Gå til innhold

Tradisjoner, hyggelige minner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg straks i gang med å starte min helt egen lille familie! 
selv kommer jeg fra en splitta familie der faren min bodde 4 timer unna og det var min mor som hadde hovedomsorgen. Hun jobbet i et lavtlønnet yrke og var avhengig av å jobbe mye for å få endene til å møtes. Fritiden hennes ble brukt til husarbeid, den lille fritiden hun hadde. 
Vi som familie hadde ingen spesielle tradisjoner eller ting vi gjorde. Annet enn å pynte juletre lille julaften og spise risgrøt. 

derfor lurer jeg på, hva slags greier er dere oppvokst med, som ga barndommen gode minner og følelser? 

Feks hadde min venninne en tradisjon med at annenhver søndag dro de til svømmehallen, de spiste pannekaker der den ene fikk hvitost smeltet på pannenkaken annenhver gang, hver morgen starten faren på musikk fra lp-plater og de hadde en veldig rolig og fin morgen sammen. 

En annen familie spilte brettspill hver eneste fredag kveld. De dro på teater to ganger pr år til storbyen og lagde litt koselig opplegg rundt det. 

Jeg har lyst til å lage noen koselige tradisjoner som våre barn kan minnes i fremtiden og kanskje gi videre til egne barn 😀 

Det kan være alt fra små greier til store greier, håper noen vil dele 🥰 

Anonymkode: 7045d...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du minner meg på koselige ting vi gjorde som familie. Jeg var i svømmehallen ofte med min far og søster. Hele familien spilte brettspill. Jeg savner brettspill, men tror de gjør det på biblioteket noen ganger. Skal melde meg på. Jeg dro alltid datter på en forestilling 1 gang pr år. Det kunne være julekonsert eller teater. Jeg tror jeg lærte dette av min mor. Vi bodde i en større by hvor alt var tilgjengelig. Så flyttet vi til en småby og alt dette var ikke tilgjengelig. Det var ikke at mine foreldre nektet å gi meg disse opplevelsene. De var bare ikke tilgjengelig. Nå må jeg skrive i dagboken min igjen. 

Men husk, du velger selv hvilke minner du ønsker å gi dine barn. Jeg bestemte meg tidlig for å velge min egen hverdag, og etterhvert jul, påske og sommer.  Tenk på dine verdier. Hva er viktig for deg og din partner. Det er det som er viktig for deres barn. Hva tenker dere?

Skrevet

Jeg tror det aller viktigste man kan gi er kvalitetstid sammen! Men, jeg elsker virkelig å lage hyggelige minner fra høytid; julekalender, pynte til jul, påskeeggjakt. Også hyggelige opplevelser sammen: Besøksgård, badeland, annen morro. Her er både barn og voksne ulike, men gjør noe både du og barnet/barna liker ❤️

Anonymkode: 5e9a1...92d

Skrevet

Bare husk at om du skaper en tradisjon, må du orke å følge den opp! Jeg ville holdt fokus på kos og kvalitetstid, men prøvd å dempe innsatsen det krever, og hva det koster. Man kan slå til en gang eller tre i året, men ellers er det hyggeligere for alle (spesielt du som må administrere), om det er lavterskel; faste filmkvelder med popkorn, kakao til søndagsfrokosten osv. 

Anonymkode: fc62e...0bf

Skrevet

Ta høyde for at økonomien kan endre seg og legg inn en del som ikke koster noe særlig slik at dere kan fortsette med det uansett.

Vi har hatt som tradisjon å stå på skøyter på formiddagen på julaften. Vi går gjerne kveldstur i nabolaget med ungene (er skilt, vet eks. gjør det samme). Tar dem med om det er noe som skjer i byen (f.eks. var det en lysutstilling rundt Aker brygge denne helga, de har vært i Ekebergparken på utstilling der). Vet eks. og yngste har en greie med å dra på all verdens loppemarkeder (jeg gjør det av og til).

Tar dem også med på konserter om det er noe som passer. Da jeg var alenemor med litt dårlig råd så gikk vi på café siste søndag i mnd om det var penger igjen, da hadde jeg bare ett barnehagebarn så vi kjøpte et kakestykke på deling 😄

Anonymkode: 38511...66e

Skrevet

Jeg har gode minner fra at jeg og mamma lagde pepperkaker før jul, hun lagde deigen og jeg var en ener på å stikke ut og å spise deig. Pyntet dem og. Dette er noe jeg og har gjort med mine barn, og gjør fortsatt. 

Ellers har jeg vært god på å ta med barna på teater og forestillinger. Har tatt med begge på storbyturer og datteren og jeg drar jevnlig til Oslo på shopping/spise ute. Vi har og gått sammen til neglsalongen og fått lagt neglelakk, det er egentlig litt koselig det også.

En fin tradisjon før jul kan være å gå på julegrantenning eller være der når julelysene slås på i julegatene. helt gratis.

Jeg ble dratt med ut på tur i skogen av min far hver søndag, jeg husker ikke det som så veldig stas og fikk ofte hodepine. men som voksen er jeg selv glad i å være på skauen og har tatt med egne barn på turer.

Anonymkode: 9e13a...7bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...