AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #1 Skrevet 4. november 2024 Jeg har gjennom hele livet mitt slitt med å våkne tidsnok om morgenen, og har i drøssevis av diskusjoner gjennom årene - med folk som ikke selv strever med dette - følt å på en måte blitt sett litt ned på. Det mangler aldri på råd om at jeg må legge meg tidligere, og gjett om jeg har forsøkt. Så lenge jeg har vært i arbeid har jeg jo måttet stå opp tidlig, og man skulle jo tro at dette i seg selv skulle regulere søvnmønsteret, men det stemmer ikke for min del. Ja, jeg har sluttet med å drikke kaffe etter kl 13:00 på dagen, kjøpt orange briller som skal illudere solnedgang og dermed lure kroppen til å bli trøtt, lest kjedelige bøker på senga i håp om å falle i søvn og brukt Melatonin, vin og Imovane som innsovingsmiddel. Melatonin slutter liksom å fungere etter en stund, og det er synd. Vin kan man vel ikke bruke som søvnmiddel over lengre tid, og Imovane har fastlegen advart mot å bli avhengig av. Jeg synes selv dette er et stort problem, og føler ikke at jeg (og B-mennesker generelt) «fortjener» denne litt overbærende tonen fra folk når de ringer tidlig og starter samtalen med «vekket jeg deg, he he?». Skulle jeg ringt folk etter kl 22:00 og spurt om det samme tror jeg det ville blitt oppfattet som nærmest litt frekt. Vi B-mennesker har samme arbeidsmoral og -kapasitet som resten av folk, men blir likevel på en måte sett på som late. Er det flere som føler det slik? Anonymkode: bb2a8...f3f 13 3 9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #2 Skrevet 4. november 2024 Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #3 Skrevet 4. november 2024 Hadde det slik fra tenårene og frem til jeg ble nesten 40. Strevd med døgnrytmen hele livet, med andre ord. De siste årene har jeg endelig fått det til, det vil si jeg er faktisk motivert for å legge meg tidlig og få nok søvn. Grunnen til det er at alternativet har blitt for ubehagelig nå. En 40-åring tåler lite søvn mye dårligere enn en 20- og 30-åring. Jeg opplever altså at det har handla mest om motivasjon for min del. Det har ikke vært plagsomt nok å sove lite så jeg har ikke giddet å ta meg sammen og prioritere søvn. Nå går og legger meg klokka 22, får 6-7 timer søvn og har god tid om morgenen. Det er nydelig og jeg gleder meg til å legge meg. Dessverre kan jeg ikke gi deg noen støtte. Jeg burde ordnet dette for minst 10 år siden, men jeg har vært dum. Anonymkode: fd9d0...242 3
SPOCA Skrevet 4. november 2024 #4 Skrevet 4. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b Da er det nok mer din mann. Mange B-mennesker føler seg mer/er produktive om kvelden/natten. Inkludert meg selv. Jeg er enig med deg ts. Nå har jeg aldri kommet for sent på jobb, men det er liksom sett veldig ned på å sove til 13, selv om man satt og jobbet til 5 om natten. Som student jobbet jeg mye med oppgaver om natten. Hadde jobb fra 16-20 som passet meg perfekt (og helgevakter fra 10-18 eller 12 -20. Jeg var både flink student og jobbet mye. Allikevel får man litt stempel som lat. Det er vel fordi det er kutyme å våkne tidlig og "få mest mulig ut av dagen", spesielt tilrettelagt A-menneskene. Jeg er veldig glad jeg skiftet arbeidssted/jobb i høst. Før hadde jeg 1 1/2 time reisevei én vei til jobb, nå går jeg i 10 minutter. Men det gjør at jeg også sover nesten én time lenger om morgenen. Og en dag i uka begynner jeg i tillegg 09:45. Rent fysisk har jeg fått det så mye bedre, og jeg er mye mindre sliten og trøtt etter jobb! Det har mye å si. Hjelper ikke å legge seg 22-23 for min del heller, for da våkner jeg 4 og er lys våken. Da er man like langt. Endret 4. november 2024 av SPOCA 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #5 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b Enig i dette! Hyttetur med B-mennesker betyr som regel dobbelt så mye jobb på de som står opp tidlig når det