Gå til innhold

Jeg skjønner at jeg må til en lege, men hvilken? (Smertefulle byller i underliv og lyskeområde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TS her. 

Legen sjekka og sa bare "AU! Det er en av de største jeg har sett!" 

Spurte fastlegen spesifikt om HS, og evt krem/salve med noe bedøvende/antibiotika. Virka ikke helt som h*n hadde hørt om HS, og var ekstremt bestemt på at jeg kun skulle få antibiotika oralt.
Lovte meg at den skulle sprekke i løpet av tirsdag (jeg var jo hos han mandag) Fikk en skikkelig hestedose, og jeg kjørte på med smertestillende så fort jeg hadde parkert bilen hjemme. Fikk sove litt, men ble mer og mer forbanna over kunnskapsløs lege utover kvelden når jeg våknet igjen og nå i løpet av hele tirsdag. Var jo egentlig ikke i dårlig form sett bort fra smerten, men antibiotikaen har slått meg helt ut. Liggi med skikkelig feberfølelse, kvalme, oppkast og you name it (var jo nevnt som bivirkning...) Og kulen vokste seg enda større, og enda mer smertefull... 

Men nå, midnatt natt til onsdag sprakk den endelig :D Nå renner blod, verk og gugge ut, og smerten er så godt som borte :D Noe sårt og ømt, selvfølgelig, men jeg klarer å gå i huset og faktisk sitte litt oppe uten smerte :D
Gleder meg til den er helt tømt :D 

Anonymkode: e8449...d0a

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS her. 

Legen sjekka og sa bare "AU! Det er en av de største jeg har sett!" 

Spurte fastlegen spesifikt om HS, og evt krem/salve med noe bedøvende/antibiotika. Virka ikke helt som h*n hadde hørt om HS, og var ekstremt bestemt på at jeg kun skulle få antibiotika oralt.
Lovte meg at den skulle sprekke i løpet av tirsdag (jeg var jo hos han mandag) Fikk en skikkelig hestedose, og jeg kjørte på med smertestillende så fort jeg hadde parkert bilen hjemme. Fikk sove litt, men ble mer og mer forbanna over kunnskapsløs lege utover kvelden når jeg våknet igjen og nå i løpet av hele tirsdag. Var jo egentlig ikke i dårlig form sett bort fra smerten, men antibiotikaen har slått meg helt ut. Liggi med skikkelig feberfølelse, kvalme, oppkast og you name it (var jo nevnt som bivirkning...) Og kulen vokste seg enda større, og enda mer smertefull... 

Men nå, midnatt natt til onsdag sprakk den endelig :D Nå renner blod, verk og gugge ut, og smerten er så godt som borte :D Noe sårt og ømt, selvfølgelig, men jeg klarer å gå i huset og faktisk sitte litt oppe uten smerte :D
Gleder meg til den er helt tømt :D 

Så bra legen tok deg på alvor! For kuren gjorde jobben sin 😅 Bra den sprakk, men syns kanskje det er rart du ikke fikk noe til å behandle fra utsiden også? 

Hvis du ikke allerede har gjort det så klem ut dritet. Få tømt den skikkelig mellom hver gang hvis den fyller seg opp og hold området rent. 

Anonymkode: 7ad27...56a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så bra legen tok deg på alvor! For kuren gjorde jobben sin 😅 Bra den sprakk, men syns kanskje det er rart du ikke fikk noe til å behandle fra utsiden også? 

Hvis du ikke allerede har gjort det så klem ut dritet. Få tømt den skikkelig mellom hver gang hvis den fyller seg opp og hold området rent. 

Anonymkode: 7ad27...56a

Synes det var veldig rart jeg også. Han ville ikke skjære den opp selv fordi jeg ikke har badekar, for han mente at da måtte jeg bløtlegge flere ganger i flere dager, og når man ikke har badekar eller plass til badebalje på badet, ble det for mye styr... Så kanskje greit nok?

Klemmer og klemmer, og renser med pyrisept. Kommer fortsatt mye ut...

Er endelig i form til å fungere, så skal dra til byen når det åpner og kjøpe hibiscrub og bacymycin salve. Reseptfrie og utifra det jeg kan google meg til de beste for å behandle og unngå at det skjer igjen. Hvis det skjer igjen blir det rett til hudlege. Var ikke så ille priser på det private, når man ser hva legetime, antibiotika og smertestillende kostet. I tillegg blir det utgifter på rensing og div. Så like greit å bruke pengene på hudlege og få ordentlige preparater med en gang, istedenfor å gå lengste vei og flere ganger på rad. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til privat hudlege, om du har mulighet til det.

Anonymkode: 4a8e0...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 4.04):

Synes det var veldig rart jeg også. Han ville ikke skjære den opp selv fordi jeg ikke har badekar, for han mente at da måtte jeg bløtlegge flere ganger i flere dager, og når man ikke har badekar eller plass til badebalje på badet, ble det for mye styr... Så kanskje greit nok?

Klemmer og klemmer, og renser med pyrisept. Kommer fortsatt mye ut...

Er endelig i form til å fungere, så skal dra til byen når det åpner og kjøpe hibiscrub og bacymycin salve. Reseptfrie og utifra det jeg kan google meg til de beste for å behandle og unngå at det skjer igjen. Hvis det skjer igjen blir det rett til hudlege. Var ikke så ille priser på det private, når man ser hva legetime, antibiotika og smertestillende kostet. I tillegg blir det utgifter på rensing og div. Så like greit å bruke pengene på hudlege og få ordentlige preparater med en gang, istedenfor å gå lengste vei og flere ganger på rad. 

Hbis det hjelper, så har jeg fått en sånn skjært opp pg det var noe av det verste jeg har opplevd. Bedøvelsen var TORTUR og jeg gremmes fremdeles, jeg ante ikke at noe så lite kunne gjøre så vondt. Når det er betennelse et sted, gjør jo alt vondt, så det nålestikket og det presset fra væsken som ble sprøytet inn... Nei, fy faen. Dessuten fikk jeg faktisk mye større arr.

De som sprakk av seg selv og jeg klemte var mye mer uutholdelige, men jeg er bedre på smerte når keg har kontroll selv. Å kunne klemme ut på egenhånd, i mitt tempo osv, føltes langt bedre. Men rens godt og hold det så rent som mulig, så får du kansnje like små arr som det jeg fikk!

Anonymkode: f1aea...7a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært heftig plaget med HS siden 12-årsalderen, og har følt mye på skam, aldri gått til lege med det - før jeg fylte 30. Fikk resept på salve og tabletter med antibiotika, noe som holdt det noenlunde i sjakk. For ett år siden begynte jeg på Wegovy, og HS-en forsvant nesten over natta. Det blir forsket på dette nå, mye som tyder på at semaglutid funker for HS, og det har det definitivt gjort for meg.

Anonymkode: e4cc6...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...