Gå til innhold

Forskjellsbehandling svigermor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare spørre her inne, hva dere tenker om dette. Svigermora mi er ei veldig pen og snill dame, vi er to svigerinner som begge har godt forhold til henne. Jeg har et par ganger opplevd at min svigerinne får kompliment fra min svigermor, feks. vi var i middag, jeg kommer hun sier ingenting (selv om jeg har pyntet meg), så kommer min svigerinne så sier hun ‘ så fin svigerdatteren min er’. Eller når vi er sammen så kan hun ofte si ‘så fin du er’, ‘den toppen kledde du, den kler deg godt’ osv…Og jeg står der og bare smiler.. Jeg får kompliment for andre ting men ikke for liksom meg selv. 
Hva hadde du tenkt og følt? 

Anonymkode: ef671...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At jeg er glad jeg er mer enn et pent ytre. 

Jeg hadde ikke brydd meg og latet som ingenting. 

Hadde det vært stikk og ufine kommentarer derimot da hadde jeg sagt noe eller kuttet ned på kontakten. 

Anonymkode: 4e48e...57f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at din svigerinne også er rausere med komplimenter til svigermor? 

Uansett - hadde ikke brydd meg. Betyr ikke Å mye om Svigermor syns jeg er fin/har fine klær/fint hår etc.. 

Anonymkode: a841b...435

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun komplimenterer deg med andre ting, så er vel det supert. Kanskje hun ikke kan være like imponert og begeistret over ting hun andre gjør, så derfor føler hun at hun må finne noe annet rosende til henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt sårt hvis det er slik at svigermor gir komplimenter til den ene svigerdatteren, men ikke den andre. 

Er den andre svigerdatteren mye penere, penere i tøyet enn deg da TS? Har hun andre en mer sånn mote stil, mens du er litt mer sånn avslappet pyntet i stilen. Altså mindre stilsikker/siste mote. 

Kanskje mote er det svigermor har til felles med hun andre, mens for deg så har dere andre ting sammen? 

Syns uansett det er rart. Det har skjedd at jeg har kommentert klesplagg til en venninne, men ikke til den andre venninnen. Jeg holder heller ikke regnskap. Det skjer spontant og er hvis jeg syns noe er spesielt pent i mine øyne. 

Hadde uansett ikke tatt det opp, men latt det gå. Det er ikke viktig. Så lenge du får anerkjennelse på andre ting, så håper jeg det veier opp. 

Anonymkode: b39e1...892

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil bare spørre her inne, hva dere tenker om dette. Svigermora mi er ei veldig pen og snill dame, vi er to svigerinner som begge har godt forhold til henne. Jeg har et par ganger opplevd at min svigerinne får kompliment fra min svigermor, feks. vi var i middag, jeg kommer hun sier ingenting (selv om jeg har pyntet meg), så kommer min svigerinne så sier hun ‘ så fin svigerdatteren min er’. Eller når vi er sammen så kan hun ofte si ‘så fin du er’, ‘den toppen kledde du, den kler deg godt’ osv…Og jeg står der og bare smiler.. Jeg får kompliment for andre ting men ikke for liksom meg selv. 

Hadde ikke brydd meg i det hele tatt. 

Akkurat utseendet og kropp er jeg glad for at ingen kommenterer og får min superkoselige svigerinne komplimenter og ikke jeg, gir jeg totalt faen. For å si det rett ut. 

Anonymkode: a38bd...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at det er fordi hun synes hun andre er penere/tar seg bedre ut. 
Om du får komplementer for andre ting så er det vel ikke noe å bry seg om.

Anonymkode: 97312...54d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle komplimenter kan tolkes både negativt og positivt. Komplimentene hennes kan bety at hun er mye penere enn deg. Men det kan også bety at hun har en stil som svigermor også liker. OG det kan hende at hun ikke er så dyktig i noe synlig, og at hun derfor får komplimenter for utseende i stedet. Så lenge dere begge får komplimenter, så tenker jeg at det ikke er forskjellsbehandling. Jeg må innrømme at jeg gir ei kollega som har lav selvtillitt angående utseende flere utseende-komplimenter enn til andre. Trine på regnskap får som regel komplimenter på jobben hun gjør + de fantastiske strikkeklærne hun tryller frem! Hun er også pen, men har faktisk aldri sagt at hun er pent kledd. Kun at hun er fin på håret når hun har vært hos frisøren.

Anonymkode: 23924...db0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være mange grunner til det. 

Jeg er selv en som ikke er så opptatt av komplimenter i retning av klær/hår/utseende. Men når noen selv er slik at de sier det, så er jeg oppmerksom på å gjøre det samme. Men for meg er et kompliment om karriere, eller en god middag, mye mer ektefølt enn en pen kjole. 

Har også vært i en situasjon der jeg fikk hint om at en person trengte en del bekreftelse. Og da anstrengte jeg meg jo for å gi dette. 

Og kan også se når andre har en stil som gjør at de absolutt ikke komplimenterer mine klær, men kan gi kompliment til andre. Jeg kommer aldri til å synes at jeans eller sneakers er fint, uansett hva. Mens andre igjen kan se noe de liker veldig godt i slik stil. 

Anonymkode: 9ea31...327

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar at det er fordi hun synes hun andre er penere/tar seg bedre ut. 
Om du får komplementer for andre ting så er det vel ikke noe å bry seg om.

Dette var frekt, vil du få Ts til å føle seg stygg?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle komplimenter kan tolkes både negativt og positivt. Komplimentene hennes kan bety at hun er mye penere enn deg. Men det kan også bety at hun har en stil som svigermor også liker. OG det kan hende at hun ikke er så dyktig i noe synlig, og at hun derfor får komplimenter for utseende i stedet. Så lenge dere begge får komplimenter, så tenker jeg at det ikke er forskjellsbehandling. Jeg må innrømme at jeg gir ei kollega som har lav selvtillitt angående utseende flere utseende-komplimenter enn til andre. Trine på regnskap får som regel komplimenter på jobben hun gjør + de fantastiske strikkeklærne hun tryller frem! Hun er også pen, men har faktisk aldri sagt at hun er pent kledd. Kun at hun er fin på håret når hun har vært hos frisøren.

Anonymkode: 23924...db0

Like frekt🙄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde tenkt at jeg var glad svigermor ikke kommenterte klesstilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (1 time siden):

Dette var frekt, vil du få Ts til å føle seg stygg?

Like frekt🙄

Hva er frekt med det? Det er en sannsynlig teori. Alle er ikke like flotte og pene, sånn er det bare, og det er ikke noe galt med det. Hun sier hun får komplementer for andre ting, og det er jo flott.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men for meg er et kompliment om karriere, eller en god middag, mye mer ektefølt enn en pen kjole. 

Så fin karriere du har? 😆 

Anonymkode: 1a344...699

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så fin karriere du har? 😆 

Anonymkode: 1a344...699

Oi, dere er enkle her inne...... 😜

"Så fin middag du har!" 😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig tankeløst. Det er i samme gate som min venninne med to døtre som fortalte meg at alle kommenterte hvor søt og pen yngste var når storesøsteren sto og hørte på. Og så sier de ingenting til det andre barnet.

Men det kan tenkes at hun liker din svigerinnes stil, at du får komplimenter for andre ting slik at hun gjør det for å jevne ut. Hvis jeg var deg ville jeg overhørt det.

Jeg har selv et par kollegaer som jeg synes har kul stil, og dette gir jeg de jo komplimenter for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...