AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #41 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hårre/årre Olljdorre Saudestira Hekjen Lykla Anonymkode: 6a82e...f12 Glemte å skrive betydningen. Hårre/årre - et kraftuttrykk. Forkortelse av det opprinnelige uttrykket "herrens heite død", som i nyere tid har blitt til "hårre/årre heite de"! Olljdorre - Ullunderbukse. Brukes også om vanlig stilongs. Saudestira - Å stirre tomt ut i lufta Hekjen - Gjerrig Lykla - Nøkler Anonymkode: 6a82e...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #42 Del Skrevet 3. november 2024 Vel, man får kjøpt egne bøker med ord og uttrykk fra dialekta mi, så det er nok flere enn jeg kan skrive her. Men noen eksempler: Kællvøli - å være litt frossen av seg Kjems du - kommer du til I stad - både snart og for litt siden Løype - dra på besøk/farte rundt Skyld - i slekt Kaku - brød Fatafille - kjøkkenklut Anonymkode: 2309f...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #43 Del Skrevet 3. november 2024 "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #44 Del Skrevet 3. november 2024 "Fole"- med tjukk l Anonymkode: a6583...d6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #45 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 Har hørt uttrykket nordpå også. Er svits (bilnøkkel) særegent for Bergen, eller er det i bruk andre steder? Anonymkode: 19e75...bdc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #46 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Glemte å skrive betydningen. Hårre/årre - et kraftuttrykk. Forkortelse av det opprinnelige uttrykket "herrens heite død", som i nyere tid har blitt til "hårre/årre heite de"! Olljdorre - Ullunderbukse. Brukes også om vanlig stilongs. Saudestira - Å stirre tomt ut i lufta Hekjen - Gjerrig Lykla - Nøkler Anonymkode: 6a82e...f12 Sunnmøre? Køppetvøge (kjøkkenklut) bøs (søppel) Hi sia - andre sida Lykla (nøkler) takk til deg som nevnte det, hadde helt glemt det ordet! Anonymkode: b04c1...245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #47 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 Hi sia brukes på Sunnmøre også Anonymkode: b04c1...245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #48 Del Skrevet 3. november 2024 Namdalen; Bassarygg (bære noen på ryggen) Kråkfot (spenne bein) Ørtæv (å slå til noen) Kaffebrød (alle former for gjærbakst til kaffen) Gullapp (post-it lapp) Tannkost (tannbørste) Huv (lue) Poinni (under) Påssa (pose) Kakskiv (brødskive) Sopinj (sulten) Bættere (jaggu/søren meg) Anonymkode: fe8dc...040 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #49 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kongrove Anonymkode: 1f031...b6d I Trøndelag sier vi kongro Anonymkode: cc0dd...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #50 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 Det sier min far også, vaskekte trønder Anonymkode: cc0dd...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #51 Del Skrevet 3. november 2024 Blåkkå/Blåkkene - Bladet, Bladene Vanneri - Gi blaffen/skit på Blekkja - Slå Anonymkode: fa6cd...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #52 Del Skrevet 3. november 2024 Vet ikke om det er unikt for Trøndelag, men: Hossolæsta - ullsokker Ful - sint Anonymkode: cc0dd...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #53 Del Skrevet 3. november 2024 Boss er et norsk ord som står i ordbøkene, og ikke et dialektord som er særegent for kun en eller få dialekter. Anonymkode: 54e9c...c14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #54 Del Skrevet 3. november 2024 Kjei = sliten evt slitsom kommer an på sammenhengen. Kjett= kjedelig Frakt = (klarer ikke å oversette på en god måte) "dæ var altså så frakt dæ" Lillehammer og Gudbrandsdalen brukes det iallefall. Anonymkode: 77030...d24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #55 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 "Hi sida", "hi dama", "ho hi" sier de aller fleste på Søre Sunnmøre. Anonymkode: 6a82e...f12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #56 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kjei = sliten evt slitsom kommer an på sammenhengen. Kjett= kjedelig Frakt = (klarer ikke å oversette på en god måte) "dæ var altså så frakt dæ" Lillehammer og Gudbrandsdalen brukes det iallefall. Anonymkode: 77030...d24 "Ho vakje frakke" sier enkelte her på Søre Sunnmøre om ei som ikke var helt i form. Er det samme betydningen hos dere, altså at når noe er frakt så er det positivt? Anonymkode: 6a82e...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
princeofithilien Skrevet 4. november 2024 #57 Del Skrevet 4. november 2024 Vi sier mye rart her i Larvik, men det første jeg kommer på som de kanskje ikke sier så mange andre steder er "hælær", som betyr orker. "Jeg hælække det i dag", "hælær du det?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #58 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): lakabodl - tulling mjødni - hofta Anonymkode: e50b0...347 Okledn og knesaboti må og med. Anonymkode: 54531...c86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #59 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Hi sia" for "andre siden" vil jeg si er unikt for Førde. Anonymkode: 65287...7e6 Nei, er vanleg i heile indre sogn og. Anonymkode: 54531...c86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pluton Skrevet 4. november 2024 #60 Del Skrevet 4. november 2024 Tidig er et uttrykk brukt i Bergen og omegn = artig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå