Gå til innhold

PMDD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at jeg kan ha PMDD, Premenstruell dysforisk lidelse, og ser at jeg kan huke av på flere av symptomene.

Er det noen her som har fått behandling for dette? 

Jeg har flere år nå forsøkt å regulere PMS-ukene med meditasjon, kosthold osv, men disse to PMD-ukene krasjer jeg samme hva, og jeg lurer på om jeg ikke bør vurdere utredning av PMDD, og behandling hvis det lander på at det kan være PMDD. 

Er det noen som har gått igjennom utredning for PMDD og fått behandling, eller har gjort tiltak som har fungert? 

Vi forsøker å få barn så hormonprevensjon er dessverre utelukket. 

Anonymkode: 46d78...ec8

Skrevet

Jeg har PMDD. Blir på grensen til suicidal 12 dager i mnd. Jeg har vært på utredning for bipolar, personlighetsforstyrrelse osv fordi jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg- viste seg å skyldes hormoner.. eneste som har fungert for meg er p-pillen yasminelle (dette er også eneste pille med dokumentert effekt mot PMDD). Til gjengjeld tør jeg ikke gå av de og ender da vel aldri opp gravid heller..

Anonymkode: 203e9...0c7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har dessverre ingen andre alternativer å komme med. Har prøvd mange ulike typer antidepressiver uten effekt også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har PMDD. Blir på grensen til suicidal 12 dager i mnd. Jeg har vært på utredning for bipolar, personlighetsforstyrrelse osv fordi jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg- viste seg å skyldes hormoner.. eneste som har fungert for meg er p-pillen yasminelle (dette er også eneste pille med dokumentert effekt mot PMDD). Til gjengjeld tør jeg ikke gå av de og ender da vel aldri opp gravid heller..

Takk! Jeg føler meg også helt gal, og har tenkt at det er noe alvorlig galt med meg, men følte at en del falt på plass jo mer jeg leste om PMS og syklusen, men jeg syns det PMSen bare blir verre jo eldre jeg blir, og lurer derfor på om jeg i PMDD kategorien. 

Det blir vanskelig for meg med p-piller akkurat nå, men det er uansett veldig bra å vite at det finnes noe som kan gjøre dette bedre på et senere tidspunkt 🙏 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen andre alternativer å komme med. Har prøvd mange ulike typer antidepressiver uten effekt også.

jeg kan ikke så mye om antidepressiver, men har tenkt på om det ville vært en løsning, men det virker dumt å gå på det når man ikke egentlig trenger det hele måneden, og at man heller ikke regulerer den hormonelle ubalansen. Sånn sett virker p-piller en mye bedre og riktig løsning.  

Skrevet

Jeg har vært på utredning for det og har hatt det noen år nå, er på grensen til suicidal alt fra en til to uker hver måned før menstruasjon. Jeg går på antidepressiva pga det, begynner da og ta på de rett etter eggløsning og stopper på første menstruasjonsdag. 
God effekt av det,tankene er der litt enda men i mye mindre og svakere omfang,så nå fungerer jeg i de periodene. 

• Liker 2
Skrevet
Scoops skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært på utredning for det og har hatt det noen år nå, er på grensen til suicidal alt fra en til to uker hver måned før menstruasjon. Jeg går på antidepressiva pga det, begynner da og ta på de rett etter eggløsning og stopper på første menstruasjonsdag. 
God effekt av det,tankene er der litt enda men i mye mindre og svakere omfang,så nå fungerer jeg i de periodene. 

Ah, så du kan faktisk gå på det halve måneden? Jeg trodde man måtte gå hele måneden, men da virker det jo mye bedre enn hva jeg hadde trodd! 

Er det en spesiell type som er best egna for PMDD, eller er det bare den som passer deg best? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, så du kan faktisk gå på det halve måneden? Jeg trodde man måtte gå hele måneden, men da virker det jo mye bedre enn hva jeg hadde trodd! 

Er det en spesiell type som er best egna for PMDD, eller er det bare den som passer deg best? 

Jeg tar Brintellix da både lege og gynekolog anbefalte de til dette formålet. De virker fort på slike ting og jeg oppdaget ingen bivirkninger heller når jeg bare tar de halve måneden

• Nyttig 2
Skrevet
Scoops skrev (1 minutt siden):

Jeg tar Brintellix da både lege og gynekolog anbefalte de til dette formålet. De virker fort på slike ting og jeg oppdaget ingen bivirkninger heller når jeg bare tar de halve måneden

Takk! Det er kanskje noe jeg kan kombinere med å prøve bli gravid også. Vi har forsøkt tre år nå, så tar jo litt tid for å si det sånn 😕 Og da kan ventetiden til jeg kan begynne med prevensjon bli veldig lang... Tusen takk :)

• Liker 1
Skrevet
Scoops skrev (54 minutter siden):

Kan du fortelle litt om utredningen? Jeg er som deg, på grensen til suicidal i to uker før mensen, men fikk beskjed om at det ikke kunne være Pmdd, for det varer kun én uke… 

Anonymkode: e4bc2...cce

• Hjerte 1
Skrevet

Hva slags kosthold har du forsøkt? Jeg har ikke PMDD, men jeg merker at både tungsinn og pms problemer blir mye verre når jeg spiser korn. Uansett hva slags korn, ikke relatert til gluten. Noe jeg også har merket, er hvordan d vitamin, kalsium, og magnesium påvirker hormonbalansen. Jeg regner med at legen din har sjekket d vitamin, men vær obs på at det kan ha betydning om du ligger i øvre eller nedre del av normalen. 

Anonymkode: cf0d8...650

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du fortelle litt om utredningen? Jeg er som deg, på grensen til suicidal i to uker før mensen, men fikk beskjed om at det ikke kunne være Pmdd, for det varer kun én uke… 

Anonymkode: e4bc2...cce

Har vært en del til lege og psykolog pga mørke tanker og når man så ett mønster over flere år så henviste de meg videre til gynekolog og alle tre var samstemte med at det måtte være det. PMDD kan vare fra eggløsning til mens,altså ca to uker. Her er det litt forskjellig på hvor lenge det er totalt mørkt for meg, men er alt fra en til to uker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...