AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Min kjære pode på 7 år har aldri lekt selv. Det lengste han har drevet med noe selv/alene i hele sitt liv er maks 10-15 min. Vi har hele tiden lagt til rette for lek, blitt med første 5 min og forsøkt å trekke oss unna, begynt å leke sammen for så å sitte stille å se på at han leker osv osv. Det har aldri fungert, og i det sekundet vi trekker oss tilbake eller stopper å leke aktivt vil han ikke leke mer eller skal se på tv/ipad. Jeg holder på å bli sprø av dette! Har egentlig blitt sprø av denne mangelen på selvstendighet siden han begynte å leke i 1-2 års alderen. Ungen kan åpenbart ikke sitte foran en skjerm alle timene han er våken hjemme, og vi kan ikke underholde han til en hver tid heller. Er det virkelig mulig å være så blottet for egen fantasi eller behov for egentid at man heller henger i beina på foreldrene til en hver tid? Ut over dette er barnet normalt fungerende for alderen, leker fint med venner (da kjeder han seg ikke), er ikke unormalt bortskjemt eller har andre grunner til å kreve absolutt oppmerksomhet til en hver tid. Bor i et stabilt hjem med begge foreldre Dagens utblåsning fra sliten mamma🥵 Anonymkode: 092a4...1b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Hva gjør dere når han ikke leker selv da? Og hva gjør han? Anonymkode: 2bd3d...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Barn trenger å kjede seg. Ignorer han fullstendig over lang tid. Dere burde ha innført det for flere år siden, men bedre sent enn aldri. Anonymkode: d8291...453 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden Når dere trekker dere unna og han slutter å leke, hva skjer da? Anonymkode: 242ad...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden La han kjede seg. Det er som med voksne som foretrekker tv fremfor å tenke selv, tar du det vekk så begynner det å skje ting likevel. Det er lettere å være kreativ når man kjeder seg. Med det sagt, så skjønner jeg han om han er et utadvendt enebarn som sjeldent får besøk. Anonymkode: 81b69...b0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Hvis dere bare overser han, ikke leker med han og ikke gir han tilgang til skjerm så vil han kjede seg og finne på noe selv til slutt. Dere må bare holde ut, ellers så går dette aldri over. Anonymkode: e3fb6...921 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Del Skrevet 11 timer siden Det er sunt å kjede seg Anonymkode: 5e351...642 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden (endret) Jeg ville bare latt ham kjede seg. Ingen skjerm tilgjengelig, og så la det stå til. Men han må vite reglene for skjermtid, så han ikke bare går rundt og venter og ikke klarer sette seg selv i gang. Dere kan til og med ha som regel at han skal finne på noe selv for eksempel før middag. Om han klarer det, kan det bli eksempelvis en halvtime skjerm etter middag. Blir det baluba rundt avslutting av skjermtid, blir det ingen skjerm i morgen. Det er utrolig hvor effektivt det kan være å holde skjermen som gissel. Edit: Noe av problemet kan nok være at dere alltid har lagt til rette for lek, som du skriver. Både dere og han har nok sett det som dere voksnes jobb å sørge for at han leker og er underholdt. Men egentlig er det ikke det. Dere trenger verken å holde han underholdt eller løfte humøret hans om han blir sur fordi kjeder seg. Han velger selv om han vil finne på noe eller ei. Endret 11 timer siden av Hactar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden Invitere venner med hjem oftere? Anonymkode: 955f5...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Invitere venner med hjem oftere? Anonymkode: 955f5...864 Ja gjerne det ! Men igjen la barnet kjede seg til de blir grønn i trynet ! Da finner de på noe, så må foreldrene sette grenser. Sy puter under armene på barnet er forferdelig galt, hele tiden aktivisere de er det verste man kan gjøre. Det er noe de tar med seg inn i ungdommen og voksenlivet. Aldri gjør det ! Gi de også oppgaver, rydde rommet sitt og enkle ting i huset de kan løse som oppgave. Følge det opp og vis de hvordan ting gjøres. Gi de så mer og mer ansvar og mer og mer tillit ! 7 år er ikke veldig stort barn, så dette kan justeres inn over litt tid, ikke for mye eller for brått men start nå ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har fire barn. Tre selvstendige lekere og en som aldri har lekt med leker alene, men med folk. Handler nok mye om personlighet og ikke noe dere gjør feil. Jeg klarte heller ikke leke selvstendig da jeg var liten. Det var jo bare gørr og jeg skjønte ikke poenget. Han som ikke har lekt har adhd, men har selvsagt ikke fått diagnose bare på grunnlag av dette. Anonymkode: 8f246...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Ungene mine ble mye flinkere til å leke på egenhånd når jeg droppet å legge til rette for lek men heller bare la de kjede seg en stund. Hjelper også å si tydelig ifra at feks "nå har mamma en del ting jeg skal gjøre og så vil jeg slappe av litt etterpå, så dere må leke litt selv i dag" eller noe i den duren. Da skjønner de liksom hvordan dagen blir også justerer de seg etter det. Det er jo ikke sånn at de blir overlatt til seg selv eller at jeg er helt utilgjengelig og ignorerer de, men de skjønner at jeg ikke kan være "lekekamerat" den dagen. Sier ikke at det er enkelt eller at det skjer med en gang, men det har fungert ganske godt her 🙂 Anonymkode: 96955...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Her ble det veldig kreativt da jeg begynte å kreve lineær tv. Han får ikke ha på nøyaktig det han vil til enhver tid. Før middag kan han være med å lage middag eller finne på noe selv. Da har jeg ikke mulighet til å underholde og skjermen kommer ikke på. I dag lå han under stuebordet og spilte memory med seg selv med stor innlevelse 🥰 Etter middag kommer tv på og han får ha barne-tv, MEN det er da nrk3 lineært. Hvis han ikke har lyst på akkurat den episoden eller den serien må han finne på noe anner, for det er det som sendes på tv nå. Anonymkode: 8badb...f3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er sunt å kjede seg Anonymkode: 5e351...642 Dummeste jeg noen gang har lest. Fører bare til depresjon og tafatthet. Anonymkode: 1a6db...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dummeste jeg noen gang har lest. Fører bare til depresjon og tafatthet. Anonymkode: 1a6db...21a Så dine barn kjeder seg aldri? Er det du som står for sirkus og spillopper hele dagen, eller det skjerm og gaming? 🤔 Anonymkode: 6c56b...213 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Leste en bok engang som heter Big Magic. Den handlet om at man har godt av å kjede seg, gjøre ingenting. Det er da hjernen får fred til å komme på egne idéer og bli kreativ. Dagens barn er underholdt hele tiden av foreldre og skjerm så de får ikke utviklet kreativiteten sin. Lærere sliter med å lære barn å skrive pent fordi mange knapt nok har holdt i en blyant når de begynner på skolen og mangler finmotorikk. Samfunnet idag kommer til å skape en hel masse tapere som ikke kan annet enn å google seg frem til et svar. Eller se en endeløs rekke av hjernedøde tiktok-videoer. Anonymkode: e3fb6...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Som andre skriver, han har ikke vondt av å kjede seg litt. Hvis det ikke passer å leke sammen, så gjør dere ikke det. Hvis det ikke er tid for skjerm, så blir det ingen. La gutten være med på deres greier hvis han vil, men ofte syns barn at det voksne gjør er kjedelig. Gi forslag til ting å gjøre, og oppfordre til å finne på noe selv. Vær konsekvent på at det ikke blir skjerm når dere voksne har sagt nei til det. Det er sunt for fantasien og kreativiteten å ikke bli underholdt hele tiden. Anonymkode: f55a9...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå