Gå til innhold

Alkoholavhengighet-et misvisende begrep.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er avhengighet ? såkalte minusstoffer som heroin og piller er kjent for å være avhengighetsskapende/ vanedannende, men ikke plusstoffer..det er ingen som snakker om amfetaminavhengighet, da snakker en om på-og avtenning.. i icd-10 var det ingenting som het alkoholavhengighet, men alkoholmisbruk, som hadde helt klare diagnostiske kriterier. 

alkohol og amfetamin er to nabostoffer som er plusstoffer, med en forskjell, alkohol drar med seg newtons tredje lov, enhver aksjon har en motsatt tilsvarende reaksjon..jo mer dritas en drikker seg jo verre blir fylleangsten dagenderpå..og drikker en litt tett en periode får en angst for denne påkommende fylleangsten, kalt for abstinenser, som ikke har noe med abstinenser å gjøre, abstinenser forutsetter avhengighet,  en får det som kalles angst for angsten.. det som gjerne skjer da er at en misbruker avvæpner fylleangsten ved å begynne på nytt om morgenen før fylleangsten trer inn og kommer med dette inn i en ond spiral som forsterker både fylleangsten og angsten forvfylleangsten og en begynner avvæpningen tidligere ogbtidligere..

det er dette som blir tolket som avhengighet av ukyndige..de tror at set de ser skyldes avhengighet..en snakket àldri om kokainavhengighet , amfetaminavhengighet, men putter avhengighet på alkohol o kategoriserer den sammens med heroin, morfin, og piller med narkotiske minusstoffer. 

så er det konsekvensene av feilkategoriseringen.. en som bruker amfetamin ofte blir gjerne kalt en speedfreak , en som drikker endel , alkoholiker, forskjellen er at en speedfreak går fra påtenning til avtenning en alkoholiker er stemplet for livet..en drikkfeldig kalles ikke forbmisbruker fordi misbruk kan en jo slutte med , ikke vanedranker , fordi en vane kan endres , nei , livstidsdom , plassert sammensvmedcheroinavhengige..heroinister er avhengig og slutter de på dagen så kan de dø.. jeg har fortsatt til gode å høre om noen som er blii så fyllesyk at de har dauet..

det er mer lukrativt for samfunnet å bruke riktig bégrep på en misbruker fremfor evig fordømmelse, i misbruk ligger et håp for misbrukeren, vedkommende kan avslutte misbruket, om det er rusmidler, penger , mennesker etc.. i alkoholikerbegrepet ligger det ingen håp hverkenbhos misbrukeren eller helseapparatet..  vi kan ikke forvente noen suksess i ruspolitikken i Norge når samfunnsaktørene lider av språkforvirring. 

innlegget er min subjektive oppfatning av temaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer jo mye mer med kroppen enn fylleangst når en går av alkohol. At fu tror det bare dreier seg om å være litt uggen og ha bittelitt angst synes jeg sier mye om at du ikke har så mye kunnskap.

Tremor, forhøyet hjerterytme, hallusinasjoner 

Alkoholdemens er en kronisk sykdom mange får og det er en skade det ikke går an å komme seg fra.

https://sykepleien.no/2024/04/du-kan-do-av-alkoholabstinenser-det-kan-du-ikke-av-opiatabstinenser

"Alkoholabstinenser er de eneste du kan dø av. Det kan du ikke av opiatabstinenser, det bare virker sånn. Du får en slags ekstrem influensa der du kan fryse, svette, sikle og ha mageproblemer, men det er ikke farlig. Alkoholabstinenser er derimot utrolig farlig, så der må vi henge med i alle svingene." Sier Sykepleier Carl Aamodt har over 40 års erfaring med rusavhengige. 

Abstinens kan inkludere kramper og delirium tremens, og kan føre til eksito-nevrotoksisitet.[1]

Alvorlige abstinenssymptomer inkluderer delir, særlig visuelle hallusinasjoner i alvorlige tilfeller og kramper (som kan føre til død).[3]

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholabstinens

Anonymkode: 10f76...332

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skjer jo mye mer med kroppen enn fylleangst når en går av alkohol. At fu tror det bare dreier seg om å være litt uggen og ha bittelitt angst synes jeg sier mye om at du ikke har så mye kunnskap.

Tremor, forhøyet hjerterytme, hallusinasjoner 

Alkoholdemens er en kronisk sykdom mange får og det er en skade det ikke går an å komme seg fra.

https://sykepleien.no/2024/04/du-kan-do-av-alkoholabstinenser-det-kan-du-ikke-av-opiatabstinenser

"Alkoholabstinenser er de eneste du kan dø av. Det kan du ikke av opiatabstinenser, det bare virker sånn. Du får en slags ekstrem influensa der du kan fryse, svette, sikle og ha mageproblemer, men det er ikke farlig. Alkoholabstinenser er derimot utrolig farlig, så der må vi henge med i alle svingene." Sier Sykepleier Carl Aamodt har over 40 års erfaring med rusavhengige. 

Abstinens kan inkludere kramper og delirium tremens, og kan føre til eksito-nevrotoksisitet.[1]

Alvorlige abstinenssymptomer inkluderer delir, særlig visuelle hallusinasjoner i alvorlige tilfeller og kramper (som kan føre til død).[3]

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Alkoholabstinens

delirium,tremor, forhøyet hjerterytme, eksito nevrotoksisitet…duh, jeg har drukket lengre enn den eksperten du nevner har jobbet medsåkalt avhengige, så må ikke komme dragende til meg med sånt språkelig vissvass, aldri har jeg lidt av det og jeg vet ikke om noen som helst andre somhar hatt det heller..så må denne sykepleieren du viservtil forklare hvordan en blir avhengig av et plusstoff som alkohol er..

Skrevet
Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

delirium,tremor, forhøyet hjerterytme, eksito nevrotoksisitet…duh, jeg har drukket lengre enn den eksperten du nevner har jobbet medsåkalt avhengige, så må ikke komme dragende til meg med sånt språkelig vissvass, aldri har jeg lidt av det og jeg vet ikke om noen som helst andre somhar hatt det heller..så må denne sykepleieren du viservtil forklare hvordan en blir avhengig av et plusstoff som alkohol er..

Og det høres ut som at du er drita slik du prater så jeg tar en sykepleier i 40 år med erfaring over din 

Jeg kjenner også noen som har røykt hele livet sitt og ikke fått lungekreft. 

Når du blir edru kan vi gjerne snakkes. Og ja jeg har gått av både heroin og alkohol. Og jobber nå innenfor rusmedisin. Heroin trodde jeg selv jeg skulle dø, alkohol trodde andre som f.eks leger jeg skulle dø mens jeg fortsatte å bagatellisere for meg selv. Alkohol er en mye farligere gift for kroppen enn noe annet. Men selvfølgelig du har all rett og andre som har jobbet med rusmisbruk over mange år kan jo absolutt ingenting i forhold til deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det høres ut som at du er drita slik du prater så jeg tar en sykepleier i 40 år med erfaring over din 

Jeg kjenner også noen som har røykt hele livet sitt og ikke fått lungekreft. 

Når du blir edru kan vi gjerne snakkes. Og ja jeg har gått av både heroin og alkohol. Og jobber nå innenfor rusmedisin. Heroin trodde jeg selv jeg skulle dø, alkohol trodde andre som f.eks leger jeg skulle dø mens jeg fortsatte å bagatellisere for meg selv. Alkohol er en mye farligere gift for kroppen enn noe annet. Men selvfølgelig du har all rett og andre som har jobbet med rusmisbruk over mange år kan jo absolutt ingenting i forhold til deg. 

syntes egentlig du ikke har noe i denne tråden å gjøre, det eneste du er kompetent til er å gjemme deg bak anonym bruker og komme med personkarakteristikker av meg..men du må  gjerne klamre deg til en gammel sykepleier som produserer et nytt språk for å glatte over verdens mest mislykkede ruspolitikk…men som sagt, finn deg en annen tråd å trolle i.

Skrevet

Virker på meg som du har blitt kalt alkoholiker eller avhengig av alkohol, og er uenig i påstanden. 

• Liker 2
Skrevet
svartkatt skrev (6 minutter siden):

Virker på meg som du har blitt kalt alkoholiker eller avhengig av alkohol, og er uenig i påstanden. 

en god stund siden jeg drakk sist..hvorfor, jeg er ikke avhengig og når jeg ikke blir avhengig etter 40 år,når blir jeg da avhengig ? etter 80 år ? etter 100 år ? etter 200 år ?…en blir ikke avhengig av plusstoffer.  det var jo 8egentlig et begrepsspørsmål innlegget dreide seg om..det egentlige begrepet er misbruker..etter min mening. 

Skrevet
Baktus2024 skrev (Akkurat nå):

syntes egentlig du ikke har noe i denne tråden å gjøre, det eneste du er kompetent til er å gjemme deg bak anonym bruker og komme med personkarakteristikker av meg..men du må  gjerne klamre deg til en gammel sykepleier som produserer et nytt språk for å glatte over verdens mest mislykkede ruspolitikk…men som sagt, finn deg en annen tråd å trolle i.

Alle vet dette, det er allmenkunnskap for alle som har hatt noe som helst med rus å gjøre. Du sier selv i hi "innlegget er min subjektive oppfatning av temaet.", din subjektive oppfatning må tåle objektiv forskningsbasert kunnskap av fagprofensjoner. 

Og hvilke tråder jeg svare på her på kg er opp til meg å bestemme. Jeg har den samme retten til å ytre meg som deg. Når du lager et hi full av faktafeil og byr opp til dans må du også være klar over at flere svarer deg med at din subjektive oppfatning av temaet er helt feil. Men for all del, om du ikke ønsker eller er klar til å ta fatt på ditt eget problem så er det ingen som kan tvinge deg. Men skader og død av alkohol har og vil forekomme. Forhåpentligvis ikke for deg men for veldig mange andre. 

Det er ikke uten grunn det gis medikamentell behandling av alkohol abstinensene. Men igjen dine subjektive oppfatninger er jo selvfølgelig faktabasert........... Høyt hevet over all evidensbasert kunnskap må vite.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har avhengighet både på alkohol og amfetamin osv. Alkohol er virkelig ikke bedre å være avhengig av. 

Skrevet

Litt vanskelig å forstå hva du egentlig mener, men alkohol er i likhet med heroin sentraldempende. I icd 10 heter diagnosen alkoholavhengighetssyndrom. Personlig synes jeg at å kalle noen for en misbruker er nedlatende og stygt. Når jeg tenker på misbruk tenker jeg på ting som misbruk av barn og noe som er gjort med en «ond» hensikt i mangel av et bedre ord, ikke en sykdom (eller et symptom, som et høyt forbruk av rusmidler over tid ofte er).

Politikerne våre er så kunnskapsløse at de tror at all cannabis er hasj. Det er ingen håp for ruspolitikken i Norge lenger når de ikke har giddet å sette seg inn i hva verdens nest mest brukte rusmiddel faktisk heter engang.

Anonymkode: 34878...5ac

Skrevet
Baktus2024 skrev (16 timer siden):

Du er av den typen ja…

Anonymkode: f4548...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...