AnonymBruker Skrevet 3. november #1 Del Skrevet 3. november Hei! Jeg har en gjeterhund som gjerne vil hilse på folk og drar seg mot de på tur, han kan også gjete biler, så vi har litt av hvert å trene på når vi går tur. Jeg har fått han til å sitte på god avstand når jeg ser en person med eller uten hund komme gående, og da sitter han helt rolig til jeg sier vi kan gå og da får han belønning i form av leke. Det med gjeting av biler har vært ganske ekstremt, men jeg har lært av en instruktør at jeg skal lage en lyd, og når han da tar kontakt med meg og glemmer bilen får han leke. Den siste metoden har jeg også brukt ved passeringer (at vi går rett forbi uten å sitte), dette har også fungert ganske bra. I noen situasjoner, enten ved passeringer eller biler, blir han usikker og velger da selv å sitte rolig til det har passert, noe han får lov til så lenge han sitter fint. Meeeen, problemet er at disse folkene vi møter på tur ikke eier respekt. På turen i dag så møtte vi 2 personer på en vei, først kom den ene og jeg brukte da lyden for å få kontakt med hunden, dette fungerte supert og vi var nesten forbi da vi ble forstyrret. Rett før jeg skulle gi han leken som belønning begynner denne personen å prate til hunden min og går bare rett bort til han for å hilse. Jeg ble helt sjokkert og rakk ikke å si noe før han koste på han. Hunden min er verdens snilleste og elsker kos og oppmerksomhet, men vi var jo midt i en treningssituasjon og ble forstyrret. Den neste personen som gikk forbi oss hadde med seg hund, min hund valgte da å sette seg ned på god avstand fordi han var usikker. Han satt fint og rolig da hunden gikk forbi, men da de var halvveis forbi oss slapp eieren bare hunden sin fram til oss så min hund "måtte" hilse på han. Denne hunden var heldigvis rolig, men jeg merket at min hund ikke hadde særlig interesse av å hilse og treningen ble jo igjen forstyrret. Det har også hendt utallige ganger at jeg får hunden min til å sitte ved passering av folk eller biler, hvor folk da begynner å søke kontakt med han og prate til han når de går forbi og igjen forstyrrer. Jeg er en veldig konfliktsky person når det kommer til dette, og jeg føler på dårlig samvittighet hvis folk som vil ikke får hilse på hunden min. Jeg føler meg også litt frekk eller uhøflig hvis jeg sier til folk at de ikke kan hilse på eller prate til hunden min. De fleste som jeg ha møtt tidligere har skjønt at jeg trener, så de har bare hilst på meg og gått rett forbi. Men i det siste har det vært utrolig mange som har gjort dette jeg akkurat har beskrevet ovenfor. Hva skal jeg si eller gjøre for å få disse personene til å forstå at hunden er under trening og ikke kan bli forstyrret? Jeg er livredd for å bli oppfattet som hun sure/ufine dama som ikke lar noen hilse på eller prate til hunden sin. Men samtidig er den treningen jeg legger ned i hunden min utrolig viktig for å få en god og lydig hund i fremtiden. Jeg har vurdert å kjøpe sånn sele som det står "hund i trening, ikke forstyrr" på, men er redd folk ikke kommer til å legge noe særlig merke til det. Er det noen som har noen tips å komme med her? Anonymkode: 2516c...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #2 Del Skrevet 3. november Ingen kan vite at dere holder på å trene om du ikke sier det. Anonymkode: 6de48...ebc 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tistill Skrevet 3. november #3 Del Skrevet 3. november (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ingen kan vite at dere holder på å trene om du ikke sier det. Anonymkode: 6de48...ebc Det har jeg forståelse for! Men de fleste har skjønt det når jeg lager denne lyden og tydelig har kontakt med hunden ved passering. Når hunden sitter rolig ved siden av meg ved passering, kan jeg skjønne at det kan være litt vanskeligere å oppfatte. Men det gir jo fortsatt ingen rett til å slippe frem hunden sin, eller seg selv frem til min hund uten å spørre først. Jeg rekker som regel ikke å si noe før vi blir forstyrret uansett, da jeg ikke kan forutse om personen kommer til å forstyrre eller ikke. Jeg har full forståelse for at folk synes hunden er søt og gjerne vil kommentere det eller hilse på han, jeg synes det bare er koselig. Men når vi er i en treningssituasjon så blir det feil og noe jeg ikke ønsker. Jaja, denne skulle egt være anonym. Men la gå😅 Endret 3. november av Tistill 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #4 Del Skrevet 3. november Tistill skrev (7 minutter