Gå til innhold

Derfor går mange syke på jobb, inkludert meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så en tråd her inne for litt siden hvor en var sint på kollegaer som gikk syke på jobb. Ofte går folk syke på jobb fordi de er redde for konsekvenser, eller en sur sjef. 

Jeg startet å jobbe et nytt sted innen helse for et par måneder siden. Jeg har måtte melde meg inn syk to ganger allerede. Jeg er KUN vikar, altså ikke noe fast enda. Den første gangen var jeg hjemme med omgangssyke, den andre gangen influensa. Sjefen virket ikke helt fornøyd når jeg meldte meg syk andre gangen. Det er mye å egentlig melde seg syk to ganger på to måneder. Det er mye som går rundt nå, og jeg har fått en sterk influensa igjen. Jeg tør ikke ringe meg inn syk så jeg drar nå på jobb syk. Konsekvensen kan nemlig bli at jeg ikke får flere vakter, en dårlig referanse og ikke får betalt regningene mine. Tro meg, jeg har ikke lyst til å dra på jobb syk, jeg vil ligge under dyna og bli frisk. Men jeg kan ikke. Sånn er det mange som føler det.

På stedet jeg jobbet før ble folk som ringte seg inn syk ofte baksnakket også, og kollegaer ble sure fordi det var vankelig norn ganger å finne en ny som kunne jobbe vakta. Da får man også dårlig samvittighet når man vet at kollegene må gjøre ekstra mye arbeid. Håper folk kan skjønne at mange ganger når folk går på jobb syke, er det fordi de føler at de må. 

Anonymkode: 1f5e3...3c2

• Liker 8
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvis noen lurer på hvordan det går ann å bli syk så ofte, så er det fordi jeg har et barnehagebarn som drar med seg mye hjem. 

Ts 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke influensa to ganger i løpet av to måneder. Forekomsten av influensa er for tiden også lav, så det er lite sannsynlig at det er det du har hatt. 

Anonymkode: 3bb73...4aa

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tør ikke ringe meg inn syk så jeg drar nå på jobb syk. Konsekvensen kan nemlig bli at jeg ikke får flere vakter, en dårlig referanse og ikke får betalt regningene mine. Tro meg, jeg har ikke lyst til å dra på jobb syk, jeg vil ligge under dyna og bli frisk. Men jeg kan ikke. Sånn er det mange som føler det.

Du må jo ha en åpen dialog med sjefen, og ikke bare anta eller være redd for. Si det som det er, at du har et barnehagebarn som gjør at du har vært syk to ganger når du har blitt oppringt. De fleste oppegående mennesker forstår det.

Jeg synes det er egoistisk å dra på jobb når man er syk med influensa eller omgangssyke.

Anonymkode: 5fea0...d50

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får ikke influensa to ganger i løpet av to måneder. Forekomsten av influensa er for tiden også lav, så det er lite sannsynlig at det er det du har hatt. 

Anonymkode: 3bb73...4aa

Mulig at denne gangen for eksempel er corona uten at jeg vet det. Mange jeg kjenner har hatt influensa, så noe går rundt nå uansett. Men begge disse gangene har jeg langt over 39 i feber, vondt i halsen, verk i hele kroppen, og vondt i hodet. Sist hadde jeg mye hoste, det har jeg ikke nå. Men jeg føler meg veldig syk. Og jeg er en person som før i tiden sjelden ble syk. Jeg har blitt syk nå hver gang etter barnet mitt har vært syk. Heldigvis har jeg sluppet å ta sykt barn dager i tillegg, da jeg de dagene har vært så heldig og ikke hatt oppsatte vakter. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste går på jobb da de fint klarer en enkel forkjølelse... 

Anonymkode: 2dc2d...59a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må jo ha en åpen dialog med sjefen, og ikke bare anta eller være redd for. Si det som det er, at du har et barnehagebarn som gjør at du har vært syk to ganger når du har blitt oppringt. De fleste oppegående mennesker forstår det.

Jeg synes det er egoistisk å dra på jobb når man er syk med influensa eller omgangssyke.

Anonymkode: 5fea0...d50

Det funker ikke sånn, nesten alle som jobber i helse vet godt hva jeg snakker om i denne tråden her, dette handler ikke om dialog. Og når jeg bare er vikar så tør de ikke sette meg opp på flere vakter til slutt fordi de stadig vekk på finne en vikar igjen for meg. Hadde jeg hatt fast så hadde ting stilt seg litt anderledes, men likevel er fravær innen helse lite populært.

Jeg har ikke blitt oppringt når jeg har vært syk, jeg har hatt flere oppsatte vakter allerede som jeg har måtte ringt inn selv og meldt meg syk fra. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste går på jobb da de fint klarer en enkel forkjølelse... 

De fleste klarer også å lese HI ordentlig før de svarer i hytt og gevær.

Anonymkode: b5e6d...7c5

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fast ansatt i helse. Å ringe seg inn syk er det totalt slutt på for oss alle. Bare å bite i seg.

Anonymkode: 3ce84...a8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hatt influensa. Hvis du går rundt og hevder det når du har vært forkjøla, er det ikke rart om omgivelsene reagerer. 

Anonymkode: a686c...860

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har ikke hatt influensa. Hvis du går rundt og hevder det når du har vært forkjøla, er det ikke rart om omgivelsene reagerer. 

39 i feber er da ikke forkjølelse.

Anonymkode: 0ba04...eec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fleste klarer også å lese HI ordentlig før de svarer i hytt og gevær.

Anonymkode: b5e6d...7c5

Leste både HI, og neste innlegg.

Om to runder influensa, og hvis ikke var det Korona. 

Det er bare tull. Alle har litt høstforkjølelser om dagen. Så om man går rundt og sier slikt hører bare alle "ulv, ulv" til slutt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, det kan det da fint være.

Det er knapt influensa i Norge enda, det er vilt usannsynlig å ha det to ganger en høst og man er definitivt ikke i stand til å skrive på nett om man har en "sterk influensa."

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste både HI, og neste innlegg.

Om to runder influensa, og hvis ikke var det Korona. 

Det er bare tull. Alle har litt høstforkjølelser om dagen. Så om man går rundt og sier slikt hører bare alle "ulv, ulv" til slutt. 

Fint hvis du skriver ditt tlfnr her så kan vi ringe deg neste gang vi er syke. Og få en diagnose helt gratis!

Luksus!

Anonymkode: bd4cd...869

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er ikke 39 i feber forkjølelse?  Jeg hadde over 39 i feber sist jeg var forkjølet med korona. Forkjølelse er en samlebetegnelse for virussykdommer i luftveier.

Anonymkode: 68a02...d09

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er ikke 39 i feber forkjølelse?  Jeg hadde over 39 i feber sist jeg var forkjølet med korona. Forkjølelse er en samlebetegnelse for virussykdommer i luftveier.

Anonymkode: 68a02...d09

Fordi forkjølelse ikke gir feber ☺️

Anonymkode: b4908...44f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og det er mye misnøye om noen kollegaer er syke der og, og ja det er noen gjengangere.

har vært på jobb jeg også, overtid for seinvaktene ikke kom på jobb, egentlig syltet forkjølet, vondt i kroppen, man bare prøver å holde ut for «laget» og ikke minst barna.

er jeg syk hjemme og barna og blir syke(oppkast, du har ikke et valg, du må hjelpe de) du bare må, en må bare være litt sterkere

Anonymkode: df87e...9f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det kan det da godt være. 

Det kan det så visst. 

Anonymkode: 3aae0...617

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor i alle dager tar du slikt visvas fra? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...