Gå til innhold

Lese for barn

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehesten
Skrevet

Fram til hvilken alder er det vanlig å lese høyt for barna før de skal legge seg?? Bør ikke barn på 9-10 år oppfordres til å lese selv, også på senga? Har lest for sønnen fra han var liten, men nå er han ni. Han liker dog ikke å lese for seg selv, men "krever" at mamma skal lese. Hvor lenge skal jeg holde på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å dele på det? Er jo koselig å bli lest for, kan være der det ligger... foreslå at dere leser annenhvert kapittel eller noe? Selv om han begynner å bli stor gutt kan det godt hende at lesestundene med mamma for han er noe koselig og trygt han ikke vil miste. Mange unger vokser opp så fort i dag, så vær glad til :)

Skrevet

Eller kanskje få han til å lese for deg? Slik at ikke kosestunden blir borte. Dette bør jo også trene leseferdigheter videre.

Gjest gjesten
Skrevet

Min mor leste for meg til jeg var ca 6 år. Da leste jeg fortere enn henne når jeg satt ved siden av ;) . Enkelte ganger er det vel mer for kosens skyld at ungen vil at du skal lese, men etter at h*n har begynt på skolen mener jeg at det må komme en gradvis nedtrapping av at du leser for barnet om kvelden til at denne leser på senga.

Gjest Lesehesten
Skrevet

Han bor hos meg 50% av tiden, så det er kanskje et stort behov for nærhet... Jeg har jo også det, men samboeren min syntes jeg burde trappe litt ned. Særlig fordi barnet ikke vil lese selv.

Gjest en annen lesehest
Skrevet

Hvis du og barnet ditt har glede av lesingen så ser jeg ingen grunn til at dere skal slutte. Og siden du kun er 50 % sammen med barnet så vil det også si at 50% av tiden leser du ikke for barnet og kan være sammen med din samboer. Den kommer fort nok den tiden hvor barnet ikke ønsker å bli lest for lenger, nyt dette mens du kan.

Skrevet

Kanskje det hadde funket å lese et stykke, og så si at hvis an vil lese mer så kan han godt få lese i et kvarter, og så komer du inn og sier god natt?

Da får dere begge deler..

Niesen min er ni år, og leser for lillesøsteren sin om kvelden, så hvis han har søsken virker det som om det er veldig koselig for de...

Gjest Marillia ii
Skrevet

Jeg har selv en tiåring som har lest selv i flere år, men hun elsker enda at jeg leser høyt. Jeg ser at det blir gradvis mindre av høytlesning, men vi holder på så lenge vi begge finner glede og kos i dette.

Jeg er forøvrig enig med Fjompe om at dere kan lese litt hver.

Skrevet

Jeg lærte å lese da jeg var 4, men foreldrene mine leste for meg og broren min lenge etter det, selv om vi også leste mye på egenhånd. Det var noe spesielt med samlingsstundene rundt en god bok. Både jeg og broren min har alltid vært lesehester, og jeg tror absolutt foreldrene til den store lesegleden. Hvis du synes høytlesing er et ork er det jo en annen ting, men for oss var det bare kos, også for de voksne, og jeg ser fram til å lese for barna mine så lenge de selv synes det er hyggelig.

Gjest Lesehesten
Skrevet

Takk for mange gode råd :rosasmil: Jeg tror jeg leser fordi jeg har konstant dårlig samvittighet fordi han endte opp som pakkepost mellom mor&far. Jeg vil liksom dulle med ham når jeg kan... Men litt trist hvis min dårlige samvittighet gjør at ungen ikke vil lese selv.

Skrevet

Jeg ble lest for lenge, jeg var i allefall over 10-11 år. Det var jo ikke fordi jeg ikke kunne lese selv (jeg var faktisk ganske god på å lese), men rett og slett fordi det var kos. Dette var en ting som pappa og jeg hadde for oss selv (mamma las sjelden for meg, jeg foretrakk pappas fortellerstemme), og det var trygt og godt å roe ned for kvelden sammen. Og så pratet vi kanskje litt fortrolig og rolig sammen også underveis.

Senere ble jeg svært glad i å lese selv, har lest utallige bøker (på barne- og ungdomsskolen var jeg på biblioteket hver uke og lånte en ny bunke bøker), jeg har lært sidemål og fremmedspråk relativt lett, og jeg synes jeg skriver nokså godt, også.

Jeg skal i allefall lese mye for mine barn!

Skrevet

Jeg har en datter på 9 som elsker å bli lest for, og jeg gjør det så gjerne. Men det hender vel så ofte at hun ønsker å kose seg med boka si selv, mens andre ganger har hun lyst til at jeg leser litt videre for henne.

Å bli lest høyt for tror jeg aldri man vokser i fra. Jeg koser meg i hvert fall med lydbøker jeg, og jeg er 30.

Skrevet

9-åringen min leser bøker alene nå, men kommer i tillegg og hører på når vi leser for 5-åringen. Eldstemann liker også å lese for broren sin, - det syns begge er helt topp :) .

Skrevet

Mamma las for oss til vi begynte på ungdomsskulen, trur eg faktisk! Og det er grunnen til at både eg og søs er blitt veldig glade i å lese sjølv også!

Høgtlesing er viktig!

Skrevet
Mamma las for oss til vi begynte på ungdomsskulen, trur eg faktisk! Og det er grunnen til at både eg og søs er blitt veldig glade i å lese sjølv også!

Høgtlesing er viktig!

Veldig enig med Veslo! Jeg begynte å lese for barnet mitt lenge før det kunne snakke og fortsatte til 12-13-års alderen. Vi koste oss med det begge to.

H*n er, i en alder av 15, veldig glad i å lese og nå leses det like gjerne på engelsk som på norsk.

Jeg er overbevist om at det er høytlesingen som har ført til den store lesegleden.

Skrevet

Jeg leser fortsatt høyt for min 12-åring, og vi har ingen planer om å slutte.... ;) Så lenge vi begge har glede av det, ser jeg ingen grunn til at det skal være galt. H*n leser sjøl også, de har mye fokus på det på skolen også. Men det er da ikke noe galt i å lese for større barn også?

Skrevet

Etter at jeg begynte å lese selv delte jeg og mamma på å lese. Først leste mamma en side i boken, så leste jeg en side. Jeg husker det var veldig koselig at mamma leste høyt for meg, men det var minst like koselig å kunne lese høyt for henne :kgblunk: Kanskje det kan være en ide for deg og sønnen din, Lesehesten? Lykke til!

Skrevet

Jeg syns du kan fortsette å lese for han jeg - det veldig koselig å bli lest for. Det er selvsagt viktig at han leser bøker selv også, men kanskje ikke som erstatning for "lesestunden" dere deler ved sengekanten.

Viktig å følge opp det at han ikke vil lese selv, kanskje det er en årsak som ligger bak.

Skrevet

God ide at dere kan bytte på å lese! Det er viktig at h*n leser selv mye også, ville ikke ha stått for all lesingen i den alderen. Men kosestund bør dere beholde!

Selv er jeg en lesehest og gikk lei av høytlesing med en gang jeg lærte å lese. Det gikk for sakte når mamma leste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...