Gå til innhold

Samarbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med hvordan man kan få til et best mulig samarbeid og dialog om barna i to hjem når all kommunikasjon skal foregå skriftlig? 

Vi har et barn med diverse utfordringer. Hvordan kan man drøfte på sms? Barnet har også tidligere lest meldinger oss i mellom. 

Anonymkode: 596bd...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å få til noe optimalt samarbeid rundt barn med særskilte behov uten å kunne snakke sammen. 

Når voksne folk strever såpass med kommunikasjonen, vil det gå ut over foreldrefunksjonen. Om dere bruker sms, e-post eller messenger har liten betydning. 

Dere må selvfølgelig sikre telefonene deres slik at barnet ikke leser ting det ikke skal. 

Felles kalender for ting som angår barnet kan kanskje være nyttig. 

Anonymkode: 04cd9...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke et problem hvis man kan skrive, og det kan du jo. 

Anonymkode: 1abb7...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha delt omsorg for barn må man også kunne snakke sammen ansikt til ansikt. Det er er premiss for samarbeid, og for å skape gjensidig tilstrekkelig tillit for å ivareta barnets behov. 

Klarer man ikke dette på egenhånd må dere få hjelp til kommunikasjonen på familievernkontoret. 

Jeg er litt i samme situasjon, men finner meg ikke i at min eksmann ikke klarer/ønsker å kommunisere på en sivilisert måte. Jeg har derfor satt opp faste månedlige møter, med fast agenda, på nøytrale plasser (f.eksempel på cafe). Det har fungert, og nå kan vi også ringe til hverandre i mellom møtepunktene uten at det resulterer i konfrontasjon eller konflikt. Et viktig premiss er å KUN snakke om barnet, ikke noe annet.

Anonymkode: 2b87c...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun dialog over e-post, og vår yngste har en diagnose. H*n tar medisiner hver dag, og vi er enige om fast leggetid. Eventuelle planer barnet har ved samvær hos den andre informeres om på Mail.

Det var mye konflikter i starten, men ved et samlivsbrudd må man jo på en tidspunkt lene seg tilbake og ha tillit til at eksen tar jobben når barnet er der. Full kontroll har man kun som komplett familie under samme tak.

Anonymkode: 3abb2...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 12.12):

Skal man ha delt omsorg for barn må man også kunne snakke sammen ansikt til ansikt. Det er er premiss for samarbeid, og for å skape gjensidig tilstrekkelig tillit for å ivareta barnets behov. 

Klarer man ikke dette på egenhånd må dere få hjelp til kommunikasjonen på familievernkontoret. 

Jeg er litt i samme situasjon, men finner meg ikke i at min eksmann ikke klarer/ønsker å kommunisere på en sivilisert måte. Jeg har derfor satt opp faste månedlige møter, med fast agenda, på nøytrale plasser (f.eksempel på cafe). Det har fungert, og nå kan vi også ringe til hverandre i mellom møtepunktene uten at det resulterer i konfrontasjon eller konflikt. Et viktig premiss er å KUN snakke om barnet, ikke noe annet.

Hvordan gikk eksen med på de møtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan gikk eksen med på de møtene?

Måtte stille krav om at enten så møtes vi her, eller så blir det ny runde på FVK. Jeg syntes tilbudet til familievernkontoret har hjulpet meg masse i prosessen, både samtaler med famileterapaut og digital veiledning. Mannen hatet å være der, så da møter han meg heller alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan samarbeide... Skriv saklig og kort. Velg dine ord med omhu, og la "kladden" ligge på mailen noen timer, så du kan lese over det igjen før du sender.

Velg dine kamper. Det gagner ikke barnet at du klager på hull i sokken eller lignende.

Prøv å kunne snakke sammen muntlig. Det blir så mye bedre. Men avtaler kan godt være skriftlig, så det ikke blir krangel om hvem som sa hva.

Ikke la barnet gå inn på dine meldinger!

Anonymkode: 7af84...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar selvsagt ikke barnet gå inn på mine meldinger. Men jeg vet at hun har lest meldinger, hvordan vet jeg ikke. 

Jeg vil gjerne snakke muntlig, helt enig i at det er bedre når det kommer til det som ikke er tydelige beskjeder - men hvordan det har det osv. Det vil ikke medforelder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom medforeldre ikke vil snakke med deg så kan dere etter min mening rett og slett ikke ha delt fast bosted. Da må barne bo fast hos deg, frem til samarbeidsforholdene eventuelt forbedrer seg. Dette hadde jeg aldri gitt meg på, og tatt saken til retten om det måtte vært nødvendig. God dialog er helt avgjørende for at alle skal ha det bra. Har ikke foreldrene der bra, har ikke barna det bra. Så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dersom medforeldre ikke vil snakke med deg så kan dere etter min mening rett og slett ikke ha delt fast bosted. Da må barne bo fast hos deg, frem til samarbeidsforholdene eventuelt forbedrer seg. Dette hadde jeg aldri gitt meg på, og tatt saken til retten om det måtte vært nødvendig. God dialog er helt avgjørende for at alle skal ha det bra. Har ikke foreldrene der bra, har ikke barna det bra. Så enkelt er det faktisk.

Vi snakkes overfladisk her og der. Men det er stadig en beskjed om at vi må sees og snakkes så lite som mulig, og at det bør være på sms eller e-post. 

Jeg synes det blir umulig å samarbeide da. 

Jeg kan vel ikke true med rettssak og full omsorg fordi det ikke er på den måten jeg mener er best. Hvordan få noen sndre til å si noe om hvordan det bør gjøres til barnas beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være tydelig på at dette ikke er en samarbeidsform du og barnet trives med, og at du gjerne vil at dere jobber sammen mot en løsning som gjør at alle får der bra. Om det er vanskelig å få til på egenhånd foreslår du ar dere får veiledning på familievernkontoret. Dersom h*n likevel ikke vil snakke med deg så drar du til FVK alene. Du har en god sak for retten om du kan dokumentere alle dine forsøk på å få til en dialog. Delt omsorg krever MYE og TETT samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi snakkes overfladisk her og der. Men det er stadig en beskjed om at vi må sees og snakkes så lite som mulig, og at det bør være på sms eller e-post. 

Jeg kan vel ikke true med rettssak og full omsorg fordi det ikke er på den måten jeg mener er best. Hvordan få noen sndre til å si noe om hvordan det bør gjøres til barnas beste?

Hvor lenge har dere vært skilt?

Har du eksempler på problemstillinger du ønsker å ta opp muntlig?

Anonymkode: 3abb2...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg var den som krevde skriftlig kommunikasjon i starten etter bruddet. Eller noen måneder etter. Han var i en periode hvor han kranglet på hva som ble sagt, og la feller, og han yppet til krangel, og nektet for det ovenfor andre når de lurte på hvorfor jeg holdt avstand. Han kunne ringe meg midt på natten og skjelle meg ut. Etter at jeg nektet å snakke i telefon eller møte han på tomannshånd, så måtte han begynne å stå for det han sa, og han kunne ikke slenge dritt, fordi da hadde jeg det skriftlig. Jeg hadde minst mulig kontakt. Kun det aller nødvendigste, og valgte mine kamper. Etter ca et år løste det seg opp litt, og vi kunne snakke sammen som normale folk. Ting som skal avtales tar vi fortsatt skriftlig slik at det ikke blir uenighet på hva som ble avtalt.

Anonymkode: 7af84...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...