Gå til innhold

Hva skjer med unghunden min...?

Høstfjellet

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har en elghund på 1 1/2 år. Han har vært en "krevende" valp i den forstand at han har hatt mye energi, masse ødeleggelser i hjemmet og i det siste startet bråk med den eldre elgunden vår. 

Nå i det siste har har vist en oppførsel som gjør meg redd og trist. Han virker svært eiesyk på meg. Samboeren min kan ha vært hjemme med han en dag og en kveld og bare koset, men med en gang jeg kommer hjem begynner han og knurrer og bjeffe mot samboeren min. Han har aldri gjort dette mot meg. Da samboer og hund er på jakt I helgene er dette aldri noe problem. 

Siden jeg jobber turnus så er det stort sett jeg som går tur, gir mat og har flere fridager sammen med hunden- hvis det har noe å si. 

Jeg må ringe veterinæren å rådføre meg.. Men kanskje dere sitter på noen nyttige tips eller kjenner igjen adferden. Han er jo en unghund i sin "beste" alder med alt det måtte innebære av hormoner og testosteron. Men kan dette gå over med trening eller er det ikke håp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund gjøre dette på gamle dagene hans. Knurra til min mann når han tok han bort fra meg. Når han skulle legge hunden for natten. Han var en liten hund. Så ingen som ble redd. Jeg trur han hadde vondt som han skjulte for oss. Han døde noen år etter. Og hunder skjuler godt for oss. Han hadde noen problemer med hjertet på slutten. 

Anonymkode: 257d4...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nok slå ned på dårlig oppførsel ganske fort, og belønne god oppførsel i stor grad fremover. Ignorer hunden totalt når han knurrer, belønn når han ikke knurrer.. 

Nå må dere alle jobbe ilag som ett team, gjøre gøye ting ilag, du og samboer bør begynne å gå turer ilag med begge hundene, trene ilag med begge hundene og aktivisere ilag med begge hundene, og dere må jobbe ilag for å slå ned på dårlig oppførsel. 

Dette med felles aktiviteter, så hundene ikke begynner å rangere det ene mennesket ( og hunden) foran den andre, men ser att dere er ett team som leder, pleier å fungere ganske greit på sjalu hunder. 

Dette bør settes av tid til å jobbes med fremover. Som du sier, han er hormonell og sjalu, kanskje med høyere energi og mer lopper i blodet enda, og du gjør tydeligvis ett eller anna som gjør att han foretrekker deg som favoritt, og du må da passes ekstra på i hans verden, hele familien må altså vere med på laget her, og hundene må lære seg att i rang står de under mennesker. 

Anonymkode: 166f6...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ignorert knurring…

Vet at mye «nymotens» trening går på å belønne riktig adferd og ignorere det man ikke ønsker, men når det gjelder knurring og liknende er det noe helt annet. Hunden må få beskjed om at du ikke aksepterer forsøket på å bestemme hvem du skal treffe/snakke med/være nær. 
Jeg ville kanskje sagt «husj!» til hunden, og tydelig snudd ryggen til den og overdrevent vist at jeg foretrakk samboeren over hunden med den oppførselen. Vil den så hilse på deg kan du feks hilse kort, for så å igjen overdrevent vise at du foretrekker samboeren. Tror han ville skjønt poenget kjapt.

Anonymkode: c25c4...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet at mye «nymotens» trening går på å belønne riktig adferd og ignorere det man ikke ønsker, men når det gjelder knurring og liknende er det noe helt annet. Hunden må få beskjed om at du ikke aksepterer forsøket på å bestemme hvem du skal treffe/snakke med/være nær. 
Jeg ville kanskje sagt «husj!» til hunden, og tydelig snudd ryggen til den og overdrevent vist at jeg foretrakk samboeren over hunden med den oppførselen. Vil den så hilse på deg kan du feks hilse kort, for så å igjen overdrevent vise at du foretrekker samboeren. Tror han ville skjønt poenget kjapt.

Det du gjør da er å undertrykke hundens signaler uten å ta tak i årsaken til at hunden reagerer som den gjør.

TS - i hvilke situasjoner er det hunden knurrer og bjeffer? Er det i det du kommer hjem? Er det hvis din samboer setter seg ved siden av deg eller tar på deg? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Å ta vekk knurring er som å ta batteriet ut av røykvarsleren. At hunden knurrer er BRA, da bruker han språket sitt i stedet for å gjøre andre mer dramatiske ting. 

Her må dere jo jobbe med årsaken til at hunden knurrer, og den er vanskelig for oss på KG å vite noe om basert på en slik kort beskrivelse. Veterinær er ikke dumt, men om dere får utelukket smerter ville jeg ha oppsøkt en dyktig adferdskonsulent i tillegg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (2 timer siden):

Det du gjør da er å undertrykke hundens signaler uten å ta tak i årsaken til at hunden reagerer som den gjør.

TS - i hvilke situasjoner er det hunden knurrer og bjeffer? Er det i det du kommer hjem? Er det hvis din samboer setter seg ved siden av deg eller tar på deg? 

Som f.eks her om dagen: Vi hadde vært ute å spist, kommer hjem - hunden logrer med halen og er veldig glad for at samboer åpner døra og vil ha kos (jeg var fortsatt i bilen). Da jeg kommer mot den begynner han med en gang å knurrer til samboer...ikke mot meg. Samboer sier "Nei" med streng stemme...ender med at vi må "gjerde" han inn i gangen. Så det virker som han er "teritoriell" på meg. De gangene jeg jobber kveld så er de veldig gode venner! Søren asså..dette er så vanskelig og vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstfjellet skrev (2 minutter siden):

Som f.eks her om dagen: Vi hadde vært ute å spist, kommer hjem - hunden logrer med halen og er veldig glad for at samboer åpner døra og vil ha kos (jeg var fortsatt i bilen). Da jeg kommer mot den begynner han med en gang å knurrer til samboer...ikke mot meg. Samboer sier "Nei" med streng stemme...ender med at vi må "gjerde" han inn i gangen. Så det virker som han er "teritoriell" på meg. De gangene jeg jobber kveld så er de veldig gode venner! Søren asså..dette er så vanskelig og vondt. 

Og som sagt, de er jo også på jakt sammen i flere uker. Da er ikke dette noe problem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstfjellet skrev (5 minutter siden):

Det hunden opplever er at han gir et signal til dis samboer om at han vil at samboeren din skal trekke seg unna. Svaret på det signalet er at han får kjeft og blir buret inn.. Dette bedrer ikke forholdet mellom samboeren din og hunden, så jeg vil i første om gang ha slutta med dette. 

Deretter er det kontakte adferdsterapaut. Før dere gjør det kan dere også prøve å kartlegge så godt dere kan i hvilke situasjoner dette skjer og ikke. Er dette alltid når samboeren din kommer inn i gangen, eller bare enkelte dager? Skjer det andre steder i huset, eller bare i gangen? Hva skjer om du ikke er i gangen, men hunden og samboer går inn sammen? Eller hvis hunden og samboer kommer sammen inn døra og du kommer i mot? Det er mye lettere for adferdskonsulent å hjelpe dere om dere har tenkt litt på sånne ting først. 

Anonymkode: c925d...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstfjellet skrev (9 minutter siden):

"Nei" med streng stemme vil ikke ha noe effekt. Det blir mer som om din samboer da "knurrer tilbake" og det gjør antagelig bare situasjonen mer anspent.

Jeg tror det beste er om du får tak i en atferdsspesialist som kan komme hjem til dere og se dere og hunden og hjelpe dere direkte. Det blir vanskelig for oss over nettet å si så mye konkret.

Se om du finner noen nær der du bor på denne oversikten: 
https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det hunden opplever er at han gir et signal til dis samboer om at han vil at samboeren din skal trekke seg unna. Svaret på det signalet er at han får kjeft og blir buret inn.. Dette bedrer ikke forholdet mellom samboeren din og hunden, så jeg vil i første om gang ha slutta med dette. 

Deretter er det kontakte adferdsterapaut. Før dere gjør det kan dere også prøve å kartlegge så godt dere kan i hvilke situasjoner dette skjer og ikke. Er dette alltid når samboeren din kommer inn i gangen, eller bare enkelte dager? Skjer det andre steder i huset, eller bare i gangen? Hva skjer om du ikke er i gangen, men hunden og samboer går inn sammen? Eller hvis hunden og samboer kommer sammen inn døra og du kommer i mot? Det er mye lettere for adferdskonsulent å hjelpe dere om dere har tenkt litt på sånne ting først. 

Anonymkode: c925d...c9a

Nei jeg vet, men vi blir jo rett og slett litt usikre og redde. 

Dette skjer ikke alltid, og det er ikke alltid i gangen det skjer. F.eks kan samboer klappe og kose hunden før den plutselig sier ifra. Dette har den heller aldri gjort med meg. 

Jeg har luftet at vi burde kontakte en adferdsspesialist. Samboer mener at dette sikkert er en periode som vil gå over (i og med at han er midt i den "verste" ungdomstiden) Men jeg er redd det bare kan eskalere.. 

Har noen av dere brukt adferdsspesialist? Vet dere sånn ca pris? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstfjellet skrev (51 minutter siden):

Nei jeg vet, men vi blir jo rett og slett litt usikre og redde. 

Dette skjer ikke alltid, og det er ikke alltid i gangen det skjer. F.eks kan samboer klappe og kose hunden før den plutselig sier ifra. Dette har den heller aldri gjort med meg. 

Jeg har luftet at vi burde kontakte en adferdsspesialist. Samboer mener at dette sikkert er en periode som vil gå over (i og med at han er midt i den "verste" ungdomstiden) Men jeg er redd det bare kan eskalere.. 

Har noen av dere brukt adferdsspesialist? Vet dere sånn ca pris? :)

Det er jo en unghund, så det er jo ofte i denne perioden at slike ting kan komme frem til overflaten. Det betyr ikke at det automatisk vil gå vekk om man ignorerer det. Akkurat nå er dere litt usikre på hundens motivasjon, og da vet dere naturligvis ikke den beste måten å håndtere det på, heller. Å si "nei!" er generelt ikke et godt svar til knurring. Knurringen er bare et symptom, og man ønsker ikke å fjerne symptomet, men endre de underliggende følelsene bak knurret.

Det er en god sjanse for at problemet bare vil vokse om det blir håndtert feil, og det man IKKE vil, er at atferden skal få sette seg godt og utvikle seg til et skikkelig alvorlig problem. Man bør ta tak i slikt med en gang. 

Jeg har brukt atferssspesialist. Det var en fin opplevelse. Det kostet meg 1200kr for to timer: først en time for å se an atferden til hunden, diskutere og legge en plan, deretter en time senere for å se hvordan det går, om man trenger å endre på noe osv. I tillegg fikk jeg sende mail med spørsmål om det var noe jeg var usikker på. Om jeg trengte mer hjelp, hadde jeg bestilt flere timer. 

Pris og fremgang vil variere. Absolutt gå for en atferssspesialist. De har utdanning innen atferd, psykologi og annet. Ikke minst følger de den nyeste og beste forskningen innen hundetrening.

Alle kan derimot kalle seg en hundetrener, og man vet aldri hva man får. Jeg kjenner noen som nylig måtte avlive sin hund som ble aggressiv og beit etter at en hundetrener fikk de til å bruke metoder som skremte hunden (sint stemme, legge hunden i bakken osv). Hunden eksploderte til slutt. Trist, for hunden var i utgangspunktet veldig mild.

Anonymkode: 7c575...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken bak knurringen er vel at hunden ønsker å bestemme at han skal ha førsterett på ts, så derfor knurrer han på samboeren.

Det blir ikke feil å adressere dette ved at ts markerer at hun bestemmer hvem hun vil hilse på, og at hunden havner bak i rekken. 
Å gjerde den inne er jeg enig i ikke er ideelt, men her forstår jeg det slik at dere blir redd/usikker på hunden? Det er et mye større problem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastrering 

Anonymkode: bb095...1be

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...