AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #1 Del Skrevet 4. november 2024 Her kan du skrive ned de stygge sannhetene ved bli eldre Anonymkode: 408ac...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #2 Del Skrevet 4. november 2024 Mindre energi. Men alternativet - å ikke bli gammel - er mye, mye verre. Så jeg lever fint med akkurat det. Anonymkode: 0aa46...120 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #3 Del Skrevet 4. november 2024 Stygge sannheter? Vel, du kan bli dement, du kan bli syk og pleietrengende, du kan havne tidlig på sykehjem. Kroppen din kommer til et punkt hvor den ikke klarer like mye lenger, kanskje du etter hvert må gi opp hobbyene dine på grunn av manglende funksjon i kroppen, dårlig syn, dårlig hørsel osv. For eksempel er det mange eldre kvinner i dag som elsket å brodere og strikke, men som ikke lenger klarer det. Plutselig sitter man der og ikke har så mye man kan gjøre, om kroppen og hodet ikke spiller på lag lenger. Alderdommen kan være ganske fæl. Har jobbet med eldre i mange år, da så klart syke eldre, men også i blant oppegående med fysiske hemninger som gjør de pleietrengende. Mange er glad for å ha blitt så gammel, men mange er også klar for å gå når den tid kommer. De fleste gruer seg ikke til døden, tvert imot ønsker de den velkommen. Det verste tror jeg må være ensomheten. Ensomhet rammer alle aldre, men tror det rammer de eldre verst. Barn og familie har kanskje ikke like mye tid til deg lenger, mange får ikke besøk ofte. Om en som eldre person har et sosialt liv og familie som bryr seg, ringer og besøker, så tror jeg man kan ha det veldig fint. Det finnes så klart einstøinger som klarer seg bra alene og som genuint vil være alene - men det er heller et unntak, absolutt ingen regel. Alderdommen bringer også mye godt med seg og jeg tror det må være utrolig givende å sitte der på slutten og være takknemlig for livet. Noen angrer så klart på en del ting, men jeg tror ikke angeren spiser de opp, jeg tror de fokuserer mest på det gode. Så klart tenker de at der er ting de kunne gjort annerledes, men det er poengløst å fokusere på det. Man kan gi andre råd, men de fleste av oss yngre hører dessverre sjeldent på de gamle. Anonymkode: e3a51...3b9 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 4. november 2024 #4 Del Skrevet 4. november 2024 Min aller største skrekk med å bli gammel er å få Alzheimers, eller bli dement. Det har jeg sett vonde og triste eksempler på. Så har jeg lest at hjernetrim kan forebygge, og det gir jo mening. Heldigvis så er det håp for meg også. Min bestemor ble 93 år, og var klar i hodet inntil de to siste årene før hun døde. I tillegg var hun enke i mange år. Hun var ei sosial og livlig dame. Visste ikke hva godt hun kunne gjøre for sine medmennesker rundt seg. Hun strikket ullsokker til den store gullmedalje til mindre heldigstilte. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #5 Del Skrevet 4. november 2024 Det går i rykk og napp, og jeg rekker såvidt å forsone meg med et nytt tegn på forfall før det neste kommer. Anonymkode: 3e3b0...94e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #6 Del Skrevet 4. november 2024 Man forfaller på ulike måter og grader. Håret blir tørrere og mister farge og glans. Kroppen endres fra rak og spenstig til dvaskere og lutere holdning. Musklene svinner litt og det tar lenger tid å trene dem opp. Øynene føles tørrere, hørselen svikter litt og man bruker kanskje mer tid på å huske små eller større ting. Energien generelt blir vel også noe lavere. Anonymkode: f0cb7...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #7 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går i rykk og napp, og jeg rekker såvidt å forsone meg med et nytt tegn på forfall før det neste kommer. Anonymkode: 3e3b0...94e AnonymBruker skrev (1 time siden): Man forfaller på ulike måter og grader. Håret blir tørrere og mister farge og glans. Kroppen endres fra rak og spenstig til dvaskere og lutere holdning. Musklene svinner litt og det tar lenger tid å trene dem opp. Øynene føles tørrere, hørselen svikter litt og man bruker kanskje mer tid på å huske små eller større ting. Energien generelt blir vel også noe lavere. Anonymkode: f0cb7...1f9 Hvor gamle er dere? Anonymkode: 408ac...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #8 Del Skrevet 4. november 2024 Den hersens overgangsalderen!!!! Er blant de heldige som har fått "alle" plagene den kan by på omtrent. Anonymkode: 38099...242 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #9 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den hersens overgangsalderen!!!! Er blant de heldige som har fått "alle" plagene den kan by på omtrent. Anonymkode: 38099...242 Men du er ikke "gammel"! Gammel er en ikke før en bikker 80,minst. Anonymkode: 7626f...a1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #10 Del Skrevet 4. november 2024 Min far som fyller 80 år i år er friskere enn meg som er 46 år. Dvs de aldersrelaterte greiene er jo begynt å innhente ham. Det er først nå han lever som en 80-åring. Det har jeg gjort i 12 år nå, pga sykdom. Alt er relativt. Anonymkode: b3e16...4b1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #11 Del Skrevet 4. november 2024 Hva er gammel? Ved hvilken alder begynner man å bli gammel? Anonymkode: bbd17...b09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #12 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er gammel? Ved hvilken alder begynner man å bli gammel? Anonymkode: bbd17...b09 Når man har blitt pensjonist og litt eldre enn det så er vel de fleste enige om at man har kommet godt oppi åra og kan gå for å være gammel. Jeg vil ikke si at en 70-åring er ung. Anonymkode: e3a51...3b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #13 Del Skrevet 4. november 2024 Hvorfor tenke/vinkle det slik? Jeg vil mye heller trekke frem det positive ved det å bli eldre, visdom, erfaring, tid og anledning til å gjøre mer av det en har lyst til, f.eks. reising, barne-barn, sosialt samvær (ikke sosiale medier) osv. Gå turer, ja ikke noe problem med å finne på noe! Er mer lykkelig nå som eldre jeg. At kroppen ikke er den samme,- hvorfor skal man gå og tenke på det? Anonymkode: d34df...2b3 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #14 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men du er ikke "gammel"! Gammel er en ikke før en bikker 80,minst. Anonymkode: 7626f...a1e Det var om å BLI gammel, og overgangsalderen er blant de første trinnene der. Anonymkode: 38099...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #15 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er gammel? Ved hvilken alder begynner man å bli gammel? Anonymkode: bbd17...b09 Kommer an på hvem du spør. For en 16 åring er 30 åringer gamle. Nå som 30-noe, syns jeg kanskje at 50+ åringer er «gamle» Men noen på 50 synes sikkert ikke man er gammel før man er 80 Anonymkode: 191da...413 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #16 Del Skrevet 4. november 2024 At mann blir helt usynlig for de rundt meg, bortsett fra de nærmeste, ingen plystring på gaten lengre. Og viss man blir lagt inn på sykehjem så vet man at de som blir tatt vare på så er det en jobb for de, altså en betlastning for samfunnet. Anonymkode: dd77f...d9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #17 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men du er ikke "gammel"! Gammel er en ikke før en bikker 80,minst. Anonymkode: 7626f...a1e Ikke det? For å få seniorbolig, må man være 67. Man skal fortsatt ha levd et godt liv for å bli over 80 og være frisk og rask. Anonymkode: b3814...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #18 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mindre energi. Det syns jeg at er det verste. Rynker og grått hår og andre ting med utseende er uviktig. Men å ikke orke det samme som før er frustrerende. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men alternativet - å ikke bli gammel - er mye, mye verre. Så jeg lever fint med akkurat det. Anonymkode: 0aa46...120 Anonymkode: effc8...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 4. november 2024 #19 Del Skrevet 4. november 2024 Med alt det negative fokuset som våre politikere har på oss eldre i dag, så håper jeg av og til at det går fort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 4. november 2024 #20 Del Skrevet 4. november 2024 Blir du gammel og grå Så må du huske på At vær og vind Gir et plettfritt sinn Ut i skog og mark om du kan Tenke seg til Alt som faktisk kan gå an! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå