AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:50 #1 Del Skrevet mandag kl 06:50 Hei, Jeg har søkt om at NAV fastsetter barnebidrag og at Skatteetaten krever dette inn, men jeg trodde at det ville bli trukket fra lønna til barnefar. Stemmer det at barnefar får faktura fra skatteetaten og må betale inn beløpet selv hver mnd? Anonymkode: 3873d...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:53 #2 Del Skrevet mandag kl 06:53 Først faktura men han kan legge inn frivillig trekk rett fra lønn via lønningskontoret. Tvangstrekk (som er det du tenker på) er når bidraget ikke blir betalt inn over tid og det blir opparbeidet gjeld. Anonymkode: d21b4...62e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:55 #3 Del Skrevet mandag kl 06:55 Utgangspunktet er han får faktura ja. Tvangstrekk blir først aktuelt når han ikke betaler for seg. Dvs når en faktura har fått tre purringer som ikke er betalt og har forfalt, kan de foreta tvangstrekk. Forfall på ordinær barnebidrag er den 25, hver måned. Anonymkode: e4f73...3af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:58 #4 Del Skrevet mandag kl 06:58 Ok, takk for svar. Anonymkode: 3873d...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:02 #5 Del Skrevet mandag kl 07:02 Beklager å kuppe tråden, men jeg lurer på noe innenfor samme tema... barnebidrag som far her betaler gjennom Nav er over halvparten av det som NAV selv sier han burde betale, ut fra deres egen kalkulator. Er det noe barnefar kan ha unngått å opplyst om, slik at han har fått mye lavere krav? Vil samboerskap (på hans side) for eks påvirke betalingsevne? Jeg mistenker at han har unngått å opplyse om slike ting for å redusere kravet. Anonymkode: b5e0f...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:04 #6 Del Skrevet mandag kl 07:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager å kuppe tråden, men jeg lurer på noe innenfor samme tema... barnebidrag som far her betaler gjennom Nav er over halvparten av det som NAV selv sier han burde betale, ut fra deres egen kalkulator. Er det noe barnefar kan ha unngått å opplyst om, slik at han har fått mye lavere krav? Vil samboerskap (på hans side) for eks påvirke betalingsevne? Jeg mistenker at han har unngått å opplyse om slike ting for å redusere kravet. Anonymkode: b5e0f...28c Men søkte du om at NAV fastsetter beløpet? Det gjorde jeg, og da er det et vedtak på det. Anonymkode: 3873d...732 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:06 #7 Del Skrevet mandag kl 07:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men søkte du om at NAV fastsetter beløpet? Det gjorde jeg, og da er det et vedtak på det. Anonymkode: 3873d...732 Ja det gjorde jeg. Men hvilke faktorer påvirker hva han må betale? Anonymkode: b5e0f...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:21 #8 Del Skrevet mandag kl 07:21 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja det gjorde jeg. Men hvilke faktorer påvirker hva han må betale? Anonymkode: b5e0f...28c Det står i vedtaksbrevet. Det går på hans inntekt og din inntekt. Anonymkode: 3873d...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:23 #9 Del Skrevet mandag kl 07:23 Hvor lang tid kan det gå om far ikke betaler? Anonymkode: 1ef9c...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:27 #10 Del Skrevet mandag kl 07:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lang tid kan det gå om far ikke betaler? Anonymkode: 1ef9c...9ee Vanligvis 2-4 mnd, men det tok bortimot et halvt år med barnet mitt men det er 11 år siden da. Anonymkode: 2dfc5...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:27 #11 Del Skrevet mandag kl 07:27 Kan man lage avtale selv men kjøre innkreving via nav? Anonymkode: 2dfc5...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:38 #12 Del Skrevet mandag kl 07:38 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det står i vedtaksbrevet. Det går på hans inntekt og din inntekt. Anonymkode: 3873d...732 Han tjener mer enn meg, i tillegg har han samboer og betaler langt mindre enn meg i faste utgifter. Det er derfor jeg stusser litt på vedtaket. Nå vil han ha egen/privat avtale og derfor sjekket jeg nav sin kalkulator, som da viste at han burde betale mer enn dobbelt så mye. Anonymkode: b5e0f...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:38 #13 Del Skrevet mandag kl 07:38 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan man lage avtale selv men kjøre innkreving via nav? Anonymkode: 2dfc5...a27 Det kan man. Og dersom far betaler av seg selv så må man ikke kjøre innkreving. Anonymkode: b5e0f...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:45 #14 Del Skrevet mandag kl 07:45 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Beklager å kuppe tråden, men jeg lurer på noe innenfor samme tema... barnebidrag som far her betaler gjennom Nav er over halvparten av det som NAV selv sier han burde betale, ut fra deres egen kalkulator. Er det noe barnefar kan ha unngått å opplyst om, slik at han har fått mye lavere krav? Vil samboerskap (på hans side) for eks påvirke betalingsevne? Jeg mistenker at han har unngått å opplyse om slike ting for å redusere kravet. Anonymkode: b5e0f...28c Hva de har brukt, står i vedtaket. Det er inntekt, sivilstatus for bidragsyter, barn, kapitalinntekt Du må studere vedtaket. Anonymkode: e4f73...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:57 #15 Del Skrevet mandag kl 07:57 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han tjener mer enn meg, i tillegg har han samboer og betaler langt mindre enn meg i faste utgifter. Det er derfor jeg stusser litt på vedtaket. Nå vil han ha egen/privat avtale og derfor sjekket jeg nav sin kalkulator, som da viste at han burde betale mer enn dobbelt så mye. Anonymkode: b5e0f...28c Da må du sjekke vedtaket om det er samme opplysninger som du selv legger inn i bidragskalkulatoren. Anonymkode: 0591d...b39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:25 #16 Del Skrevet mandag kl 09:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva de har brukt, står i vedtaket. Det er inntekt, sivilstatus for bidragsyter, barn, kapitalinntekt Du må studere vedtaket. Anonymkode: e4f73...3af AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må du sjekke vedtaket om det er samme opplysninger som du selv legger inn i bidragskalkulatoren. Anonymkode: 0591d...b39 Jeg har nettopp sjekket. Han hadde ikke samboer da bidraget begynte, tenker det kan være der det ligger. Jeg har lagt inn samme informasjon og får fortsatt at han burde betale mye mer enn han gjør. Anonymkode: b5e0f...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:35 #17 Del Skrevet mandag kl 09:35 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har nettopp sjekket. Han hadde ikke samboer da bidraget begynte, tenker det kan være der det ligger. Jeg har lagt inn samme informasjon og får fortsatt at han burde betale mye mer enn han gjør. Anonymkode: b5e0f...28c At far har samboer, utgjør svært lite i forhold til bidraget. Det er din og hans inntekt og samværsdøgn, og alder på barn, som er avgjørende i beregningen. Inntektsopplysninger henter jo Nav fra selvangivelsen, så kan jo ikke være så mye feil. Er vel mer sannsynlig at du har lagt inn feil i kalkulatoren. Anonymkode: 575d3...994 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:45 #18 Del Skrevet mandag kl 09:45 Har hatt bare tull og rot med dette. Stoler null på nav som bare glemmer og både følge sitt eget lovverk og videresende selve søknaden. Har hatt barnebidrag fra utlandet i over et år, har aldri fått noe vedtaksbrev. Nav la bort søknaden min og jeg sendte mange klager for mange måneder siden. Får nå også utbetalt over 3000 mindre enn det han blir trekt. Såe ja hva gjør man når nav ikke gjør jobben sin og ikke engang forstår innholdet i klagen. Det nivået der. Men hvor blir pengene av? Anonymkode: f813e...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:56 #19 Del Skrevet mandag kl 09:56 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har hatt bare tull og rot med dette. Stoler null på nav som bare glemmer og både følge sitt eget lovverk og videresende selve søknaden. Har hatt barnebidrag fra utlandet i over et år, har aldri fått noe vedtaksbrev. Nav la bort søknaden min og jeg sendte mange klager for mange måneder siden. Får nå også utbetalt over 3000 mindre enn det han blir trekt. Såe ja hva gjør man når nav ikke gjør jobben sin og ikke engang forstår innholdet i klagen. Det nivået der. Men hvor blir pengene av? Anonymkode: f813e...582 Men da må du jo ha gjort noe feil? Dersom jeg har vært uenig i et vedtak hos NAV har jeg klaget, så følger ny saksbehandlingstid og deretter nytt vedtak. Er jeg uenig og tenker at jeg har rett, så tar man det til trygderetten. Har du gjort alt dette? Og dersom du mener at NAV har gjort noe som er kritikkverdig så må du sende det til sivilombudsmannen. Anonymkode: 3873d...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:03 #20 Del Skrevet mandag kl 10:03 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har nettopp sjekket. Han hadde ikke samboer da bidraget begynte, tenker det kan være der det ligger. Jeg har lagt inn samme informasjon og får fortsatt at han burde betale mye mer enn han gjør. Anonymkode: b5e0f...28c Bidraget endres ikke automatisk når det skjer endringer, det være seg sivilstatus, flere barn, samvær eller inntekt. Man må selv søke om endring når det skjer endringer. Det er kun ved indeksreguleringen en gang i året og når barnet går fra en aldersgruppe til en annen at det skjer automatisk endring i barnebidraget. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): At far har samboer, utgjør svært lite i forhold til bidraget. Det er din og hans inntekt og samværsdøgn, og alder på barn, som er avgjørende i beregningen. Inntektsopplysninger henter jo Nav fra selvangivelsen, så kan jo ikke være så mye feil. Er vel mer sannsynlig at du har lagt inn feil i kalkulatoren. Anonymkode: 575d3...994 De henter inntektsopplysninger fra a-meldingen. Anonymkode: e4f73...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå