AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:06 #21 Del Skrevet mandag kl 10:06 Vi hadde bidrag vi Nav, og deretter via Nav innkreving/skatteetaten etterhvert. Her ble barnefar trukket rett på lønna si, han betalte ikke fakturaene. Da gikk det veldig kort tid før Nav innkreving begynte trekke han. Han jobber i staten, så gikk veldig greit for seg og alltid på tid. Nav regulerer også bidragene automatisk i forhold til alder på barn og fars lønn/økning i lønn. Aldri vært noe problem Anonymkode: e2625...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 10:23 #22 Del Skrevet mandag kl 10:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager å kuppe tråden, men jeg lurer på noe innenfor samme tema... barnebidrag som far her betaler gjennom Nav er over halvparten av det som NAV selv sier han burde betale, ut fra deres egen kalkulator. Er det noe barnefar kan ha unngått å opplyst om, slik at han har fått mye lavere krav? Vil samboerskap (på hans side) for eks påvirke betalingsevne? Jeg mistenker at han har unngått å opplyse om slike ting for å redusere kravet. Anonymkode: b5e0f...28c Det er ikke veldig enkelt å skjule inntekt som er såpass stor at det påvirker. Den viktigaste faktoren er dager barnet/barna er hos hver av foreldrene der delt opphold med like inntekt ikke gir noen barnebidrag noen veier. Terskelverdier er 2, 4, 9 and 15 dager. som gir stadig mindre bidrag til den av foreldrene som har mest dager per måned Inntektsforskjeller er betydelig mindre viktig enn antall dager barnet har hos foreldrene, men utgjør en del penger hvis en av foreldrene har betydelig mer inntekt enn den andre, man kan også ende opp å måtte betale bidrag selv om man har delt bosted og en av partene har høy inntekt. Utgifter til barnepass skal deles 50/50 uansett og hvis den ene av foreldrene ikke betaler skal dette gis bidrag for å dekke, transport mellom hjemmene skal i utgangspunktet også deles 50/50 men dette merker jeg er veldig avhengig av hvor lang reisen faktisk er. At en av partene har en samboer eller flere barn er er i utgangspunktet ikke veldig utslagsgivende for bidrag ut over at den bidragspliktige skal ha en minimumsinntekt basert på utgifter (ie flere barn) og dette kan minske hva som kan betales som et maksimum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:52 #23 Del Skrevet mandag kl 13:52 NakenPanda skrev (3 timer siden): Det er ikke veldig enkelt å skjule inntekt som er såpass stor at det påvirker. Den viktigaste faktoren er dager barnet/barna er hos hver av foreldrene der delt opphold med like inntekt ikke gir noen barnebidrag noen veier. Terskelverdier er 2, 4, 9 and 15 dager. som gir stadig mindre bidrag til den av foreldrene som har mest dager per måned Inntektsforskjeller er betydelig mindre viktig enn antall dager barnet har hos foreldrene, men utgjør en del penger hvis en av foreldrene har betydelig mer inntekt enn den andre, man kan også ende opp å måtte betale bidrag selv om man har delt bosted og en av partene har høy inntekt. Utgifter til barnepass skal deles 50/50 uansett og hvis den ene av foreldrene ikke betaler skal dette gis bidrag for å dekke, transport mellom hjemmene skal i utgangspunktet også deles 50/50 men dette merker jeg er veldig avhengig av hvor lang reisen faktisk er. At en av partene har en samboer eller flere barn er er i utgangspunktet ikke veldig utslagsgivende for bidrag ut over at den bidragspliktige skal ha en minimumsinntekt basert på utgifter (ie flere barn) og dette kan minske hva som kan betales som et maksimum. Takk for svar 😊 Barna har kun samvær annenhver helg, pluss noe ferier. Barnefar betaler 1400 kr pr barn, som jeg vil tro er minstesats?! Vi tjener ikke så veldig ulikt, men han noe mer enn meg. Jeg betaler så klart alt av fritidsaktiviteter, klær osv. Han betaler for mat og valgfrie ting de gjør mens de er hos han. Jeg liker godt samboeren hans, og det gjør barna også. Og det er det viktigste. Men når barnefar nå drar på masse ferier (med og uten barn) og både viser- og sier at han har romsligere økonomi nå som de er to, da tenker jeg det virker rart at han ikke skal bidra mer. Men da har det kanskje ikke noe å si. Og barna får oppleve mange morsomme ting med pappaen sin, noe jeg så klart unner dem. Anonymkode: b5e0f...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:03 #24 Del Skrevet mandag kl 15:03 Du må få NAV til å regne ut på nytt og legge inn at han har samboer. Anonymkode: f1751...e2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:26 #25 Del Skrevet mandag kl 18:26 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar 😊 Barna har kun samvær annenhver helg, pluss noe ferier. Barnefar betaler 1400 kr pr barn, som jeg vil tro er minstesats?! Vi tjener ikke så veldig ulikt, men han noe mer enn meg. Jeg betaler så klart alt av fritidsaktiviteter, klær osv. Han betaler for mat og valgfrie ting de gjør mens de er hos han. Jeg liker godt samboeren hans, og det gjør barna også. Og det er det viktigste. Men når barnefar nå drar på masse ferier (med og uten barn) og både viser- og sier at han har romsligere økonomi nå som de er to, da tenker jeg det virker rart at han ikke skal bidra mer. Men da har det kanskje ikke noe å si. Og barna får oppleve mange morsomme ting med pappaen sin, noe jeg så klart unner dem. Anonymkode: b5e0f...28c Kanskje han har store forbrukslån? Anonymkode: 1ef9c...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:50 #26 Del Skrevet mandag kl 18:50 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kanskje han har store forbrukslån? Anonymkode: 1ef9c...9ee Ikke relevant hvor mye en har i lån Anonymkode: e4f73...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 20:35 #27 Del Skrevet mandag kl 20:35 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar 😊 Barna har kun samvær annenhver helg, pluss noe ferier. Barnefar betaler 1400 kr pr barn, som jeg vil tro er minstesats?! Vi tjener ikke så veldig ulikt, men han noe mer enn meg. Jeg betaler så klart alt av fritidsaktiviteter, klær osv. Han betaler for mat og valgfrie ting de gjør mens de er hos han. Jeg liker godt samboeren hans, og det gjør barna også. Og det er det viktigste. Men når barnefar nå drar på masse ferier (med og uten barn) og både viser- og sier at han har romsligere økonomi nå som de er to, da tenker jeg det virker rart at han ikke skal bidra mer. Men da har det kanskje ikke noe å si. Og barna får oppleve mange morsomme ting med pappaen sin, noe jeg så klart unner dem. Anonymkode: b5e0f...28c 1400 NOK per barn er veldig lite og er nok sterkt begrenset av hva han kan betale etter egne utgifter, evt du har godtatt en relativt dårlig avtale, enten barna er i bhg/sfo og du har utgifter til barnepass som han også skal bidra på eller bara er i skole (bidrag øker med årene) Her er det nok du som får altfor lite i bidrag per barn, du skulle nok hatt minst 4000 per barn med 4-9 dagers samvær, så far bidrar med altfor lite. At han har en samboer gjør normalt lite forskjell i beregningene, da det er antallet barn han forsørger i tillegg med annen partner som setter begrensningene, han ser ut til å bidra på like linje med en som har type uføretrygd inntekt (ie svak men lik inntekt som deg evt) Hvis dere begge har normal inntekt burde han bidra (og SKAL bidra) med mye mer. Som noen nevner kan det være å greit å kjøre det gjennom NAV, med mindre han har sterkt redusert betalingsevne (virket ikke slik ut fra det du sa) Kjør den gjennom NAV sin nettbaserte kalkulator og se hva du får: https://www.nav.no/barnebidrag#bidragskalkulator Endret mandag kl 20:40 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:04 #28 Del Skrevet mandag kl 21:04 NakenPanda skrev (26 minutter siden): 1400 NOK per barn er veldig lite og er nok sterkt begrenset av hva han kan betale etter egne utgifter, evt du har godtatt en relativt dårlig avtale, enten barna er i bhg/sfo og du har utgifter til barnepass som han også skal bidra på eller bara er i skole (bidrag øker med årene) Her er det nok du som får altfor lite i bidrag per barn, du skulle nok hatt minst 4000 per barn med 4-9 dagers samvær, så far bidrar med altfor lite. At han har en samboer gjør normalt lite forskjell i beregningene, da det er antallet barn han forsørger i tillegg med annen partner som setter begrensningene, han ser ut til å bidra på like linje med en som har type uføretrygd inntekt (ie svak men lik inntekt som deg evt) Hvis dere begge har normal inntekt burde han bidra (og SKAL bidra) med mye mer. Som noen nevner kan det være å greit å kjøre det gjennom NAV, med mindre han har sterkt redusert betalingsevne (virket ikke slik ut fra det du sa) Kjør den gjennom NAV sin nettbaserte kalkulator og se hva du får: https://www.nav.no/barnebidrag#bidragskalkulator Jeg tilhører lavtlønnet yrke, men studerer ved siden av for å endre dette. Ingen av oss er uføre og begge jobber fullt. Han har ikke flere barn han forsørger. Jeg sjekket kalkulator og i følge den betaler han altfor lite, så jeg skjønner ikke helt hvordan han har fått den beregningen han har. Spesielt ettersom han tydeligvis har råd til ganske mye annet. 3800 pr barn sier kalkulatoren forresten. Anonymkode: b5e0f...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:20 #29 Del Skrevet mandag kl 21:20 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tilhører lavtlønnet yrke, men studerer ved siden av for å endre dette. Ingen av oss er uføre og begge jobber fullt. Han har ikke flere barn han forsørger. Jeg sjekket kalkulator og i følge den betaler han altfor lite, så jeg skjønner ikke helt hvordan han har fått den beregningen han har. Spesielt ettersom han tydeligvis har råd til ganske mye annet. 3800 pr barn sier kalkulatoren forresten. Anonymkode: b5e0f...28c Når ble denne beregning gjort? Og hva er grunnlaget basert på? Anonymkode: e4f73...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 21:30 #30 Del Skrevet mandag kl 21:30 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg tilhører lavtlønnet yrke, men studerer ved siden av for å endre dette. Ingen av oss er uføre og begge jobber fullt. Han har ikke flere barn han forsørger. Jeg sjekket kalkulator og i følge den betaler han altfor lite, så jeg skjønner ikke helt hvordan han har fått den beregningen han har. Spesielt ettersom han tydeligvis har råd til ganske mye annet. 3800 pr barn sier kalkulatoren forresten. Anonymkode: b5e0f...28c Det høres mer riktig ut ja, gå på NAV det er verdt gebyret de krever, så får du det offisielt. Endret mandag kl 21:30 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:50 #31 Del Skrevet mandag kl 22:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tilhører lavtlønnet yrke, men studerer ved siden av for å endre dette. Ingen av oss er uføre og begge jobber fullt. Han har ikke flere barn han forsørger. Jeg sjekket kalkulator og i følge den betaler han altfor lite, så jeg skjønner ikke helt hvordan han har fått den beregningen han har. Spesielt ettersom han tydeligvis har råd til ganske mye annet. 3800 pr barn sier kalkulatoren forresten. Anonymkode: b5e0f...28c Men du har vel fått et vedtak der det står utregninger blant annet? Anonymkode: 9f0f3...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:01 #32 Del Skrevet i går, 06:01 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når ble denne beregning gjort? Og hva er grunnlaget basert på? Anonymkode: e4f73...3af AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men du har vel fått et vedtak der det står utregninger blant annet? Anonymkode: 9f0f3...98a Beregning ble gjort da vi skilte lag, før han fikk samboer. Han betalte ikke noe i begynnelsen, dermed ble det til at jeg søkte gjennom NAV, som da krever inn/sender han regning. Men når jeg går inn på kalkulator nå så blir det stor forskjell på om han bor alene og ikke alene. Altså at han burde betale mer nå. Jeg får ikke opp annen info enn hva de mener han skal ha til eget opphold + inntekt. Jeg har ikke bedt om ny vurdering, og nå ønsker far privat avtale. Da tenker jeg også at han burde gå med på å kunne hjelpe til litt mer, men jeg ønsker heller ikke å være vanskelig eller kravstor. Anonymkode: b5e0f...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:32 #33 Del Skrevet i går, 07:32 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har hatt bare tull og rot med dette. Stoler null på nav som bare glemmer og både følge sitt eget lovverk og videresende selve søknaden. Har hatt barnebidrag fra utlandet i over et år, har aldri fått noe vedtaksbrev. Nav la bort søknaden min og jeg sendte mange klager for mange måneder siden. Får nå også utbetalt over 3000 mindre enn det han blir trekt. Såe ja hva gjør man når nav ikke gjør jobben sin og ikke engang forstår innholdet i klagen. Det nivået der. Men hvor blir pengene av? Anonymkode: f813e...582 Godt spørsmål. Min samboer har blitt trukket 260.000 kr i barnebidrag på 12 mnd. Han får ingen oversikt over saken da nav innkreving sender svar på innsyn som ikke er forståelig for noen. Ikke engang nav selv forsto det som sto der. Pengene kommer ikke frem der de skal og han får stadig høyere bidragsgjeld selv om han betaler det han skal. Ingen kan svare på noe. Tror faktisk de driver med svindel. Anonymkode: 0cb1b...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #34 Del Skrevet i går, 08:28 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Godt spørsmål. Min samboer har blitt trukket 260.000 kr i barnebidrag på 12 mnd. Han får ingen oversikt over saken da nav innkreving sender svar på innsyn som ikke er forståelig for noen. Ikke engang nav selv forsto det som sto der. Pengene kommer ikke frem der de skal og han får stadig høyere bidragsgjeld selv om han betaler det han skal. Ingen kan svare på noe. Tror faktisk de driver med svindel. Anonymkode: 0cb1b...837 Høres ut som samboeren din har forsøkt å slippe og forsørge sine egne barn, og har pådratt seg bidragsgjeld. Når man ikke evner å forsørge barna sine kommer staten inn og tvangsinnkrever pengene man skylder. Da får man beholde penger til husleie og et livsopphold. Ikke spesielt komplisert. Anonymkode: d06b1...dd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 12:16 #35 Del Skrevet i går, 12:16 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Godt spørsmål. Min samboer har blitt trukket 260.000 kr i barnebidrag på 12 mnd. Han får ingen oversikt over saken da nav innkreving sender svar på innsyn som ikke er forståelig for noen. Ikke engang nav selv forsto det som sto der. Pengene kommer ikke frem der de skal og han får stadig høyere bidragsgjeld selv om han betaler det han skal. Ingen kan svare på noe. Tror faktisk de driver med svindel. Anonymkode: 0cb1b...837 Dette er vel historien en bitter mann forteller sin nye samboer tenker jeg, han skylder sikkert så mye over tid at han blir trukket maks får å få unna opparbeidet gjeld. Ingen skal beskylde NAV for å være kompetent men dette høres bare for fantastisk ut, 22000 kr ut hver måned som NAV tar før det kommer til barnas gode og samtidig går gjelda opp. Neppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #36 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Beregning ble gjort da vi skilte lag, før han fikk samboer. Han betalte ikke noe i begynnelsen, dermed ble det til at jeg søkte gjennom NAV, som da krever inn/sender han regning. Men når jeg går inn på kalkulator nå så blir det stor forskjell på om han bor alene og ikke alene. Altså at han burde betale mer nå. Jeg får ikke opp annen info enn hva de mener han skal ha til eget opphold + inntekt. Jeg har ikke bedt om ny vurdering, og nå ønsker far privat avtale. Da tenker jeg også at han burde gå med på å kunne hjelpe til litt mer, men jeg ønsker heller ikke å være vanskelig eller kravstor. Anonymkode: b5e0f...28c Med privat avtale velger dere helt selv hva beløpet skal være. Og dere kan få nav til å ta seg av innkrevingen Sitat Skatteetaten tar heller ingen gebyr hvis dere ønsker at de skal kreve inn barnebidraget for dere. Hvis dere ønsker dette, så husk å krysse av for det i skjemaet. Send så en kopi av skjemaet til oss i Nav. https://www.nav.no/barnebidrag#privat-avtale Men husk at du når som helst kan gå til nav for å få de til å beregne nytt beløp og kreve det inn for deg. Hva er fars motivasjon til å ønske privat avtale? Jeg tror han vil snike seg unna. Du burde la nav ta seg av alt. Da slipper dere å diskutere dette. Du får også en automatisk justering hvert år samt en justering når barnet går over i en ny aldersklasse. Anonymkode: e4f73...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #37 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 7.50): Hei, Jeg har søkt om at NAV fastsetter barnebidrag og at Skatteetaten krever dette inn, men jeg trodde at det ville bli trukket fra lønna til barnefar. Stemmer det at barnefar får faktura fra skatteetaten og må betale inn beløpet selv hver mnd? Anonymkode: 3873d...732 Vi valgte å fastsette bidrag via NAV. Jeg får faktura hver måned, fra NAV. Mor til barnet får pengene noen dager eller så etter jeg har betalt. Anonymkode: f9a07...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #38 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med privat avtale velger dere helt selv hva beløpet skal være. Og dere kan få nav til å ta seg av innkrevingen Men husk at du når som helst kan gå til nav for å få de til å beregne nytt beløp og kreve det inn for deg. Hva er fars motivasjon til å ønske privat avtale? Jeg tror han vil snike seg unna. Du burde la nav ta seg av alt. Da slipper dere å diskutere dette. Du får også en automatisk justering hvert år samt en justering når barnet går over i en ny aldersklasse. Anonymkode: e4f73...3af Men hvordan gjør de automatisk justering? For her har det ikke blitt justert noe som helst, tiltross for nytt år, flytting og samboer... Ja, jeg blir litt skeptisk... han mener det er rotete med når de trekker fra han (?) vs når jeg får inn (hadde flere mnd med forsinkelser) og privat avtale er bedre. Jeg tenker vi i så fall må ha skriftlig avtale, med ny sum Anonymkode: b5e0f...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #39 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 7.50): Hei, Jeg har søkt om at NAV fastsetter barnebidrag og at Skatteetaten krever dette inn, men jeg trodde at det ville bli trukket fra lønna til barnefar. Stemmer det at barnefar får faktura fra skatteetaten og må betale inn beløpet selv hver mnd? Anonymkode: 3873d...732 Selvfølgelig får han faktura. Det er kun ved vesentlig mislighold det er hjemmel til å trekke folk i lønn ved tvang. Anonymkode: 65ab1...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #40 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvordan gjør de automatisk justering? For her har det ikke blitt justert noe som helst, tiltross for nytt år, flytting og samboer... Ja, jeg blir litt skeptisk... han mener det er rotete med når de trekker fra han (?) vs når jeg får inn (hadde flere mnd med forsinkelser) og privat avtale er bedre. Jeg tenker vi i så fall må ha skriftlig avtale, med ny sum Anonymkode: b5e0f...28c Det er en årlig justering i juli. Det er ikke rotete når det er faktura. Forfall er den 25. Om den da betales på forfall, vil mottaker få pengene enten på slutten av neste virkedag eller dagen deretter. Det er også en juster etter barnets alder. Det er fire grupper. Alderen til barnet 0–5 år 6–10 år 11–14 år 15 år og meir Alle tallene som nav bruker, finner du på https://lovdata.no/nav/forskrift/2003-01-15-123#PARAGRAF_12 Flytting har ikke noe å si. Endring i sivilstatus, inntekt osv. må man melde om selv og søke om endring av bidrag eller den andre parten søke. Anonymkode: e4f73...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå