Gå til innhold

Hvilke konsekvenser gi dårlig oppførsel hos 1. klassing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må forholde deg til beskjeder du får fra skole/sfo. Får du høre om dårlig oppførsel - inndragning av goder. Belønningsskjema for god oppførsel funker ikke som du selv sier, det er bare å lyve. Nå er barnet mitt litt eldre, men i klassen her var det en gutt som slo og var fysisk slem. Han har nesten ingen venner igjen nå. Dette må slås strengt ned på med èn gang. Noe annet smart er å bli kjent med andre foreldre, så kan du spørre der hva deres barn evt har sagt om ulike situasjoner, så får saken fra flere ståsted. 

Anonymkode: 9599d...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for utdypende svar.

Litt av problemet her er jo at han fort kan finne på å ikke snakke sant. Har en situasjon oppstått, har han tendenser til å legge skylden over på andre og si at noe annet enn det som faktisk skjedde skjedde.

Han lyver, altså, og da blir det veldig vanskelig for oss å vite hva som er sant og ikke, og dermed vanskelig å kommunisere ordentlig også. Har prøvd å forklare mange ganger hva som skjer hvis han lyver, konsekvensene av det osv, men virker som at terskelen for å snakke usant av en eller annen grunn er veldig lav.

Veldig frustrerende for oss voksne, og jeg kjenner at jeg begynner å miste tålmodigheten litt.

Ts

Anonymkode: 50db0...ef4

Da ville jeg kanskje tatt tak i lyvingen først. Gjør det veldig mye mer lønnsomt å snakke sant enn å lyve.

Han må vite at om det kommer frem at han har løyet, blir det streng straff for det. Alle kan gjøre noe dumt, men det er ingen unnskyldning for å med overlegg lyve og skylde på alle andre i ettertid.

Om han er offensiv og forteller om han har gjort noe, kan dere være langt mer forståelsesfulle. Ha gjerne tettere kontakt med skolen, så gutten vet at det er en god sjanse for at løgnen avsløres.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine barn hadde slått,sparket og vært slem så hadde det blitt straff, sånn oppførsel kan man ikke bare ta en samtale om. Eldstemann hadde vært i slosskamp På skolen i 1 klasse hvor han hadde eglet opp til bråk og ikke hadde vært snill med klassekameraten.  Da ble de dørstokkmila opp til gutten for å snakke med de og neste runde var at mamma kom til å være på skolen i friminuttet siden han tydligvis ikke oppførte seg. Trengte heldigvis ikke det;) 

 

Anonymkode: 29c76...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 18.10):

Han trives egentlig godt både faglig og sosialt, men det har vært litt oppstartstrøbbel med noen av guttene i klassen (hvor de også slår vårt barn), og det er jo selvsagt ikke noe hyggelig.

Han har nok også litt tendens til å henge seg på de andre barna som er litt bøllete.

Ts

Anonymkode: 50db0...ef4

 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han er jevnalderorientert. Han ser til jevnaldrende for aksept, og lærer deres verdier, oppførsel m.m, i stedet for dere foreldre og andre voksenpersoner. Les boka "Hold on to your kids", den er veldig opplysende.

Anonymkode: 82da3...ac5

Det er vel ikke helt sikkert…. Litt vanskelig å konkludere det helt kjapt mener jeg.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Denne pedagogiske oppdragelsen er så fullstendig feilslått. Vi skal oppdra barna våre til å fungere i et samfunn. Hjemme skal det dilles og dulles med, men faktum er at i det virkelig liv så får det ekte negative konsekvenser om man oppfører ser dårlig. Du fjerner goder om du får vite om dårlig oppførsel, det er ikke noe å tenke på engang. 

Anonymkode: 9599d...952

 

Det er så lett å si alt dette.

Men har noen lært gutten på 6 år hvordan det forventes at han skal håndtere å selv bli slått, snakket dritt til og vært ugrei mot? Leser fra TS om en gutt i 1.klasse (herregud så små de er…) som slås på av andre gutter. Hvordan mener vi han skal oppføre seg da? Hva skal han foreta seg? 

Potensielt sett har vi her en veldig redd 6-åring som ikke vet bedre enn å gå i forsvar. Blir han tøffere og fælere enn de som slår han, så kan kanskje han slipper…

Tenk å leve i dette livet hele skoledagen hele uka, og det man møter hjemme er straff i form av å fratas goder fordi man ikke klarer å «oppføre seg». Jeg ville ikke her umiddelbart tenkt at løsningen er å straffe gutten, nesten heller motsatt. Støtte gutten, la hjemmet være trygt og godt, samtidig som dere har mer dialog med skolen rundt at barnet deres utsettes for vold. Veldig gjerne også dialog med alle foreldrene til alle dette gjelder. Tror ingen ønsker å ha redde barn…tilslutt slår alle på alle i selvforsvar, for å ikke bli den som er svakest. Ikke lurt å la det der utvikle seg. 

Så synes helt ærlig mange her i denne tråden tar alt for lett på denne situasjonen som nær sagt innledes med opplysningen om at dette er en 6-åring som antagelig daglig slås av andre barn. Hvor trivlig har han det? Hvor trivlig ville man hatt det selv? Og hvordan ville man selv reagert som 6-åring? Noen takler det fint, andre blir veldig redde og velger fight når fight-or-flight slår inn. Å jobbe med å løse situasjonen er antagelig mye mer krevende enn å låse inn PlayStation hvis gutten i det hele tatt har slikt. Det er iaf gode grunner til å tenke litt lenger enn til å se et barn som «ikke oppfører seg». Kanskje er det akkurat det han gjør. Oppfører seg akkurat slik han må for ikke gå redd for å bli banket opp selv… jeg hadde personlig ikke klart å be mine egne barn snu det andre kinnet til og si tusen takk for slaget, gleder meg til det neste. Uansett hvor mye jeg mener at vold ikke er veien å gå, ville jeg aldri blitt sint på barna mine om de forsvarte seg mot noen. Ofrer ikke mine barn for at andres skal få holde på. 

Anonymkode: 79f8e...836

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Det er vel ikke helt sikkert…. Litt vanskelig å konkludere det helt kjapt mener jeg.

 

Det er så lett å si alt dette.

Men har noen lært gutten på 6 år hvordan det forventes at han skal håndtere å selv bli slått, snakket dritt til og vært ugrei mot? Leser fra TS om en gutt i 1.klasse (herregud så små de er…) som slås på av andre gutter. Hvordan mener vi han skal oppføre seg da? Hva skal han foreta seg? 

Potensielt sett har vi her en veldig redd 6-åring som ikke vet bedre enn å gå i forsvar. Blir han tøffere og fælere enn de som slår han, så kan kanskje han slipper…

Tenk å leve i dette livet hele skoledagen hele uka, og det man møter hjemme er straff i form av å fratas goder fordi man ikke klarer å «oppføre seg». Jeg ville ikke her umiddelbart tenkt at løsningen er å straffe gutten, nesten heller motsatt. Støtte gutten, la hjemmet være trygt og godt, samtidig som dere har mer dialog med skolen rundt at barnet deres utsettes for vold. Veldig gjerne også dialog med alle foreldrene til alle dette gjelder. Tror ingen ønsker å ha redde barn…tilslutt slår alle på alle i selvforsvar, for å ikke bli den som er svakest. Ikke lurt å la det der utvikle seg. 

Så synes helt ærlig mange her i denne tråden tar alt for lett på denne situasjonen som nær sagt innledes med opplysningen om at dette er en 6-åring som antagelig daglig slås av andre barn. Hvor trivlig har han det? Hvor trivlig ville man hatt det selv? Og hvordan ville man selv reagert som 6-åring? Noen takler det fint, andre blir veldig redde og velger fight når fight-or-flight slår inn. Å jobbe med å løse situasjonen er antagelig mye mer krevende enn å låse inn PlayStation hvis gutten i det hele tatt har slikt. Det er iaf gode grunner til å tenke litt lenger enn til å se et barn som «ikke oppfører seg». Kanskje er det akkurat det han gjør. Oppfører seg akkurat slik han må for ikke gå redd for å bli banket opp selv… jeg hadde personlig ikke klart å be mine egne barn snu det andre kinnet til og si tusen takk for slaget, gleder meg til det neste. Uansett hvor mye jeg mener at vold ikke er veien å gå, ville jeg aldri blitt sint på barna mine om de forsvarte seg mot noen. Ofrer ikke mine barn for at andres skal få holde på. 

Anonymkode: 79f8e...836

Ts skriver ikke i HI at gutten hennes blir slått. Og han blir utsatt for mobbing eller noe som ligner, da stiller det seg annerledes. Men det skriver hun ikke. 

Anonymkode: 9599d...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må gutten lære forskjellen på rett og galt. Dette gjøres ved dialog.

Konsekvenser benyttes kun ved gjentagende negativ oppførsel som må korrigeres.

Anonymkode: 24e82...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturlige konsekvenser er feks at man går ut med for lite klær og dermed blir kald eller at man søler på seg og blir våt. Det er slike konsekvenser barn under 6 år lærer helt klart mest av. Fra de er ca 6 år begynner de å forstå slike konsekvenser du snakker om her så ville prøvd å holdt på det der det er mulig. Angående det på skolen ville jeg snakket med barnet når han/hun ikke er trøtt eller sulten og det er fredstid. Spørr hva som skjer og la barnet forklare seg. Grav dypere og prøv få barnet til å se saken fra den andres side. Anerkjenn og sett grenser. 

Anonymkode: 276a7...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Naturlige konsekvenser er feks at man går ut med for lite klær og dermed blir kald eller at man søler på seg og blir våt. Det er slike konsekvenser barn under 6 år lærer helt klart mest av. Fra de er ca 6 år begynner de å forstå slike konsekvenser du snakker om her så ville prøvd å holdt på det der det er mulig. Angående det på skolen ville jeg snakket med barnet når han/hun ikke er trøtt eller sulten og det er fredstid. Spørr hva som skjer og la barnet forklare seg. Grav dypere og prøv få barnet til å se saken fra den andres side. Anerkjenn og sett grenser. 

Anonymkode: 276a7...28d

Men må bare si det også angående at skolens straff. Straff fungerer ikke i det lange løp men er ofte effektivt der og da. Kan ha noe med det å gjøre. Flere ressurser i skolen hadde ikke vært feil.

Anonymkode: 276a7...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må han få straff hvis han oppfører seg slik på skolen. Null skjerm og goder osv. 

OG hva hjelper det at andre i klassen også oppfører seg dårlig? Hvorfor trøster du deg med dette? Det hjelper jo ikke din unge videre i livet? 
 

Du må ta ansvar og du må støtte skolen i de få virkemidlene de har til konsekvenser på skolen.

 

Hvis det er slik at din gutt henger seg på andres dårlige oppførsel ville jeg byttet skole på gutten. Jeg har sett unger gå til grunne fordi de tidlig i livet hengte seg på feil gjeng.. 

Anonymkode: 0bd89...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts skriver ikke i HI at gutten hennes blir slått. Og han blir utsatt for mobbing eller noe som ligner, da stiller det seg annerledes. Men det skriver hun ikke. 

Anonymkode: 9599d...952

Han har både slått og blitt slått. Det trodde jeg sa seg selv når jeg gjentatte ganger skriver at det ikke bare er min gutt.

Lærerne virker til å være veldig på når det gjelder å slå ned på dette. Og litt forbedring har det også vært mellom noen. Vi snakker heller ikke om daglig vold og dårlig oppførsel, men innimellom her og der. 

Med det sagt, skal jeg ikke si at barnet mitt aldri har startet det, men jeg vet også at det har vært tilfeller hvor barnet mitt har blitt slått, og reagert med sinne/frustrasjon, men uten å ha slått tilbake.

Ts

Anonymkode: 50db0...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig må han få straff hvis han oppfører seg slik på skolen. Null skjerm og goder osv. 

OG hva hjelper det at andre i klassen også oppfører seg dårlig? Hvorfor trøster du deg med dette? Det hjelper jo ikke din unge videre i livet? 
 

Du må ta ansvar og du må støtte skolen i de få virkemidlene de har til konsekvenser på skolen.

 

Hvis det er slik at din gutt henger seg på andres dårlige oppførsel ville jeg byttet skole på gutten. Jeg har sett unger gå til grunne fordi de tidlig i livet hengte seg på feil gjeng.. 

Anonymkode: 0bd89...b84

Jeg skriver ikke at jeg trøster meg med dette, men som noen over her skriver; blir han selv utsatt for vold, forventer jeg ikke at han bare skal sitte stille og ta i mot. Selvsagt er det naturlig å forsvare seg. Har som sagt ikke hatt problemer med dette i barnehagen, så det er nok dynamikken mellom flere av disse guttene i klassen som enda ikke helt fungerer.

Ts

Anonymkode: 50db0...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skriver ikke at jeg trøster meg med dette, men som noen over her skriver; blir han selv utsatt for vold, forventer jeg ikke at han bare skal sitte stille og ta i mot. Selvsagt er det naturlig å forsvare seg. Har som sagt ikke hatt problemer med dette i barnehagen, så det er nok dynamikken mellom flere av disse guttene i klassen som enda ikke helt fungerer.

Ts

Anonymkode: 50db0...ef4

Det er forskjell på å forsvare seg og å ta igjen. Det er ikke greit å slå. Punktum.

Anonymkode: 7ae88...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 0.45):

Egentlig et godt forslag du kommer med der, men litt av utfordringen er at man ikke kan stole på hva han sier. Han kan si at den og den slo han, at han var snill med den og den, men så stemmer det ikke. Og plutselig står vi der å belønner han for noe som egentlig er løgn..

Ts

Anonymkode: 50db0...ef4

Jeg tenker straff/belønning bør være basert på atferd dere observerer eller blir fortalt om av skolen. Han bør ikke straffes for å fortelle dere sannheten, og heller ikke lære at han kan lyve seg til belønning.

Anonymkode: 7ae88...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 21.35):

Selvfølgelig må han få straff hvis han oppfører seg slik på skolen. Null skjerm og goder osv. 

OG hva hjelper det at andre i klassen også oppfører seg dårlig? Hvorfor trøster du deg med dette? Det hjelper jo ikke din unge videre i livet? 
 

Du må ta ansvar og du må støtte skolen i de få virkemidlene de har til konsekvenser på skolen.

 

Hvis det er slik at din gutt henger seg på andres dårlige oppførsel ville jeg byttet skole på gutten. Jeg har sett unger gå til grunne fordi de tidlig i livet hengte seg på feil gjeng.. 

Anonymkode: 0bd89...b84

Hvorfor er det så selvfølgelig? Straff gjør barn redd og usikker. Barn lærer ikke når de er redde, men når de er trygge. Det er jo dermed helt mot sin hensikt?

Anonymkode: 276a7...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det så selvfølgelig? Straff gjør barn redd og usikker. Barn lærer ikke når de er redde, men når de er trygge. Det er jo dermed helt mot sin hensikt?

Anonymkode: 276a7...28d

Det gjør barnet redd og usikker å miste skjermtid feks? COME ON

Anonymkode: 9599d...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturlig konsekvens er ikke noe man i utgangspunktet gir. Dårlig oppførsel straffes, god oppførsel belønnes. Slik er det for oss voksne også. Det er ikke nødvendigvis slik  at barna lærer mer av at det er en rød tråd mellom oppførsel og straff/belønning. 

Anonymkode: 28eb2...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 22.45):

Hvorfor er det så selvfølgelig? Straff gjør barn redd og usikker. Barn lærer ikke når de er redde, men når de er trygge. Det er jo dermed helt mot sin hensikt?

Anonymkode: 276a7...28d

Her tror jeg det er mye du har misforstått, både om barns reaksjoner og om sammenhengen mellom frykt og læring.

Anonymkode: 7ae88...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...