kommer til mat, vasking osv. Når ettermiddag og kveld kommer så skulle man tro at de følte på et lite ansvar for å lage middag eller vaske opp, men da skal det deles på det også. Når det er sakt så har jeg vokst opp med en mor som er utpreget B-menneske og hun fikk ofte gjort mye på kvelden/natta. Da hadde hun liksom huset for seg selv og "fikk ånden" som hun sa 😅 Julegaver, bursdagskaker, stryking av bunadsskjorter til 17. mai -alt ble gjort på nattestid (og i siste liten) 😂 Anonymkode: 57e43...157 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #6 Skrevet 4. november 2024 Ja vi er til salgs eller ihvertfall nedpriset! Vi ligger bort i et hjørne med alle andre B varer. Men blir fort utsolgt igjen. Anonymkode: c7290...fe7 3
Nattogdag Skrevet 4. november 2024 #7 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b Det høres ikke ålreit ut, han må da kunne bidra med sin del når han er mest opplagt. Det er ingen regel for når på døgnet man gjør husarbeid, så ærlig talt - gi ham en dytt 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #8 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Enig i dette! Hyttetur med B-mennesker betyr som regel dobbelt så mye jobb på de som står opp tidlig når det kommer til mat, vasking osv. Når ettermiddag og kveld kommer så skulle man tro at de følte på et lite ansvar for å lage middag eller vaske opp, men da skal det deles på det også. Når det er sakt så har jeg vokst opp med en mor som er utpreget B-menneske og hun fikk ofte gjort mye på kvelden/natta. Da hadde hun liksom huset for seg selv og "fikk ånden" som hun sa 😅 Julegaver, bursdagskaker, stryking av bunadsskjorter til 17. mai -alt ble gjort på nattestid (og i siste liten) 😂 Anonymkode: 57e43...157 Alle A-mennesker jeg kjenner, med unntak av ei venninne, står opp tidlig på hyttetur, rydder og styrer på og uffer seg over å måtte gjøre alt. Den ene venninna står opp tidlig, koser seg med kaffe og alenetid, noen ganger tar hun seg et knekkebrød e.l, så når alle har stått opp rydder vi, lager og spiser frokost sammen. Hadde flere a-mennesker vært som henne hadde det vært færre gretne folk som føler de gjør alt på hyttetur. Nå rydder vi av bordet osv før vi legger oss selvfølgelig, men vi sitter oppe, koser oss og tar litt vin kanskje. Og tenker at den oppvasken tar vi i morra. Nå sover vi jo ikke bort dagen, men er heller ikke oppe kl 08. Hjemme bor jeg heldigvis alene, jobber turnus, så da kan jo jeg irritere meg over hvor lite produktive A-mennesker er på aftenvakt når klokka bikker 22, eller enda verre på nattevakt da de ikke fungerer overhodet. Men jammen meg så vet jeg at folk er forskjellige, og at de fungerer mye bedre enn meg på dagvakter. Men nei føler meg ikke som en B-vare, kanskje fordelen med å ikke jobbe særlig mye dagtid. Anonymkode: 66af3...34c 8 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #9 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b Det er nok mer han, og ikke generelt. For min del kan jeg sitte på sofaen til langt på kveld, for så å ta unna massevis av husarbeid på sen kveld/natt. Da er det nesten ikke måte på alt jeg får unna. Jeg føler meg heldigvis ikke som noen B-vare. Jeg har lært meg å slå av lyd på telefonen om kvelden, så ingen får svar når de ringer grytidlig. Og jeg kan stå opp tidlig når jeg må. Men det betyr jo mindre søvn. (Siden jeg ikke sovner tidlig bare fordi jeg skal opp tidlig.) Jeg har møtt mange A-mennesker som gjør seg selv til martyrer, fordi de "må ta alt arbeidet" fordi de står opp tidlig mens andre sover lenger. Men samtidig er det aldri et alternativ for dem å la andres rot stå til de tar det unna selv. Og jeg er i grunnen vant med at de sniker seg unna å rydde opp etter fest, fordi de legger seg tidlig. Og så rydder vi B-ene før vi legger oss. Heldigvis er det noen som lærer seg at det går an å ta det helt med ro og ha egentid på morgenen mens man venter på B-menneskene. (Som står opp til avtalt tid, og ikke flere timer før.) Anonymkode: 18505...c32 8 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #10 Skrevet 4. november 2024 Hos meg snudde det i starten av 30årene. Før det var jeg kronisk b-menneske, og jeg elsket spesielt jobbe nattevakter! Ryddet og vasket leiligheten helst mellom kl 22 og 02, og det meste av skoleoppgaver ble skrevet på kveld/natt. Nå derimot blir jeg kveldstrøtt, og jeg foretrekker stå opp 05.30 for å rekke løpe før jobb. Sover til i 8-9 tiden i helgene. Og jeg er ødelagt om jeg får for lite søvn. Anonymkode: c990a...33d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #11 Skrevet 4. november 2024 Jeg har stor forståelse for at b-mennesker har problemer med å stå opp, og med at det er mye i samfunnet som starter tidlig. Selv våknet jeg nettopp etter å ha sovnet på sofaen rundt kl 20, og jeg kjenner at jeg skal fullføre dette innlegget siden jeg har startet på det, men så må jeg komme meg i seng. A-menneske her, altså. Og jeg føler meg til tider som en sosial b-vare. For min kropp skrur seg av når kvelden begynner for andre. At andre som ikke har problemer med å stå opp, men som er veldig kveldstrøtte omtaler b-mennesker som late, irriterer meg faktisk en del. Vi som ligger i utkanten og ikke er gjennomsnittlige på biologisk døgnrytme, burde jo kunne forstå hverandre litt i hvert fall. Anonymkode: 57383...2ce 5 2 3
Alice123 Skrevet 4. november 2024 #12 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er en ting med B-mennesker jeg reagerer på. Jeg bor sammen med en 🙃. Sånn som jeg ser det, så burde han jo jobbe i heimen om kvelden. Husarbeid, husvask, klesvask, handling osv. Men det skjer jo ikke! Vet ikke om alle B-mennesker later seg/koser seg hele kvelden og til langt på natt, men det gjør min mann. Om de er så opplagte på kveldstid, så bør de jo få unna ting. Jeg er A-menneske, og får unna masse på morgenen. Anonymkode: e8d30...d7b Vet ikke om dette er en b-menneskegreie, tror det mer er at mannen din er giddalaus. De b-menneskene jeg kjenner (inkl. meg selv) er b-mennesker nettopp fordi det er på kvelden og natta de/vi får ting gjort og har "driv". 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #13 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos meg snudde det i starten av 30årene. Før det var jeg kronisk b-menneske, og jeg elsket spesielt jobbe nattevakter! Ryddet og vasket leiligheten helst mellom kl 22 og 02, og det meste av skoleoppgaver ble skrevet på kveld/natt. Nå derimot blir jeg kveldstrøtt, og jeg foretrekker stå opp 05.30 for å rekke løpe før jobb. Sover til i 8-9 tiden i helgene. Og jeg er ødelagt om jeg får for lite søvn. Anonymkode: c990a...33d Hos meg og. Merket det så fort jeg ble 35. Da hadde jeg en smårolling, studier og deltidsjobb. Helt utslitt om kveldene nå. Anonymkode: 213b6...105 1
Anononyma Skrevet 4. november 2024 #14 Skrevet 4. november 2024 Alice123 skrev (12 minutter siden): Vet ikke om dette er en b-menneskegreie, tror det mer er at mannen din er giddalaus. De b-menneskene jeg kjenner (inkl. meg selv) er b-mennesker nettopp fordi det er på kvelden og natta de/vi får ting gjort og har "driv". Men tar du husvasken, foodprep og renser lofilteret i tørketrommelen? Var selv utpreget b-menneske frem til jeg fikk et barn som er morgenfugl av rang (da snur rytmen fort av seg selv gitt). Jeg fikk også «driv» på kveld og natt, men det drivet brukte jeg på gaming, kreative prosjekter eller helt unødvenige ting 99 av 100 ganger. Merker det ekstra godt nå som jeg er oppe med mini kl 05 og MÅ ha driv tidlig morgen og formiddag. Min mann er nemlig fremdeles langt utpå b-siden og han gjør nøyaktig ingenting som bidrar til familien når han sitter oppe på sene kvelder og netter. Det blir brukt på å kose seg med hobbyer og interesser, og de færreste har oppvask og bretting av tøy som hobby.
Tått Skrevet 4. november 2024 #15 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja vi er til salgs eller ihvertfall nedpriset! Vi ligger bort i et hjørne med alle andre B varer. Men blir fort utsolgt igjen. Anonymkode: c7290...fe7 😂🙈..Du vet at forskningen viser at vi er kneppet smartere enn A-gjengen. 6 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #16 Skrevet 4. november 2024 Neida, dem jobber da selvfølgelig som kveld eller nattevakt. Er man B menneske tvinger man seg da ikke opp Kl 5 for å dra på jobb. Da kommer man hjem og legger seg vel?? Anonymkode: 72b19...3c7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #17 Skrevet 4. november 2024 Tått skrev (3 minutter siden): 😂🙈..Du vet at forskningen viser at vi er kneppet smartere enn A-gjengen. Har aldri møtt et intelligent B-menneske. "Smart" ja,men ikke direkte evnerik og våken, selv ikke midt på natta etter dem har sovet til kl 18. Anonymkode: 72b19...3c7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #18 Skrevet 4. november 2024 Klarer du å justere døgnet med én time når vi stiller klokka? Ja, da klarer du å justere døgnet ditt tilsvarende ellers, også. Anonymkode: a6ced...bff
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #19 Skrevet 4. november 2024 Anononyma skrev (30 minutter siden): Men tar du husvasken, foodprep og renser lofilteret i tørketrommelen? Var selv utpreget b-menneske frem til jeg fikk et barn som er morgenfugl av rang (da snur rytmen fort av seg selv gitt). Jeg fikk også «driv» på kveld og natt, men det drivet brukte jeg på gaming, kreative prosjekter eller helt unødvenige ting 99 av 100 ganger. Merker det ekstra godt nå som jeg er oppe med mini kl 05 og MÅ ha driv tidlig morgen og formiddag. Min mann er nemlig fremdeles langt utpå b-siden og han gjør nøyaktig ingenting som bidrar til familien når han sitter oppe på sene kvelder og netter. Det blir brukt på å kose seg med hobbyer og interesser, og de færreste har oppvask og bretting av tøy som hobby. Ikke meg du siterer, men svaret er ja. Jeg tar husvasken, lager mat, renser lofilteret og vasker dusjvegger på sene kvelder. Det som bråker eller forstyrrer noen som sover gjør jeg på dagtid. Det er ikke slik at vi b-mennesker ikke gjør en dritt på dagen, vi foretrekker bare å gjøre det senere. Jeg lager frokost på dagtid også, liksom. På samme måte som a-mennesker sikkert også utfører noe oppgaver på kveldstid. Anonymkode: 90869...39c 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #20 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Klarer du å justere døgnet med én time når vi stiller klokka? Ja, da klarer du å justere døgnet ditt tilsvarende ellers, også. Anonymkode: a6ced...bff Den ene timen er ikke det som gjør at man endrer biologisk rytme. Men hvorfor skal man bruke hele livet på å tilpasse seg noe annet enn det man er ment for? Hvorfor ikke heller tilpasse dagene sine til slik man trives? For å snu det da, kan ikke dere a-mennesker begynne å jobbe fra 14-22? Dere greier jo å justere døgnet når klokka stilles dere også? Du får sikkert til å jobbe 14-22, men vil kjenne at det ikke egner seg for deg. Så hvorfor skal du? Hvorfor skal vi? Anonymkode: 90869...39c 5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå