AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #1 Del Skrevet 4. november 2024 Har en 10-åring og en 8-åtteåring. Begge elsker iPad-spilling og blir lett «fastlåst» til den og lite motivert til annet (sosialt/fritidsaktiviteter) når iPad er et alternativ. Blir også mye konflikter rundt iPad hjemme, typisk når de må legges vekk for middag/lekser og før leggetid. Jeg er drittlei konflikter rundt iPad. Særlig ene barnet får lett «byger» som kan vare lenge når iPad må slås av. Er det for strengt å si at de ikke får spille på iPad mandag til torsdag? (For å unngå forstyrrelser av lekser/fritidsaktiviteter osv.). Eller vil jeg da hindre de sosialt, slik samfunnet har blitt nå (der barna gjerne møtes på nett)? De får selvsagt mulighet til å invitere med seg venner hjem/leke ute og vil få spille fredager og i helger. Innspill? Hvilke regler har dere for bruk av iPad i ukedager? Anonymkode: eb8e3...729 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #2 Del Skrevet 4. november 2024 Dette klarer du sikkert bestemme selv. Anonymkode: 2a7d9...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cera Skrevet 4. november 2024 #3 Del Skrevet 4. november 2024 Her får de ikke spille på ipad i ukedagene og det fungerer fint. Ca samme alder. Det er lettere for de å forholde seg til den regelen, enn noe spilling. Da blir det mye mas og frustrasjon rundt det. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #4 Del Skrevet 4. november 2024 Mine regler har vært at først skal de nødvendige tingene gjøres. Altså lekser, utpakking av sekker osv gjøres. Og for barnas del må det være klare retningslinjer for når skjerm er greit. Bråe overganger er som oftest ikke bra, det er da konfliktene ofte oppstår. Men at man skal gå til at det skal være null skjerm, er jo ekstremt. Jeg innførte skjermtid, og da ble ipaden skrudd av omtrent 30 min før leggetid. Alt kontrollert via min telefon. Da kom det også varsel på ipad 5 min skjermen skrudde seg av. Også må ungene lære seg klokka slik at de også ser at det nærmer seg slutten av skjermtiden slik at de ikke starter et 20 min spill når det er 10 min igjen av skjermtiden. Det blir noen 'byger', men det må man stå slik at det læres. Anonymkode: 053e2...086 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cera Skrevet 4. november 2024 #5 Del Skrevet 4. november 2024 Cera skrev (43 minutter siden): Her får de ikke spille på ipad i ukedagene og det fungerer fint. Ca samme alder. Det er lettere for de å forholde seg til den regelen, enn noe spilling. Da blir det mye mas og frustrasjon rundt det. Nå skal det sies at det er ikke null skjermtid. De ser på tv, og spiller innimellom konsoll/pcspill. Men de blir rett og slett ikke like hekta på det, og klarer fint å regulere det selv. Så det er mer sporadisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #6 Del Skrevet 4. november 2024 Her har jeg regel om at lekser og middag kommer før skjermtid. Etter dette er det deres fritid og hvis vi ikke har andre planer eller besøk, så får de skjerm om de vil det (og det vil de jo som regel 😅). Fritidsaktiviteter er ikke noe diskusjon i forhold til skjerm, det vet de. Byger får man stå i tenker jeg. Anonymkode: 1ce3a...a65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #7 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har jeg regel om at lekser og middag kommer før skjermtid. Etter dette er det deres fritid og hvis vi ikke har andre planer eller besøk, så får de skjerm om de vil det (og det vil de jo som regel 😅). Fritidsaktiviteter er ikke noe diskusjon i forhold til skjerm, det vet de. Byger får man stå i tenker jeg. Anonymkode: 1ce3a...a65 Må legge til at min eldste på 10 er jo hjemme før meg i hverdagen, han gjør lekser når han kommer hjem og får da spille eller se tv til jeg kommer hjem fra jobb og henting på sfo av lillesøster. Anonymkode: 1ce3a...a65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #8 Del Skrevet 4. november 2024 Elsker at foreldre begynner å våkne til hvor skadelig den konstante spillingen er. Flott hvis du gjennomfører dette! 😃 Tenker at barn i dag får mer enn nok skjermtid i hverdagen, og om noen år blir det mye vanskeligere å stoppe, så gjør det du kan mens du enda kan! 👏👏👏 Anonymkode: 45937...2bc 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 4. november 2024 #9 Del Skrevet 4. november 2024 Tja, litt strengt kanskje. Men jeg hadde nok også fjernet skjerm helt om det gikk ut over andre aktiviteter. Også litt relevant hva slags spill det er, spiller de med vennene sine? Om du nekter, drar de da bare til andre for å få spilletid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Addie Skrevet 4. november 2024 #10 Del Skrevet 4. november 2024 Min erfaring er denne: Veldig mye sosialt skjer vi samtaler når de spiller. Her avtaler de å møtes i ballbingen, sykle, hoppe på trampolina osv mens de snakker sammen i spillet. Typ: ’mamma sier jeg må ta pause nå, skal vi møtes i ballbingen?’ De som ikke er med på spillingen blir ikke husket på, fordi dette er barn på 9-10 år. Du risikerer at han ikke blir inkludert i det, med mindre det er avtalt på skolen Erfaring 2: En som har så strenge regler for spilletid, er ikke så morsom å ha med hjem. Han vil alltid spille hos alle andre, og sjelden bytte på å spille. Når de andre går ut på feks trampolina, sitter han inne alene, for å spille. Han er kjedelig å ha med hjem. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #11 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Her har jeg regel om at lekser og middag kommer før skjermtid. Etter dette er det deres fritid og hvis vi ikke har andre planer eller besøk, så får de skjerm om de vil det (og det vil de jo som regel 😅). Fritidsaktiviteter er ikke noe diskusjon i forhold til skjerm, det vet de. Byger får man stå i tenker jeg. Anonymkode: 1ce3a...a65 Hva betyr byger? Anonymkode: ee733...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #12 Del Skrevet 4. november 2024 Vi har begynt med null spilling mandag - torsdag. Flere i omgangskretsen har gjort det samme. Snakk med folk rundt deg, se om dere kan samkjøre reglene. Anonymkode: 69c71...458 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #13 Del Skrevet 4. november 2024 Vi har snakket mye om avhengighet, og hvordan både spill og andre app’er er laget for å få en til å bli hekta. Hos oss er det sånn, at om de blir sure når spilling må avsluttes, eller om de begynner å spille før andre ting er gjort, eller om de velger spilling foran venner/ut å leke - da blir det ‘detox’. Altså null spilling/skjerm en periode. Og de skjønner selv at de holdt på å bli avhengige. Krangler de på det så blir ‘detox’en’ bare lengre. Anonymkode: 84675...9b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #14 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg syns det er litt strengt. Her er det ikke skjermtid, men de gjør lekser når de kommer fra skolen. Går på fritidsaktivitet tre ganger i uken, er ute stort sett hver dag for å spille fotball med kompisene sine - så om han da vil spille to timer på en tirsdag, så se jeg ikke på det som noe farlig. Jeg føler at den spillingen går litt i bølgedaler - og at det blir litt mer spilling når som vinteren kommer. Er det slik at kompisene spiller? Spiller de sammen? Blir det slik at om dine ikke får spille at de må henge ute alene, eller det slik at kompisene dere er ute og leker men dine vil bare være inne og spille? Du skriver de skal få spille i helgene - om det da er fritt frem i helgen, så hadde jeg heller regulert i ukedagene og helgen, fremfor at hver helg skal spilles bort. Du kan sette på skjermtid på iPad. 60 min f.eks i spillapper. og når de har brukt den tiden, så går det ikke Ann å spille mer. Anonymkode: 37ce8...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. november 2024 #15 Del Skrevet 4. november 2024 Addie skrev (36 minutter siden): Min erfaring er denne: Veldig mye sosialt skjer vi samtaler når de spiller. Her avtaler de å møtes i ballbingen, sykle, hoppe på trampolina osv mens de snakker sammen i spillet. Typ: ’mamma sier jeg må ta pause nå, skal vi møtes i ballbingen?’ De som ikke er med på spillingen blir ikke husket på, fordi dette er barn på 9-10 år. Du risikerer at han ikke blir inkludert i det, med mindre det er avtalt på skolen Erfaring 2: En som har så strenge regler for spilletid, er ikke så morsom å ha med hjem. Han vil alltid spille hos alle andre, og sjelden bytte på å spille. Når de andre går ut på feks trampolina, sitter han inne alene, for å spille. Han er kjedelig å ha med hjem. Enig i det første. Mye av det sosiale som skjer fysisk blir avtalt under spilling. I tillegg er tross alt spillingen i seg selv også sosial. De sitter ikke mutters alene på rommet og spiller, de snakker og er sammen med vennene virtuelt (noen sitter sikkert alene også altså, men det er jo sånt man må følge med på). Til det andre er jeg delvis enig. Jeg er ikke enig i at de er kjedelige å ha med hjem, men jeg er enig i at opplevelsen er annerledes. Jeg erfarer at de som har strengest spilleregler hjemme er de som går bananas når de er hos venner som ikke har det så strengt. Det kan gå over styr, de vil ikke dele, de er mer ivrig og høylytte og vil i mindre grad forlate spillet for å gjøre andre ting. Her veksler de mellom spilling og andre aktiviteter, som å hoppe på trampolinen, gå ut og skyte med Nerf, ta en sykkeltur eller slikt og de som ikke er vant til å få spille noe særlig er mindre villige til å være med på dette og må gjerne tvinges vekk fra spillet (samme når de skal hjem/blir hentet). I rettferdighetens navn må jeg si at jeg også har opplevd motsatt, at de som ikke gjør noe annet hjemme enn å spille er mindre i stand til å finne på egne ting og synes alt som ikke er spilling er kjedelig. For meg er det tydelig at begge ytterpunktene er uheldige og at det er bedre å finne en god balanse. Jeg tenker at å begrense spilling er veldig bra, og særlig når det så tydelig går utover andre ting, men at det virker unødvendig strengt å si nei til all spilling i ukedagene. Jeg tenker at jeg ville hatt en god samtale med dem om spillingen og hvordan du ser at det påvirker alt annet som skjer. Prøv å lage en avtale og la dem forstå at du er mer tilbøyelig til å la dem spille hvis det ikke skaper konflikter, hvis de ikke blir sure når det ikke er spilletid og hvis de er flinke til å høre etter og legge vekk spillingen når det er nødvendig. Samtidig kan du også sørge for å dempe konfliktnivået ved å f.eks. gi dem beskjed litt i forveien. Selv voksne synes det er fryktelig irriterende å bli avbrutt når man er i midt inni noe. Gi dem en heads up når noe nærmer seg. "Nå er det 15 minutter til middag/leggetid." så gir du dem sjansen til å avslutte det de holder på med og si ha det til venner og sånt. Jeg tenker dere må prøve dere fram litt og finne noe som fungerer for dere. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #16 Del Skrevet 4. november 2024 For strengt. Kjør lekser og vanlige ting først, så skjerm. Kontroller ipaden via app på mobilen. Krangler de, skru den av i en periode. Anonymkode: aafe7...2a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #17 Del Skrevet 4. november 2024 Har litt samme problem her også. Har en 6 åring som ikke spiller med andre da, men der har vi måtte kuttet ut ipad i ukedagene pga det du beskriver. Nå siste uken har vi hatt en testordning der vi avtaler feks 45 min spilling, og så setter jeg på alarm og når den ringer må han avslutte. Det funker fint så langt på min 6 åring. 9 åringen i huset er det litt vanskeligere med pga det sosiale som er beskrevet over her. Mange av guttene på trinnet spiller samme spill, og det er veldig sosialt, og de avtaler også å møtes eller besøke hverandre mens de spiller. I det siste har sønnen min heller sittet på telefonen på youtube osv, og det ønsker jeg å begrense. Fordi det isolerer jo han, en 9åring som ligger i senga si og ser på youtube en lørdag formiddag vil jeg helst unngå. Så jeg kan begrense bruk av telefon, men xbox hvor det spilles med andre synes jeg er greit. Anonymkode: ddb2c...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #18 Del Skrevet 4. november 2024 Hvis de spiller sammen med venner hindrer du de jo sosialt ja. Synes dette er altfor strengt. Liker foreldre som ser hvor sosialt spill er og inviterer venner for og spille sammen heller. Synes skjermhysteriet er så dumt. Anonymkode: 75676...160 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #19 Del Skrevet 4. november 2024 Arkana skrev (31 minutter siden): Enig i det første. Mye av det sosiale som skjer fysisk blir avtalt under spilling. I tillegg er tross alt spillingen i seg selv også sosial. De sitter ikke mutters alene på rommet og spiller, de snakker og er sammen med vennene virtuelt (noen sitter sikkert alene også altså, men det er jo sånt man må følge med på). Til det andre er jeg delvis enig. Jeg er ikke enig i at de er kjedelige å ha med hjem, men jeg er enig i at opplevelsen er annerledes. Jeg erfarer at de som har strengest spilleregler hjemme er de som går bananas når de er hos venner som ikke har det så strengt. Det kan gå over styr, de vil ikke dele, de er mer ivrig og høylytte og vil i mindre grad forlate spillet for å gjøre andre ting. Her veksler de mellom spilling og andre aktiviteter, som å hoppe på trampolinen, gå ut og skyte med Nerf, ta en sykkeltur eller slikt og de som ikke er vant til å få spille noe særlig er mindre villige til å være med på dette og må gjerne tvinges vekk fra spillet (samme når de skal hjem/blir hentet). I rettferdighetens navn må jeg si at jeg også har opplevd motsatt, at de som ikke gjør noe annet hjemme enn å spille er mindre i stand til å finne på egne ting og synes alt som ikke er spilling er kjedelig. For meg er det tydelig at begge ytterpunktene er uheldige og at det er bedre å finne en god balanse. Jeg tenker at å begrense spilling er veldig bra, og særlig når det så tydelig går utover andre ting, men at det virker unødvendig strengt å si nei til all spilling i ukedagene. Jeg tenker at jeg ville hatt en god samtale med dem om spillingen og hvordan du ser at det påvirker alt annet som skjer. Prøv å lage en avtale og la dem forstå at du er mer tilbøyelig til å la dem spille hvis det ikke skaper konflikter, hvis de ikke blir sure når det ikke er spilletid og hvis de er flinke til å høre etter og legge vekk spillingen når det er nødvendig. Samtidig kan du også sørge for å dempe konfliktnivået ved å f.eks. gi dem beskjed litt i forveien. Selv voksne synes det er fryktelig irriterende å bli avbrutt når man er i midt inni noe. Gi dem en heads up når noe nærmer seg. "Nå er det 15 minutter til middag/leggetid." så gir du dem sjansen til å avslutte det de holder på med og si ha det til venner og sånt. Jeg tenker dere må prøve dere fram litt og finne noe som fungerer for dere. Det er forskjell på barna. Så lenge vårt barn (8 år) vet at spilling er en mulighet, så er det konstant mas om det. Sier vi at spilling ikke skjer før et gitt klokkeslett, så går han bare å kikker på klokka og venter. Klarer ikke å kose seg med noe annet. Ikke ute heller. Det er også vanskelig å avslutte, selv om vi har en klar avtale. Vi firer på reglene om det er dårlig vær feks eller andre ting, da er spilling ok også på hverdager etter middag og lekser. Anonymkode: 69c71...458 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #20 Del Skrevet 4. november 2024 Først skal alt det "kjedelige" gjøres. Uten sure miner. Lekser, sko og klær på plass, gå med søpla eller andre oppgaver, rom i orden osv.. Så kan man spille, jeg tenker et par timer hver ettermiddag/kveld er innafor, hos oss er det i hvert fall det, men det får hver enkelt bestemme. Og den gangen det blir raseri etter de to timene har gått, mister man spilletid dagen etter, da blir det null spilling. Og det skjer uten en eneste advarsel, dette er snakket om på forhånd. Anonymkode: 69f51...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå