Gå til innhold

Spise nok når man trener en del

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en spiseforstyrrelse og vært undervektig, men har nå normal bmi på 19,5. Jeg har begynt å trene en del, 3 ganger i uka, styrke og kondisjon. Er veldig redd for å gå mer opp i vekt, så jeg lurer på om 1400 kcal om dagen er lite når man trener litt hardt 3 dager i uka? Forbrenner ca 500 kcal per trening. I dag kjenner jeg nemlig på at jeg er uforholdsmessig slapp og sliten og måtte droppe trening. Det var hardt nok å gå på butikken og trappene opp til 4. etasje. 

Anonymkode: bd1ac...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg. Jeg har selv hatt kraft spiseforstyrrelse. 1400 kalorier er knapt nok til å opprettholde med din bmi. Til og med hvis du spiser 4000 kalorier i dag så vil du ikke kunne se forskjell i speilet etter 2-3 dager. Jeg lover deg.

Hver så snill, spis. Hver så snill. Ikke kast bort ditt dyrebare liv på dette. Du kommer til å kjenne på veldig mye ubehag når det går opp for deg hva du har gjort ved å bli fanget i denne mentale tilstanden.

Min varmeste omtanke til deg.

Anonymkode: 15d28...8d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har hatt en spiseforstyrrelse og vært undervektig, men har nå normal bmi på 19,5. Jeg har begynt å trene en del, 3 ganger i uka, styrke og kondisjon. Er veldig redd for å gå mer opp i vekt, så jeg lurer på om 1400 kcal om dagen er lite når man trener litt hardt 3 dager i uka? Forbrenner ca 500 kcal per trening. I dag kjenner jeg nemlig på at jeg er uforholdsmessig slapp og sliten og måtte droppe trening. Det var hardt nok å gå på butikken og trappene opp til 4. etasje. 

Anonymkode: bd1ac...2b2

1400 kcal er for lite om du trener. 1400 er omtrent vedlikeholdsbehovet ditt vil jeg tro. Så du må legge på noen hundre kalorier. Du vil ikke gå opp av dette. Men husk at om du trener styrke jevnlig, kan du muligens legge på deg litt, men dette vil være muskler og ikke fett. Du kan også oppleve å veie mer grunnet vannvekt om du veier deg dagen etter eller et par dager etter en tung styrkeøkt dersom du blir støl. Poengtere dette for at ikke økt vekt skal trigge noe negativt hos deg, da det er normalt. 

Anonymkode: 97bfa...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du blir så sliten og slapp kan tyde på at du har trent alt for mye på alt for lite mat.

Du trener veldig hardt hvis du forbrenner så mye pr økt. Hva bruker du for å måle det? For det er en god del mer enn hva jeg bruker på en 5km løpetur.

Jeg spiser rundt 2000-2500 kcal og står stille eller går ned i vekt.

Anonymkode: 76a60...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden da det ikke er tillatt med tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser på Kvinneguiden. Årsaken er at moderatorteamet ikke kan passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige for deg eller andre i en sårbar situasjon, samt at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger bak svarene som gis.

Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Du kan også kontakte Mental Helse via deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og du kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi deg råd og hjelp i en vanskelig situasjon.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjennner og stoler på. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Vi håper du får den hjelpen du trenger, og ønsker deg  alt godt videre.

Med omtanke og hilsen Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...