Gå til innhold

Hvilket merke er det aller beste når det gjelder gryter/panner?

Kittykat

Anbefalte innlegg

Jeg klarer, hver eneste gang, å ødelegge belegget i bunnen av grytene/pannene. Jeg bruker redskaper av tre/plast. Har aldri brukt noen redskaper av metall i de. Men hver eneste gang så blir de ødelagt. Jeg måtte kjøpe ny steikepanne for ikke så lenge siden. Den gamle steikepannen varte vel i ca 1-1,5 år, tror jeg. Og vi har også et sett med gryter (party sett fra Jernia, Fiskars). Nå er 2 av de helt ødelagt i bunnen og jeg kan ikke bruke de uten at maten svir seg fast i bunnen. Jeg husker ikke når de ble kjøpt, men det er vel ca 4-5 år siden. Dette er panner med teflon. Vi har induksjonsovn. Jeg vasker pannene for hånd. Så jeg forstår ikke helt hvorfor pannene blir så fort ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er teflon. Teflon er dårlig og farlig. Støpejern er det aller beste, men jeg syns keramiske panner også fungerer. Det tar lengre tid å gjennomsteke kjøtt og litt tykkere ting, men samtidig er de helt supre til pannekaker, omeletter, speilegg etc.

Anonymkode: cfb8c...220

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan regulerer du varmen? Induksjon er veldig effektiv, så kan være lurt å begynne å varme opp gryten på lavere effekt også skru opp mer når den er blitt litt varm og passe på de ikke blir for varme. Jeg er ganske fornøyd med woll sin stekepanne. (Slike: Woll)

For gryter er jeg gått over til de i rustfritt stål og noen i støpejern.

Anonymkode: efc04...097

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må være forsiktig med varmen på induksjon - setter de maks på 7-8 ved oppstart, aldri på 9 eller Power. Bruker teflonpanner stort sett bare til egg og sånt. Kjøper de billiste fra IKEA (under 100-lappen) og kaster når de begynner å bli slitt.. Ellers bruker jeg stålpanner - disse må vaskes ganske rett etter bruk og man må være ytterst forsiktig med vaskemidler - vaske de i varmt vann og smøre med olje etter bruk. De blir bare bedre ved mer bruk. Ellers er det en del "kombiutgaver der", så som Woll, men de er dyre og holder ikke så veldig mye mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gitt opp tanken på non stick panner som skal vare. Kjøper de billigste og tar de til og med i oppvaskmaskin.

Kaster og kjøper nye billige når det trengs.

Anonymkode: ea3c0...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan regulerer du varmen? Induksjon er veldig effektiv, så kan være lurt å begynne å varme opp gryten på lavere effekt også skru opp mer når den er blitt litt varm og passe på de ikke blir for varme. Jeg er ganske fornøyd med woll sin stekepanne. (Slike: Woll)

For gryter er jeg gått over til de i rustfritt stål og noen i støpejern.

Anonymkode: efc04...097

Jeg har også disse, og er kjempefornøyd så langt. Slipper lett, og har veldig jevn og god varmefordeling. Men jeg har bare hatt dem noen måneder, så kan ikke si noe om holdbarheten. :D 

Anonymkode: 01af4...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfritt stål. Ikeas 365 serie er veldig bra. De tåler oppvaskmaskin og er skikkelig stødige. 

Jeg bruker dem til og med til å bake grytebrød. Den elste gryta mi er fra den serien kom på IKEA, så ca 20 år.

Anonymkode: bca1c...b36

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (13 timer siden):

Foretrekker le Creuset men de må vaskes opp for hånd

De som er hvite inni kan vaskes i maskin, men blir fort matte i fargen utvendig hvis man gjør det.

Jeg kjøper Le Creuset hver gang noe må byttes ut nå. De er tunge, men de beste jeg har hatt.

Teflon kuttet jeg ut for mange år siden, de tåler jo ingenting.

Anonymkode: 82435...884

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Rustfritt stål. Ikeas 365 serie er veldig bra. De tåler oppvaskmaskin og er skikkelig stødige. 

Jeg bruker dem til og med til å bake grytebrød. Den elste gryta mi er fra den serien kom på IKEA, så ca 20 år.

Anonymkode: bca1c...b36

Hmm, brukte en sånn i går. Alt ble sittende fast i bunnen, kylling, grønnsaker og ris. Ogå ble den svart oppetter sidene. Deen gryta bruker jeg aldri igjen😖

Anonymkode: 54631...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hmm, brukte en sånn i går. Alt ble sittende fast i bunnen, kylling, grønnsaker og ris. Ogå ble den svart oppetter sidene. Deen gryta bruker jeg aldri igjen😖

Anonymkode: 54631...691

https://www.procook.co.uk/page/how-to-cook-with-stainless-steel-cookware

Sitat

How to Cook with Stainless Steel

Whether you're cooking with a stainless steel saucepan, frying pan, or wok, keep the following cooking tips in mind.

1. Always Preheat

Place your empty stainless steel pan on a burner over medium heat and let the pan heat up for 2 to 3 minutes. Cold stainless steel is porous, and these pores cause food to stick more easily. By heating your pan, you are making your stainless steel pans less porous.

2. Oil After Preheating

Add oil to the pan once it has preheated. If you add the oil while the pan is too cold, the oil will settle into the pan's pores and be less effective when decreasing the chance of food sticking to the pan's surface. When adding the oil, take the pan off the heat, add your oil, and swirl it around so it lightly covers the pan's entire surface. The oil will heat very quickly.

3. Cook With Room Temperature Foods

Allow your food to reach room temperature before adding it to your stainless steel pans. By adding cold food to your pan, you drastically drop the pan's temperature which can lead to food sticking. The best way to get your food to room temperature is to remove the food from the fridge before cooking it.

5. Test the Pan's Temperature

Before adding the oil, test the temperature of the pan. You can do this by dropping a small amount of food or a drop of water into the pan. If you hear a 'TSS' sound, as if the pan is sizzling, it's ready to use.

6. Be Patient

If you're searing meat, be patient. The pan will let you know when the meat is ready - it simply won't stick. This is because once the meat is properly seared and has developed that perfect crust, the pan can no longer grab onto the meat. The pan will then release the meat, making it incredibly easy to flip.

ProTip: If you do have to check your meat, make sure not to forcibly lift it if it feels like it's sticking. If the meat feels 'sticky,' it simply needs more cooking time.

7. Use the Stuck-On Bits of Food for Sauces

One of the main selling points of stainless steel is that bits of food does stick to the pan's surface. These stuck-on pieces of food can help you make tasty sauces and gravies, adding flavour and depth. In fact, the stuck-on bits of food can be considered the base of your sauce.

Anonymkode: 18bd8...032

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som er hvite inni kan vaskes i maskin, men blir fort matte i fargen utvendig hvis man gjør det.

Jeg kjøper Le Creuset hver gang noe må byttes ut nå. De er tunge, men de beste jeg har hatt.

Teflon kuttet jeg ut for mange år siden, de tåler jo ingenting.

Anonymkode: 82435...884

Vi har nesten bare Le Creuset og vasker de i maskin, de er like fine etter mange års bruk.

Anonymkode: a0979...3c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...