AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg leier ut leiligheten min, men er nødt til å ha den selv. Kan jeg gi de muntlig beskjed nå, og i tillegg levere skriftlig oppsigelse? Og da har de leiligheten ut februar 2025? Det står: Leieavtalen er tidsbestemt, og opphører uten oppsigelse ved utløpet av avtalt leietid. Partene kan i leieperioden si opp avtalen. Det er 3 mnd oppsigelse fra den 1. neste mnd. Minstetiden for tidsbestemt leieavtale. Minstetiden for tidsbestemte leieavtaler er i utgangspunktet 3 år (1 år ved leie av lofts- eller sokkelleilighet i enebolig eller bolig i tomannsbolig, hvor utleier bor i samme hus). Kortere tid kan likevel avtales hvis leieobjektet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører husstanden til, eller utleier har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Spesifiser saklig grunn til kortere minstetid under. (Vi har ikke skrevet noe her.) Anonymkode: 6b06d...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Det må da gå bra☺️Så lenge du ikke glemmer det skriftlig. Anonymkode: bb5ca...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Men det som står der nede om at minstetiden i utgangspunktet er 3 år, og 1 år i parentes. De har bodd der under 1 år. Kan jeg da si de opp? Anonymkode: 6b06d...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Det står at dere kan avtale kortere tid enn ett år. Har du begrunnet noe i kontrakten? Hvor lenge har leieboer bodd der? Jeg har hatt lignende kontrakter tidligere, og jeg sa opp begge gangene uten problemer. Men hva er grunnen til oppsigelsen? Anonymkode: bb5ca...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står at dere kan avtale kortere tid enn ett år. Har du begrunnet noe i kontrakten? Hvor lenge har leieboer bodd der? Jeg har hatt lignende kontrakter tidligere, og jeg sa opp begge gangene uten problemer. Men hva er grunnen til oppsigelsen? Anonymkode: bb5ca...424 Nei, vi har ikke begrunnet noe i kontrakten. Jeg bor med oen andre nå, og det funker bare ikke. Anonymkode: 6b06d...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Minstetid er ikke det samme som bindingstid. Du har jo selv sitert setningen som tydelig sier at leieavtalen kan sies opp i leieperioden. Minstetiden handler om at du ikke kan sette opp at leieperioden skal utløpe etter f.eks 8 måneder uten oppsigelse, og uten at det er spesifisert en god grunn til hvorfor leieforholdet er tidsbestemt til en kort periode. Anonymkode: 85ef3...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Minstetid er ikke det samme som bindingstid. Du har jo selv sitert setningen som tydelig sier at leieavtalen kan sies opp i leieperioden. Minstetiden handler om at du ikke kan sette opp at leieperioden skal utløpe etter f.eks 8 måneder uten oppsigelse, og uten at det er spesifisert en god grunn til hvorfor leieforholdet er tidsbestemt til en kort periode. Anonymkode: 85ef3...1d3 Men hvordan skal jeg spesifisere en god grunn, når det er at jeg ikke kan bo med den jeg flyttet inn med, likevel? Skal jeg skrive det rett frem sånn? For det må skrives i oppsigelsen? Er det nok å skrive at jeg er nødt til å bo i leiligheten min selv? Anonymkode: 6b06d...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kortere tid kan likevel avtales hvis leieobjektet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører husstanden til, eller utleier har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Spesifiser saklig grunn til kortere minstetid under. (Vi har ikke skrevet noe her.) Anonymkode: 6b06d...dc3 Her står det helt klar og tydelig at du kan si opp leieforholdet enten hvis du skal bruke leiligheten selv eller har en annen saklig grunn. Du skal bruke leiligheten selv, da trenger du ikke annen grunn. Anonymkode: c99b9...ac0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden Jeg ville forresten sagt opp med en gang, slik at leietaker får nesten 4 mnd. Det kan være vanskelig å finne noe nytt. Anonymkode: bb5ca...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Fra den 1 i neste mnd blir 1desember, og så 3 mnd fra der, så da får du den først 1 mars..just saying Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden Du behøver bare å skrive at kontrakten sies opp fordi du skal bruke leiligheten selv, du trenger ikke å utdype at du ikke kan bo med nåværende partner lenger. Du må si opp fra 1.desember, det er for sent for november allerede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Tipaa skrev (32 minutter siden): Fra den 1 i neste mnd blir 1desember, og så 3 mnd fra der, så da får du den først 1 mars..just saying Og det er ts klar over 🙂 Fra første innlegg i tråden: AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og da har de leiligheten ut februar 2025? Anonymkode: 6b06d...dc3 Anonymkode: c99b9...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden Åja, leste fra 1feb 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hvordan skal jeg spesifisere en god grunn, når det er at jeg ikke kan bo med den jeg flyttet inn med, likevel? Skal jeg skrive det rett frem sånn? For det må skrives i oppsigelsen? Er det nok å skrive at jeg er nødt til å bo i leiligheten min selv? Anonymkode: 6b06d...dc3 Du misforstår helt, og blander nå kontraktsbedtent minstetid og oppsigelse. Hvis du skal leie ut kortere enn minstetid må du angi og spesifisere en god nok grunn i kontrakten, som grunnlag for kortere minstetid. Du har likevel, igjen som du selv skrev, mulighet for å si opp i leieperioden. Da skal det være saklig grunn som oppgis i oppsigelsen, og at du skal benytte leiligheten selv er saklig grunn for å si opp leietaker. Anonymkode: 85ef3...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå