AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #1 Skrevet 3. november 2024 Jeg ble ferdig med en bachelor i juni. Den er innenfor kommunikasjon. Jeg har valgt å ta meg en tenkepause nå, grunnet mye. Helt kort: Jeg var russ under korona, startet studier med mange restriksjoner og mye tull. Jeg satt mye alene på hybelen. Korona-årene er de mest ensomme årene til nå i livet mitt. Da jeg ble ferdig med treårig utdannelse i juni, ble jeg rådet av rådgiver på universitetet og forsøke å få meg jobb. Slik tidene er i «min bransje» er det mange om beinet på hver enkelt jobb. Jeg har blitt kalt inn på flere intervju, men blir forbigått av mennesker med mer erfaring enn meg. Jeg jobber deltid i butikk. Sitter og vurdere hvor veien går videre. Læreren i familien stemmer på ppu og et 60stp fag, for deretter få meg jobb på vgs. Jeg vet rett og slett ikke om jeg orker læreryrket? Globetrotteren i familien syns jeg skal ta master i utlandet. Det vil jo bli sykt dyrt, spesielt nå med svak krone. Hva tenker dere kloke mennesker at jeg bør gjøre? Hvilken utdanning bør jeg eventuelt ta (ikke innen helse)? Innland eller utland? Hva bør jeg gjøre for å få meg en jobb innen kommunikasjon? Er det mulig «kun» med bachelor? Har startet enkeltpersonforetak, men merker at all ensomheten(?) har tatt fra meg hele selvsikkerheten. Hvordan skaffe meg selv oppdrag? Hvem, hvordan og hvor skal jeg forhøre meg? Takker for alle gode tips og råd! Mvh fattig og lei ung kvinne Anonymkode: 13ab1...01c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #2 Skrevet 3. november 2024 Du må ha master for å ta PPU. Anonymkode: 3f311...e7a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #3 Skrevet 3. november 2024 Forresten: Ikke dyr master i utlandet. Ta evt master i Norge. Anonymkode: 3f311...e7a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #4 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må ha master for å ta PPU. Anonymkode: 3f311...e7a Takker for svar. Har forstått det slik at det er master eller bachelor og to års arbeidserfaring fra skole? Eller har de gjort om på det? Før jeg tar ppu, vil jeg uansett forsøke meg som vikar. Jeg vil ikke ta en utdanning jeg ikke vil trives med. Anonymkode: 13ab1...01c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #5 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takker for svar. Har forstått det slik at det er master eller bachelor og to års arbeidserfaring fra skole? Eller har de gjort om på det? Før jeg tar ppu, vil jeg uansett forsøke meg som vikar. Jeg vil ikke ta en utdanning jeg ikke vil trives med. Anonymkode: 13ab1...01c Du må ha master for å ta PPU i dag. Men regjeringen ønsker å fjerne kravet om master for å bli lærer. Det skal være en ordning der man kun krever en bachelor + 2 års arbeidserfaring i skolen, men jeg vet ikke når den ordningen trer i kraft. Eller om den har tredd i kraft allerede. Den varer kun til 2030. https://www.khrono.no/regjeringen-apner-for-a-bli-laerer-uten-master/862995 Anonymkode: 41c74...c5f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #6 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du må ha master for å ta PPU i dag. Men regjeringen ønsker å fjerne kravet om master for å bli lærer. Det skal være en ordning der man kun krever en bachelor + 2 års arbeidserfaring i skolen, men jeg vet ikke når den ordningen trer i kraft. Eller om den har tredd i kraft allerede. Den varer kun til 2030. https://www.khrono.no/regjeringen-apner-for-a-bli-laerer-uten-master/862995 Anonymkode: 41c74...c5f Er det jeg som har misforstått her? https://utdanning.no/utdanningsoversikt/praktisk-pedagogisk_utdanning_ppu Anonymkode: 13ab1...01c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #7 Skrevet 4. november 2024 Tenker det er lurt å søke på jobber, så kanskje du får napp. Du kan jobbe i butikk mens du søker. Er ikke vits med master om du vil jobbe med medier som SOME, markedsføring osv. Du kan heller ta google kurs e.l utenom. Ellers bør du ta helt ny utdanning som gir jobb om det ikke blir jobb innenfor det du er utdannet som nå. Nevner det da jeg selv har kommunikasjon utdanning, men tok ny utdanning.. Anonymkode: 19e64...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå