Gå til innhold

Gruer meg sånn til jul - første etter samlivsbrudd og alt er ødelagt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan takler man første julefeiring som en ødelagt familie? Barna (preteens) er er veldig tydelig på at de forventer å feire jul sammen med oss begge, slik vi alltid har gjort. I tillegg er det «min tur» til å ta vare på mine gamle foreldre denne julen, så har invitert både de og min eks-mann til feiring av julaften og 1. juledag - slik vi alltid har gjort. 

Problemet er at stemningen mellom meg og eksmannen er svært betent og sårt da bruddet har vært vondt og utløst en livskrise for hele familien. Det er snakk om grovt utroskap, løgn og bedrag fra han, og sjokk, sorg og sinne hos meg. Ingen av oss klarer å slappe av i av hverandres selskap, men vi gjør samtidig hva som helst for barna. Det har heller ikke vært noe særlig kontakt mellom eksen og min famile siden bruddet, noe som også er sårt og vanskelig… De få gangene vi har møttes dette siste året har det vært lett å spore anspentheten mellom oss, noe som har resultert i fortvilelse fra barna i etterkant. Hva kan jeg gjøre for å prøve å lage julen så god som mulig for ungene, som fremdeles er i stor sort over den tapte familien? 

Anonymkode: 464ea...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må dere feire sammen om det er så vanskelig? Ville tenkt meg godt om, kanskje er det bedre om han har barna på juleaften siden du har foreldrene dine og kanskje han kan levere dem i nitiden så er det litt av kvelden igjen. Eller 1 juledag.

Jeg vet ikke jeg, om du tror det blir leit og vondt og dårlig stemning så er vel ingen og aller minst barna tjent med det.

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så ville jeg feiret uten eksen, men med familien, og så gjort det aller beste ut av det. 

Jeg tror ikke du vil klare å få en optimal nok feiring uansett, og det å feire uten eksen er nok den beste feiringen du kan gi, selv om barna ikke skjønner det.

Endret av Bombasi
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (2 minutter siden):

Må dere feire sammen om det er så vanskelig? Ville tenkt meg godt om, kanskje er det bedre om han har barna på juleaften siden du har foreldrene dine og kanskje han kan levere dem i nitiden så er det litt av kvelden igjen. Eller 1 juledag.

Jeg vet ikke jeg, om du tror det blir leit og vondt og dårlig stemning så er vel ingen og aller minst barna tjent med det.

Enig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine kan faktisk ikke forvente at du feirer med din eksmann. Løgn og bedrag er ekstremt ødeleggende og du trenger faktisk å komme deg ovenpå.

På Kvinneguiden har jeg flere ganger sett ts få beskjed om å bare ta seg sammen, men slike svar skal du ikke høre på (hvis du er uheldig og får slike svar i denne tråden).

Anonymkode: 00c28...e1a

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri feiret jul med eksen iløpet av de 16 årene han har vært en eks. Barna har aldri sagt noe på det, vi hadde annenhver jul helt til de fikk bestemme selv. 

Anonymkode: e49c7...5f0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å starte annen hver jul.  Spesielt ettersom dine foreldre skal være hos deg. Da bør ikke din eks være der.

Anonymkode: 2c114...c14

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med ungene dine og fortelle at i år og framover blir det annerledes. 
Hvor dårlig samvittighet skal de få om de ser at du er lei deg av noe de presser gjennom? Et år må være det første uansett.

Anonymkode: 64d89...a54

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har heller ikke vært noe særlig kontakt mellom eksen og min famile siden bruddet, noe som også er sårt og vanskelig… 

Denne skjønte jeg ikke.

Hvorfor er det sårt og vanskelig at eksen ikke har kontakt med din familie? Det bør både han og dem få slippe.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Å feire jul sammen er normen blant skilte her, og en tydelig forventning fra barna. Det var faktisk noe av de første de sa når vi fortalte de om bruddet, så noe annet er ikke et alternativ. Jul har bestandig vært høydepunktet for familien vår, forstår ikke hva jeg kan gjøre for å ikke ødelegge forventningene for barna…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å holde oppe stemningen med det bakteppet, jeg er redd jeg hadde hatt rødkantede øyne og mange ærender ut av stua. Det er ikke hyggelig for noen.

Jeg ville nok sagt til barna at bruddet var ferskt og at det fortsatt er en del følelser i sving som gjør at det er best å feire separat.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne skjønte jeg ikke.

Hvorfor er det sårt og vanskelig at eksen ikke har kontakt med din familie? Det bør både han og dem få slippe.

Når man har delt et halvt liv sammen er et brudd også vanskelig for familien rundt. For meg føles det som at halve familien min har dødd. Jeg har vært/er svært glad i min (eks) svigerfamilie. Å ikke lenger være en del av storfamilien er en kjempesorg…

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS: Å feire jul sammen er normen blant skilte her, og en tydelig forventning fra barna. Det var faktisk noe av de første de sa når vi fortalte de om bruddet, så noe annet er ikke et alternativ. Jul har bestandig vært høydepunktet for familien vår, forstår ikke hva jeg kan gjøre for å ikke ødelegge forventningene for barna…. 

Men skal du fortsette og feire jul med eksen din da? Neste år og om fem år når begge har fått nye partnere kanskje?

Anonymkode: 2c41e...0a9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er fast bestemt på det må du bare bite tenna sammen denne julen og alle andre i fremtiden. Det ryddigste er å feire annenhver jul når forholdet er betent også mtp at andre etterhvert blir involvert

Anonymkode: 76421...5be

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da er det kanskje på tide at barna får lære om motgang i livet, at noen ganger må man bare gjøre det beste ut av det, og det er ikke å feire sammen i denne situasjonen. Normen? Noen må være unntak også.

Anonymkode: 662ac...77b

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke lenger være en del av storfamilien er en kjempesorg…

Ikke tving resten gjennom en ubehagelig jul bare fordi du har en sorg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke klart å holde oppe stemningen med det bakteppet, jeg er redd jeg hadde hatt rødkantede øyne og mange ærender ut av stua. Det er ikke hyggelig for noen.

Jeg ville nok sagt til barna at bruddet var ferskt og at det fortsatt er en del følelser i sving som gjør at det er best å feire separat.

Da blir faren sittende alene, så det går heller ikke… Dersom han hadde foreslått å ordne jul til barna alene hadde jeg faktisk sagt ja til det, og reist laaaangt avsted alene. Men det har han heller ikke mulighet til.

Jeg blåser i meg selv og mine følelser her, vil bare at ungene skal få det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke den riktige til å svare deg, da jeg tilhører den gruppa skilte som feirer sammen med eksen og barna hver jul. Både julaften, romjula og nyttårsaften feirer vi sammen. Og bursdager, 17 mai osv.

Fordi barna ønsker det. Jeg ser hvor mye det betyr for dem, at vi er mamma og pappa sammen selv om vi ikke er kjærester. 

MEN, barna har ikke godt av det dersom dere ødelegger jula deres med stemningen deres. Så om dere ikke greier å gjøre det hyggelig, dropp det. Da får de heller ha det fint med en av dere. 

Anonymkode: 5cc68...d12

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir faren sittende alene, så det går heller ikke… Dersom han hadde foreslått å ordne jul til barna alene hadde jeg faktisk sagt ja til det, og reist laaaangt avsted alene. Men det har han heller ikke mulighet til.

Jeg blåser i meg selv og mine følelser her, vil bare at ungene skal få det fint.

Kan han ikke være sammen med sine foreldre? 

Anonymkode: 76421...5be

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...