Gå til innhold

Snus i svangerskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som tørr og fortelle om nikotin bruk i svangerskap? Hvordan har dette gått… 

Anonymkode: 35947...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg undrer meg litt over de som fortsetter med snus/røyk. Snus er jo verstingen, fordi det gir en konstant strøm av nikotin, ungen får jo abstinenser når den blir født. 

Anonymkode: 825b9...97f

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste mye de første 5 mnd da jeg ikke visste jeg var gravid. Ikke spør hvordan jeg ikke visste før så sent, det er jo et under 😅 

Men det gikk helt fint :) Sluttet da jeg oppdaget graviditeten da, så ungen slapp å bli født med abstinenser. Ellers er han en frisk og rask 6-åring i dag, takk og pris 🙌🏼 Men det var ikke noe artig svangerskap, jeg var jo livredd komplikasjoner som følge av dette og druknet i dårlig samvittighet. Anbefales ikke altså 😅 Angsten for skader slapp ikke taket før ungen var mange mnd gammel heller… 

Anonymkode: f625e...bd8

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg undrer meg litt over de som fortsetter med snus/røyk. Snus er jo verstingen, fordi det gir en konstant strøm av nikotin, ungen får jo abstinenser når den blir født. 

Enig. Kvalmt egoistisk 

Anonymkode: 88251...574

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å innta tobakk gjennom snus enn røyk, men snus inneholder mye mer nikotin enn røyk gjør, og det utgjør en stor risiko for fosteret. For et flertall går det jo stort sett ganske bra likevel, men det er virkelig å spille rulett.

Anonymkode: 92bfd...3e1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man er ikke skikket til å bli forelder om man ikke klarer å slutte med noe som potensielt er skadelig for fosteret. Hvorfor drive med eksperimentering?  Helsen til et annet menneske er i dine hender. 

Anonymkode: ab517...42a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det har gått bra med mange har 0 å si med tanke på at det er flere som ikke får det så bra. 

fra helsenorge. Opp til deg hva du vil risikere å utsette babyen for. 

Helserisiko ved snusing i graviditeten

Bruk av snus mens du er gravid øker risikoen for en for tidlig fødsel. I tillegg kan snusing i svangerskapet øke risikoen for:

• dødfødsel
  • keisersnitt
  • lavere fødselsvekt
  • være liten i forhold til svangerskapets varighet
  • kortvarig pustestans i nyfødtperioden
  • leppe-gane-spalte

Nikotinet i snusen spiller sannsynligvis en viktig rolle i den økte risikoen for komplikasjoner. Det er derfor heller ikke risikofritt å bruke “hvit” snus med lite eller ingen tobakk, så lenge den inneholder nikotin.

Å slutte med snus når du er gravid gir mange fordeler både for deg og barnet ditt.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke slutte å snuse, så burde du aldri ha barn heller. Så enkelt er det. 

Anonymkode: de41f...9e3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så naboen snuste hele svangerskapet. Fikk vondt inni meg. Det er fryktelig egoistisk å ikke ofre snusen for barnet sitt. Man ville ikke gitt snus til babyen etter fødsel, så hvorfor skal man gjøre det når babyen er i magen og enda mer sårbar? Det med avhengighet kjøper jeg forresten ikke, for jeg har selv sluttet brått med snus da jeg fikk positiv test og det er ikke så forbanna vanskelig at det er verre enn å utsette barnet sitt for giftstoffer ni måneder i strekk.

Anonymkode: 361c9...950

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet veldig raskt ned på snusen i svangerskapene mine. Tok kanskje 1, men fikk dårlig samvittighet og tok den ut etter 1-2 min noen ganger frem til uke 8-10.

Gikk bra, men angsten og samvittigheten var ikke verdt det.

Anonymkode: 31d60...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen som tørr og fortelle om nikotin bruk i svangerskap? Hvordan har dette gått… 

Snuste igjennom hele første svangerskap - ingen komplikasjoner eller problemer med svangerskapet eller barnet verken da eller nå. 

Sluttet halvveis i svangerskap nr 2 - ingen problemer. 

Med nr 3 byttet jeg til nikotinfri snus ved positiv test  

Anonymkode: 682ed...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Snuste igjennom hele første svangerskap - ingen komplikasjoner eller problemer med svangerskapet eller barnet verken da eller nå. 

Sluttet halvveis i svangerskap nr 2 - ingen problemer. 

Med nr 3 byttet jeg til nikotinfri snus ved positiv test  

Anonymkode: 682ed...36b

Er barnet voksent. For du vet ikke hva potensielle senskader kan være. For eksempel ADHD og lærevansker er noe som kan oppdages senere. Det er også økt risiko for hjerteproblemer, astma og lungeproblemer senere i livet. Selvfølgelig kan man være heldig og det gikk bra til tross men ingen risiko er verdt det. Stusser over at noen gravide overhodet ikke er bekymret for de potensielle farene de utfører fosteret for og ikke minst helsen i fremtiden.. Hvorfor skal man unngå brie og spekemat liksom men tenke snus er ok? Er uforståelig for meg.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i ei termingruppe på facebook, der flere skriver (under fullt navn til og med!) at de ikke klarer å slutte med snus! Og dette er folk som har visst om graviditeten siden starten. Jeg er helt sjokka over at folk leker med livet til barna sine på den måten! 

Anonymkode: 500b9...e21

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange som ikke aner hva avhengighet gjør med folk. På tide å lese seg opp på det. 

De VELGER selvsagt ikke å fortsette å snuse, fordi avhengighet er mer komplekst enn det. 

Hilsen en som har brukt amfetamin og tabletter i 8 år, og sluttet på dagen men ikke klarer å slutte med snus. Det er mentalt, og det er veldig veldig vanskelig! 

Anonymkode: a9bf7...015

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det mange som ikke aner hva avhengighet gjør med folk. På tide å lese seg opp på det. 

De VELGER selvsagt ikke å fortsette å snuse, fordi avhengighet er mer komplekst enn det. 

Hilsen en som har brukt amfetamin og tabletter i 8 år, og sluttet på dagen men ikke klarer å slutte med snus. Det er mentalt, og det er veldig veldig vanskelig! 

Å ja men da så ☺️ 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har både snust og røyket så vet hva avhengighet er. Men nå er det snakk om en annen persons liv, ikke ditt lengre. Mange av de som snuser har bevisst valgt å bli gravide, da bør de tenkt over snusbruken helst før de begynte å prøve. Ja det er vanskelig med avhengighet men når man ikke har noe valg da har man ingen valg, og det bør vær super god motivasjon å sørge for at det ufødte barnet får det optimalt i svangerskapet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ungen fikk kortere ben enn det som var normalt.

Anonymkode: 2134f...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har både snust og røyket så vet hva avhengighet er. Men nå er det snakk om en annen persons liv, ikke ditt lengre. Mange av de som snuser har bevisst valgt å bli gravide, da bør de tenkt over snusbruken helst før de begynte å prøve. Ja det er vanskelig med avhengighet men når man ikke har noe valg da har man ingen valg, og det bør vær super god motivasjon å sørge for at det ufødte barnet får det optimalt i svangerskapet. 

Jeg er helt enig, men så er det likevel ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du røyka nok og snuste selv, så ikke kom med det at du var bedre bare fordi du er anonym på kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du røyka nok og snuste selv, så ikke kom med det at du var bedre bare fordi du er anonym på kg...

Hva snakker du om? Jeg kuttet røyken totalt 2 år før jeg ble gravid. Selve røykingen på daglig basis kuttet jeg for mange mange år siden. Så snuste jeg et halvt år før jeg kuttet det også. Sluttet ikke pga graviditet men fordi det var usunt. Er gravid igjen og verken snuser, bruker dop, røyker, drikker alkohol, spiser forbudte matvarer og passer på å spise sunt og godt. Og slike kommentarer som skal ufarliggjøre snusing fordi "å nei det er så ille å ha abstinenser noen dager så derfor må jeg snuse hele svangerskapet" er tåpelige. Vi er mange som har brukt snus og røyk i dette landet så det blir bare idiotisk og mene at man ikke greier å slutte selv etter man vet man bærer på et annet menneske.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...