Gå til innhold

Eneggede tvillinger på skolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine tvillingjenter startet i august. Vi har hatt fargekoder på de siden de var små, men mange tar feil på skolen enda de «vet» fargekodene. Tenker det er ganske naturlig. Det vil jo ta den tiden det tar.

Anonymkode: 15f24...727

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg har eneggede gutter som begynte på skolen i år. Siden de er eneggede er de jo veldig like for de som ikke kjenner de. Nå har de jo gått 2,5 måned på skolen, og den ene gutten reagerer på at "ingen vet hvem han er", og kaller han det broren heter, og uttrykker ganske sterkt at han blir lei av det. 

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de? Jeg som mor synes jo det er rart folk ikke lærer seg det fordi for meg er de jo så forskjellige, men ja, jeg er jo tross alt moren da. Sønnen min er klar på at det er både voksne og barn som tar feil av de, men det virker som noen barn ser forskjell da. De de kjenner fra barnehagen gjør jo det blant annet. 

Anonymkode: 360bd...4f7

Dette er en av de negative sidene ved å ha en tvilling. 
Kler du dem likt? Da forsterker du folk oppfatning av at de er «en». 
Å lage en regel på at tvilling en har slike sko og tvilling to har slike sko kan hjelpe på. Eller at du gjør noe med klærne deres som gjør at de skiller seg ut som egen personer. (Navn i jakker og på sko regner jeg med at du har?)
Vi har tvillinger, men de er toeggede, i tillegg har de en adoptert søsken som er nesten like gammel. Vi prøver bevisst å gi dem ulike farger på særlig yttertøy, der adoptivsøskenet gjerne får samme farge på yttertøy og sko som en av tvillingene. Dette for å knytte adoptivsøskenet sammen med tvillingene. Det folk her reagerer på er den adopterte, som har annen hudfarge enn tvillingene og derfor ikke kan være et søsken. 
Folk legger seg opp i mye rart som de ikke har noe med, mens barn kan være nådeløse i sin uerfarenhet. 
De viktigst, etter mitt syn, du som forelder gjør er å markere ulikhet ikke forsterke den ved å gjøre dem like i alt. 
Det du beskriver er jo og grunnen til at enkelte lar tvillinger gå i hver sin klasse. Men da blir det to foreldremøter og dobbelt arbeid med mye. 

Anonymkode: 9c359...f73

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg har eneggede gutter som begynte på skolen i år. Siden de er eneggede er de jo veldig like for de som ikke kjenner de. Nå har de jo gått 2,5 måned på skolen, og den ene gutten reagerer på at "ingen vet hvem han er", og kaller han det broren heter, og uttrykker ganske sterkt at han blir lei av det. 

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de? Jeg som mor synes jo det er rart folk ikke lærer seg det fordi for meg er de jo så forskjellige, men ja, jeg er jo tross alt moren da. Sønnen min er klar på at det er både voksne og barn som tar feil av de, men det virker som noen barn ser forskjell da. De de kjenner fra barnehagen gjør jo det blant annet. 

Anonymkode: 360bd...4f7

Jeg hadde noen naboer en gang med tvillingjenter som da var 6 år. Jeg sleit med å se forskjellen på de så jeg spurte. Fikk et veslevoksent svar tilbake "ser du ikke det at Sara har en prikk der og det har ikke jeg!" En liten flekk etter vannkopper, under nesa 😂

Onkelen til disse jentene så forskjell når han løftet de, den ene var alltid lettere enn den andre. 

De begynte med ulike farger på sko. 

Anonymkode: 9726d...6ab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått flere tips ift farger, ulike klær osv.

Har tvillingjenter selv, usikkert om de er eneggede eller toeggede, men veldig like. Tenker at det må ta den tiden det tar for lærere og medelever å lære seg forskjellen på dem. Både lærere og elever har x antall ansikter de skal bli kjent med, å lære å se forskjell på veldig like tvillinger kan  ta tid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var eneggede tvillinger på min ungdomsskole, ikke i min klasse. Jeg klarte aldri å lære meg å se forskjell. Fortsatt ikke den dag i dag. De hadde lik klesstil, lik sveis, like ansikter. De bittesmå nyansene folk nær dem lærte seg, ble ikke fanget opp av folk litt unna. De ble også kalt PerOla begge to, så da bommet man ikke…

Anonymkode: af4aa...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selv eller få andre til å brodere en liten forbokstav på gensere og ytterklær (evt klistremerke som holder godt for å unngå hull i ytterklær? Lys tråd på mørke klær og mørk tråd på lyse klær. Da kan de bruke samme farger, samme klær velge ulike print osv etter ønske. Ulike hårklipper fungerer også, men kun om begge liker frisyrene. 

Anonymkode: 6d7f4...830

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør heller deg selv om hvorfor du er så lite oppfinnsom.

Anonymkode: 9b4b1...c84

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...