AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #1 Skrevet 4. november 2024 Alltid vært en tilhenger av naturlig konsekvens (når barnet var yngre; kastet han for eksempel noe i gulvet, tok vi fra han det han kastet). Dette var mye enklere da han var liten enn nå hvor «problemene» er litt mer komplekse. Barnet vårt har etter han begynte på skolen begynt med banneord, vise fingeren, ikke høre etter de voksne på skolen, slå, til stadighet lyve osv - og jeg må innrømme jeg blir litt bekymret. Læreren er alltid tydelig på at det ikke bare er vårt barn som gjør disse tingene, men jeg kjenner det er viktig for meg å håndtere dette på en god måte. Vi har selvsagt snakket med han mange ganger (både på skolen og hjemme), men vet ikke om dette holder? Fikk i dag høre at de på skolen hadde tatt fra han muligheten til å holde på med noe i friminuttet som han liker, som straff for at han ikke hadde hørt etter. Er dette veien å gå? En «straff» som egentlig ikke henger sammen med hva han hadde gjort galt? Hvordan ville dere håndtert dette? Anonymkode: 50db0...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #2 Skrevet 4. november 2024 Hvordan har han det på skolen ellers? Trives han, sosialt og faglig? Mestrer han? Dumt å straffe noe som er et uttrykk for noe annet. Om det «bare» er bøllefakter, at han henger seg på andre, tror jeg uansett gulrot fungerer best. Rett og slett belønning for god oppførsel. Så kan man snakke om hva man ikke skal gjøre, mens fokuset er hovedsaklig på hva man SKAL gjøre. Lykke til! Anonymkode: a3e0f...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #3 Skrevet 4. november 2024 Det blir jo mer komplekse problemer, som du selv sier. Det handler ikke bare om å ødelegge ting eller å utagere fysisk, det handler om gruppepress og et ønske om å høre til og bli sett. Og hva er en naturlig konsekvens av å vise fingeren, liksom? Teipe sammen fingrene hans? Votter både inne og ute de neste to ukene? En naturlig konsekvens er jo at gutten kan bli sett på som bråkmaker, en folk holder seg unna eller ser på på en spesiell måte. Jeg prøver å forklare til gutten min at når han gjør sånne ting, så tror andre at han er slem. Og at man blir bedre likt om man er grei og hyggelig mot andre, bruke det sosiale presset litt på motsatt måte. Anonymkode: 5f8e7...ba5 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #4 Skrevet 4. november 2024 Lærerne er ikke ansvarlige for å oppdra din sønn. Hvis han ikke klarer å høre etter kan han bare glemme ball/hoppetau/hva enn han ønsket ut fra felleskassa. Hadde blitt flau hvis min sønn hadde holdt på som din på skolen. Slå? Kronisk lyving? Slå? Jeg er egentlig også en tilhenger av naturlige konsekvenser, og det er bare å innføre dem her også. Hvis han driver med sånt på skolen kan han bare glemme å besøke venner / ha besøk / godvilja mi; leker utenom bursdager, godteri på ukedager, bli kjørt/hentet osv. Jeg ville også blitt mye strengere og klarere. Ikke pedagogisk anlagte samtaler med et smil om munnen, men ordentlige alvorsprater om akseptabel oppførsel. Ville forresten også belønt for god oppførsel - fortelle sannheten, oppføre seg pent, pent språk i 1 dag osv ville gitt en stjerne. Etter 7 stjerner kan dere gjøre noe hyggelig sammen / han får en belønning. Men ellers ville jeg vært oppriktig bekymra for barnet mitt hvis de oppførte seg på måten du beskriver. Det er tydelig at barnet ditt har store problemer med å tilpasse seg skolehverdagen og skjønne at læreren er sjefen. Det virker også som han ikke innehar moral eller empati (begge lært, men han virker sen?), ellers hadde han jo ikke jugd og slått andre såpass ofte at det bekymrer både lærere og foresatte. Så her ville jeg satt i gang med ordentlige prater om oppførsel. Virkelig, det barnet der er seint ute. Var han sånn i bh også? Anonymkode: 9f5fb...5b4 12 2 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #5 Skrevet 4. november 2024 Jeg hadde blitt veldig bekymret om mine barn hadde oppført seg sånn. Å slå etter 4 års alder er unormalt. Er dette nyoppstått adferd? Jeg er dog enig i at belønning er bedre enn straff, men vanskelig å følge opp i skolen som ikke har kapasitet. Hvis jeg var deg, hadde jeg kontaktet ppt umiddelbart. De kan også observere klassemiljøet og sette inn systemtiltak/veiledning. Anonymkode: 1c83c...dbf 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #6 Skrevet 5. november 2024 Hvis et barn ikke har det bra vil det føre til uønsket oppførsel. Det er deres måte å håndtere frustrasjon. Det er mange barn som ikke takler overgang fra barnehage til skole. Mange lærere har urealistiske forventninger. Alle barn er forskjellige og modnes ulikt. Selv om et barn er tidlig ute med å lese, kan barnet fortsatt slite med å regulere følelser. Barn slår i frustrasjon pga manglende evne til å håndtere vanskelige følelser. Barn lærer ikke straff. Sett deg ned med barnet og spør om han har det bra på skolen. Involver helsesøster/sosiallærer. Hvis barnet blir mer frustrert vil dette føre til en ond sirkel. Anonymkode: 77373...72b 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #7 Skrevet 5. november 2024 Jeg har også tro på belønning. Har uka gått fint, venter det noe spennende i helgen. Du må naturligvis snakke med gutten din om oppførselen hans i tillegg, han må forstå at slik kan han ikke oppføre seg. Når han da klarer å skjerpe seg, kommer belønningen inn i bildet. Han må se frem til at det skal skje noe positivt, og føle seg flink når han ikke oppfører seg slik at skolen reagerer. Anonymkode: 72258...e04 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #8 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lærerne er ikke ansvarlige for å oppdra din sønn. Hvis han ikke klarer å høre etter kan han bare glemme ball/hoppetau/hva enn han ønsket ut fra felleskassa. Hadde blitt flau hvis min sønn hadde holdt på som din på skolen. Slå? Kronisk lyving? Slå? Jeg er egentlig også en tilhenger av naturlige konsekvenser, og det er bare å innføre dem her også. Hvis han driver med sånt på skolen kan han bare glemme å besøke venner / ha besøk / godvilja mi; leker utenom bursdager, godteri på ukedager, bli kjørt/hentet osv. Jeg ville også blitt mye strengere og klarere. Ikke pedagogisk anlagte samtaler med et smil om munnen, men ordentlige alvorsprater om akseptabel oppførsel. Ville forresten også belønt for god oppførsel - fortelle sannheten, oppføre seg pent, pent språk i 1 dag osv ville gitt en stjerne. Etter 7 stjerner kan dere gjøre noe hyggelig sammen / han får en belønning. Men ellers ville jeg vært oppriktig bekymra for barnet mitt hvis de oppførte seg på måten du beskriver. Det er tydelig at barnet ditt har store problemer med å tilpasse seg skolehverdagen og skjønne at læreren er sjefen. Det virker også som han ikke innehar moral eller empati (begge lært, men han virker sen?), ellers hadde han jo ikke jugd og slått andre såpass ofte at det bekymrer både lærere og foresatte. Så her ville jeg satt i gang med ordentlige prater om oppførsel. Virkelig, det barnet der er seint ute. Var han sånn i bh også? Anonymkode: 9f5fb...5b4 Herlighet , dette var voldsomt. Anonymkode: 5f0c0...d7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #9 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde blitt veldig bekymret om mine barn hadde oppført seg sånn. Å slå etter 4 års alder er unormalt. Er dette nyoppstått adferd? Jeg er dog enig i at belønning er bedre enn straff, men vanskelig å følge opp i skolen som ikke har kapasitet. Hvis jeg var deg, hadde jeg kontaktet ppt umiddelbart. De kan også observere klassemiljøet og sette inn systemtiltak/veiledning. Anonymkode: 1c83c...dbf Nei det er alldeles ikke unormalt. Anonymkode: 5f0c0...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #10 Skrevet 5. november 2024 Jeg synes for det første ikke det er en helt unaturlig konsekvens, han greier ikke å oppføre seg og kan derfor ikke få utfolde seg fritt i friminuttene. Og så synes jeg at vi foreldre er litt for opptatt av at alt skal være så riktig. I en familie er det 1,9 barn, det er enkelt å individuelt tilpasse reaksjoner og sanksjoner (vi sier konsekvens, men det vi gjør er å sanksjonere dårlig oppførsel). I en klasse på 25 elever eller et klassetrinn på 75 elever må man gjøre det enkelt. Man kan ikke sitte å spekulere på hvert enkelt tilfelle, sanksjonene får et element av gammeldags straff. Det er mye stygt å si om fortidas barneoppdragelse, men dette eksempelet er en av de mer benigne metodene. Selv om de fleste foreldre har forlatt denne praksisen, sikkert delvis fordi de ikke lenger har 4,7 barn, er det ikke sikkert den er feil i en stor gruppe. Jeg har lyst til å legge til at man kan oppdra barnet selv, slik at skolen slipper. Men det er ikke helt så enkelt. Gruppedynamikk spiller inn, og kompliserer situasjonen. Men fortsett å snakke om dette hjemme og sanksjonere dårlig oppførsel på den måten du selv finner formålstjenlig for ditt barn, så vil det sansynligvis etter hvert fungere og behovet for skolen til å gripe inn blir mindre. Anonymkode: e988b...7bd 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #11 Skrevet 5. november 2024 Noen ganger må man gi en konsekvens som ikke nødvendigvis matcher. Som en annen skrev lenger opp: Skal du teipe fingeren og munnen hvis han banner pg viser finger? Gi snakkeforbud? Det går jo ikke. Å fjerne en gode er ikke krise, spesielt ikke hvis han lærer av det. Anonymkode: 1f107...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #12 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alltid vært en tilhenger av naturlig konsekvens (når barnet var yngre; kastet han for eksempel noe i gulvet, tok vi fra han det han kastet). Dette var mye enklere da han var liten enn nå hvor «problemene» er litt mer komplekse. Barnet vårt har etter han begynte på skolen begynt med banneord, vise fingeren, ikke høre etter de voksne på skolen, slå, til stadighet lyve osv - og jeg må innrømme jeg blir litt bekymret. Læreren er alltid tydelig på at det ikke bare er vårt barn som gjør disse tingene, men jeg kjenner det er viktig for meg å håndtere dette på en god måte. Vi har selvsagt snakket med han mange ganger (både på skolen og hjemme), men vet ikke om dette holder? Fikk i dag høre at de på skolen hadde tatt fra han muligheten til å holde på med noe i friminuttet som han liker, som straff for at han ikke hadde hørt etter. Er dette veien å gå? En «straff» som egentlig ikke henger sammen med hva han hadde gjort galt? Hvordan ville dere håndtert dette? Anonymkode: 50db0...ef4 Klarer han å høre etter da? Det føles sikkert ikke noe bra for han å få straff hvis han selv opplever at han prøver så godt han kan. Det er mye som er nytt med å begynne på skolen. Barnet vårt brukte hele første klasse på å venne seg til skolen og syns generelt at den nye hverdagen var vanskelig. Det han trengte var gode relasjoner til de voksne. Ikke voksne som straffet han for ting han ikke fikk til. Anonymkode: a275a...9f9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #13 Skrevet 5. november 2024 Her må dere snu taktikk fulstendig. Det som for dere har fungertt hjemme, høres ut til å ha skapt en litt sinna unge. Lite lager mer frustrasjon når man bare tar vekk ting. I tillegg så er det viktig å lære bort riktig oppførsel. Når bare tar vekk ting læer man ikke barn det. Da er det faktisk ofte bedre å ignorere det som er dårlig og spore det av på noe som er mer positivt. Det de på skolen nå sliter med er at ungen hører ikke etter frem til de tar vekk noe . Så du/ dere på hjemmebane, bør finne andre løsninger enn å ta vekk ting og heller øke kommunikasjon Anonymkode: f1d5f...ed1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #14 Skrevet 5. november 2024 Førsteklassen her vi bor er skikkelig utfordrende. Det er utagering, slåssing, stygg språkbruk og bråk/uro i timene. Der har lærer innført kollektiv straff/konsekvenser, veldig synd for de som oppfører seg fint. Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å inndra «goder» for lærere lengre? I min tid hadde man måttet sitte igjen, men det er det vel ikke lov å gjøre lengre. Anonymkode: 25802...e64
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #15 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan har han det på skolen ellers? Trives han, sosialt og faglig? Mestrer han? Dumt å straffe noe som er et uttrykk for noe annet. Om det «bare» er bøllefakter, at han henger seg på andre, tror jeg uansett gulrot fungerer best. Rett og slett belønning for god oppførsel. Så kan man snakke om hva man ikke skal gjøre, mens fokuset er hovedsaklig på hva man SKAL gjøre. Lykke til! Anonymkode: a3e0f...dc2 Han trives egentlig godt både faglig og sosialt, men det har vært litt oppstartstrøbbel med noen av guttene i klassen (hvor de også slår vårt barn), og det er jo selvsagt ikke noe hyggelig. Han har nok også litt tendens til å henge seg på de andre barna som er litt bøllete. Ts Anonymkode: 50db0...ef4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #16 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det blir jo mer komplekse problemer, som du selv sier. Det handler ikke bare om å ødelegge ting eller å utagere fysisk, det handler om gruppepress og et ønske om å høre til og bli sett. Og hva er en naturlig konsekvens av å vise fingeren, liksom? Teipe sammen fingrene hans? Votter både inne og ute de neste to ukene? En naturlig konsekvens er jo at gutten kan bli sett på som bråkmaker, en folk holder seg unna eller ser på på en spesiell måte. Jeg prøver å forklare til gutten min at når han gjør sånne ting, så tror andre at han er slem. Og at man blir bedre likt om man er grei og hyggelig mot andre, bruke det sosiale presset litt på motsatt måte. Anonymkode: 5f8e7...ba5 Det er veldig sant, og det prøver jeg å forklare han også; at andre barn rett og slett kan bli redde for han om han oppfører seg på en sånn måte. Og nei, en naturlig konsekvens sådan blir jo ikke så enkelt i dette tilfellet. Ts Anonymkode: 50db0...ef4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #17 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lærerne er ikke ansvarlige for å oppdra din sønn. Hvis han ikke klarer å høre etter kan han bare glemme ball/hoppetau/hva enn han ønsket ut fra felleskassa. Hadde blitt flau hvis min sønn hadde holdt på som din på skolen. Slå? Kronisk lyving? Slå? Jeg er egentlig også en tilhenger av naturlige konsekvenser, og det er bare å innføre dem her også. Hvis han driver med sånt på skolen kan han bare glemme å besøke venner / ha besøk / godvilja mi; leker utenom bursdager, godteri på ukedager, bli kjørt/hentet osv. Jeg ville også blitt mye strengere og klarere. Ikke pedagogisk anlagte samtaler med et smil om munnen, men ordentlige alvorsprater om akseptabel oppførsel. Ville forresten også belønt for god oppførsel - fortelle sannheten, oppføre seg pent, pent språk i 1 dag osv ville gitt en stjerne. Etter 7 stjerner kan dere gjøre noe hyggelig sammen / han får en belønning. Men ellers ville jeg vært oppriktig bekymra for barnet mitt hvis de oppførte seg på måten du beskriver. Det er tydelig at barnet ditt har store problemer med å tilpasse seg skolehverdagen og skjønne at læreren er sjefen. Det virker også som han ikke innehar moral eller empati (begge lært, men han virker sen?), ellers hadde han jo ikke jugd og slått andre såpass ofte at det bekymrer både lærere og foresatte. Så her ville jeg satt i gang med ordentlige prater om oppførsel. Virkelig, det barnet der er seint ute. Var han sånn i bh også? Anonymkode: 9f5fb...5b4 Som sagt, læreren er tydelig på at det ikke bare er vårt barn som oppfører seg sånn. De er flere og de tar etter hverandre (vårt barn har også flere ganger blitt slått/sparket/kloret av andre elever). Har ikke hørt at læreren er spesifikt bekymret for vårt barn, men hun synes naturligvis det er viktig at vi har en åpen dialog om hva som foregår, og det er jeg enig i. Hørte sjeldent om slike problemer i barnehagen, men på skolen mistenker jeg at de tar litt etter de større barna med banning osv. Jeg vet ikke.. kanskje de bare trenger mer tid på å tilpasse seg skolehverdagen. Men ønsker selvfølgelig å gjøre det tydelig for vårt barn at slik oppførsel ikke er akseptabel. Er han ufin i munnen mot meg her hjemme, får han høre det. Ts Anonymkode: 50db0...ef4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #18 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg hadde blitt veldig bekymret om mine barn hadde oppført seg sånn. Å slå etter 4 års alder er unormalt. Er dette nyoppstått adferd? Jeg er dog enig i at belønning er bedre enn straff, men vanskelig å følge opp i skolen som ikke har kapasitet. Hvis jeg var deg, hadde jeg kontaktet ppt umiddelbart. De kan også observere klassemiljøet og sette inn systemtiltak/veiledning. Anonymkode: 1c83c...dbf Dette har lærerne allerede bestilt. Ts Anonymkode: 50db0...ef4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #19 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som sagt, læreren er tydelig på at det ikke bare er vårt barn som oppfører seg sånn. De er flere og de tar etter hverandre (vårt barn har også flere ganger blitt slått/sparket/kloret av andre elever). Har ikke hørt at læreren er spesifikt bekymret for vårt barn, men hun synes naturligvis det er viktig at vi har en åpen dialog om hva som foregår, og det er jeg enig i. Hørte sjeldent om slike problemer i barnehagen, men på skolen mistenker jeg at de tar litt etter de større barna med banning osv. Jeg vet ikke.. kanskje de bare trenger mer tid på å tilpasse seg skolehverdagen. Men ønsker selvfølgelig å gjøre det tydelig for vårt barn at slik oppførsel ikke er akseptabel. Er han ufin i munnen mot meg her hjemme, får han høre det. Ts Anonymkode: 50db0...ef4 Barna tilpasser seg ikke skolehverdagen ved å slutte med disse tingene av seg selv. Helt utrolig hvor mye vi lærere står i av dårlig oppførsel. Har ikke tid til å nøye pønske ut passende straff for enhver anledning når tre elever stikker av, to banner, én slår og en annen tar tingene til noen på en og samme tid. Kollektiv avstraffelse er ikke bra, men å frata goder for dårlig oppførsel slik læreren til ditt barn gjør vil jeg si er passende konsekvens. Slik det å fjerne en leke som blir kastet i gulvet en passende konsekvens. (Fjerning av gode). Oppdragelsen skjer i all hovedsak i hjemmet og jeg vil oppmuntre deg til å ta tak i dette ved positiv tilbakemelding/belønning når han oppfører seg fint på skolen. Gjerne i samarbeid med lærer. Alltid best å fokusere på det positive, men synes læreren i ditt tilfelle er helt innafor. Anonymkode: 36bae...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #20 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Klarer han å høre etter da? Det føles sikkert ikke noe bra for han å få straff hvis han selv opplever at han prøver så godt han kan. Det er mye som er nytt med å begynne på skolen. Barnet vårt brukte hele første klasse på å venne seg til skolen og syns generelt at den nye hverdagen var vanskelig. Det han trengte var gode relasjoner til de voksne. Ikke voksne som straffet han for ting han ikke fikk til. Anonymkode: a275a...9f9 Han er stort sett positiv til skolen og sier at han trives, men i de periodene det har vært litt greier mellom guttene, synes han ikke det er noe hyggelig og han kan si han er redd for/ikke liker den og den gutten. Men det kan jo være han egentlig synes det er litt vanskelig og har litt vansker med å tilpasse seg. Han har vært litt sent utviklet på det meste, og jeg opplever også at han har litt vanskelig for å konsentrere seg (faktisk høre etter). Ts Anonymkode: 50db0...ef4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå