Gå til innhold

Overskudd i AS: Bør jeg ta utbytte, eller spare i firmaet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite AS som sitter igjen med rundt 1 mill i overskudd i året etter skatt, etter maks fornuftig lønn mtp pensjonsopptjening etc.

Virksomheten vil ikke ha noen fremtidige utgifter eller investeringer i driftsmidler å snakke om fremover. Virksomheten har altså ingen som helst bruk for dette overskuddet.

Overskuddet er heller ikke penger jeg «behøver» til mitt daglige liv – de skal spares/investeres for pensjonstilværelse.

For tiden står overskuddskapital på høyrente bedriftskonto, men det "hoper seg opp" og til relativt lav avkastning.

Alternativene slik jeg ser det er:

1 At jeg tar utbytte, for så å plassere dette på på mine egne aksjesparekontoer.

2 At jeg sparer pengene i fond gjennom eksisterende AS (men da er det kanskje ikke mulig for AS-et å spare i en «økonomisk boble» tilsvarende et ASK, noe som vil utløse gevinst/tap de gangene en bytter fond?)

og evt alternativ 3: At jeg foretar en trekantfusjon og ender opp med et holdingselskap og et driftsselskap. Nå vet jeg ikke hva slags kostnader det er forbundet med oppstart og drift av dette siste alternativet...

Ved alt 1 så skattes jeg når utbytte tas ut for å plasseres videre.

Ved alt 2/3 så skattes jeg ikke før utbyttet tas ut til «forbruk». Slik jeg ser det så er oppsiden at en utsetter beskatningen, og at jeg da har høyere investerbar kapital som kan jobbe for meg. Er dette riktig antatt?

Hva ville du gjort? Og stemmer antakelsen min vedr. oppsiden ved å spare i AS-et? Takknemlig for gode råd.

Anonymkode: 238de...a55

Skrevet

Jeg ville ihvertfall ha ventet til neste stortingsvalg med å planlegge utbytte. Dagens regjering økte jo skattetrykket fra 31,5% til 37,5% da de overtok. Om multiplikatoren blir reversert tilbake fra dagens 1,72 til 1,44 sparer du omtrentlig 20% skattekostnader

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alternativ 1: Utbytte til privat aksjesparekonto (ASK)

• Fordeler:

• Du kan investere utbyttet på en aksjesparekonto (ASK), som gir utsatt beskatning på realisert gevinst og utbytte fra aksjer og fond. Du betaler først skatt når du tar ut gevinsten fra ASK.
    • ASK gir en skattefordel ved å utsette beskatning, og dette kan være en effektiv løsning hvis målet ditt er langsiktig sparing.
  • Ulemper:

• Ved å ta ut midlene som utbytte vil du måtte betale utbytteskatt med en sats på ca. 37,84% (for 2024). Dette reduserer den investerbare kapitalen med én gang.
    • Den umiddelbare utbytteskatten betyr at du har mindre kapital tilgjengelig til investering enn om du investerer gjennom AS-et.

Alternativ 2: Investere i fond gjennom AS-et

• Fordeler:

• Siden du ikke tar ut pengene, utløses ingen utbytteskatt. Dermed kan du beholde hele overskuddet i selskapet og investere med en større kapitalbase.
    • Overskuddet kan investeres i aksjer eller fond, og du får dermed utnyttet selskapets beskattede kapital mer effektivt over tid.
    • Hvis du holder investeringene i aksjer (med minst 10% eierandel), gjelder fritaksmetoden, som gir skattefritak på gevinst og utbytte fra norske aksjeselskaper og enkelte utenlandske selskaper.
  • Ulemper:

• Selskaper har ikke tilgang til aksjesparekonto (ASK), så du får ikke utsatt gevinstbeskatning ved fondsbytter, og realisering av gevinster i verdipapirfond utløser selskapsbeskatning.
    • Hvis du planlegger å foreta mange bytter mellom fond, kan dette gi en høyere samlet skatt sammenlignet med en ASK der fond kan byttes uten å utløse skatt før uttak.

Alternativ 3: Trekantsfusjon og holdingselskap

• Fordeler:

• Et holdingselskap kan motta utbytte fra driftsselskapet uten å betale skatt på utbyttet, grunnet fritaksmetoden.
    • Holdingselskapet kan investere dette kapitaloverskuddet, og du unngår løpende skatt på gevinster før de eventuelt tas ut til privat forbruk.
    • Gir deg fleksibilitet til å holde ulike investeringer adskilt, og du kan reinvestere avkastningen uten å utløse skatt før utbyttet tas ut til deg privat.
  • Ulemper:

• En trekantfusjon kan være kostbar å sette opp og administrere, og det kan være revisjons- og konsulenthonorarer.
    • Du må vurdere kostnadene ved oppstart og drift av holdingselskapet opp mot fordelen ved å utsette skatt.
    • Fritaksmetoden gjelder kun ved eierskap i aksjeselskaper, så eventuelle investeringer i verdipapirfond vil fremdeles beskattes løpende ved realisasjon.

Sammenligning av Alternativ 2 og 3: Beskatning ved gjenstående midler i AS

Du har rett i at både alternativ 2 og alternativ 3 gir en utsettelse av privat beskatning på utbytte. Ved å investere gjennom AS-et eller et holdingselskap kan du reinvestere hele overskuddet uten å betale skatt på privatnivå før pengene tas ut til forbruk. Dette gir deg en større investeringsbase som kan vokse mer effektivt.

Hva ville jeg gjort?

Gitt målet ditt om langsiktig sparing til pensjon og ønsket om høyest mulig investerbar kapital, kan Alternativ 3 med holdingselskap være gunstig, selv om det innebærer etableringskostnader. Dette gir maksimal fleksibilitet for investering og minimal skatt på reinvestert avkastning frem til midlene tas ut privat. Men hvis etableringskostnaden er uforholdsmessig høy i forhold til kapitalen, kan Alternativ 2 være et enklere og kostnadseffektivt valg.

Anbefaling:

• Holdingselskap kan være mest hensiktsmessig hvis du ser for deg betydelige investeringer og ønsker fleksibilitet til å holde verdiene i konsernstrukturen frem mot pensjonstilværelsen.
  • Vurder kostnadene med rådgiver for å sikre at kostnaden ikke spiser opp fordelene med skatteutsettelsen og fleksibiliteten holdingselskapet gir.

Begge disse alternativene kan være fornuftige avhengig av kostnadene, så en økonomisk rådgiver kan hjelpe deg med en detaljert analyse av kostnader mot fordeler ved etablering av holdingselskap.

Anonymkode: 4cc2b...697

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Jeg ville ihvertfall ha ventet til neste stortingsvalg med å planlegge utbytte. Dagens regjering økte jo skattetrykket fra 31,5% til 37,5% da de overtok. Om multiplikatoren blir reversert tilbake fra dagens 1,72 til 1,44 sparer du omtrentlig 20% skattekostnader

Kanskje...  men staten kommer til å trenge svært mye mer i skatteinntekter i årene fremover. Å gjøre det enda mindre attraktivt å jobbe enn det allerede er ved å øke inntektsskatten virker helt tullete, og økning av skatt på eiendom gjør det bare enda dyrere å bo. Beskatning på aksjegevinst er en veldig nærliggende mulighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje...  men staten kommer til å trenge svært mye mer i skatteinntekter i årene fremover. Å gjøre det enda mindre attraktivt å jobbe enn det allerede er ved å øke inntektsskatten virker helt tullete, og økning av skatt på eiendom gjør det bare enda dyrere å bo. Beskatning på aksjegevinst er en veldig nærliggende mulighet. 

Problemet er også at staten vil at vi skal spare til egen pensjon, for fremtidens pensjoner blir ikke nok å leve av. Og det blir enda vanskeligere hvis gevinsten skal skattlegges enda hardere. Jeg ser det også som sannsynlig at en H-regjering (som jeg tror vi får etter valget neste høst) vil redusere skatt på kapitalinntekter. 

Når det gjelder den fine oversikten over fordeler og ulemper over - jeg har ikke gått gjennom hele - men jeg vil bare kommentere én av ulempene: Det har jo i praksis ikke så mye å si at man ikke kan bruke ASK i et AS hvis man setter pengene i et globalt indeksfond. Da er det ingen grunn til å bytte fond, og dermed realiseres ingen skatt før man selger for å bruke pengene. 

Anonymkode: eaae3...710

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har et lite AS som sitter igjen med rundt 1 mill i overskudd i året etter skatt, etter maks fornuftig lønn mtp pensjonsopptjening etc.

Virksomheten vil ikke ha noen fremtidige utgifter eller investeringer i driftsmidler å snakke om fremover. Virksomheten har altså ingen som helst bruk for dette overskuddet.

Overskuddet er heller ikke penger jeg «behøver» til mitt daglige liv – de skal spares/investeres for pensjonstilværelse.

For tiden står overskuddskapital på høyrente bedriftskonto, men det "hoper seg opp" og til relativt lav avkastning.

Alternativene slik jeg ser det er:

1 At jeg tar utbytte, for så å plassere dette på på mine egne aksjesparekontoer.

2 At jeg sparer pengene i fond gjennom eksisterende AS (men da er det kanskje ikke mulig for AS-et å spare i en «økonomisk boble» tilsvarende et ASK, noe som vil utløse gevinst/tap de gangene en bytter fond?)

og evt alternativ 3: At jeg foretar en trekantfusjon og ender opp med et holdingselskap og et driftsselskap. Nå vet jeg ikke hva slags kostnader det er forbundet med oppstart og drift av dette siste alternativet...

Ved alt 1 så skattes jeg når utbytte tas ut for å plasseres videre.

Ved alt 2/3 så skattes jeg ikke før utbyttet tas ut til «forbruk». Slik jeg ser det så er oppsiden at en utsetter beskatningen, og at jeg da har høyere investerbar kapital som kan jobbe for meg. Er dette riktig antatt?

Hva ville du gjort? Og stemmer antakelsen min vedr. oppsiden ved å spare i AS-et? Takknemlig for gode råd.

Anonymkode: 238de...a55

Hvilken typen virksomhet er det snakk om? 

Kan muligens komme med noen råd :) Driver forøvrig egen virksomhet selv.

Anonymkode: 6ac6d...15d

Skrevet

Beholder pengene i AS og investerer i aksjer eller aksjefond. Da utsetter du beskatning og kan få avkastning på det beløpet du ellers ville skattet. AS er ikke skattepliktig for gevinster på aksjer under fritaksmetoden. Velger du norske aksjer eller fond er du trygg.

Anonymkode: dfa1b...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...