Gå til innhold

Jeg skjønner at jeg må til en lege, men hvilken? (Smertefulle byller i underliv og lyskeområde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utifra hva jeg googler meg til, tar gynekologene bare underlivet, og vet lite om evt hudsykdommer som kan ramme områdene? Eller vil de sjekke ut byllene som går i rumpa og nedover lårene også? 

Har i ca to års tid vært plaget med dette, byller som kommer og går i både rumpa og underlivet og hele området generelt. Trodde først det var inngrodde hår, så slutta å barbere meg. Så tenkte jeg hemoroider, fordi jeg sliter mye med forstoppelse. Men byllene kommer jo også i underlivet og litt nedover lårene, ikke bare rett ved endetarmsåpningen. Utfra google er det nok en hudsykdom, og ikke direkte gynekologisk relatert, så hvilken lege blir den rette å bestille time hos? 

Har en byll akkurat nå som er så smertefull, ingenting hjelper, så jeg vurderer å ringe en privatklinikk og få time fort. 

Anonymkode: e8449...d0a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlege/allmennlege. Som vil henvise deg til riktig spesialist. Slik du beskriver så er det kanskje hudlege? Kan  det være hidradenitis suppurativa du har?

Anonymkode: 4e24b...f9f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde startet hos fastlegen. Å vurdere slikt er jo jobben deres, liksom.

Anonymkode: 04ac7...faf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som hidrosadenitt, fastlegen er stedet å starte 

Anonymkode: fc4af...be5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen har 2-3 uker ventetid for ting som ikke er akutte. Deretter må jeg vente på time hos evt rett spesialist, som sikkert tar mange flere uker. Derfor vil jeg nå bare ringe en privatklinikk, volvat eller aleris eller noe sånn, for å få time i løpet av 2-3 dager. For denne smerten jeg har nå er bare helt vill. Har smurt med kortisonkrem, tatt paralgin forte, smurt med sink, prøvd å rense med antiseptisk, you name it.... Vondt å sitte, vondt å stå, vondt å gå... Så ringer privatklinikk med en gang det åpner, men vet ikke helt hvilken lege som blir rett å spørre etter? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan  det være hidradenitis suppurativa du har?

Er det jeg lurer på om det er også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så mye smerter kan du nok få en øh time hos fastlegen i morgen. Du må ringe når telefonen åpner. Privat blir dyrt. Du trenger jo trolig flere timer. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å få akuttime hos fastlegen. Jeg har samme, altså svettekjertelbetennelse. Fikk så store cyster at det var som du beskriver, forferdelig smertefult med all bevegelse.

Fastlegen ga meg antitiotikakrem til å bruke på huden, så nå smører jeg på ved minste tegn til oppbluss, og har klart å holde det under kontroll siden. Får fortsatt noe betennelse, men det holder seg så små at det ikke hindrer bevegelse eller aktivitet. 

Håper du får rask hjelp og lindring, slik smerte er helt jævlig 😇

Anonymkode: 33c04...5d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastlegen har 2-3 uker ventetid for ting som ikke er akutte. Deretter må jeg vente på time hos evt rett spesialist, som sikkert tar mange flere uker. Derfor vil jeg nå bare ringe en privatklinikk, volvat eller aleris eller noe sånn, for å få time i løpet av 2-3 dager. For denne smerten jeg har nå er bare helt vill. Har smurt med kortisonkrem, tatt paralgin forte, smurt med sink, prøvd å rense med antiseptisk, you name it.... Vondt å sitte, vondt å stå, vondt å gå... Så ringer privatklinikk med en gang det åpner, men vet ikke helt hvilken lege som blir rett å spørre etter? 

Du forklarer situasjonen når du ringer, så hjelper de deg med å finne den beste legen. 
Klarer du å ta bilde av dette? Da er det lettere å forklare til legen når du kommer dit, og eventuelt det vonde er borte eller i en roligere fase. Høres helt fælt ut. 

Anonymkode: f4fca...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hudlege er riktig, det er de som behandler hidradenitis i tillegg til fastlegene. 

Hvis byllene går helt inn i genitalia eller rumpa så obs at Crohns noen ganger sprer seg ut i underlivet.

Anonymkode: fcb69...909

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette kvalifiserer for en akuttime hos fastlegen, som vil henvise deg videre. Du må opplyse om hvor smertefullt det er når du ringer. 

Anonymkode: 1736d...237

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.... Ringte fastlegen og forklarte, og dere hadde rett, jeg fikk time senere i dag :)  Men satt klart med både dr. dropin, volvat og aleris, klar til å kjøre til første og beste som kunne tatt meg inn å gitt lindring ;) Nå er det bare å overleve bilturen, og håpe fastlegen vet hva h*n driver med, så jeg får lindring... 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke navnet på det, men jeg har hatt det flere ganger. Legen sa til slutt strengt at jeg må gå til legen med det når det oppstår. Det kan oppstå stygge infeksjoner dersom man ikke får hjelp. Jeg har hatt antibiotikakur, kremer og 1 operasjon. Operasjonen ble utført for å fjerne sekken til betennelsen da det ikke ville gi seg. Nå er det en stund siden sist jeg hadde det, men sist brukte jeg Brulidine salve og det tok knekken på den. 

Lykke til. 

Anonymkode: 7ad27...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det en periode av livet.

Jeg ble tipset her inne om å hver dag bruke en rens med salisylic acid over de utsatte områdene, og det sluttet. Nå bruker jeg den kun en gang i uken eller sjeldnere, og det har ikke kommet tilbale en eneste gang de siste tjaaaa seks årene.

Anonymkode: f1aea...7a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg slet med det en periode av livet.

Jeg ble tipset her inne om å hver dag bruke en rens med salisylic acid over de utsatte områdene, og det sluttet. Nå bruker jeg den kun en gang i uken eller sjeldnere, og det har ikke kommet tilbale en eneste gang de siste tjaaaa seks årene.

Unnskyld jeg blandet, det er glycolic acid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt sånt ved noen få anledninger. Smertefullt. Alltid trodd at det er inngrodde hår.

Anonymkode: 5b166...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også hatt sånt ved noen få anledninger. Smertefullt. Alltid trodd at det er inngrodde hår.

Anonymkode: 5b166...b8f

Har slitt en del med inngrodde hår, men det kan ikke sammenlignes med den smerten her... Tar inngrodde hår overalt hver dag, over det her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har slitt en del med inngrodde hår, men det kan ikke sammenlignes med den smerten her... Tar inngrodde hår overalt hver dag, over det her... 

Same! Denne typen betennelse er ikke inngrodde hår etter hva jeg har forstått. Jeg har hatt kuler på str med en golfball og når de til slutt sprekker!fy faen! Jeg spyr av tanken og er glad det er lenge siden sist. Jeg var ganske ung da det startet og syklet til jobb hver dag. Håper det aldri kommer tilbake og hvis det gjør det så ringer jeg legen asap! 

Anonymkode: 7ad27...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være HS https://www.hudportalen.no/hidradenitis-suppurativa-hs/hva-er-hs

I følge hudlegen som diagnostiserte meg så er det mange fastleger som ikke er spesielt kjent med denne sykdommen, og så gjerne ikke vet at den beste behandlingen for de fleste er antibiotika krem eller liniment.

Min tidligere fastlege satte meg på flere hestekurer med oral antibiotika først, uten noen virkning. Hudlegen ga meg antibiotika liniment, og etter en dag var det merkbar bedring. Nå starter jeg selv behandlingen med en gang jeg kjenner antydning til utbrudd, og har ikke hatt store plager på mange år.

Lykke til!

Anonymkode: 63171...805

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Smerte som er helt vill? Akuttime hos fastlegen!

Anonymkode: 0fae4...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det kommer og går. Det er svært viktig at du tar bilder i akutt/aktiv fase, i tilfelle du ikke får legetime mens det pågår.

Jeg hadde begynt hos fastlege OG hudlege privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...