Gå til innhold

Bruke opp epler

Cera

Anbefalte innlegg

Noen tips til hva jeg kan gjøre med 25kg epler? Vi er ikke så glade i eplesaft. Eplesyltetøy har vi allerede endel av, og kake spiser vi lite av. Eplene er ikke så fine at jeg føler jeg kan gi til noen. Men gode nok til å bruker. Noen gode ideer? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan skrelle eplene, kutte de opp i biter og fryse de i poser. Da har du til smoothie eller eplekake i fremtiden!

Anonymkode: 37304...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lage ulike "epler på pinner" duppet i sjokolade eller karamell påfulgt av strøssel o.l.

Anonymkode: 37304...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig?

Ved siden av eplesaft og eplemos (nesten som eplesyltetøy, men med mindre sukker), bruker jeg eplebiter i matlaging. F.eks putter jeg eplebiter i matretter med stekt ris eller i andre gryteretter. Det blir kjempegodt! Jeg putter eplebiter i matboksene til ungene hver dag også. Det går unna!

Anonymkode: 387a0...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørkede epler er også godt! Har du ikke tørkemaskin kan du henge opp epleskiver i snor under taket hvis rommet ikke er fuktig. Jeg har testet, og det fungere helt fint!

Anonymkode: 387a0...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ofte laget før, var koteletter eller flesk og eplebiter i ovnfast form, svak varme og lang tid i ovnen.  Det ble veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejuice - juice-presse kan man få billig på Jula og lignende. Blir veldig godt. Man kan drikke den fersk, men da har den kort holdbarhet, eller man kan pasteurisere (varme opp), da holder den litt lenger. I begge tilfeller kan den fryses, og smaker like godt når den tines opp.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/apparater-for-drikker/saft-juicepresser/fruktpresse-011242/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplecider, bananpannekake med eplerasp, frys ned i båter og bruk i smoothie/smoothiebowl

Anonymkode: bb7ef...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke noen til å lage tørkede epleskiver som nostalgisk julepynt. Du kan enten feste ei løkke i hver enkelt slik at de blir som julekuler, eller du kan feste mange på en lang hamptråd og henge om som guirlander eller hva man skal si. Blir jo helvetes mye pynt av 25 kilo, men det er dekorativt å gjøre med en del av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du i et område hvor eplebilen samler inn epler? 
Du kan også undersøke om det finnes leiepresse i området, hvor du kan levere selv og få tilbake eplemost fra egen hage. Kanskje det er litt sent i sesongen nå, men verdt et forsøk. Jeg ser dere ikke er så glad i eplesaft, men det kan bli fine julegaver til andre som liker det. 

Anonymkode: 0cb99...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har epletre i hagen (sameie) og naboen pleier å gi de mindre bra eplene til ei hun kjenner med hest, for det er ikke så kresne 😄 Så mulig det er mulig å donere til ridesenter eller noe? 

Anonymkode: 55f50...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eplechutney - holder seg lenge, er en kjekk presang, kan brukes til både kald og varm mat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...