AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #21 Skrevet 6. november 2024 Med første graviditet fant jeg det ikke ut før jeg var 4 mnd på vei, har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg snuste den tiden flere år etter. Sluttet på dagen jeg fikk positiv test da, og begynte ikke på igjen før etter jeg var helt ferdig å amme. Ammet i 1 år. Jeg har prøvd å slutte å snuse når jeg ikke har vært gravid, da har jeg ikke klart det. Men som gravid sluttet jeg på dagen, fordi det handler om noen andre enn meg selv. SÅ avhengig er man faktisk ikke av nikotin, ubehagelig å gå uten? Ja! Men det takler man! Anonymkode: f920e...cd6 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #22 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her var det mange som ikke aner hva avhengighet gjør med folk. På tide å lese seg opp på det. De VELGER selvsagt ikke å fortsette å snuse, fordi avhengighet er mer komplekst enn det. Hilsen en som har brukt amfetamin og tabletter i 8 år, og sluttet på dagen men ikke klarer å slutte med snus. Det er mentalt, og det er veldig veldig vanskelig! Anonymkode: a9bf7...015 Jo, de må faen se å ta seg sammen. Vi er mange som har vært avhengig av nikotin og likevel sluttet på dagen da vi fikk positiv test, for det er såpass viktig. Det sitter kun i hodet, og det finnes knapt en unnskyldning som er god nok for å med viten og vilje fortsette i svangerskapet. Eneste er vel om alternativet er narkotika. Anonymkode: 361c9...950 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #23 Skrevet 7. november 2024 Jeg byttet til Prins MILD de siste mnd i mitt svangerskap. Vi merket ikke mye abstinenser hos lille nurket vårt. han hoster litt når han sover, men det er det vel mange babyer som gjør har jeg blitt fortalt så dette kan ha andre årsaker. Jeg vil derfor anbefale deg å bytte til en mildere/svakere snus hvertfall mot slutten :) Anonymkode: b4364...fd6 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #24 Skrevet 8. november 2024 Jeg vet om to som røykte under graviditeten. Begge fødte 3 mnd for tidlig. Barna er voksne nå, men de har fortsatt typiske kjennetegn og utfordringer knyttet til det å være født prematur. Anonymkode: c8ae7...195 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #25 Skrevet 8. november 2024 Kuttet kraftig ned til 2-3 snus om dagen. Det gikk veldig fint med barnet, som i dag er 10 år og veltilpasset, skoleflink, sporty og aldri syk. Anonymkode: 00bbd...d62
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #26 Skrevet 8. november 2024 Tenk litt på hva barnet faktisk tenker om deg som mor når han/hun blir voksen, hvis du tar risikoen og røyker/snuser. Min mor røkte begge svangerskap, røyka inne hjemme, i bilen osv. Synes i dag hun var/er ei egoistisk møkkakjærring som valgte røyken først. Anonymkode: 3aa42...459 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #27 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 7.09): Noen som tørr og fortelle om nikotin bruk i svangerskap? Hvordan har dette gått… Anonymkode: 35947...83d Barn nr 1 ble utsatt for nikotin og har i dag ADHD og var ørebarn Barn nr 2 ble IKKE utsatt for nikotin og har i dag autisme og var ørebarn Barn nr 3 ble utsatt for nikotin og har forstørret mandler og falskmandler. Ellers ingen helseplager. Anonymkode: f9331...abe 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #28 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 7.09): Noen som tørr og fortelle om nikotin bruk i svangerskap? Hvordan har dette gått… Anonymkode: 35947...83d Snuste og fant ut av graviditeten etter at hjertet begynte å slå. Vet ikke om det har sammenheng med hjertefeil. Anonymkode: f8689...b9d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #29 Skrevet 10. november 2024 Jeg snuste gjennom graviditeten, og skjems så utrolig mye over det. Jeg kuttet til det minimale og fra rundt uke 20 tok jeg kun én snus for dagen. Når jeg fikk babyen på brystet gikk det opp for meg hva jeg hadde utsatt den for, og har ikke rørt en snus siden. Anonymkode: 18b58...0fc
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #30 Skrevet 10. november 2024 Snuste i starten. Visste ikke jeg var gravid før det hadde gått noen måneder. Trappet ned til 2 snuser om dagen fra jeg oppdaget det, og sluttet helt etter en ukes tid. Ingen kunne fortelle da om det var farlig eller ikke, men fornuften slo etter hvert inn, og fikk sabla dårlig samvittighet. Barnet har ADHD, men det har vi alle i familien. Nå hadde jeg sluttet på dagen! Anonymkode: b4748...d3a
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #31 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 20.12): Er barnet voksent. For du vet ikke hva potensielle senskader kan være. For eksempel ADHD og lærevansker er noe som kan oppdages senere. Det er også økt risiko for hjerteproblemer, astma og lungeproblemer senere i livet. Selvfølgelig kan man være heldig og det gikk bra til tross men ingen risiko er verdt det. Stusser over at noen gravide overhodet ikke er bekymret for de potensielle farene de utfører fosteret for og ikke minst helsen i fremtiden.. Hvorfor skal man unngå brie og spekemat liksom men tenke snus er ok? Er uforståelig for meg. Anonymkode: ab517...42a Eldste er 14 år.. Så ja ganske så sikker på at jeg kan si det er og var uten noe komplikasjoner. Unngikk ikke brie eller spekemat heller jeg.. Har ikke sagt jeg syns snus er OK. Har fortalt hva JEG gjorde.. Hvorfor angår ikke deg og er ikke noe jeg må forsvare for deg eller andre. At det er uforståelig for deg er helt ok. Svært mange er også hysteriske under graviditet og ellers.. Og unngår mye mer enn nødvendig. Følger man NORSKE myndigheters råd så er man ganske trygg i Norge, man trenger ikke følge resten av verdens råd og retningslinjer. Anbefaler ingen å snuse i graviditeten, men gjort er gjort - og her gikk det fint og det var det jeg svarte på i innlegget istedenfor dømmende holdninger som ikke svarer på hva tråden spør om.. Ingen spurte om hva DU syns om saken. Anonymkode: 682ed...36b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #32 Skrevet 10. november 2024 De som ikke klarer å slutte å bruke nikotin burde få tvangsabort Anonymkode: 12b52...0ad
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #33 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 20.12): Er barnet voksent. For du vet ikke hva potensielle senskader kan være. For eksempel ADHD og lærevansker er noe som kan oppdages senere. Det er også økt risiko for hjerteproblemer, astma og lungeproblemer senere i livet. Selvfølgelig kan man være heldig og det gikk bra til tross men ingen risiko er verdt det. Stusser over at noen gravide overhodet ikke er bekymret for de potensielle farene de utfører fosteret for og ikke minst helsen i fremtiden.. Hvorfor skal man unngå brie og spekemat liksom men tenke snus er ok? Er uforståelig for meg. Anonymkode: ab517...42a Jeg gjorde alt etter boka i begge mine svangerskap. Jeg spiste sunt. Jeg holdt meg aktiv. Ikke drakk jeg eller røkte eller snuste. Og jeg var ung. Jeg fikk svangerskapsforgiftning begge gangene. Ekstremprematur. Ikke store problemene. Men har adhd. Lese og skrivevansker. Dem er voksen no. Men litt problemer med skolen og slik hadde dem. Begge to. Så har jeg ei venninne. Som snuste begge svangerskapene. Ingen problemer med noen av barna. Så det er ingen fasit. Jeg blir lei meg når man mener at det er min feil at begge barna mine er prematur. Jeg gjorde alt slik som vi får beskjed om å gjøre. Så det er ingen garanti uansett hva vi gjør. Anonymkode: e697b...84a 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #34 Skrevet 10. november 2024 Har du spurt jordmor om råd? Jeg snusa masse før jeg ble gravid, ca en boks om dagen i 10 år. Prøvd å slutte mange ganger men ikke klart. Men jeg slutta tvert med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Har rett og slett ikke samvittighet til å eventuelt påføre skader til barnet pga snus. Brukte masse tyggis (vanlig) den første uka, og etter det fikk jeg mindre og mindre behov. Det har gått veldig bra, men må bare være beinhard i noen dager før det går bedre. Kan eventuelt nikotinfri snus være et alternativ? Jeg vil jo ikke påstå at det er bra det heller, men da kutter du jo iallefall ut nikotinen.. Anonymkode: 8f141...a84 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #35 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De som ikke klarer å slutte å bruke nikotin burde få tvangsabort Anonymkode: 12b52...0ad Litt av et samfunn du ønsker. Anonymkode: 361c9...950 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #36 Skrevet 20. november 2024 Jeg jobber ved nyfødt intensiv og vi får inn ganske mange "snus" barn i ett år som er preget av abstinenser. Barn som har abstinenser pga snus bruk kan slite med at de får pustestopp i begynnelsen av livet, slite med ammingen, samt være utrøstelige. I tillegg kan de ha flere kroppslige symptomer på neonatalt abstinenssyndrom. Det er ikke verdt å gi barnet en hard start på livet bare fordi det er vanskelig å slutte å snuse. Sett barnet først Anonymkode: d6e05...9f7 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #37 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber ved nyfødt intensiv og vi får inn ganske mange "snus" barn i ett år som er preget av abstinenser. Barn som har abstinenser pga snus bruk kan slite med at de får pustestopp i begynnelsen av livet, slite med ammingen, samt være utrøstelige. I tillegg kan de ha flere kroppslige symptomer på neonatalt abstinenssyndrom. Det er ikke verdt å gi barnet en hard start på livet bare fordi det er vanskelig å slutte å snuse. Sett barnet først Anonymkode: d6e05...9f7 😭💔 Anonymkode: 361c9...950
Sefanja Skrevet 20. november 2024 #38 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 16.09): De som ikke klarer å slutte å bruke nikotin burde få tvangsabort Anonymkode: 12b52...0ad Tvangsabort? Er du en av de som støttet tvangssterelisering av rom også? Eller støtter abort av fostre til uke 22? 1
Sefanja Skrevet 20. november 2024 #39 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg jobber ved nyfødt intensiv og vi får inn ganske mange "snus" barn i ett år som er preget av abstinenser. Barn som har abstinenser pga snus bruk kan slite med at de får pustestopp i begynnelsen av livet, slite med ammingen, samt være utrøstelige. I tillegg kan de ha flere kroppslige symptomer på neonatalt abstinenssyndrom. Det er ikke verdt å gi barnet en hard start på livet bare fordi det er vanskelig å slutte å snuse. Sett barnet først Anonymkode: d6e05...9f7 Hva behandler dere de abstinensene med?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #40 Skrevet 20. november 2024 I fare for å oppfordre til bruk, men: Da min mor var gravid, røykte hun mye. Jeg ble født, 3550/51. Aldri syk som barn. Da min bror ble født, hadde hun sluttet. 2600/45. Enormt mye syk som barn. Jeg sier ikke dette for å si det er sunt å røyke eller snuse. Men for å si at det også er mye annet som avgjør helsen til barnet. Anonymkode: 69395...841 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå