Gå til innhold

Silent treatment - hvordan håndterer dere dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var så dum at jeg klarte å dobbeltbooke en avtale jeg hadde med et familiemedlem og det har resultert i en 10 måneder lang silent periode. Dvs familiemedlemmet dobbeltbooket og min avtale var blitt kansellert noe jeg godtok. Så siden jeg plutselig hadde ledig tid så ringte jeg en venninne og vi avtale å møtes istedet. Rett før jeg skulle møte venninnen så ombestemte familiemedlemmet seg og ville møtes. Da sa jeg at det ikke lenger passet og familiemedlemmet anklager meg for å prioritere venner istedenfor familie. 

Tidligere har jeg tryglet og tryglet om unnskyldning for bagateller og passet meg godt for å si eller gjøre noe feil.

De siste 10 månedene har jeg latt personen være i fred istedenfor å be og trygle om tilgivelse og det har vært så deilig å slippe å forholde meg til dette menneske. 

Men nå er jeg altså tilgitt igjen og personen later som ingenting. Men nå har jeg altså fått nok. Jeg orker ikke mer. 

Så fort hn tok kontakt så har jeg fått høye skuldre igjen, stresset, dårlig humør og det påvirker folk rundt meg. Så nå valgte jeg å skrive til familiemedlemmet om at de 10 månedene uten kontakt har vært deilig og at jeg ønsker å fortsette med det så lenge hn ikke skjerper seg. Denne praten har vi hatt mange ganger før og det har alltid endt opp med at det er min feil og mine handlinger som har resultert i silent treatment.

Mailen er sendt og personen er blokkert. Per nå kjenner jeg på en lettelse, men jeg vet også at det vil komme en reaksjon når hn leser den mailen. 

Hvordan har dere taklet silent treatment fra nære familiemedlemmer? Jeg trenger erfaringer og råd. For jeg vet at om noen timer vil det bli bråk og jeg må være forberedt.

Anonymkode: 80105...095

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde gjort som deg! Bare ikke hatt kontakt. Jeg hadde nok ikke blokket, men sagt klart ifra og levd ok med det! 

Det gjelder all familie, bortsett fra mine barn. ( tåler mer fra barna) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage drama med en dramaqueen-mail om at nå skal vedkommende blokkeres? Er gratis å ignorere folk. 

Anonymkode: 62324...5f1

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

[snip]

De siste 10 månedene har jeg latt personen være i fred istedenfor å be og trygle om tilgivelse og det har vært så deilig å slippe å forholde meg til dette menneske. 

Men nå er jeg altså tilgitt igjen og personen later som ingenting. Men nå har jeg altså fått nok. Jeg orker ikke mer. 

Så fort hn tok kontakt så har jeg fått høye skuldre igjen, stresset, dårlig humør og det påvirker folk rundt meg. Så nå valgte jeg å skrive til familiemedlemmet om at de 10 månedene uten kontakt har vært deilig og at jeg ønsker å fortsette med det så lenge hn ikke skjerper seg. Denne praten har vi hatt mange ganger før og det har alltid endt opp med at det er min feil og mine handlinger som har resultert i silent treatment.

[snip]

Hvorfor i alle dager har du formulert deg slik? Du har gitt en «hvis ikke»-trussel, som omhandler medlemmets oppførsel, ikke deg. Dette er tull, drama og stiller ikke deg i et godt lys. 

Du kan godt velge å ikke ha kontakt med noen, men du velger jo det ut fra hva som er best for deg selv. Du bestemmer over ditt liv. Her gir du skylden for manglende kontakt på denne personen, og hvorfor det? Hvorfor kan du ikke bare stå for at det for deg er best uten? Å formulere det sånn sparker i gang bråket, du kunne gått mye mer stille i dørene.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare kan ignorere som du har gjort disse ti månedene. Spør hen om å møtes, svar at det ikke passer, eller nei takk. Spør hen hvorfor, så svarer du at du gjør nødvendige prioriteringer i ditt liv. 

Anonymkode: 48e9c...db2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, du trenger en pause fra denne personen, denne relasjonen høres ikke noe bra ut.

Det høres dessverre litt ut som en type person som kanskje ikke akkurat vil svare med "du har rett, unnskyld".

Så det er ikke alltid man kan endre noen. Men man kan endre hvordan man selv forholder seg til dem, man kan velge å ikke la seg tråkke på av dem. Så du må stå støtt i stormen som eventuelt kommer, ikke begynne å krype igjen eller føle at alt er din feil. 

Anonymkode: 9dac5...5c9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor i alle dager har du formulert deg slik? Du har gitt en «hvis ikke»-trussel, som omhandler medlemmets oppførsel, ikke deg. Dette er tull, drama og stiller ikke deg i et godt lys. 

Du kan godt velge å ikke ha kontakt med noen, men du velger jo det ut fra hva som er best for deg selv. Du bestemmer over ditt liv. Her gir du skylden for manglende kontakt på denne personen, og hvorfor det? Hvorfor kan du ikke bare stå for at det for deg er best uten? Å formulere det sånn sparker i gang bråket, du kunne gått mye mer stille i dørene.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare kan ignorere som du har gjort disse ti månedene. Spør hen om å møtes, svar at det ikke passer, eller nei takk. Spør hen hvorfor, så svarer du at du gjør nødvendige prioriteringer i ditt liv. 

Anonymkode: 48e9c...db2

Takk for konstruktive tilbakemeldinger. 

Det er et familiemedlem og for meg er det vanskelig å kutte ut dette menneske for evig tid. 

Jeg er heller ikke en type som kutter ut et menneske uten forklaring. 

TS.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg matcher energien. Gir de silent treatment, ja da gjør jeg også det. Jeg trygler ikke om oppmerksomhet 

Anonymkode: 34a70...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg matcher energien. Gir de silent treatment, ja da gjør jeg også det. Jeg trygler ikke om oppmerksomhet 

Anonymkode: 34a70...601

Takk. Det har tatt meg tid å gjøre det samme. 
TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke snilt av deg...du kan gjøre ting på en bedre måte enn å såre vedkommende som kanskje har det vondt fra før av.

Anonymkode: 121ea...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var ikke snilt av deg...du kan gjøre ting på en bedre måte enn å såre vedkommende som kanskje har det vondt fra før av.

Ts her. 

Dette har dessverre pågått altfor lenge. Denne oppførselen har gått utover barn og andre familiemedlemmer. Til og med barn helt ned i 5-års alder får silent behandling. Alle har bare funnet seg i det, men det går en grense. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 

Dette har dessverre pågått altfor lenge. Denne oppførselen har gått utover barn og andre familiemedlemmer. Til og med barn helt ned i 5-års alder får silent behandling. Alle har bare funnet seg i det, men det går en grense. 

Vet for lite til å gi noen råd. Men en ting er bra å tenke over og det er at man behandler andre slik man selv ville blitt behandlet på. Trenger ikke være brutal med ord. Ord kan slå i hjel. Derfor må man være forsiktig. Kanskje personen er psykisk syk og lider under dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det at selv om man tilfeldigvis er i familie så må man ikke ha kontakt. Så enkelt er det faktisk. Det som er så greit med silent treatment er at du slipper å gjøre noe, du kan bare leve videre uten noe mer stress. :) 

Selv hadde jeg aldri sendt en mail og laget noe mer drama for jeg liker livet mitt dramafritt men gjort er gjort så nå får du ta det som det kommer. Mest sannsynligvis så blir det ikke noe mer.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nok av folk som sliter med sitt som ikke lar det gå ut over alle andre. Ts skal ikke måtte være andre personers søppelbøtte når de ikke har det greit.

Som en over sier så er det nok en som sliter psykisk er som regel de som er oppfører seg slik, men igjen like greit å bare få fred å la de selv luke seg ut av livet ditt så du kan leve i fred. Livet er deilig uten slike mennesker.

Anonymkode: 86051...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for konstruktive tilbakemeldinger. 

Det er et familiemedlem og for meg er det vanskelig å kutte ut dette menneske for evig tid. 

Jeg er heller ikke en type som kutter ut et menneske uten forklaring. 

TS.

Du trenger ikke å kutte ut vedkommende i evig tid, men til du kjenner deg klar til å ta kontakt igjen. Kan hende du da opplever ny silent treatment fra vedkommende, men da er det jo bare sånn det er. Du kunne skrevet noe a la "Jeg ønsker å trekke meg unna en periode, og vil forsøke å ta kontakt med deg når jeg er klar for det". Et eller annet. Lite er verre enn ubegrunnet silent treatment.

Dessverre har jeg opplevd at silent treatment over lenger tid endrer et forhold for alltid. Relasjonen ble aldri den samme igjen i min situasjon. Jeg ønsket ikke barselbesøk på sykehuset få timer etter at jeg fødte av mine foreldre (ikke av noen andre heller), og de blokkerte meg helt ut fra livene sine i over to år pga det. De overså også mine eldre barn (deres barnebarn) og baby. Nå later de som ingenting, men jeg føler ingen tillit eller tilhørighet til dem lenger. Det koster meg svært lite personlig å kutte dem ut, problemet er at vi har en stor familie hvor vi møtes i bursdagsfeiringer flere ganger i året og de prøver å dytte på relasjonen som om ingenting har hendt. Barna kjenner dem ikke lenger, og har ingen interesse av dem. Jeg oppmuntrer heller ikke barna til å vise interesse for dem. Barna er store nok til at det krever en del mer å skape barn-voksen relasjon, særlig en familierelasjon, som står en mer nært enn f.eks elev-lærer.

Anonymkode: 11d0a...582

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ut som en psykopat/narsissist.

Det eneste du bør gjøre er å ha så lite kontakt som mulig og ikke la personen vite at det går inn på deg. Du gjør rett i å ikke ønske videre kontakt. 
Bare ignorer så mye som mulig og ikke utsett evt barn for vedkommende. 

Anonymkode: 26839...2cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg var en ussel måte å behandle folk på. Jeg får følelsen av at det er du som sitter med all makt her i utgangspunktet, og nå har du i tillegg fratatt vedkommende all mulighet til å forsvare seg. Denne mailen er den feigeste metoden for konflikthåndtering jeg har hørt om. Utrolig manipulerende. Du får sagt ditt, men motparten må leve i uvissheten.

Anonymkode: 4880b...43f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres ut som en psykopat/narsissist.

Det eneste du bør gjøre er å ha så lite kontakt som mulig og ikke la personen vite at det går inn på deg. Du gjør rett i å ikke ønske videre kontakt. 
Bare ignorer så mye som mulig og ikke utsett evt barn for vedkommende. 

Anonymkode: 26839...2cd

Jeg får denne følelsen, bare motsatt vei. Familiemedlemmet prøver å ordne opp, mens ts stiller seg på bakbeina og skal ha det til at det er familiemedlemmet som er problemet. Får skikkelig følelsen av gaslighting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Denne oppførselen har gått utover barn og andre familiemedlemmer. Til og med barn helt ned i 5-års alder får silent behandling. Alle har bare funnet seg i det, men det går en grense. 

Men hvem har utpekt deg til den som skal «ta kampen» på vegne av resten av familien? 

Og hva er det for øvrig for foreldre som ikke har styr på hvem barn på fem år omgås? 

Anonymkode: 62324...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ts. Personen har brukt silent treatment i 10mnd!!! Det er lenge. Det virker som silent treatment blir brukt for å heller få ts til å "overgi" seg. 

Det er HELT normalt å booke nye avtaler om andre blir avlyst. Det er ikke normalt å bli så sur som denne personen ble. Man kan ikke styre og bestemme andres liv. 

Det kan godt hende denne personen er skuffer over andre ting. Vi vet ikke om ts og dette familiemedlemmet sjeldent ser hverandre av ulike grunner, feks reisevei. Eller om ts ellers ikke virker så interessert i personen (ringer sjeldent, drar sjeldent på besøk, tar ikke initiativ, andre tidligere hendelser vi ikke vet om). Men da kunne familiemedlemmet tatt det opp på e annen måte. At hen er skuffet fordi de ses så sjeldent eller at ts alltid har planer og derfor sier veldig ofte nei til familiemedlemmet. Da hadde ts fått en grunn. Men det er umulig for ts å vite nå. 

Ts selv har gått gjennom 10mnd uten å høre noe. Det ikke bare ts som skal overgi seg også skal alt bli som før. Det er tydelig at ts bør ta et standpunkt mtp hva hun orker. Det går også utover barna. Ts har sendt en mail og beskrevet grunnen. Mulig ts også selv trengte dette for å klare å legge problemet litt bak seg. 

Jeg tenker ts nå skal avvente litt og se om hun får svar. Mulig hun ikke får svar da personen enda vil drive silent treatment of håper ts skal komme med en unnskylding. Men da tenker jeg ts bør legge det bak seg. Får hun ikke et svar, forklaring eller forsøk på å løse problemet, så får personen ha det så godt. Ts må kunne beskytte seg også, og det skal ikke gå på bekostning av venner og andre. Hen kan ikke bestemme hvem ts og barna skal bruke tiden på. Høres jo egentlig ut som ren sjalusi.

Anonymkode: dcb0b...fdd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg får denne følelsen, bare motsatt vei. Familiemedlemmet prøver å ordne opp, mens ts stiller seg på bakbeina og skal ha det til at det er familiemedlemmet som er problemet. Får skikkelig følelsen av gaslighting. 

Ts her. 

Familiemedlemmet prøver absolutt ikke å ordne opp. Etter 10 måneder med silent behandling så tok hn kontakt som om ingenting har hendt. 

Jeg ønsker ikke å ha et liv hvor jeg må passe på hva jeg sier og gjør for det kan resultere i eviglang silent treatment periode. Det å plutselig mistet all kontakt med familiemedlemmet for noe jeg kan ha sagt eller gjort men vet ikke hva. 

Grunnen til at jeg «setter meg på bakbeina» nå er at jeg har fått nok. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du gjorde det helt rett. Reaksjon får du bare tåle, det ignorerer du bare.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...