Gå til innhold

Tankekjør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen god erfaring med medisin som hjelper for tankekjør og fastlåste tanker?

Jeg har brukt seroquel før, men fikk angst og den hjalp ikke.

Erfaring med zyprexa eller abilify?

Anonymkode: 06a23...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier legen?

Anonymkode: f1d29...930

Skrevet

Venlafaxin hjalp meg. 

Anonymkode: a176a...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Venlafaxin hjalp meg. 

Anonymkode: a176a...9e9

Antidepressiva det? Løste den opp i tanker altså.

Syns den virker litt skummel😬

Skrevet

Zyprexa hadde lite virkning på meg annet at jeg ble innmari sulten! Atarax roet ned, men hjalp ikke på tankekjøret og dermed heller ikke på søvnen. Bruker zonat nå og det funker så bra at jeg sovner raskt og dermed unngår jeg tankekjøret da det er på sitt verste når jeg ikke går sove. Har brukt seroquel og stilnoct også. Førstnevnte funke, stilnoct er vanedannende og man vil trenge høyere doser etter hvert. Kan ikke brukes over en lengre periode. Generelt: antipsykotikum funker, men gir ofte stor (!) apetitt. Antihistaminer funker ikke for alle, men har god effekt for de de funker på. Benzo roer bra, men er vanedannende. 

Hvorfor har du tankekjør? Angst? Stress? Depresjon? Finn årsaken til tankekjøret og snakk med legen din om videre og riktig behandling. 

Anonymkode: 41d35...709

Skrevet

Kan du ha udiagnosert adhd eller asperger? Viste seg at mitt tankekjør var pga ADHD. 

Anonymkode: 7e93a...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Zyprexa hadde lite virkning på meg annet at jeg ble innmari sulten! Atarax roet ned, men hjalp ikke på tankekjøret og dermed heller ikke på søvnen. Bruker zonat nå og det funker så bra at jeg sovner raskt og dermed unngår jeg tankekjøret da det er på sitt verste når jeg ikke går sove. Har brukt seroquel og stilnoct også. Førstnevnte funke, stilnoct er vanedannende og man vil trenge høyere doser etter hvert. Kan ikke brukes over en lengre periode. Generelt: antipsykotikum funker, men gir ofte stor (!) apetitt. Antihistaminer funker ikke for alle, men har god effekt for de de funker på. Benzo roer bra, men er vanedannende. 

Hvorfor har du tankekjør? Angst? Stress? Depresjon? Finn årsaken til tankekjøret og snakk med legen din om videre og riktig behandling. 

Anonymkode: 41d35...709

Takk for deling! Ja jeg sover med antihistamin. Men det hjelper ikke noe på tankekjør og angst. Like ille når jeg våkner. Og hele dagen:/

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ha udiagnosert adhd eller asperger? Viste seg at mitt tankekjør var pga ADHD. 

Jeg tror ikke det. Det har blitt sånn ifb med at angsten kom kasta over meg. I en krise. 
Men enig i at det kan minne om adhd. Men skikkelig stress reaksjon heller ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke det. Det har blitt sånn ifb med at angsten kom kasta over meg. I en krise. 

Har du vært hos legen for utredning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan selvsagt være stressreaksjon, hvis det er nyoppstått og ikke noe du har slitt med lenge. 

Skrevet

Har ikke prøvd det selv, men kjenner to som bruker henholdsvis Cipralex og Zoloft. Særlig hun som bruker Zoloft har jeg vært tett på og det var veldig tydelig for meg at hun fikk det mye bedre.

Bekymringer var stort sett det eneste hun snakket om før. Hun ville aldri være med på noe. Ringte noen ganger om kveldene og var på gråten med diverse problemstillinger. Nå er det ingen slike samtaler, humøret er snudd og hun reiser på turer alene til og med.

Trodde vel egentlig at antidepressiva var noe av det første man prøvde mot angst og tenker det er verdt å vurdere.

Anonymkode: f7555...8bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke prøvd det selv, men kjenner to som bruker henholdsvis Cipralex og Zoloft. Særlig hun som bruker Zoloft har jeg vært tett på og det var veldig tydelig for meg at hun fikk det mye bedre.

Bekymringer var stort sett det eneste hun snakket om før. Hun ville aldri være med på noe. Ringte noen ganger om kveldene og var på gråten med diverse problemstillinger. Nå er det ingen slike samtaler, humøret er snudd og hun reiser på turer alene til og med.

Trodde vel egentlig at antidepressiva var noe av det første man prøvde mot angst og tenker det er verdt å vurdere.

Anonymkode: f7555...8bd

Ja, er kanskje det! Føler bare så veldig på disse opphengte tankene og tankekjøret. Men antidep hjelper kanskje for det og

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, er kanskje det! Føler bare så veldig på disse opphengte tankene og tankekjøret. Men antidep hjelper kanskje for det og

Du kan ikke føle så veldig mye på det når det eneste du gjør er å skrive innlegg på innlegg på forum uten å kontakte helsepersonell for å faktisk få hjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva slags krise?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 14.24):

Hva slags krise?

Livskrise.

Det kjennes litt som hjernen har slutta ned og er i beredskap, men jeg får ikke tak på tankene eller klarer omfokusere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...