Gå til innhold

Gi bort klær til beboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg jobber et sted det bor barn med spesielle behov. Familien til det ene barnet har vært ærlig om at økonomi er en utfordring. 
Barnet har ofte litt korte klær og slikt.  

Jeg har klær som vi skulle legge i en uffcontainer eller kaste. Jeg orker ikke lenger styret med å legge ut for salg. Får ikke igjen noe særlig uansett. Disse klærne kunne passet barnet i boligen. Kan jeg spørre pårørende om de vil ha det? Eller vil det oppleves frekt? 

Anonymkode: 35395...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør 🥰 Si at du har hatt en opprydning og skal gi det bort, de kommer til å sette pris på det! Jeg har kollegaer i barnehagen som har gjort det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel gå fint? Så er det jo selvsagt forskjell på å si at du ryddet opp og fant noe som sikkert passer til X og å si "siden dere har så dårlig råd har jeg lett etter klær som kan passe slik at jeg kan gi de bort til stakkars dere". 

Anonymkode: 84083...007

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er både omsorgsfull og snill, men dessverre ikke helt uproblematisk. 

Husk at dere ikke er i et likeverdig forhold. Dere har forskjellige roller, og familien til dette barnet er mer avhengige av institusjonens tjenester enn du, som ansatt, er av denne familien. 

Den graden som finnes av uavhengighet mellom deg som profesjonell ansatt, og barnets familie settes på en prøve i slike situasjoner. Selv om det ikke er ment slik fra din side, kan de komme i takknemlighetsgjeld til deg. Dette kan igjen gjøre det vanskelig for dem å komme med oppriktige tilbakemeldinger. 

Det beste er trolig for deg å gi klærne til nærmeste bruktbutikk, alternativt en eller annen form for veldedighetsorganisasjon. 

Anonymkode: 7e07d...765

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tanken er både omsorgsfull og snill, men dessverre ikke helt uproblematisk. 

Husk at dere ikke er i et likeverdig forhold. Dere har forskjellige roller, og familien til dette barnet er mer avhengige av institusjonens tjenester enn du, som ansatt, er av denne familien. 

Den graden som finnes av uavhengighet mellom deg som profesjonell ansatt, og barnets familie settes på en prøve i slike situasjoner. Selv om det ikke er ment slik fra din side, kan de komme i takknemlighetsgjeld til deg. Dette kan igjen gjøre det vanskelig for dem å komme med oppriktige tilbakemeldinger. 

Det beste er trolig for deg å gi klærne til nærmeste bruktbutikk, alternativt en eller annen form for veldedighetsorganisasjon. 

Anonymkode: 7e07d...765

Ja, det er akkurat dette jeg tenkte på. Har spurt leder for noen ganger mangler de som er der litt klær, foreldre glemmer og lignende. Så jeg legger de tilgjengelig i «felleskasse» i boligen

Anonymkode: 35395...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en lignende situasjon, men som lærer. Vi skulle på leirskole, barnet hadde ikke vinterklær eller vintersko og kunne derfor i utgangspunktet ikke være med. Jeg hadde klær liggende etter sønnen min. Hadde de samme tankene, men valgte likevel å gi bort ytterklær og vintersko, slik at eleven kunne være med på tur. Jeg skulle bare ha eleven i noen måneder til før det var ungdomsskole og det var aldri noen vanskelige saker med eleven, som gjorde at jeg turte å gjøre som jeg gjorde. Synd det kan bli problematisk å være medmenneskelig. Høres lurt ut å legge det i felleskassa.

Anonymkode: 8df3a...338

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helsepersonell og ville spurt om de ønsket klærne. Og hadde klart å argumentere om hvorfor det gjøres en sjelden gang. 

Jeg har gjort noe tilsvarende selv. Noen ganger må man gå litt utenfor malen. Dette er klær du har og skal kvitte deg med. Det er ikke slik at du gir dem penger fra privat lommebok til å kjøpe noe. Det siste er ville vært noe helt annet 

Anonymkode: 2c17b...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...