Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil skje dersom man ikke oppgir far til barnet? Far ønsker ikke noe med barnet og gjøre og ønsker ikke å betale bidrag. Vil dette si at man ikke får bidrag da?

Anonymkode: 98de7...231

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet ditt har rett til å vite hvem barnefar er, og du er vel uansett pålagt å oppgi barnefar når du vet hvem han er. 

Anonymkode: 16347...e26

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Problemet er at han nekter å oppgi farskapet

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spiller ingen rolle.

Oppgi far som barnefar til Nav. Du trenger ikke hans godkjennelse for å gjøre det, det er noe du er pliktig til å gjøre.

Om han velger å ikke godkjenne farskapet via Nav, når han får papirer fra dem, så vil Nav kunne kreve farskapstest av ham.

Og en ting til - krev også bidraget ordnet gjennom Nav! Da slipper du å bruke år fremover på å krangle med en mann som mest trolig ikke vil betale bidrag frivillig. Ta det gjennom Nav, så blir han skyldig Nav penger om han ikke betaler!

Anonymkode: 365a9...3bc

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette er ikke et valg. Han må jo forstå at spermen han frivillig sprutet inni deg er blitt til et barn. Han ER far og må ta konsekvensen av det. 

Selvsagt får du ikke bidrag om han ikke er oppført som far. Like selvsagt er det at han SKAL føres opp som far sett ut ifra barnets perspektiv. Tenk på at barnet har rett på å vite sitt opphav. 

Ikke la deg lure nå. 

Anonymkode: 8b457...936

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke et valg han har gitt. 

Anonymkode: ae907...f1b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Han vet hvordan pikken fungerer han å. Da har han skulla brukt kondom. Slik er det. Skriv han opp må du gjøre. Barnet har rettigheter den å. 

Anonymkode: 72fe4...ff7

• Liker 2
Skrevet

Far kan ikke bestemme at han ikke skal oppgis som far. Du har en plikt til å oppgi barnefar, og fellesskapet via NAV/folkeregisteret har en plikt til å fastslå farskapet om han nekter. 

Å ikke oppgi far er en grov forsømmelse av din forpliktelse overfor barnet, som har rett til å få vite sitt opphav.

Anonymkode: 797c8...367

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva vil skje dersom man ikke oppgir far til barnet? Far ønsker ikke noe med barnet og gjøre og ønsker ikke å betale bidrag. Vil dette si at man ikke får bidrag da?

Han "ønsker" ikke å betale bidrag? 😆 Jeg er redd julenissen ikke oppfyller den slags ønsker. Du trenger ikke si det til han, bare fyll ut papirene med opplysningene om barnefar, og søk om barnebidrag via NAVs tjeneste. Da vil de kreve inn barnebidragene fra far for deg, og være mellommann så du slipper å forholde deg til han. Betaler han ikke, vil han opparbeide seg gjeld til staten, og staten er ikke en kreditor man noensinne slipper fra før man har betalt det man skylder! Hvis jeg ikke tar feil, betaler NAV deg et slags forskudd hvis han ikke betaler, og det er i alle fall noe. Betaler han hele summen han skal, får du hele.

Så for barnets beste, og din fremtidige økonomi som forsørger; oppgi på skjemaet på sykehuset hvem som er barnets virkelige far, og søk om barnebidrag via NAV så snart du kan.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnet har geller ikke rett på arv, hvis du ikke oppgir han som barnefar. Kan også være greit å tenke over hva man fratat barnet som ikke har bedt om å havne i en slik situasjon.

Barnefar bør tenke seg to ganger om før han stikker snoppen i noen, hvis han ikke vil ta konsekvensene som evt kan oppstå! Alle i Norge er vel meget godt  opplyst om hvordan man kan forhindre å lage barn!

Anonymkode: 5745b...67a

• Liker 7
Skrevet

Du må oppgi far til barnet når far til barnet er kjent. At far "ikke vil" er totalt irrelevant.

Å oppgi far ukjent når far ikke er ukjent, er moralsk forkastelig. Både overfor fellesskapet, som da må betale bidraget for ditt barn, og ikke minst overfor barnet, som da blir fratatt både fars bidrag og farsarv.

Oppgi far.

• Liker 6
Skrevet

Man kan prate om etikk og moral og fellesskapets beste blablabla.

Men selv hadde jeg skrevet opp far som ukjent i din situasjon. Si du var på ferie og hadde en one night stand hvor du ikke fikk navnet til vedkommende.

Jeg hadde ikke villet sendt barnet mitt på samvær til en fyr som ikke vil ha barnet og som kanskje bare motvillig har samvær for å slippe barnebidrag. Det er fælt å ikke se barnet sitt 100% av tiden, spesielt når du ikke vet om barnet har det bra hos den andre forelderen.

Du får en god del støtte fra NAV som aleneforsørger.

Anonymkode: dddcf...88e

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Barnet ditt har rett til å vite hvem barnefar er, og du er vel uansett pålagt å oppgi barnefar når du vet hvem han er. 

Anonymkode: 16347...e26

Barnet kan fint få vite hvem barnet er uten at man fører han opp som far. 

Jeg førte ikke opp far, det var helt uproblematisk. Barnet vet hvem faren er og jeg har sikret meg at hvis jeg dør så lever informasjonen. 

Anonymkode: 59894...de6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnet har geller ikke rett på arv, hvis du ikke oppgir han som barnefar. Kan også være greit å tenke over hva man fratat barnet som ikke har bedt om å havne i en slik situasjon.

Barnefar bør tenke seg to ganger om før han stikker snoppen i noen, hvis han ikke vil ta konsekvensene som evt kan oppstå! Alle i Norge er vel meget godt  opplyst om hvordan man kan forhindre å lage barn!

Anonymkode: 5745b...67a

Barnet kan kreve arv hvis hen vil det ved å bevise farskap når far dør. Så lenge man følger med på far og at han er i livet er det uproblematisk. 

Skrevet
Uanonym bruker skrev (5 timer siden):

Du må oppgi far til barnet når far til barnet er kjent. At far "ikke vil" er totalt irrelevant.

Å oppgi far ukjent når far ikke er ukjent, er moralsk forkastelig. Både overfor fellesskapet, som da må betale bidraget for ditt barn, og ikke minst overfor barnet, som da blir fratatt både fars bidrag og farsarv.

Oppgi far.

Det er filt mulig å ikke søke bidrag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nekter han lenge nok får han sikkert et fint brev fra tingretten

Anonymkode: eac67...404

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnet kan fint få vite hvem barnet er uten at man fører han opp som far. 

Jeg førte ikke opp far, det var helt uproblematisk. Barnet vet hvem faren er og jeg har sikret meg at hvis jeg dør så lever informasjonen. 

Vet far at han har et barn?

Anonymkode: 9b6c4...4cc

Skrevet

Du kan jo oppgi far, men ikke kreve inn bidrag. Da er jo dilemmaet løst.

Har du valgt å bære fram et uønsket barn mener jeg du får ta den økonomiske støyten selv.

Anonymkode: 1e5a6...0b1

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg oppga ikke navnet på far. Barnet er resultat av voldtekt, som han ble fengslet for. Jeg valgte å flytte, få barnet og ikke oppgi navnet på far. 

Ble kalt inn på 1 møte med NAV vedr. dette. Hun på NAV spurte om jeg visste hvem far var. Jeg sa nei. Det var enden på den visa. 

Anonymkode: 80895...8c1

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet er resultat av voldtekt, som han ble fengslet for. Jeg valgte å flytte, få barnet og ikke oppgi navnet på far. 

kommer du til å fortelle barnet at det er et resultat av en voldtekt? 

Anonymkode: 7a7ad...b7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...