Gå til innhold

Får barn mulighet til å glede seg til julaften?

Lili-S

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke egne barn, men har egne minner fra en herlig, spennende forventningsfull adventstid som barn - i desember.

Nå for tiden velger mange familier å starte juleforberedelsene allerede nå. Det er pepperkakebaking og julegodt, julefilmer og julepynt allerede. For barn er jo to mnd veldig lang tid…? Eller…? Klarer man å opprettholde julestemningen og forventningene til barn så lenge…? 

Hva tenker dere som har egne barn? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ødelegger forventningen til barna mener jeg. Og da tenker jeg på at i hele desember får de gavekalender, gave hver dag Hva blir spesielt med julekvelden da? ( retorisk spørsmål btw for da har foreldrene ødelagt magien med gaver) 

Anonymkode: d2e48...6f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor får mine barn ikke gavekalender. 

Anonymkode: 256c5...ebf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ingen måte inntrykk av at det er vanlig å starte med julesnop, julefilmer og julepynt allerede. Mange har startet enkelte forberedelser, som å handle julegaver (både for å slippe stress i desember, men også for å fordele utgiftene litt). Nå er ikke vi heller blant de som starter aller tidligst. Barna har riktignok julekalender og vi pynter litt (kanskje 10%) 1. desember samt at vi voksne har begynt å handle inn litt.

Pakkekalender er for øvrig på ingen måte noe nytt. Jeg er født i 78 og fikk selv pakkekalender. Julemagien. forventningene og det å glede seg var i aller høyeste grad til stede likevel og det samme gjelder for mine barn. De gleder seg veldig, vi teller ned og snakker om hva vi gleder oss til og slike ting. Det er jo ikke snakk om å opprettholde full julestemning i to måneder i strekk bare fordi man så smått begynner med forberedelser så det synes jeg er en overdrevet bekymring. Det er ingen fare for at julestemningen og julegleden blir ødelagt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen i min krets som har startet med jul allerede. Vi bruker desember på forberedelser, som er en stor del av å se frem til jul. Pakkekalender har vi, men noen ganger er det feks en ny pepperkakeform på den dagen vi skal lage pepperkaker osv. 

eneste forberedelsene jeg har gjort er å ordne noen gaver. 

Anonymkode: caeee...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jul oppe og juletre. Barna har vært med å pynte. De gleder seg masse ..dette er våres førjulstid...nå gleder de seg til kalendere... pepperkaker laging etc..

De har vært med dette i 12 og 6 år...og de spør alltid om vi kan pynte etter halloween. 

Nei mine barn koser seg i 2 mnd ..vi koser oss i 2 mnd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det at jula starter i oktober i butikker osv ødelegger mye. Mange starter jul hjemme 1. november. 2 mnd ventetid på julaften ødelegger mye av gleden ved å vente. To mnd er kjempelenge for et barn.

Anonymkode: bc781...8e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lili-S skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke egne barn, men har egne minner fra en herlig, spennende forventningsfull adventstid som barn - i desember.

Nå for tiden velger mange familier å starte juleforberedelsene allerede nå. Det er pepperkakebaking og julegodt, julefilmer og julepynt allerede. For barn er jo to mnd veldig lang tid…? Eller…? Klarer man å opprettholde julestemningen og forventningene til barn så lenge…? 

Hva tenker dere som har egne barn? 

Jeg syns det ødelegger mye, både for barn og voksne. Minnes selv gråpapir foran juleutstillingen på butikken som ikke ble tatt av før 1. desember. Og som vi gledet oss til julebrus når de endelig kom i butikken. Nå selges julebrus og julebrød hele året, nissene kommer frem før Halloweendekorasjonene og julekaker selges fra september. Klart det ødelegger forberedelsene og følelsene at det er jul tre måneder før julaften.

Selv starter jeg noen forberedelser før 1. desember, men ungene blir skjermet frem til da. Presser alt av baking og pynting inn i de 22 dagene før lille julaften, og det gjør det hele mer spesielt. Ikke en fan av at det ene skal presse ut det andre for at barna må ha noe som skjer. 

Anonymkode: 988f2...37b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi ødelegger forventningen til barna mener jeg. Og da tenker jeg på at i hele desember får de gavekalender, gave hver dag Hva blir spesielt med julekvelden da? ( retorisk spørsmål btw for da har foreldrene ødelagt magien med gaver) 

Anonymkode: d2e48...6f4

Jeg hadde pakkekalender frem til jeg ble voksen, det ødela på ingen måte forventningene til julekvelden, men gjorde ventetiden mer overkommelig.

Selv har vi valgt adventskalender til våre barn, hvor de får gave hver helg. Det gjør det mulig å kjøpe noe som ikke bare ender i søpla, pluss at jeg slipper å pakke inn 72 gaver 😅

Anonymkode: a5de4...7b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte. Julaften er like stort uansett. Tradisjonene er bare i utvikling. Vi har en rekke faste tradisjoner, som starter medio november i det vi rydder bort høstpynten. Førjulstur til julemarked i Europa som er magisk. Og avsluttes 1.januar, da huset nullstilles for nytt år. 

Det å forberede jul er stort for oss som familie. Alle bidrar til å henge opp utebelysning, montere lysestaker, pynte et lite tre med julekuler fra avdøde oldeforeldre, bake og lage julepålegg. Til faste datoer gjennom førjulstiden. 

Anonymkode: a9dab...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Derfor får mine barn ikke gavekalender. 

Anonymkode: 256c5...ebf

Jeg fikk pakkekalender på 80- og 90- tallet. Fantastiske minner. 

Anonymkode: a9dab...cdb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gjekk tur med hunden i går jvekd var det noen som hadde pyntet juletreet med lys og det hele. En må ikke komme her og si at julen blir så veldig spesiell og spennende da verken for barn eller voksen.

Anonymkode: ba908...654

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir det når dagens foreldregenerasjon er av generasjonen som ikke er i stand til å vente på noe, men må ha instant gratification.

Anonymkode: 833b9...883

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det første opp adventstjerne og gardiner til første advent. Så kommer litt og litt frem. Men juletreet kommer ikke før 23 des da blir alt gjort klart.

Ingen pakke kalender. De fikk når de var små en broderte kalender med 24 figurer i en pose som kan henges opp. 1 figur trekkes hver dag og henges på kalenderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter lørdagen før 1. søndag i advent. Og har egentlig ikke noe julegreier i hus før det.

Barna er sjeldent i butikken, så de ser jo ikke julegreier.

Vi har jo alltid hatt adventstid, og det er jo del av julemagien. På samme måte som den laaaange ventetiden mens man venter på julemiddagen er klart og til man skal begynne å åpne julegaver 😁 selv jeg og min storesøster på 40 år syns at foreldrene våre bruker evigheter på å bli klar til å åpne gaver🤪

Har ikke tenkt å ha pakkekalender i år, blir så mye ræl.

Anonymkode: c5246...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi vanner ut jula litt ved å begynne for tidlig. Og desember er advent, ikke jul. Men hyggelig med forberedende aktiviteter, som julemarked, teater, litt pynting og kalender. 

Har pakkekalender til mine fordi jeg er vokst opp med det. Men for min del handler det om tradisjonen og stemningen, så kjøper absolutt ikke masse leker og stæsj. Er veldig bevisst på at det ikke skal bli masse gaver før jul. Det handler om både forbruk og å ikke få barn som er mette på gaver før jul. Har en miks av SMÅ sjokolader, lapper med aktiviteter eller noe fint å gjøre, ++. Ikke leker eller store ting. 

Bryr meg ikke så mye om hva andre gjør, men tenker det er for tidlig for barna å begynne med jul i november. La de vente og glede seg, det var noe magisk når juletreet kom opp på lille julaften. Skjønner at noen pynter litt før det, f.eks om man reiser bort i jula, men november.. Nei. (kan respektere lys ute) 

Anonymkode: 9f1d1...9c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det advent fra 1.desember med adventslys og noe utendørsbelysning. Mulig jeg bruker noe lilla puter f.eks i tillegg. Lillemann får pakkekalender.

Treet kommer ikke inn i stua før 23.12 og da pynter vi huset til jul.

Både jeg og mannen er nøye på å holde på tradisjonene vi selv er vant til og ønsker det samme for barnet. Den forventningen er jo halve moroa! 🤩

…i tillegg synes jeg julepynt er glorete og rotete så vil ha det kortest mulig 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...