siden): Det har jeg forståelse for! Men de fleste har skjønt det når jeg lager denne lyden og tydelig har kontakt med hunden ved passering. Når hunden sitter rolig ved siden av meg ved passering, kan jeg skjønne at det kan være litt vanskeligere å oppfatte. Men det gir jo fortsatt ingen rett til å slippe frem hunden sin, eller seg selv frem til min hund uten å spørre først. Jeg rekker som regel ikke å si noe før vi blir forstyrret uansett, da jeg ikke kan forutse om personen kommer til å forstyrre eller ikke. Jeg har full forståelse for at folk synes hunden er søt og gjerne vil kommentere det eller hilse på han, jeg synes det bare er koselig. Men når vi er i en treningssituasjon så blir det feil og noe jeg ikke ønsker. Jaja, denne skulle egt være anonym. Men la gå😅 Men hvordan skal de skjønne at du trener? For en person som ikke kjenner til dine treningsteknikker så er det ikke nødvendigvis så forståelig. Ikke alle du møter er vant med hunder. Ja, de fleste skjønner at de ikke skal klappe fremmede hunder eller la ukjente hunder hilse, men du som hundefører kan ikke gå ut i fra at alle er like oppegående. Hundefolk skjønner jo ikke engang hva båndtvang betyr, så du kan ikke gå ut i fra at de skjønner hva en sittende hund betyr. Du må enten ved ord eller handling tydeliggjøre at dere ikke ønsker kontakt. Anonymkode: 6de48...ebc 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #5 Del Skrevet 3. november Nå havner jeg veldig sjelden borti sånne situasjoner, men når jeg ser det komme, sier jeg høyt og tydelig til hunden min: Ja, den var veldig søt, men vi skal ikke hilse i dag. Ja, de er kjempehyggelig, men vi skal ikke hilse i dag. Selvfølgelig sier jeg det ikke til hunden min, men til de vi møter. Ingen konflikt, ingen konfrontasjon, bare tydelig informasjon. Anonymkode: 5c387...ef9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tistill Skrevet 3. november #6 Del Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå havner jeg veldig sjelden borti sånne situasjoner, men når jeg ser det komme, sier jeg høyt og tydelig til hunden min: Ja, den var veldig søt, men vi skal ikke hilse i dag. Ja, de er kjempehyggelig, men vi skal ikke hilse i dag. Selvfølgelig sier jeg det ikke til hunden min, men til de vi møter. Ingen konflikt, ingen konfrontasjon, bare tydelig informasjon. Anonymkode: 5c387...ef9 Tusen takk for tips! Det skal jeg prøve neste gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 3. november #7 Del Skrevet 3. november Hva med en sånn vest: https://fod.no/bidra/treningsvest-til-hund-medium-m-refleks/ og en sånn til deg: https://fod.no/bidra/treningsvest-til-tobeinte/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #8 Del Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men hvordan skal de skjønne at du trener? For en person som ikke kjenner til dine treningsteknikker så er det ikke nødvendigvis så forståelig. Ikke alle du møter er vant med hunder. Ja, de fleste skjønner at de ikke skal klappe fremmede hunder eller la ukjente hunder hilse, men du som hundefører kan ikke gå ut i fra at alle er like oppegående. Hundefolk skjønner jo ikke engang hva båndtvang betyr, så du kan ikke gå ut i fra at de skjønner hva en sittende hund betyr. Du må enten ved ord eller handling tydeliggjøre at dere ikke ønsker kontakt. Anonymkode: 6de48...ebc Uavhengig om hun trener eller ikke, så skal man aldri gå bort til en fremmed hund uten tillatelse! Dette er barnelærdom! Anonymkode: 7f271...416 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #9 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Jeg har en gjeterhund som gjerne vil hilse på folk og drar seg mot de på tur, han kan også gjete biler, så vi har litt av hvert å trene på når vi går tur. Jeg har fått han til å sitte på god avstand når jeg ser en person med eller uten hund komme gående, og da sitter han helt rolig til jeg sier vi kan gå og da får han belønning i form av leke. Det med gjeting av biler har vært ganske ekstremt, men jeg har lært av en instruktør at jeg skal lage en lyd, og når han da tar kontakt med meg og glemmer bilen får han leke. Den siste metoden har jeg også brukt ved passeringer (at vi går rett forbi uten å sitte), dette har også fungert ganske bra. I noen situasjoner, enten ved passeringer eller biler, blir han usikker og velger da selv å sitte rolig til det har passert, noe han får lov til så lenge han sitter fint. Meeeen, problemet er at disse folkene vi møter på tur ikke eier respekt. På turen i dag så møtte vi 2 personer på en vei, først kom den ene og jeg brukte da lyden for å få kontakt med hunden, dette fungerte supert og vi var nesten forbi da vi ble forstyrret. Rett før jeg skulle gi han leken som belønning begynner denne personen å prate til hunden min og går bare rett bort til han for å hilse. Jeg ble helt sjokkert og rakk ikke å si noe før han koste på han. Hunden min er verdens snilleste og elsker kos og oppmerksomhet, men vi var jo midt i en treningssituasjon og ble forstyrret. Den neste personen som gikk forbi oss hadde med seg hund, min hund valgte da å sette seg ned på god avstand fordi han var usikker. Han satt fint og rolig da hunden gikk forbi, men da de var halvveis forbi oss slapp eieren bare hunden sin fram til oss så min hund "måtte" hilse på han. Denne hunden var heldigvis rolig, men jeg merket at min hund ikke hadde særlig interesse av å hilse og treningen ble jo igjen forstyrret. Det har også hendt utallige ganger at jeg får hunden min til å sitte ved passering av folk eller biler, hvor folk da begynner å søke kontakt med han og prate til han når de går forbi og igjen forstyrrer. Jeg er en veldig konfliktsky person når det kommer til dette, og jeg føler på dårlig samvittighet hvis folk som vil ikke får hilse på hunden min. Jeg føler meg også litt frekk eller uhøflig hvis jeg sier til folk at de ikke kan hilse på eller prate til hunden min. De fleste som jeg ha møtt tidligere har skjønt at jeg trener, så de har bare hilst på meg og gått rett forbi. Men i det siste har det vært utrolig mange som har gjort dette jeg akkurat har beskrevet ovenfor. Hva skal jeg si eller gjøre for å få disse personene til å forstå at hunden er under trening og ikke kan bli forstyrret? Jeg er livredd for å bli oppfattet som hun sure/ufine dama som ikke lar noen hilse på eller prate til hunden sin. Men samtidig er den treningen jeg legger ned i hunden min utrolig viktig for å få en god og lydig hund i fremtiden. Jeg har vurdert å kjøpe sånn sele som det står "hund i trening, ikke forstyrr" på, men er redd folk ikke kommer til å legge noe særlig merke til det. Er det noen som har noen tips å komme med her? Anonymkode: 2516c...00f Skjønner deg godt. Det er aldri greit å gå rett bort til fremmede hunder eller la hunden sin gå rett bort til andre hunder. Det er dessverre idioter overalt, så man må rett og slett lære seg å være mer tydelig. Med folk må man gjerne holde ut en strak arm og si "nei" fra brystet. Det bør være høyt og tydelig nok til at man får avbrutt personen mens de strekker ut hånden. Når man har fått avbrutt de, kan man vennlig forklare at hunden er under trening. Voksne folk er elendige på å spørre om de får hilse først, så man kan ikke vente på at de skal være høflige. Man må si "nei" det øyeblikket det ser ut som om de har tenkt å strekke ut en hånd eller begynner å prate til hunden selv om de er flere meter unna. Først da kan man vennlig forklare hvorfor hilsing ikke er aktuelt. Andre hunder er litt mer tricky. Jeg går godt ut til siden og viser tydelig at jeg trener ved å totalt ignorere de som passerer, og sier høyt "bra" til hunden min. Mangelen på øyekontakt med den andre eieren er vanligvis nok til at de ikke lar sin hund gå bort. I de tilfellene de gjør det likevel, sier jeg "Oisann, jeg skulle ønske du spurte først for hunden min har kennelhoste. Du bør kanskje få sjekket ut din." En veterinærregning vil kanskje lære de bedre manerer i fremtiden. Anonymkode: f3519...5ce 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #10 Del Skrevet 4. november Dette irriterer meg også, blir faktisk helt overrasket over hvor mange mindre oppegående mennesker som finnes der ute. Selv når det er helt tydelig at vi trener; går fot, øyekontakt, jevnlig belønning osv, så har jeg opplevd at folk slipper hunden sin helt bort, eller til og med begynner å lokke på hunden min. Anonymkode: e2dfb...ce2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #11 Del Skrevet 4. november Jeg også opplever lignende... får hundene mine i fot ved passering av andre, holder kontakten og belønner underveis mens hunden ser på meg, og LIKEVEL bare måååå eierne la hunden sin ha langt nok bånd til at bikkja får et lite sniff på min hund. Jeg blir så sint! Uansett om man har hund eller ikke, spør før man tar kontakt med andres! Anonymkode: 8934f...3cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #12 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg også opplever lignende... får hundene mine i fot ved passering av andre, holder kontakten og belønner underveis mens hunden ser på meg, og LIKEVEL bare måååå eierne la hunden sin ha langt nok bånd til at bikkja får et lite sniff på min hund. Jeg blir så sint! Uansett om man har hund eller ikke, spør før man tar kontakt med andres! Anonymkode: 8934f...3cb Ja, samme her. Her om dagen gikk jeg på andre siden av veien da en dame kom gående imot med sin hund. Hun spurte om hunden min hadde løpetid, og jeg svarte at "nei, men han skal ikke hilse". Fikk til svar at jeg ødelegger hunden og fratar han sosialisering.. At det går folk der ute og tror at hunder blir ødelagt av å ikke bli pressa opp i trange passeringer sier meg at det er mange der ute som ikke burde ha hatt hund altså. Anonymkode: 3e443...25f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #13 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Uavhengig om hun trener eller ikke, så skal man aldri gå bort til en fremmed hund uten tillatelse! Dette er barnelærdom! Anonymkode: 7f271...416 Jeg vet det, men det er da vitterlig tydelig at dette IKKE er noe alle lærer seg eller respekterer. Man kan ikke gå ut i fra at alle har lært det, det er jo helt tydelig i TS sitt innlegg nettopp at ikke alle har lært det. Som hundefører må man ta høyde for at ikke alle har lært det. Jeg har hatt både hund og hest, og jeg lærte tidlig at jeg ikke bare kan anta alle har lært hvordan oppføre seg rundt dyr. Anonymkode: 6de48...ebc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #14 Del Skrevet 4. november For folk som ikke har hund selv er ingenting av det du nevner tydelig. Anonymkode: e77f2...bbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #15 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Uavhengig om hun trener eller ikke, så skal man aldri gå bort til en fremmed hund uten tillatelse! Dette er barnelærdom! Anonymkode: 7f271...416 Dette er selvsagt for mange av oss, men det er vanskelig å oppdra andre. Mye lettere å endre egen oppførsel, for eksempel med å merken hunden eller selv gå med vest. Man kan heller ikke være konfliktsky og tenke at folk skjønner det sjøl eller ved at du bare stirrer på dem. Si tydelig ifra. Anonymkode: f0b03...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #16 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er selvsagt for mange av oss, men det er vanskelig å oppdra andre. Mye lettere å endre egen oppførsel, for eksempel med å merken hunden eller selv gå med vest. Man kan heller ikke være konfliktsky og tenke at folk skjønner det sjøl eller ved at du bare stirrer på dem. Si tydelig ifra. Anonymkode: f0b03...080 Det er supert at hundeeiere gjør slikt, det viser at man tar veldig mye ansvar også for idioter. Som barn ble vi opplært at vi aldri skulle gå bort til fremmede hunder, vi kunne bli bitt. Vi fikk til og med høre at det var vår egen feil. Kanskje litt i strengeste laget, men også mye sannhet i det. Vi lærte ikke det fordi vi skulle hensyn til hund og dens eier, men for vår egen sikkerhet. Anonymkode: 7f271...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
misoat Skrevet 4. november #17 Del Skrevet 4. november Jeg har god erfaring med å bruke markeringsdekken med teksten "hund i trening" folk som ikke tar hensyn vil alltid finnes, men jeg opplever mindre forstyrrelser ved bruk at dekken. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #18 Del Skrevet 4. november Du får tusen muligheter til å trene passering. Ikke fokuser på det du ikke kan gjøre noe med. Jeg har fått beskjed på kurs om at hunder ikke skal sitte ved passering da de «lader», dette gjelder jo spesielt for gjetere som stirrer som igjen kan trigge motgående hunder. Jeg bruker å gå i en boomerang bue. Både for min reaktive hund sin del (skape mer avstand), men også for å unngå kontakt med motpasserende. Jeg snakker også høyt slik personen ovenfor sa ved fortau ol. der det ikke er like lett å skape avstand. Noen ganger bare snur jeg retning og. Anonymkode: a0842...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #19 Del Skrevet 4. november Tistill skrev (På 3.11.2024 den 20.58): Tusen takk for tips! Det skal jeg prøve neste gang:) Jeg gjør det samme, og der fungerer. Snakker til hunden, men det jeg egentlig gjør er å kommunisere med de vi passerer. ellers kan jeg finne på å si «sorry, vi trener! Vi må bare gå raskt forbi». Anonymkode: 91d6e...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå