AnonymBruker Skrevet i går, 22:42 #1 Del Skrevet i går, 22:42 Hei. Har en liten problemstilling jeg vil ta opp. Jeg og min man hverken snuser eller røyker, så økonomisk sett har vi 70-80 mer enn familier som gjør det å rutte med i året. Vi bestiller samme tur hvert år til "fancy" hotell med underholdning for barna og aller har det fint for summen innenfor det budsjettet. Har nær relasjon som rakker ned og mener vi sløser penger og at vi "vi har så det så fint vi" mtp ferie og det vi tilbyr våre barn kontra hva deres før. Disse foreldrene både røyker og snuser så har jo åpenbart 70-100k mindre i budsjett enn oss. Men ofte føler jeg de skal rakke oss ned fordi vi bruker så mye penger på ferie og at "noen har det fint!". Jeg mener vi prioriterer familien ved å avstå fra eksempelvis røyk og snus, noe både jeg og samboeren gjorde før barn, mot de som heller velser røyk og snus fremfor å ha det ekstra i budsjettet. Jeg mener dette er prioriteringssak, andre mener "vi er heldig". Jeg syns ikke de. Me sparer der vi kan for å ha penger til litt ekstra luksus i ferien,men selvsagt, vi har "det bedre" enn dei som prioriterer nikotin. Anonymkode: fbc8d...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:50 #2 Del Skrevet i går, 22:50 Det er en prioriteringssak, men hvorfor velger dere en så kjedelig ferie i stedet for å gi barna nye impulser? Anonymkode: 2079c...a76 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 23:06 #3 Del Skrevet i går, 23:06 Det er en kjempegøy ferie der barna koser seg fra første til siste stund. Dette er syndentur utenfor sesong. "Ferie" har vi også i "fellesferien" Der det er rom for kjedelige nye impulser som sliter ut kropp og sjel. Så slapp av, vi har begge deler. Men prioriterer en tur før selve ferien fordi det e r billigere da og vi har råd til det. Anonymkode: fbc8d...645 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 23:11 #4 Del Skrevet i går, 23:11 Hadde ikke giddet inngå i diskusjon om det. Anonymkode: bb86d...a82 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 23:15 #5 Del Skrevet i går, 23:15 Av en eller annen grunn er det alltid folk som reiser som får sure kommentarer som at "det er noen som har det". Og så godt som alltid fra folk som bruker like mye eller mer på annet. Enten det er snus, røyk, alkohol, bil, uteliv eller annet. Det virker som det er noe med akkurat reising som får misunnelsen til å tyte frem hos folk. Mulig det er fordi de selv sløser jevnt og trutt gjennom året, og ikke tåler å se at andre klarer å spare. Anonymkode: a68e7...252 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden Det er veldig mye som handler om prioritering. Noen røyker, noen må ha ta-med kaffe hver dag og noen må til frisøren hver måned for å ta etterveksten, der er jo jeg. Så vi har alle noen "synder" Bare drit i hva andre mener om deres prioriteringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden Jeg lever et ekstremt spartansk liv der jeg kun drikker vann som tørstedrikke og spiser aldri godteri eller bruker penger på ferier. Jeg trives med mine prioriteringer og har merkelig nok glede i dette når jeg tenker på hvor godt jeg tar vare på kroppen min som bare får energi i form av såkalte sunne kalorier. Jeg elsker å dra ut i marka og telte også. Belønningssystemet i hjernen min er nok på samme høyde som ved andres dyre utenlandsturer eller snus. Så prioriterer jeg å kjøpe dyre merkeklær på Finn til halve prisen, og bor på en anstendig adresse, selv om jeg bor billig grunnet nedbetalt bolig som jeg har prioritert. Disse to tingene får jeg kommentarer på fra snusere, røykere og andre med høyt sløsete matbudsjett. De sier at jeg er heldig som kan unne meg slik luksus. Jeg fatter ikke hvor de har plassert selvinnsikten. Anonymkode: fb1a1...726 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg lever et ekstremt spartansk liv der jeg kun drikker vann som tørstedrikke og spiser aldri godteri eller bruker penger på ferier. Jeg trives med mine prioriteringer og har merkelig nok glede i dette når jeg tenker på hvor godt jeg tar vare på kroppen min som bare får energi i form av såkalte sunne kalorier. Jeg elsker å dra ut i marka og telte også. Belønningssystemet i hjernen min er nok på samme høyde som ved andres dyre utenlandsturer eller snus. Så prioriterer jeg å kjøpe dyre merkeklær på Finn til halve prisen, og bor på en anstendig adresse, selv om jeg bor billig grunnet nedbetalt bolig som jeg har prioritert. Disse to tingene får jeg kommentarer på fra snusere, røykere og andre med høyt sløsete matbudsjett. De sier at jeg er heldig som kan unne meg slik luksus. Jeg fatter ikke hvor de har plassert selvinnsikten. Anonymkode: fb1a1...726 Nettopp det jeg mener. De som snuser, røyker, drikker og MÅÅÅÅÅ HA CAFFELATTE!!! Anklager meg for å være heldig fordi jeg ikke kaster penger i bosset fremfor å bruke de må mine barn. Som jeg har valgt å få. Og vil gi alt de ønsker. Anonymkode: fbc8d...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden Ikke gidd å diskuter en gang. Anonymkode: e50dd...7a2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygdefrue Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden 1 kaffe på bensinstasjon om dagen (33krx30 dager) blir 1000kr i mnd, dette i seg selv er ca kostnaden av et boliglån på 150.000,- en boks snus om dagen (80krx30dager) blir 2400kr i mnd. Dette er nok til å betjene et boliglån på 360.000kr tallene er ca, men dropper man den ene kaffekoppen (evt har kaffeavtale) og en boks snus så har man brått råd til langt mer enn de som måtte finne på å søle bort penger på slikt. så be de som klager kysse deg midt i r…. Og ikke blande seg 🤣 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har en liten problemstilling jeg vil ta opp. Jeg og min man hverken snuser eller røyker, så økonomisk sett har vi 70-80 mer enn familier som gjør det å rutte med i året. Vi bestiller samme tur hvert år til "fancy" hotell med underholdning for barna og aller har det fint for summen innenfor det budsjettet. Har nær relasjon som rakker ned og mener vi sløser penger og at vi "vi har så det så fint vi" mtp ferie og det vi tilbyr våre barn kontra hva deres før. Disse foreldrene både røyker og snuser så har jo åpenbart 70-100k mindre i budsjett enn oss. Men ofte føler jeg de skal rakke oss ned fordi vi bruker så mye penger på ferie og at "noen har det fint!". Jeg mener vi prioriterer familien ved å avstå fra eksempelvis røyk og snus, noe både jeg og samboeren gjorde før barn, mot de som heller velser røyk og snus fremfor å ha det ekstra i budsjettet. Jeg mener dette er prioriteringssak, andre mener "vi er heldig". Jeg syns ikke de. Me sparer der vi kan for å ha penger til litt ekstra luksus i ferien,men selvsagt, vi har "det bedre" enn dei som prioriterer nikotin. Anonymkode: fbc8d...645 Slutt å bry deg, vi som ikke røyker og heller ikke snuser er liksom syndebukkene for alt mulig for alle dem som kaster pengene ut av vinduet og ødelegger helsa si på sjuk og røy. Hver og en må gjøre hva de vil med sine egne penger uten å skulle måtte forsvare sitt forbruk, som er helt normalt. Det er en prioriteringssak om man vil røye eller snuse. Dete r i tillegg lovervekt av personer i lavere sosiale lag som røyke ri dag. De forstår vel ikke økonomi og prioritering? Anonymkode: 93a74...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden Du trenger ikke ta hensyn til noenting. Reis på ferie og nyt. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Staten skulle skamme seg for tobakksavgift. Jeg måtte inn med google og kalkulator. De raner jo folk. Er tobakk noe som skal være forbeholdt rik folk? Anonymkode: 35121...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har en liten problemstilling jeg vil ta opp. Jeg og min man hverken snuser eller røyker, så økonomisk sett har vi 70-80 mer enn familier som gjør det å rutte med i året. Vi bestiller samme tur hvert år til "fancy" hotell med underholdning for barna og aller har det fint for summen innenfor det budsjettet. Har nær relasjon som rakker ned og mener vi sløser penger og at vi "vi har så det så fint vi" mtp ferie og det vi tilbyr våre barn kontra hva deres før. Disse foreldrene både røyker og snuser så har jo åpenbart 70-100k mindre i budsjett enn oss. Men ofte føler jeg de skal rakke oss ned fordi vi bruker så mye penger på ferie og at "noen har det fint!". Jeg mener vi prioriterer familien ved å avstå fra eksempelvis røyk og snus, noe både jeg og samboeren gjorde før barn, mot de som heller velser røyk og snus fremfor å ha det ekstra i budsjettet. Jeg mener dette er prioriteringssak, andre mener "vi er heldig". Jeg syns ikke de. Me sparer der vi kan for å ha penger til litt ekstra luksus i ferien,men selvsagt, vi har "det bedre" enn dei som prioriterer nikotin. Anonymkode: fbc8d...645 Og poenget var? Du fremstår jo like teit som de du klager på... Ønsker du er diplom fordi du ikke røyker eller snuser? Siden du never det utallige ganger. Bruk dine penger på hva du vil, ikke heng deg opp i andres meninger eller pengebruk. Anonymkode: e421e...e34 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden Om de tar det opp neste gang, så si det til dem. ‘Dere sløser penger på røyk og snus, vi på sløser på ferie. Vi prioriterer vår sløsing forskjellig.’ Eller bare la det ligge. Det har ikke noe å si. Anonymkode: 7b70f...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Staten skulle skamme seg for tobakksavgift. Jeg måtte inn med google og kalkulator. De raner jo folk. Er tobakk noe som skal være forbeholdt rik folk? Anonymkode: 35121...a42 Rikfolk har stort sett bedre forstand enn at de bruker penger på røyk og snus. Anonymkode: 93a74...ac9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Trygdefrue skrev (4 timer siden): 1 kaffe på bensinstasjon om dagen (33krx30 dager) blir 1000kr i mnd, dette i seg selv er ca kostnaden av et boliglån på 150.000,- en boks snus om dagen (80krx30dager) blir 2400kr i mnd. Dette er nok til å betjene et boliglån på 360.000kr tallene er ca, men dropper man den ene kaffekoppen (evt har kaffeavtale) og en boks snus så har man brått råd til langt mer enn de som måtte finne på å søle bort penger på slikt. så be de som klager kysse deg midt i r…. Og ikke blande seg 🤣 Du har veldig høy boliglånsrente eller?😳 Anonymkode: 3e05d...a0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden Ikke lenge siden så kom akkurat dette her opp blant en vennegjeng av meg. Noen forstod ikke at folk hadde råd til å reise så mye. Da nevnte jeg det at det med reising er veldig synlig, mens en vet ikke om de som ikke har råd prioriterer for eksempel litt ekstra i matveien. Tobakk (og alkohol) koster, samme med å gå ut å spise. Det virker som det er lettere å si noe på de som reiser mye, enn de som snuser eller tar en kaffe ute. Som en annen her har listet opp, så blir det mye penger ut av både snus, og én kaffe ril dagen. Det er nok lettere for folk å ta med seg den kaffen uten å tenke, enn å bestille en dyr ferietur hvor en betaler alt på en gang, eller i hvert fall et større beløp. Det føles så utrolig mye mer, selv om summen kan være lik. Prøv å hev deg over det, selv om jeg skjønner det irriterer. Du kan også si det som det er at det handler om prioriteringer. Dere hverken røyker eller snuser, og tar en del valg i matveien for å ha råd til det. Sier en det på en fin måte så tenker jeg det er helt innenfor å si. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #19 Del Skrevet 17 timer siden Svar: ". Vi har valgt å bruke de pengene vi sparte da vi sluttet med røyk/snus på ferie. Vet du....det blir jo nesten 100 000 i året....." Dette har de ingenting med. Der handler som du sier, om prioriteringer, Hadde svart som over hver gang. Anonymkode: bdeac...a1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Svar: ". Vi har valgt å bruke de pengene vi sparte da vi sluttet med røyk/snus på ferie. Vet du....det blir jo nesten 100 000 i året....." Dette har de ingenting med. Der handler som du sier, om prioriteringer, Hadde svart som over hver gang. Anonymkode: bdeac...a1f At man ikke røyker og snuser betyr ikke automatisk at man har gjort det tidligere altså... Mange av oss er smarte nok til aldri å begynne... Og har derfor råd til å prioritere mye annet morsomt. Anonymkode: 3e05d...a0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå