i veldig stor grad. Ikke alle som hadde lyst til å krigenpp tysk side. Og om de trodde på ideologien, har de vel latt seg hjernevaske. Mennesker i store grupper med en sterk leder får seg til å gjøre det utroligste. Les litt om eksperimenter gjort i psykologien, og du vil forstå hvorfor noen er i stand til å drepe eller påføre andre lidelse backet av en ide om tilhørighet og « oss mot dem» tankegang. Dette tilhører en fortid og har ikke noe med deg å gjøre. Det ligger strengt tatt ikke i genene. Hadde jeg ikke brydd meg noe om. Anonymkode: 964d8...049 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #35 Del Skrevet 1 time siden Oldeforeldre min forgrep seg på egne barn, han er mentalt ikke en del av min familie og jeg er glad han er døde før jeg ble gammel nok til å huske han. Grusomt menneske. Du er ikke dine forfedre, bare glem han. Anonymkode: e1b36...ba6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Del Skrevet 1 time siden Maleficenta skrev (1 time siden): Dette har da null og niks med deg å gjøre. Syns ikke du skal gå å kjenne på dette. De valgene han gjorde under krigen kan jo ingen andre etterkommere få skylden for Og han valgte jo ikke å være tysk. Anonymkode: 144ad...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #37 Del Skrevet 1 time siden Verden er kommet lenger enn å dømme noen for hva foreldrene gjorde. I Bibelen steiner de hele slekter på grunn av en feil en mann har gjort. Heldigvis har mennesker aleine kommet et stykke forbi slike onde tanker. I moderne og opplyste samfunn. Anonymkode: 6a532...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1 time siden #38 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og han valgte jo ikke å være tysk. Anonymkode: 144ad...806 Vi må ikke glemme at Hitler hadde frivillige tilhengere og.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå