Meowmere Skrevet 4. november 2024 #21 Skrevet 4. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Klarer du å justere døgnet med én time når vi stiller klokka? Ja, da klarer du å justere døgnet ditt tilsvarende ellers, også. Anonymkode: a6ced...bff Folk burde ikke ha problemer med å bli B-mennesker da. Endret 4. november 2024 av Meowmere 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #22 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For å snu det da, kan ikke dere a-mennesker begynne å jobbe fra 14-22? Skulle likt å se A-gjengen under det siste, tunge møtet klokka 21:30. Anonymkode: f7f35...3cb 3 4
Tått Skrevet 4. november 2024 #23 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har aldri møtt et intelligent B-menneske. "Smart" ja,men ikke direkte evnerik og våken, selv ikke midt på natta etter dem har sovet til kl 18. Anonymkode: 72b19...3c7 Jeg tenker det samme om A-mennesker..Enkle konforme sjeler som scorer dritlavt på IQ-tester. 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #24 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b Jeg er mest produktiv på natta... Får gjort mye! Men, jeg er singel og bor alene da. Anonymkode: 6209c...123
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #25 Skrevet 4. november 2024 Anononyma skrev (42 minutter siden): Men tar du husvasken, foodprep og renser lofilteret i tørketrommelen? Var selv utpreget b-menneske frem til jeg fikk et barn som er morgenfugl av rang (da snur rytmen fort av seg selv gitt). Jeg fikk også «driv» på kveld og natt, men det drivet brukte jeg på gaming, kreative prosjekter eller helt unødvenige ting 99 av 100 ganger. Merker det ekstra godt nå som jeg er oppe med mini kl 05 og MÅ ha driv tidlig morgen og formiddag. Min mann er nemlig fremdeles langt utpå b-siden og han gjør nøyaktig ingenting som bidrar til familien når han sitter oppe på sene kvelder og netter. Det blir brukt på å kose seg med hobbyer og interesser, og de færreste har oppvask og bretting av tøy som hobby. 3 barn som er morgen fugler, altså hatt barn som har stått opp midt på natten nå i nesten 15 år. Fortsatt utpreget b-menneske. Jeg sover 1 time før tidligvakt, jeg er fullstendig ødelagt den dagen, for jeg skal jo mest sannsynlig på tidlig igjen og kan da ikke sove etter jobb. Jeg er B jeg elsker å holde på om kvelden i skrivende stund står nå både vaskemaskin og tørketrommelen på, i går vasket jeg ned kjøkkenet klokka 21. Jeg har energi på kvelden, på dagen føler jeg at jeg er i koma. Har prøvd i 6 måneder nå å legge meg 23 opp 08 har ikke sjans. Jeg får ikke gjort noe i huset. Dessverre har du nok rett ts, bare se på trådens utvikling vi er late mennesker. Anonymkode: 64699...05a 3 2
Alice123 Skrevet 4. november 2024 #26 Skrevet 4. november 2024 (endret) Anononyma skrev (46 minutter siden): Men tar du husvasken, foodprep og renser lofilteret i tørketrommelen? Ja, det er jo da jeg gjør ting Endret 4. november 2024 av Alice123 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #27 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes selv dette er et stort problem, og føler ikke at jeg (og B-mennesker generelt) «fortjener» denne litt overbærende tonen fra folk når de ringer tidlig og starter samtalen med «vekket jeg deg, he he?». Anonymkode: bb2a8...f3f Du må jo skru av telefonen. Eller bare la være å ta telefonen... Anonymkode: 4e21f...cd6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #28 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har gjennom hele livet mitt slitt med å våkne tidsnok om morgenen, og har i drøssevis av diskusjoner gjennom årene - med folk som ikke selv strever med dette - følt å på en måte blitt sett litt ned på. Det mangler aldri på råd om at jeg må legge meg tidligere, og gjett om jeg har forsøkt. Så lenge jeg har vært i arbeid har jeg jo måttet stå opp tidlig, og man skulle jo tro at dette i seg selv skulle regulere søvnmønsteret, men det stemmer ikke for min del. Ja, jeg har sluttet med å drikke kaffe etter kl 13:00 på dagen, kjøpt orange briller som skal illudere solnedgang og dermed lure kroppen til å bli trøtt, lest kjedelige bøker på senga i håp om å falle i søvn og brukt Melatonin, vin og Imovane som innsovingsmiddel. Melatonin slutter liksom å fungere etter en stund, og det er synd. Vin kan man vel ikke bruke som søvnmiddel over lengre tid, og Imovane har fastlegen advart mot å bli avhengig av. Jeg synes selv dette er et stort problem, og føler ikke at jeg (og B-mennesker generelt) «fortjener» denne litt overbærende tonen fra folk når de ringer tidlig og starter samtalen med «vekket jeg deg, he he?». Skulle jeg ringt folk etter kl 22:00 og spurt om det samme tror jeg det ville blitt oppfattet som nærmest litt frekt. Vi B-mennesker har samme arbeidsmoral og -kapasitet som resten av folk, men blir likevel på en måte sett på som late. Er det flere som føler det slik? Anonymkode: bb2a8...f3f Dette er meg! Jeg har hele livet fått høre at jeg vokser det av meg. Vel, nå nærmer jeg meg 60 og har jobbet i årevis med rytme som a-menneske. Lagt meg tidlig, fått mine tilsynelatende 8 timer søvn og likevel gått på halv maskin frem til kl.12 hver bidige dag. Morsomhetene kommer ut jevnt og trutt på min bekostning selv om jeg tvinger meg opp kl.7, kvalm og jævlig - hver dag! Jeg er er utpreget friluftsmenneske og har enda ikke fått med meg en eneste soloppgang med den berømte kaffen foran teltåpningen. Kroppen min bare nekter å være på lag med ønsket mitt. Har prøvd alt og følt på en avmakt overfor disse duggfriske morgenmenneskene. Men utpå kvelden når mannen min går i oppløsning og faller fra hverandre i biter etter kl.20, drar jeg frem støvsugeren og gjør masse arbeid på tre timer. Kan fint gjøre hagearbeid også og alt går unna som en lek! Men hjelpes om jeg DA skulle finne på å ha det morsomt på hans bekostning, da bare peker han på klokka med verdens mest selvfølgelige mine om at det skulle bare mangle at han er trett. Dust!, men elsker ham likevel. Jeg tror jeg trygt kan si at mitt døgn er preget av mer arbeid en mange a-mennesker, fordi jeg jobber også når jeg er stuptrett på begynnelsen av dagen. Føler at jeg hele livet har kjempet mot meg selv og snart gidder jeg ikke mer, og begynner å jobbe nattevakt. Et stort talent i effektivt og lønnsomt nattarbeid har iallfall gått tapt gjennom min arbeidskarriere. Anonymkode: 048cd...39a 7 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #29 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skulle likt å se A-gjengen under det siste, tunge møtet klokka 21:30. Anonymkode: f7f35...3cb Hadde vært gøy. Men mener oppriktig at vi heller bør begynne å jobbe for styrkene våre, enn å presse alle inn i den samme forma. Tror skoleresultatene hadde vært betydelig bedre også om man kunne ta eksamen både kl 09 og kl 14. Samfunnet hadde gått dukken uten oss b-mennesker da, så vi burde heller applaudere at vi er ulike. Hva hadde skjedd her i verden, om alle bare var produktive mellom 07 og 15, og alle likte å sitte på kontor? Vi trenger de som liker å jobbe om natta, som liker håndarbeid, som liker tunge yrker, monotome yrker, sosiale yrker, fleksible yrker, fastsatte yrker. Vi trenger alle, og med så stort mangfold i jobber og livssituasjoner kan vi finne noe alle trives i også. La b-mennesket ta barnet på natta, så får a-mennesket stå opp på tidlige morgener. Få livet til å fungere på de styrkene man har, så må man selvsagt også være litt utenfor komfortsonen når det kreves. Det er bare det at det kreves ikke like mye som vi virker å tro, bortsett fra de obligatoriske skoleårene. Anonymkode: 90869...39c 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #30 Skrevet 4. november 2024 Jeg er B-menneske og er vel strengt tatt A-vare. Har jobb hvor jeg jobber natt stort sett hele tiden, trives godt med det og jeg får bedre betalt enn de som jobber på dagtid. Før denne jobben hadde jeg en med fleksitid som også funker veldig godt. Anonymkode: b7dd3...6e6 1 1
LøkkaLine Skrevet 4. november 2024 #31 Skrevet 4. november 2024 (endret) Utpreget B-menneske også her, med mine klart mest effektive timer i døgnet mellom 22-02 (da MÅ jeg dessverre legge meg pga jobb og stretcher den fleksitiden maks). På kvelden jeg har overskudd til å vaske hele leiligheten, sortere og vaske klær, gå en laaang tur med hunden osvosv. Bor med en samboer med samme døgnrytme, som passer oss godt - med unntak av jobb. Jeg er klart mer effektiv og kreativ i mine møter 15-16 enn de 09-10 (grøss). Unngår møter før 09, fordi da fungerer jeg rett og slett ikke. Men jobber veldig gjerne utover kvelden og gjør all min beste skriving osv da. Opplever samme diskriminering som nevnt av noen her, at enkelte «mobber» for å være fjern på morgenen, tross at jeg aldri ville sagt noe på de som legger seg 22 (selv på hyttetur). Jeg lurer på hva som gjør at de føler det er greit. Heldigvis mindre av det nå som jeg er 40 enn tidligere i livet. Folk aksepterer kanskje mer at vi alle er ulike. Mitt råd er å gå foran som et godt eksempel og ikke kommentere andre sin døgnrytme eller komme med stikk. Og bare svare med stillhet om jeg skulle få selv. Pluss få en fleksibel jobb der du ikke får kommentarer for å komme inn 10:00 (ikke at jeg heller synes det er sent, men dere skjønner..). Så lenge folk gjør jobben sin, på jobb og hjemme, må det jo være heeelt samme når den utføres. Endret 4. november 2024 av LøkkaLine 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #32 Skrevet 4. november 2024 Vet ikke hva jeg er jeg. Jeg liker å sove. Legger meg tidlig og står opp 09-10 tiden. Effektiv er jeg vel aldri. Liker å nyte livet. Gjør litt hele tiden. Er konstant ryddig til meg fordi man legger det på plass med en gang. Så er lett å holde det ryddig. Vasker klær når den dunken som inneholder den fargen og grader er full. Full= ei maskin. Så enkelt. Jobben kan jeg styre litt som jeg vil. Er bare noen ganger at klokka styrer dagen min på jobb. Så enkelt der å. Har ikke noen problemer å sette på vekking og starte dagen kl 6 hvis jeg må det. Men kjenner at humøret ikke er på plass da. Så jeg bruker å si dere kan snakke med meg etter 9. da er jeg som ei sol igjen. Og er jeg på hyttetur med venner så klarer jeg ikke å sove om morgen. Så da er jeg oppe og ordner frokost til alle sammen. Og slapper av med egentid. Anonymkode: 4e8a3...01f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #33 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dette er meg! Jeg har hele livet fått høre at jeg vokser det av meg. Vel, nå nærmer jeg meg 60 og har jobbet i årevis med rytme som a-menneske. Lagt meg tidlig, fått mine tilsynelatende 8 timer søvn og likevel gått på halv maskin frem til kl.12 hver bidige dag. Morsomhetene kommer ut jevnt og trutt på min bekostning selv om jeg tvinger meg opp kl.7, kvalm og jævlig - hver dag! Jeg er er utpreget friluftsmenneske og har enda ikke fått med meg en eneste soloppgang med den berømte kaffen foran teltåpningen. Kroppen min bare nekter å være på lag med ønsket mitt. Har prøvd alt og følt på en avmakt overfor disse duggfriske morgenmenneskene. Men utpå kvelden når mannen min går i oppløsning og faller fra hverandre i biter etter kl.20, drar jeg frem støvsugeren og gjør masse arbeid på tre timer. Kan fint gjøre hagearbeid også og alt går unna som en lek! Men hjelpes om jeg DA skulle finne på å ha det morsomt på hans bekostning, da bare peker han på klokka med verdens mest selvfølgelige mine om at det skulle bare mangle at han er trett. Dust!, men elsker ham likevel. Jeg tror jeg trygt kan si at mitt døgn er preget av mer arbeid en mange a-mennesker, fordi jeg jobber også når jeg er stuptrett på begynnelsen av dagen. Føler at jeg hele livet har kjempet mot meg selv og snart gidder jeg ikke mer, og begynner å jobbe nattevakt. Et stort talent i effektivt og lønnsomt nattarbeid har iallfall gått tapt gjennom min arbeidskarriere. Anonymkode: 048cd...39a Rart dette med friluftsliv når du skriver det. Jeg og mannen er også det, vi legger ofte planen kvelden før i teltet, langt går vi i morgen, hvor går turen. Planen er alltid opp ved 07/08, så vi får kommet oss av gårde i grei tid. Vi våkner 10 og når andre tar lunsj da begynner vi å gå. Drømmer om soloppgang, men får nøye meg med solnedgangen 😁 Anonymkode: 64699...05a 1
Nattogdag Skrevet 6. november 2024 #34 Skrevet 6. november 2024 Anononyma skrev (På 4.11.2024 den 22.49): Men tar du husvasken, foodprep og renser lofilteret i tørketrommelen? Var selv utpreget b-menneske frem til jeg fikk et barn som er morgenfugl av rang (da snur rytmen fort av seg selv gitt). Jeg fikk også «driv» på kveld og natt, men det drivet brukte jeg på gaming, kreative prosjekter eller helt unødvenige ting 99 av 100 ganger. Merker det ekstra godt nå som jeg er oppe med mini kl 05 og MÅ ha driv tidlig morgen og formiddag. Min mann er nemlig fremdeles langt utpå b-siden og han gjør nøyaktig ingenting som bidrar til familien når han sitter oppe på sene kvelder og netter. Det blir brukt på å kose seg med hobbyer og interesser, og de færreste har oppvask og bretting av tøy som hobby. Få han mannen din i gang! Fader for en slubbert 1
Anononyma Skrevet 6. november 2024 #35 Skrevet 6. november 2024 Nattogdag skrev (Akkurat nå): Få han mannen din i gang! Fader for en slubbert Tja, han gjør ting på dagtid altså Bare påpeker at ikke alle b-mennesker bruker denne berømte energien på natten til noe fornuftig 😅 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #36 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 15.36): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b SÅ enig! Det er den sittingen og latingen som er problemet! Oppe til kl. 2 men hva gjør man? Gamer, binger serier, ikke noe produktivt. Anonymkode: cacdc...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #37 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): SÅ enig! Det er den sittingen og latingen som er problemet! Oppe til kl. 2 men hva gjør man? Gamer, binger serier, ikke noe produktivt. Anonymkode: cacdc...bcc Men det produktive har jeg jo gjort meg ferdig med tidligere på dagen; hjemme hos oss funker både a-mennesket (mannen) og b-mennesket (jeg) sånn noenlunde på ettermiddag/tidlig kveld, så da får vi jo unna middagslaging og hus- og klesvask, er jo grenser for hvor mye husarbeid man har. Da har jeg tid til å lese en bok eller runde internett på kvelden, eller mannen kan se en film i stedet for å vaske huset når han står opp kl. 0700 i helga. Anonymkode: d6054...656 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå