Gå til innhold

Vet virkelig ikke folk hva raffinade er ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det betyr sukkerbiter. Men jeg sier alltid det, og ikke raffinade. Litt som at man sier sukker og ikke farin?

Jeg liker for øvrig godt å bruke sukkerbiter i te og kaffe. Er godt under 80 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukker? Sukkerbiter? Raffinert sukker? Jeg har skjønt hva du snakket om (pga hørt og sett og spist raffinerte sukkerbiter) men må innrømme at jeg har aldri hørt eller lest ordet rafinade før.

Anonymkode: 2dbac...b3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva det er, men selv om jeg er født på slutten av 60-tallet har jeg aldri noensinne brukt ordet. Har kun lest det på sukkerpakker.

Anonymkode: 54a08...e3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva skjer med verden ; folk vet ikke hva løs raffinade er!? Hæ? Vet DU det? ( uten å google såklart)

Anonymkode: ece9c...a57

tror verden klarer seg godt uten at en hverman kan dette.
Jeg har forstått det utifra denne tråden, men har aldri lest eller hørt noen si dette, så jeg hadde ikke peiling på hva det var, men takk for lærdommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kriblet i hjernen min når jeg leste overskriften, så jeg har nok hørt dette ordet brukt når jeg var barn, men må være ærlig og si at jeg ikke husket betydningen lenger.

Anonymkode: 929e1...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen bruker sukkerbiter mer. Har kun kjøpt det når besteforeldrene mine skal komme på besøk.

Anonymkode: 0af3f...072

Ingen? En periode skulle alle ha brunt men folk bruker da sukkerbiter. For 2 uker sia da jeg så etter noe strøsukker til grøten min på jobb, måtte jeg gi opp og bare bryte opp noen sukkerbiter 😄

Anonymkode: 3a6dc...783

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HMK skrev (29 minutter siden):

Såklart. Man er da vokst opp i et møblert hjem. 

Jeg er også det men det var lenge etter 1950. Visste ikke hva det var...

Anonymkode: 9df8c...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1978 og vet hva det er. Men vi kan ikke forvente at generasjonen etter oss skal vite hva det er, når det ikke er et ord som ikke lenger brukes så ofte. Like lite som jeg kjente til ord som var vanlige for mine (beste)foreldre å bruke, men som ikke lenger var særlig i bruk utover 80-tallet og videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje hatt en egen tråd, hva er 

KANDISSKUKKER? Og hvordan ble dette solgt før i tiden? 

Anonymkode: ed1a6...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg bruker sukkerbiter jeg og jeg er under 80! Sukkerbiter må alltid fram på et kaffebord mener jeg. 

Anonymkode: ece9c...a57

Jeg bruker også sukkerbiter. Men jeg bruker ikke raffinere. Jeg bruker helt vanlig uraffinert sukker. Hva er poenget med å ta vekk all den gode smaken fra sukkeret bare for å få det «hvitt» og så putte det i te/kaffe?

Anonymkode: 816ef...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreldre som er født på 40-tallet og som bruker sukkerbiter til kaffen sin hver eneste dag, men de har kalt det nettopp dét; sukkerbiter. 

Det betyr ikke at jeg som er født på tidlig 90-tall ikke er skolert nok til å vite hva raffinade er, men det er et ord som er brukt i meget spesielle kretser og ikke blant den vanlige menigmann. 

Anonymkode: 4517d...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker også sukkerbiter. Men jeg bruker ikke raffinere. Jeg bruker helt vanlig uraffinert sukker. Hva er poenget med å ta vekk all den gode smaken fra sukkeret bare for å få det «hvitt» og så putte det i te/kaffe?

Anonymkode: 816ef...b68

Kanskje fordi man vil ha en nøytral sukkersmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zondaar skrev (1 time siden):

Jeg er født i 1978 og vet hva det er. Men vi kan ikke forvente at generasjonen etter oss skal vite hva det er, når det ikke er et ord som ikke lenger brukes så ofte. Like lite som jeg kjente til ord som var vanlige for mine (beste)foreldre å bruke, men som ikke lenger var særlig i bruk utover 80-tallet og videre. 

Er også født i 1978 og har ikke hørt det før 

Anonymkode: db9c6...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født midt på 50 tallet. Husker at farmor og farfar alltid måtte ha sukkerbiter til kaffen, min far brukte det også. Tror ikke vi kalte det raffinade, men det stod vel på pakken.Bruker det aldri sjøl, vet ikke om det er i handelen ennå..

Anonymkode: a0518...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg sjekket, så var raffinade sukker. Hard raffinade er sukkerbiter ,løs raffinade er sukker i pose. 

Bestemor pleide å skrive hard raffinade på handlelista si noen ganger, istedenfor sukkerbiter. Og jeg husker at jeg ofte satt og leste det ordet om igjen og om igjen da jeg leste utenpå esken, syntes vel det var et gøy ord ☺️ 

Endret av MegJa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (36 minutter siden):

Står ikke det fremdeles på pakken da?

Det gjør nok det, hvis man ser etter ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...