AnonymBruker Skrevet i går, 21:50 #1 Del Skrevet i går, 21:50 Hvor er du fra, og har du et (eller flere) dialektord som kun finnes på din dialekt? Jeg er fra Troms, og her sier vi for eksempel "isst ikkje" hvis vi ikke gidder noe. "Æ isst ikkje gå med søpla" for eksempel. Ellers har vi "søkkførrspælt" for å være veldig overraska over noe. Anonymkode: 4622b...77c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet i går, 21:52 #2 Del Skrevet i går, 21:52 I Bergen sier vi boss i stedet for søppel, sikkert mye mer og, gleder meg til å følge tråden 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:00 #3 Del Skrevet i går, 22:00 Kom på et til ord vi har her: Mellabær. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det engang. Det er naken hud mellom to plagg. F.eks mellom topp og bukse. Anonymkode: 4622b...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:02 #4 Del Skrevet i går, 22:02 Ist sier de eldre på Søre Sunnmøre også, samme betydning 😊 Anonymkode: 6a82e...f12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:03 #5 Del Skrevet i går, 22:03 Pås skrev (10 minutter siden): I Bergen sier vi boss i stedet for søppel, sikkert mye mer og, gleder meg til å følge tråden Det gjelder vel stort sett hele Vestlandet. Anonymkode: 6a82e...f12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:03 #6 Del Skrevet i går, 22:03 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor er du fra, og har du et (eller flere) dialektord som kun finnes på din dialekt? Jeg er fra Troms, og her sier vi for eksempel "isst ikkje" hvis vi ikke gidder noe. "Æ isst ikkje gå med søpla" for eksempel. Ellers har vi "søkkførrspælt" for å være veldig overraska over noe. Anonymkode: 4622b...77c Isst ikkje og mellabær har vi i Nordland også. Anonymkode: eadef...229 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:05 #7 Del Skrevet i går, 22:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Isst ikkje og mellabær har vi i Nordland også. Anonymkode: eadef...229 Så gøy, da var det mer utbredt enn jeg tenkte. Men mellabær må jo være særegent for nord-norge da? Har ikke hørt noen sør for Nordland si det hvert fall, har bodd litt sørpå. Anonymkode: 4622b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pluton Skrevet i går, 22:05 #8 Del Skrevet i går, 22:05 I Bergen (og omkringliggende kommuner) sier man månebedotten = himmelfallen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:09 #9 Del Skrevet i går, 22:09 Pås skrev (15 minutter siden): I Bergen sier vi boss i stedet for søppel, sikkert mye mer og, gleder meg til å følge tråden Det heiter vel boss over heile Vestlandet? -sogning Anonymkode: e50b0...347 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:10 #10 Del Skrevet i går, 22:10 De to mer bergenske ordene jeg vet om er bekkalokk (= kumlokk) og belite seg (som tilnærmet betyr å godta noe. Dersom man f.eks spiller et spill, og en mener man ikke er ute, mens de andre mener man er ute- så vil de andre si at man må belite seg.) Blir kanskje mye bergensk her😃 Anonymkode: de955...566 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:12 #11 Del Skrevet i går, 22:12 låkt (vondt) på sunnmørsk Anonymkode: 8be2b...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:12 #12 Del Skrevet i går, 22:12 Båtær, bussær, bilær, pælær. Anonymkode: 929e2...858 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:13 #13 Del Skrevet i går, 22:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De to mer bergenske ordene jeg vet om er bekkalokk (= kumlokk) og belite seg (som tilnærmet betyr å godta noe. Dersom man f.eks spiller et spill, og en mener man ikke er ute, mens de andre mener man er ute- så vil de andre si at man må belite seg.) Blir kanskje mye bergensk her😃 Anonymkode: de955...566 Det gjør ikke noe! Mine venner fra Bergen har så utvasket dialekt, at jeg bare kunne "boss" fra før. De andre ordene som blir nevnt her, har jeg aldri hørt før. Artig Ts Anonymkode: 4622b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:16 #14 Del Skrevet i går, 22:16 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det heiter vel boss over heile Vestlandet? -sogning Anonymkode: e50b0...347 Samme i Stavanger/Sandnes Anonymkode: 156d7...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:17 #15 Del Skrevet i går, 22:17 Då dialekta mi er vi noko smålåtne, feks når det gjeld å beskrive matn vi får servert, om da so e dei finaste rettane me får servert, så e me smålåtne. -da metta -da sklei no ne -jau, da va no etandes ditta -smakt verre -smakt beire -va hett Og framfor alt så må vi alltid "ete fyst" før me skal gjere noko, uansett kva vi skal gjere så må vi "ete fyst", om da so brenn rundt øyra på oss. Anonymkode: db29b...5ca 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:18 #16 Del Skrevet i går, 22:18 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det heiter vel boss over heile Vestlandet? -sogning Anonymkode: e50b0...347 Bås. Anonymkode: 54531...c86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:18 #17 Del Skrevet i går, 22:18 Pås skrev (25 minutter siden): I Bergen sier vi boss i stedet for søppel, sikkert mye mer og, gleder meg til å følge tråden Slitan og tjommi er nok ikke like utbredt som boss, det sier de mye i hele vest Anonymkode: 4501a...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:19 #18 Del Skrevet i går, 22:19 Veit ikkje kva som er unikt for sognemål og kva som kan dukka opp i andre vestlandsdialektar men.. bidne – koppar og kar løvang – langkost (kjem fra bergensk trur eg?) tvåga – klut tudnige – svimmel hoddekodda – pute kvitedl – pledd bodla – søle (verb) Eg bodla pao broki og lyte torka med tvåga gise (uttalst jise) – trekkfult nåvi – hushjørne Anonymkode: e50b0...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:19 #19 Del Skrevet i går, 22:19 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De to mer bergenske ordene jeg vet om er bekkalokk (= kumlokk) og belite seg (som tilnærmet betyr å godta noe. Dersom man f.eks spiller et spill, og en mener man ikke er ute, mens de andre mener man er ute- så vil de andre si at man må belite seg.) Blir kanskje mye bergensk her😃 Anonymkode: de955...566 De sier vel også "eg vakje ani an"? Jeg ver ikke borti han. Anonymkode: 54531...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:19 #20 Del Skrevet i går, 22:19 Kongrove Anonymkode: 1f031...b6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå