AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #1 Del Skrevet 4. november 2024 Han jeg har datet en stund nå fortalte at han hadde vært utro en gang før, i ett forhold. Jeg spurte om årsaken, og han sa det var pga problemer i forholdet. Jeg tenkte at det ikke var bra at det skjedde, men «forstod» han på en måte også. Jeg har slev vært emosjonell utro før, i noen forhold, men det er noe jeg angrer veldig på da jeg har lært mye gjennom årene og i dag kunne jeg aldri vært det, ikke under noen omstendigheter. Så folk forandrer seg, og jeg tenker ikke at han nødvendigvis hadde gjort det igjen. Bør jeg fortelle han at jeg også har vært det, eller er det irrelevant? Han sa han hadde ligget med noen, altså fysisk utro, og det har jeg jo ikke vært, men på en annen måte. Så tenker jo det han gjorde var værre Anonymkode: 73ce3...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 4. november 2024 #2 Del Skrevet 4. november 2024 Ikke nødvendigvis, kommer vel an på hvilken erfaringer og refleksjoner han gjorde når han var utro tidligere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #3 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han jeg har datet en stund nå fortalte at han hadde vært utro en gang før, i ett forhold. Jeg spurte om årsaken, og han sa det var pga problemer i forholdet. Jeg tenkte at det ikke var bra at det skjedde, men «forstod» han på en måte også. Jeg har slev vært emosjonell utro før, i noen forhold, men det er noe jeg angrer veldig på da jeg har lært mye gjennom årene og i dag kunne jeg aldri vært det, ikke under noen omstendigheter. Så folk forandrer seg, og jeg tenker ikke at han nødvendigvis hadde gjort det igjen. Bør jeg fortelle han at jeg også har vært det, eller er det irrelevant? Han sa han hadde ligget med noen, altså fysisk utro, og det har jeg jo ikke vært, men på en annen måte. Så tenker jo det han gjorde var værre Anonymkode: 73ce3...3a8 Det at han er ærlig om det er et tegn på at det ikke er snakk om eg personlighetstrekk. Det typiske for "serieutro" er at de ikke tar ansvar for det de har gjort, herunder å prøve å holde det skjult for nye kjærester. Sånn sett ville jeg vært mer bekymret over deg. Hvis jeg var ham, vel og merke, og fant ut at du ikke hadde fortalt ham om det du gjorde. Det dårlige tegnet er nesten alltid når folk enten holder ting skjult eller ikke tar ansvar. Anonymkode: b312e...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #4 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg ville ha tatt det som et dårlig tegn. Han unnskylder seg med at han hadde det "dårlig i forholdet", men det er ingen unnskyldning. Da går han ut av det forholdet før han går videre til andre. Folk som tar lett på å være utro har jeg problemer med. Han ville vel se reaksjonen din, se om det ble godtatt. Anonymkode: e6c56...7a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #5 Del Skrevet 4. november 2024 Direkte rødt flagg. Det kan virkelig si noe om personligheten til vedkommende. Anonymkode: 64dcc...c2e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #6 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Direkte rødt flagg. Det kan virkelig si noe om personligheten til vedkommende. Anonymkode: 64dcc...c2e Det som sier noe om personligheten er hva de har lært av det etterpå og refleksjonene rundt det i etterkant. Jeg har også vært utro. Som 18-åring. Det er godt over 10 år siden. Ung og dum, uten forståelse for livets alvor. Det som er så fint med oss mennesker er at vi feiler og lærer, og vi vokser og forandrer oss, hvem du er som 20-åring er sjeldent hvem du er som 40-åring osv. Om det er slik at man gjør samme feil konstant og ikke lærer av det, så er det i stor grad et rødt flagg. Å ha vært utro èn gang er en ting, å ha vært utro flere ganger kan ikke sammenlignes med det. Og så skal en se på grunnen til at en person var utro, for det kan si noe. Var han utro fordi han hadde lyst på noen andre? Ok, det vitner om dårlig selvkontroll og at han handler på impulser. Var han utro fordi han ikke fikk nok oppmerksomhet i forholdet sitt? Ok, det vitner om manglende evne til å kommunisere sine behov og løse problemer sammen). Var han utro fordi han ville såre partneren sin tilbake fordi de har gjort noe mot han? Da er han åpenbart hevngjerrig og har et behov for å heve seg etter å ha blitt tråkket på. Jeg var utro fordi han jeg var sammen med såret meg gang på gang, løy for meg, holdt viktige ting skjult for meg - så jeg ville såre han tilbake. Samtidig trengte jeg også trøst og at noen brydde seg. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring, og kunne nok vært unngått om vi snakket ordentlig sammen eller jeg bare gjorde det slutt. Men du vet lite når du er 18 år og dum, jeg hadde gjort noe helt annet i dag. Jeg hadde bare gjort det slutt. Han ble ikke særlig såret heller, jeg såret nok meg selv mer og lærte av det at jeg aldri vil gjøre det igjen. Det er også slik at utroskap faktisk er vanlig. Ikke utroskap i bare som å ha sex med noen, men emosjonelt utroskap, digitalt utroskap, et eller annet svik mot partner som involverer seksuelle eller intime relasjoner til andre enn partneren din. Årsaken er klinkende klar men umulig for mange å svelge; vi er ikke ment til å være monogame, og det å være monogam er hardt arbeid på lang sikt. Å være monogam en kort periode (noen år) er noe helt annet enn å være monogam i 20-30 år. I mitt andre forhold var jeg aldri fysisk utro, flørtet aldri med andre menn, hadde ingen kontakt med andre menn - men jeg hadde en annen mann jeg fantaserte mye om, også når vi hadde sex. Det kan vel kalles emosjonelt utroskap, men for meg var det bare fantasi. Det betydde jo ingenting, jeg elsket jo han og for alt jeg vet fantaserte han om andre når vi hadde sex også. Det bryr jeg meg dog ikke om, for jeg gjør det selv. Skal sies at han var utro mot meg, derfor tok forholdet også slutt. Følte ikke for å såre han tilbake, han brydde seg nok ikke. Selv anser jeg meg selv som monogam og lojal, spesielt etter å ha følt på hvordan det er å ikke være den lojale - og lært av mine feil. Men jeg klarer ikke se for meg å være med en og samme partner i mange, mange år uten at der oppstår romantiske følelser og begjær for andre. Det tror jeg mange menn også kan relatere til. Men, for den riktige ville jeg så klart holdt meg i tøylene da for å unngå å såre han. Men, en del av meg tenker at en mann trolig ikke ville gått gjennom samme strev som meg, og trolig sveket meg om begjæret for noen andre ble for stort - så da blir jeg usikker på om jeg vil forplikte meg i et lengre, seriøst forhold. Trådstarter, han delte med deg at han har vært utro og det at du deler dine erfaringer tilbake kan skape et tettere bånd og bygge tillit. Det er et sårbart tema og det at man er åpen om det viser jo at man er ærlig. Han vil nok at du skal stole på han, og at du ikke på andre måter skal finne ut at han har vært utro før. Tenker også at det er en dårlig ting å tenke at det du gjorde var mindre ille og at hans handlinger var verre, er ikke nødvendig å vurdere hvem som er verst osv. når det kommer til noe galt de har gjort. Utroskap er ille uansett form, for det er tillitsbrudd. Anonymkode: c3ce2...3b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #7 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han jeg har datet en stund nå fortalte at han hadde vært utro en gang før, i ett forhold. Jeg spurte om årsaken, og han sa det var pga problemer i forholdet. Jeg tenkte at det ikke var bra at det skjedde, men «forstod» han på en måte også. Jeg har slev vært emosjonell utro før, i noen forhold, men det er noe jeg angrer veldig på da jeg har lært mye gjennom årene og i dag kunne jeg aldri vært det, ikke under noen omstendigheter. Så folk forandrer seg, og jeg tenker ikke at han nødvendigvis hadde gjort det igjen. Bør jeg fortelle han at jeg også har vært det, eller er det irrelevant? Han sa han hadde ligget med noen, altså fysisk utro, og det har jeg jo ikke vært, men på en annen måte. Så tenker jo det han gjorde var værre Anonymkode: 73ce3...3a8 Typen min sa at utroskap var det siste han kunne gjort, han hadde selv sett hvor mye mor hadde såret far med det. Så var han likevel utro, sånn sett er jo all prat om anti utroskap eller har gjort det før, farlig da. Anonymkode: 5ebef...26e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #8 Del Skrevet 4. november 2024 Her blir jeg skeptisk. Unnskyldte han seg med at forholdet var dårlig og derfor var han utro? Alle forhold opplever problemer hvis de varer lenge nok. Det betyr ikke at man bare kan hoppe på noen andre med en gang man misliker partneren sin. Hvorfor var han utro isteden for å rydde opp i forholdet eller gjøre det slutt? Hvor gammel/ moden han var på tidspunktet har også mye å si. For å virkelig vite om dette er et rødt flagg eller ikke måtte jeg vite mer om hans refleksjoner om utroskapen. Jeg måtte også vite om han bare bruker problemer i forholdet som unnskyldning for å ligge rundt, eller om det faktisk er en forståelig grunn for hvorfor det skjedde. Gjentar: Han kunne ha gjort det slutt eller forsøkt å rydde opp i forholdet. Hvorfor valgte han å være utro? Uansett veldig skeptisk her. Anonymkode: e8095...0f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #9 Del Skrevet 4. november 2024 Denne er vanskelig, for det kommer veldig ann på hva han har sagt. Å være i en dårlig periode av forholdet, holder ikke som unnskyldning mener jeg. Om han klarer å stå 100% til ansvar for det, og innrømme at det var helt ugreit, hans feil osv. så kan det fungere. Jeg hadde nok også vurdert situasjonen utifra hvordan han taklet det i forholdet han da var i. Hadde han dårlig samvitighet? Innrømmet han det til sin daværende kjæreste? Anonymkode: 96dd1...709 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 4. november 2024 #10 Del Skrevet 4. november 2024 Problemet er ikke at han har vært utro. Problemet er at han ikke har reflektert over det, og ikke angrer. Han skylder på "dårlig forhold". Det betyr at hvis han får utfordringer i hans neste forhold, kan utroskap være mekanismen han bruker for å håndtere problemer i forholdet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #11 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han jeg har datet en stund nå fortalte at han hadde vært utro en gang før, i ett forhold. Jeg spurte om årsaken, og han sa det var pga problemer i forholdet. Da vet du at så snart dere får problemer, noe ALLE forhold får, så er han tilbøyelig til å være utro. Sa han ikke noe mer? Noen detaljer om hva slags problemer? Om han angret? Om han synes det var feil håndtert av han eller noe om at han i det hele tatt har reflektert over sin egen rolle i dette? Anonymkode: 8e58d...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå